Se indlæg
Hvor mange penge sender i?
|
|
Nero |
Lagt på d. 17/08-2017 15:10
|
Øvet medlem Antal indlæg: 354 |
JohnBkk, Er ikke hård i filten. Har bare en del mere erfaring, end dem som 'puster sig op' her på sitet. |
|
|
GAMBIT |
Lagt på d. 17/08-2017 16:08
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1244 |
Rinpoche: Nå, det var et sidespring - dem har jeg haft mange af. Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver |
|
|
The_Horror |
Lagt på d. 17/08-2017 18:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 325 |
Det udviklede sig alligevel til en af de bedre tråde...sådan en kvartalstråds der dukker op engang imellem blandt alle de ligegyldige tråde. Som så mange gange ender det med at de fleste i bund og grund er enige, men der skal lige pisses et territorium af først og klappes lidt på skuldrene af andre. jeg ville stadig ønske to ting: 1. At folk prøver at søge humoren i andre brugeres indlæg, i stedet for at blive så fornærmet hver gang tonen ikke er politisk korrekt. 2. At folk begynder at respekterer hinanden. Faktum er at kun få herinde kender hinanden privat og kun få forstår at vi alle bæger på en historie og baggrund der gør os til den vi er. Folk herinde (med få undtagelser) har tendens til at overvurdere sig selv og se ned på andre på baggrund af tvivlsomme antagelser. God lille fredag A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed
|
|
|
kimsonic |
Lagt på d. 18/08-2017 23:40
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 29 |
hahahahaha... jeg glæder mig også til jeg bliver gammel og grisk med en lille tøs på bagsædet...så skal jeg lære hende alt om tidlig sædafgang det er iøvrigt altid værst første gang når jeg lander !! |
|
|
Jasper |
Lagt på d. 19/08-2017 10:38
|
Begynder Antal indlæg: 23 |
Nero skrev: JohnBkk, Er ikke hård i filten. Har bare en del mere erfaring, end dem som 'puster sig op' her på sitet. Selviscenesættende i en sådan at enhver tråd, han optræder i kæntrer. Måske han snart annoncerer sin egen død igen som han har for vane. Jeg puster mig godt nok ikke, jeg tillader mig bare at påpege mandens narcissisme. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 19/08-2017 11:36
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Tak for analysen, den er korrekt, men for at fungere i en moderne verden kræves der en god portion narcissisme ell. rettere selvtillid, og i de mange forskellige jobs jeg har haft, har det simpelthen været en nødvendighed for at præstere optimalt. Jeg tror du selv mangler det i høj grad siden du er så følelsesmæssigt berørt af en spasmager som jeg, på et tilfældigt forum, der tilfældigvis omhandler Thailand m.m. Du projicerer din frustration og afmagt over på en gal mand som jeg, og det er da spild af tid synes jeg. Gå en lang tur istedet, snak med dine venner i den virkelige verden, jeg tror du stiller for store krav til hvad dette sted handler om og skal indeholde, og især hvordan vi bør opføre os. PS: Læste allerede for 35 år siden "Narcissismens kultur" af Christopher Lasch, den kan anbefales.. |
|
|
John |
Lagt på d. 19/08-2017 14:03
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
Tråden handler om hvor mange penge i sender til Thailand. Hvis ikke i har noget relevant at bidrage med til dette emne, så vær venlig at springe tråden over, og undlad person fnidder. Admin john@dansk-thai.dk
|
|
|
Kalasi |
Lagt på d. 19/08-2017 19:47
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Indsparket Nongluk har resulteret i mangfoldige returneringer, som jeg har læst med vekslende interesse, og givet mig anledning til at svare (langt) på det oprindelige spørgsmål: Jeg mødte en Thai lady, som er 10 år yngre end jeg. Vi blev glade for hinanden, og efter et par besøg i Thailand inviterede jeg hende til DK. Besøget varede 5 måneder, og efterfølgende rejste hun med mig hjem efter vores tredie møde i Th. Vi indgik “tvangsægteskab” fordi det var eneste måde at forblive sammen på. Ganske simpel vielse på rådhuset. Ingen sin sot og ingen penge til forældrene, før hun fik job efter 2 år. Jeg betalte husleje i DK. og hun begyndte at sende penge hver måned til forældrene. Den daglige husholdning deltes vi om. Hvert år var vi i TH. 2-3 måneder, og i løbet af 5 år havde vi bygget et stort hus i hendes landsby. Vel vidende at jeg ikke kunne eje en skid, og at hun kunne smide mig ud, når hun lystede. Vi betalte 50/50 omkostningerne til byggeriet. En fantastisk oplevelse at være “bygherre” i TH. Naturligvis kostede det en helvedes masse penge, men hvis pengene ikke var brugt på kone og byggeri, havde jeg brugt dem på øl og skjorteærmer. Efter 7 år meddelte fruen, at hun var træt af mig, og vi blev skilt. Hun havde ikke permanent opholdstilladelse, og stod egentlig til udvisning, men med min hjælp lykkedes det at opnå tilladelsen. Vi er stadig gode venner, og når jeg er alene i TH. kan jeg bo i huset, vi byggede. Ex-svigerfar er død, men svigermor bor i huset, og jeg er velset i familien. Når jeg er på besøg bliver jeg beværtet på bedste måde. Jeg giver ex-svigermor 1000-2000 baht for nogle dages kost. Det er mere end hvad føden ville koste på restaurant, men det er hende vel undt. Selv efter 20 års jævnlige besøg i landet tillader min sproglige intelligens mig ikke at forstå, hvad hun siger, men jeg får et taknemmeligt wai som tak. Mit indlæg er blot ment som eksempel på, hvor forskellige vi er, når vi lader penge cirkulere. Kalasi |
|
|
Nongluk |
Lagt på d. 20/08-2017 09:50
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 38 |
Hej 'allihob'. Mit spørgsmål affødte (heldigvis) en masse kommentarer og debat. Bortset fra lidt knurren imellem nogle enkelte, synes jeg faktisk at der er kommet rigtig mange oplysende og mange rigtig gode personlige historier med i debatten. Det har været særdeles spændende at læse omkring forskellige faranger's måde at gøre 'tingene på'. Alle har naturligvis deres oplevelser at dele ud af, og selvom beløbene svinger imellem 0-10.000, så er der rigtig mange faktorer, der spiller ind så vidt jeg kan læse. Naturligvis afhænger det såvel af den thailandske families økonomi, som farangens økonomi. Det afhænger også for mange danskere om, i hvor høj grad pengene bliver brugt til noget fornuftigt og er med til at ændre/bedre livsvilkårene for den thailandske familie. Endelig er der det indlysende, nemlig 'ad-hoc' beløbene, der sikkert kræver sin helt egen kategori. Beløb der kan strække sig fra få hundrede bath til bygning af et helt hus til den thailandske familie. Dernæst er der kommet en del råd, der måske kunne bruges af mange. Nogle siger 'betal intet' eller 'opfør jer som i ellers ville have gjort overfor en europæisk kvinde', 'Aftal meget gerne et fast beløb', 'er i startet, så bliv ved med at sende dette beløb', flere lader thai kvinden stå for at overføre penge, hvis hun har arbejde. Andre bruger win-win situation, såsom betale helt eller delvis for bygning af hus, mod at have tag over hovedet når de rejser på besøg. Der er og bliver aldrig en 'facitliste' over spørgsmålet, men stadigvæk har det været spændende læsning af de mange beretning, især om de bevæggrunde vi alle har, for at give /ikke give. Jeg har lige vist nogle af de mange indlæg til min thai frue. Slet ikke for at vise hvor heldig hun er, slet ikke, for der er mange, der sender ret så mange mere afsted hver måned. Men for at hun (også) skal forstå forskellen på thai/dansk kultur. Jeg har prøvet at forklare hende, at det nødvendigvis ikke betyder 'et ondt hjerte', hvis nogen ikke bidrager til Thailand. At sandheden er langt mere nuanceret end som så. Læsningen har været lidt af en øjen åbner for hende. (kan anbefales). Ellers har jeg kun at sige :fortsat god søndag
En ting er sjov, noget andet er skægt.
|
|
|
The_Horror |
Lagt på d. 20/08-2017 17:47
|
Øvet medlem Antal indlæg: 325 |
I et hvert forhold (uanset etnisk sammensætning), er det normalt at hjælpe hinanden, menneskeligt såvel som økonomisk...basta....hvis man ikke gider bidrage med noget til parforholdet, så er det vel op ad bakke? For nogle er der interessant at vide hvad andre gør i kroner og øre....gad vide om folk i danske forhold også diskuterer hvor mange penge de sætter på fælleskontoen? Debatten her snuser lidt til hvorvidt folk også hjælper den bedre halvdels familie el. ej? Dette er måske mere nærlæggende at diskutere. I dag slog det mig at det er mit indtryk at faranger ret hurtigt efter at have mødt en partner, begynder at sende penge til denne. Når ferien er slut og de sidste sedler har skiftet hænder i lufthavnen, går der ikke længe før den første bankoverførsel er igang. Måske ligger fejlen i virkeligheden her? Måske er det her vi burde lægge krafterne i debatten. Min egen holdning mening er at så længe thaiparten er i en form for arbejde, ville jeg ikke selv sende penge, mulighvis hvis det drejede sig om gaver el. specifikke ting der kan gøre hverdagen lettere. Jeg mener, hvad folk i langvarige ægteskaber gør er én ting, men hvad nyforelskede turister gør er vel sagens kerne. Spørger man en barpige synes de jo vi faranger er dumme når vi sender penge til piger i samme branche. Dels fordi disse piger laver gode penge i forvejen og dels fordi nogle piger har flere "sponsorer". Og det er vel det som afføder hele debatten om hvorvidt der skal være økonomi mellem en farang og thai...altså ud fra antagelsen om at mange har mødt deres kæreste/kone i en bar. A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed
|
|
|
natty |
Lagt på d. 20/08-2017 22:31
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
The_Horror skrev: I et hvert forhold (uanset etnisk sammensætning), er det normalt at hjælpe hinanden, menneskeligt såvel som økonomisk...basta....hvis man ikke gider bidrage med noget til parforholdet, så er det vel op ad bakke? For nogle er der interessant at vide hvad andre gør i kroner og øre....gad vide om folk i danske forhold også diskuterer hvor mange penge de sætter på fælleskontoen? Debatten her snuser lidt til hvorvidt folk også hjælper den bedre halvdels familie el. ej? Dette er måske mere nærlæggende at diskutere. I dag slog det mig at det er mit indtryk at faranger ret hurtigt efter at have mødt en partner, begynder at sende penge til denne. Når ferien er slut og de sidste sedler har skiftet hænder i lufthavnen, går der ikke længe før den første bankoverførsel er igang. Måske ligger fejlen i virkeligheden her? Måske er det her vi burde lægge krafterne i debatten. Min egen holdning mening er at så længe thaiparten er i en form for arbejde, ville jeg ikke selv sende penge, mulighvis hvis det drejede sig om gaver el. specifikke ting der kan gøre hverdagen lettere. Jeg mener, hvad folk i langvarige ægteskaber gør er én ting, men hvad nyforelskede turister gør er vel sagens kerne. Spørger man en barpige synes de jo vi faranger er dumme når vi sender penge til piger i samme branche. Dels fordi disse piger laver gode penge i forvejen og dels fordi nogle piger har flere "sponsorer". Og det er vel det som afføder hele debatten om hvorvidt der skal være økonomi mellem en farang og thai...altså ud fra antagelsen om at mange har mødt deres kæreste/kone i en bar. Fuldstændigt korrekt, der er selvfølgelig forskel på en Ferie"Flirt" og et længerevarende forhold. Problemet opstår når forventningerne til hvornår det er det ene eller andet er forskellige Som i alle af livets forhold, åbn dine øjne og brug din forhåbentlige sunde fornuft. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Nongluk |
Lagt på d. 21/08-2017 11:17
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 38 |
Hej. Specielt til The_horror, så har jeg ikke mødt min pige i en bar, men 'alle' de thai piger, jeg har kendt /kender har det (selvfølgelig) højt på ønskelisten, at kunne hjælpe sine forældre (Greng jai osv). Jeg synes bestemt ikke det er er bar-pige fænomen, selvom det selvfølgelig er ret udtalt her, idet de netop er vant til at tjene mange penge, og dermed kunne hjælpe betydeligt derhjemme. Og ja, i min omgangskreds (venner og familie) er det meget normalt og naturligt, at tale om det privat finansielle. Det var netop en af årsagerne til, at jeg tog emnet op, for af de danske mænd, jeg kender, som er thai gift, føler jeg ikke at jeg kender godt nok til at kunne bringe emnet på tale. Men ellers kan jeg kun erklære mig enig i det du skriver. Gode synspunkter..
En ting er sjov, noget andet er skægt.
|
|
Spring til debat: |