Se indlæg
Sporløs ! i Thailand....
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/10-2010 16:55
|
Antal indlæg: 3779 |
Stautz skrev: Sony: Tusind tak fordi du så det, og er glad for at høre at du kunne lide det ang. det med min far, det var utrolig overvældende. Jeg kunne slet ikke styrer mine følelser. Der var så mange informationer på virkelig kort tid og mange af dem kunne jeg ikke finde hoved og hale i da min far og mor slet ikke kan med hinanden dernede. så det var jo klart min mor var meget: ''du skal passe på din far og at de ikke udnytter dig osv..'' hvor min fars familie (hans søster mest) var mere ''kom hen til din far du skal lære ham bedre og kende osv..'' Altså hun skubbede mig meget sammen med min far og jeg kunne se på ham, at han følte sig måske lidt utilpas med situationen tror ikke han havde forventet at se mig men jeg tror også han var glad inderst inde. han vidste nok bare ikke helt hvad han skulle sige Han havde skrevet et brev til mig, som jeg fik da jeg ventede på flyet i Ubon. Der stod at han havde savnet mig og håbede at jeg en dag kom derned og at han altid har haft tænkt på mig og hvordan det gik. Han har endda navngivet sin datter (hende han fik med sin nye kone) efter mit thailandske navn. Det var selvfølgelig rørende synes jeg. Så det hele var utrolig turbolent og jeg stortudede heletiden synes jeg selv! Christian-s: Du må hilse din kone og sige mange tak og selvfølgelig også dig selv Ja, håber på at nogle af de basale ting som du selv nævner at jeg kommer til at kunne dem. Det er i hvert fald en god begyndelse også kan man altid tage længere sætninger og sværer ting senere hen. Big-Viking: heeh det er helt i orden at det ikke gjorde så meget indtryk på dig, men selvfølgelig kommer det jo også af dit brugernavn herinde den store viking Det går jo ikke at han bliver alt for bamse og blødsødende ! Forstå mig rigtigt Men stadigvæk mange tak for dine gode ord Det varmer altid at vide, at folk, som man heller ikke kender, også ønsker en held og lykke med familien fremover :' Robert Kronberg og Rinpoche: Det lyder rigtig godt det I siger men forhelvede hvor er det dog undskyld mig, FUCKING FORVIRRENDE!! Alle de der sprog i siger at de snakker derovre osv..? altså er det ikke bare bedre jeg sådan ... lærer thai også kan jeg tage den derfra og se hvordan min hjerne fungerer med at lære mere Men er helt klart glad for at I fortæller mig det som i gør Altså hellere vide det nu end om et år hvor jeg har knoklet røven ud af bukserne for at lære thai også at finde ud der at det måske ikke er helt nok. Men jeg ved ikke.. da de snakkede sammen? var det ikke thai de snakkede der ? Forstår simpelthen ikke alt det andet i snakker om er sproget thaier snakker i det område. og som du siger rinpoche jeg tror heller ikke mine biologiske forældre forventer så meget igen af mig. tror bare de er lykkelige for at jeg har valgt at blive en del af deres liv efter jeg blev bortadopteret Hej Nete, Den nemme løsning er, at du skriver en email til Dao og spørger, om far og mor kan/vil snakke thai med dig :-) Det tager 2 min, at skrive den og 2 min at svare den, og så er den sag på plads, klarlagt og ude af verden. Laotisk er nemmere at forholde sig til, mens khmer er totalt anderledes. Jeg har prøvet at lære at tælle til ti på khmer, men opgav ved 3, da jeg end ikke kunne det... På khmer er talsystemen opdelt i 5: en, to, tre, fire og fem, fem-en, fem-to, fem-tre, fem-fire og ti osv. Så sytten er fx femten-to eller noget i den retning... (Min tidligere sviger-bedstemor i Surin kunne eller ville kun tale khmer, dvs. Cambodiansk) Men altså skriv til Dao og hold dig til hende og hendes råd og vejledning og udlad at lade dig forvirre, og opstår der et problem, som du har svært ved at forholde dig til, så spørg her på DTW, da vi her er en masse med kendskab til Thailand, men med forskellige oplevelser og erfaringer, og derfor også med forskellige svar. Thailand er kæmpestort og består af mange forskellige tidligere kongeriger, men også af forskellige klasser, så kulturen kan variere, og derved også vore erfaringer. Ja, selv racerne er forskellige, om de end langsomt flader ud - der er tre racer i Thailand: tai-thai, tai-noi (også kaldet tai-lao) og tai-yai, samt men ikke mindst kinesere (thai-kinesere) gør sig gældende. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
John |
Lagt på d. 22/10-2010 18:13
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
Tillykke med din familie Nete. Som flere her siger så er det en god ide at sætte sig ind i dine forældres kultur, dermed mener jeg ikke at du skal følge den 100% de ved jo godt at du kommer fra en anden kultur, og som følge deraf vil de være overbærende. Men hensyn til sprog, så er der for mig ingen tvivl - du skal selvfølgelig lære Rigs Thai, det forstår alle i Thailand. Thai til husbehov kan du lære i Danmark, men selvfølgelig går det hurtigere hvis du opholder dig i Thailand og taler det hver dag. Jeg tror det bliver svære at lære khmer eller Lao i Danmark. Rigs Thai kan du bruge i hele Thailand hvorimod Lao og Khmer kun bruges i begrænsede områder af landet. Måske en dårlig sammenligning med Danmark - kunne være Vendelbomål og Bornholmsk. Modvilje eller ej så skal de nok tale med dig hvis du kan sige nogle gloser på Thai. Du skal jo ikke bo sammen med dem resten af livet men formentlig kun være sammen med dem i dine ferier. Med hensyn til at lære Thai så mener jeg at der er et aftenskole hold i Vejle eller Kolding, men jeg er ikke sikker, måske nogle andre medlemmer ved det. Hvis du vil lære Thai i Bangkok, så er der Thaiintegration: http://www.thaiin...tion.info/ eller send en PB til clydehaumann her på siden, han taler både Dansk og Thai. Held og lykke med det. john@dansk-thai.dk
|
|
|
Stautz |
Lagt på d. 22/10-2010 20:07
|
Begynder Antal indlæg: 12 |
omg. Se allerede der er jeg blevet klogere på noget jeg slet ikke kendte. I er så erfarne herinde, er der nogen af jer der kan anbefale bøger som man burde læse og som forklarede det thailandske folk rigtig godt og som går i dybden med kulturen og hvordan man lærer at snakke thai? Muligvis har i hjemmesider som ligger inde med en god måde at lære thai på Pigen fra sporløs
|
|
|
pdrhan |
Lagt på d. 23/10-2010 09:41
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1323 |
Stautz skrev: omg. Se allerede der er jeg blevet klogere på noget jeg slet ikke kendte. I er så erfarne herinde, er der nogen af jer der kan anbefale bøger som man burde læse og som forklarede det thailandske folk rigtig godt og som går i dybden med kulturen og hvordan man lærer at snakke thai? Muligvis har i hjemmesider som ligger inde med en god måde at lære thai på Jeg bruger selv dette til at lære Thai sprog på: http://www.rosett...?source=ig Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
|
|
|
Joe |
Lagt på d. 23/10-2010 10:42
|
Øvet medlem Antal indlæg: 278 |
Det her er gratis: http://www.thai-l.../id/816938 |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 11/09-2017 12:37
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
Aftenenes afsnit af Sporløs på DR1 kl. 20:00 handler om 18 årige Emilie som er født og opvokset i en landsby i Thailand. Som ti årige kommer Emilie til Danmark, da hendes mor gifter sig med en dansk mand. Emilie troede hendes far var død, men finder ud af at faren alligevel er i live. Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
Nirvana |
Lagt på d. 11/09-2017 20:58
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 615 |
Så du 'Sporløs'? Sådan har Emilie det i dag I mandagens afsnit af ’Sporløs’ så vi 20-årige Emilie finde sin biologiske far i Burma. Siden optagelserne har far og datter holdt kontakten http://ekstrablad...ag/6818994 Come As You Are
|
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 11/09-2017 21:59
|
Øvet medlem Antal indlæg: 185 |
”Emilie troede hendes far var død, men finder ud af at faren alligevel er i live.” Hvad er det for en fare, der stadig er i live? Med et glimt i øjet, så tror jeg at Thomas72 ved hvad jeg mener Der menes nok at faderen alligevel er i live… Min kære viv så også programmet, og var ikke sen til at udråbe moderen til at være en, frit oversat, piskost. Ét er at flytte til et andet land med en ny mand. Men at lyve sit barns biologiske far død er sgu noget af en svinestreg. Jeg tænker at Emilie og hendes mor har haft lidt at tale om over aftenens som tam… |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 11/09-2017 22:36
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
lincoln1242, faren er drevet over, det er selvfølgelig faderen . Så man ikke udsendelsen, kan den ses her. Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 14/09-2017 09:23
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Som altid lidt morsomt, når tv-værten taler til de lokale på engelsk, og de fatter selvfølgelig ikke en hujende fis. Men det er velsagtens konceptet. Den unge pige, Emilie taler rigtig godt thai og kunne have kørt hele "showet" alene. Men dejligt at se hun mødte sin far, og glæden var gengældt, selvom flegma spiller ind. Det er ikke udtryk for ligegyldighed, men blot en måde at kapere verden på. Specielt hvis man har haft et hårdt liv. |
|
Spring til debat: |