Se indlæg
At forstå en dansker
|
|
Nongluk |
Lagt på d. 15/08-2017 21:57
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 38 |
Jeg læste med stor interesse debatten på dette forum omkring 'Greng jai'. (ex http://www.thaila..._id=16878) Jeg havde rigtig mange 'aha-oplevelser' undervejs. Nu vil jeg ikke svare på nogle flere år gamle tråde, men skønt at blive klogere, jeg skal helt sikkert ud at læse mere om emnet, også nogle af de foreslåede bøger. Men nu tænker jeg bare, hvis jeg forhåbentlig og måske bedre forstår en thailænder, hvad så med den anden vej? Hvordan får man en thailænder til bedre at forstå en dansker? Og selvfølgelig ja, ikke alle danskere er ens osv, det er thailændere jo heller ikke, men ligesom Greng jai kan forklare en hel del af de, for danskere (europæere), mærkværdigheder som vi bliver udsat for, både i Thailand og i Danmark, når man er sammen boende med en thailænder., så må der da også være en rød tråd, der fortæller noget om os danskere? Derfor overskriften, hvordan forklare vi en thailænder om os blege nordboere? Skal vi diske op med janteloven? Historien om de seje vikinger eller foreslå os forstået i et lys (øh) af kristendommen, der i skarp kontrast til Thailændernes budisme har lige dele forståelse og fordømmelse på programmet? Kort sagt, har i debattører derude et seriøst bud på, hvordan man gør en thailænder mere forstående omkring en dansker? Og gerne uden at skulle læse 'europæiske ideers historie' En ting er sjov, noget andet er skægt.
|
|
|
GAMBIT |
Lagt på d. 15/08-2017 22:27
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1244 |
Igen et godt spørgsmål - Hold lige min bajer så vil jeg skrive et godt indlæg om dette emne.
Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver |
|
|
The_Horror |
Lagt på d. 16/08-2017 07:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 325 |
Der findes en efterhånden ældre bog med titlen "Thailand Fever", jeg har dog ikke selv læst den, men den skulle efter sigende være ganske god til at fortælle om kulturforskellene osv. Jeg kan forstå at teksten både er på engelsk og thai, så det giver også thaier en mulighed for at forstå os udlændinge bedre. Jeg har set den til salg overalt i Thailand, både brugt og som ny. Cover: [img]https://billedeupload.dk/images/y6HoE.jpg[/img] is not a valid Image. Anbefalet af Stickman: https://www.stick...and-fever/ Nå dette så er sagt, så skriver du selv at vi alle er forskellige. Derfor vil jeg anbefale at du fokuserer mere på at thaierne skal lære dig at kende og lære at forstå dig fremfor faranger generelt. Især pga. diversiteten af faranger der rejser til Thailand er det umuligt at sætte os i én kasse længere. Fokuser på dig selv og din egen historie. Jeg stødte på en anden lille bog da jeg engang skulle lave visum på den thailandske ambassade i Hellerup. Den er gratis og lå fremme. Den fortæller kort og godt om Danmark, lidt historie osv. Den er skrevet på thai og altså henvendt til thaier bosiddende i Danmark. Især det historiske er nok vigtigt for at forstå os danskere. Jeg er selv i gang med at lære min kæreste om vikingerne og vores forhold til korruption. Men det er også vigtigt at fortælle om alle bagsiderne om vesterlændinge og vores samfund. Kun at fokuserer på alle vores gode ting giver ikke tilstrækkelig viden. Fx finder jeg at vi danskere er meget selvstændige individer i forhold til omverdenen, men derfor også mere og mere egoistiske. Jeg har mødt nogle fantastiske (ældre) thaier gennem tiderne som har forklaret mig meget om Thailand og hvorfor tingene er som de er. Det handler om at sætte sig ned med dem over en øl og spørge ind til alle de spørgsmål man går og undrer sig over... Jeg har også mødt spændende mennesker fra nabolande til Thailand, som giver deres besyv med hvorfor thaierne tænker som de gør, måske fra et lidt mere kritisk perspektiv. Thaierne har generelt meget stor selvopfattelse, især pga. deres uddannelsessystem. Måske med rette vil nogle sige, andre vil mene at thaierne er decideret selvfede, ikke desto mindre har de et super liberalistisk og (pseudo)frit samfund (hvis man blot ikke stiller for mange spørgsmål til det politiske billede, kongehuset el. munkeordenen). Redigeret af The_Horror d. 16/08-2017 08:03 A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed
|
|
|
Nongluk |
Lagt på d. 16/08-2017 08:11
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 38 |
The_Horror skrev: Der findes en efterhånden ældre bog med titlen "Thailand Fever", jeg har dog ikke selv læst den, men den skulle efter sigende være ganske god til at fortælle om kulturforskellene osv. Jeg kan forstå at teksten både er på engelsk og thai, så det giver også thaier en mulighed for at forstå os udlændinge bedre. Jeg har set den til salg overalt i Thailand, både brugt og som ny. Cover: [img]https://billedeupload.dk/images/y6HoE.jpg[/img] is not a valid Image. Anbefalet af Stickman: https://www.stick...and-fever/ Nå dette så er sagt, så skriver du selv at vi alle er forskellige. Derfor vil jeg anbefale at du fokusere mere på at thaierne skal lære dig at kende og lære at forstå dig fremfor faranger generelt. Især pga. diversiteten af faranger der rejser til Thailand er det umuligt at sætte os i én kasse længere. Fokuser på dig selv og din egen historie. En anden lille bog stødte jeg på da jeg engang skulle lave visum på den thailandske ambassade i Hellerup. Den fortæller kort og godt om Danmark, lidt historie osv. Den er skrevet på thai og altså henvendt til thaier bosiddende i Danmark. Især det historiske er nok vigtigt for at forstå os danskere. Jeg er selv i gang med at lære min kæreste om vikingerne og vores forhold til korruption. Jeg har mødt nogle fantastiske (ældre) thaier gennem tiderne som har forklaret mig meget om Thailand og hvorfor tingene er som de er. Det handler om at sætte sig ned med dem og spørge ind til alle de spørgsmål man går og undrer sig osv.... Jeg har også mødt spændende mennesker fra nabolande til Thailand, som giver deres besyv med hvorfor thaierne tænker som de gør, måske fra et lidt mere kritisk perspektiv. Thaierne har generelt meget stor selvopfattelse, især pga. deres uddannelsessystem. Måske med rette vil nogle sige, andre vil mene at thaierne er decideret selvfede, ikke desto mindre har de et super liberalistisk og (pseudo)frit samfund (hvis man blot ikke stiller for mange spørgsmål til det politiske billede, kongehuset el. munkeordenen). Tak for inputs, Det er noteret. Og selvfølgelig har du ret i at skulle tage udgangspunkt i sin egen situation og fokusere på denne. Dog er eller kan det være, noget af en øjenåbner at læse 'det generelle'. Som jeg kan læse af jeres indlæg ved i jo også hvor meget (læs :hvor lidt) kultur, forskelle og higen efter 'hvorfor', interesserer en thailænder, og dette gælder både 'min' frue og thailændere generelt. De lever (heldigvis og fantastisk inspirerende) i nu'et meget mere end os europæere. Meeen jeg har nu stadig en ambition om at introducere min frue både for historie og kultur (forskelle). Til mit held (eller måske i nogen grad min fortjeneste) virker hun meget videbegærlig, bare hun kan se /forstå et formål med det. Jeg snakker ligeledes med hende, også om dette forum, hvor hun bliver mere og mere interesseret. Det skal bare introduceres langsomt. Det, altså forståelse, skal sgu ske fra /til begge sider for at kunne leve ligeværdigt, som muligt. Samtidig prøver jeg at være bevidst om ikke at 'ændre hende'. Altså bedre at forstå end på nogen måde at sætte spørgsmålstegn ved hendes ageren og laden. Vi bør jo ikke forsøge at ændre netop det, der gør en thailænder unik. Og skulle det vise sig, at hun alligevel ikke har den store interesse i 'at forstå en dansker, så skrinlægger jeg den plan med det samme. Men igen, tak for indsparket... En ting er sjov, noget andet er skægt.
|
|
Spring til debat: |