Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Fornyelse af 5 års Thai kørekort !!
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 31/03-2017 12:44
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 587 |
Hejsa der ude. Tiden var kommet for at forny mine 2, 5 års Thai kørekort. Da vi ankom spurgte jeg ind til om "Yellow Book" var nok frem for den erklæring fra Immigration eller fra Danish Embasy, Og den var lige så god var svaret. Kø nummer 196 kl 10:18 efter en del ventetid, Var der tid til farve test, For mig en ny denne gang, en stor Cirkle med små / mindre Cirkler i de 3 farver, Som man så skulle sige når de pege på. 1 bremse test. 1 Afstand test (2 søjler der skal stå ud for hinanden) 1 farve test, hvor man har næsen imod en plade og skal sige hvilken farve der lyse til højre / venstre for en. Der efter nyt for mig, 1 time video, De sagde det var ny lov at alle skulle se den ved fornyelse. Om det er sandt skal jeg ikke siger. Så i en kæmpe kø igen for at betale, Efter lang tid kø igen, Var det min tur. Dame sagde at mine papir ikke var i ordne !!!! Yellow Book var ikke nok. Konen kom på banen og sagde vi havde fået at vide den var nok, Samt det også står på Government hjemme side. Umhhhh umhhhh så kaldte hun på hendes "høvding" Ja "Yellow Book" er nok, Det er også ny lov fra starten af 2017 at den er lige så god som det fra Immigration / Embasy. Og det vidste hun jo godt sagde Høvding, Det har jeg (altså Høvding) fortalt dig en gang før. Hold da op mand hun blev RØD i bolden, tog imod mine penge, Og sendte mig over i køen for at få taget billede til ny kørekort. 14:05 gik vi der fra med 2 nye kørekort. Bare lidt fra Badedyret hverdag her i Thailand. Forsat god dag der ude, Og pas godt på jer selv. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 31/03-2017 20:57
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Hvor henne? Jeg fik fornyet motorcykelkort på Phuket i januar, og jeg skulle kun gennem bremseprøven - eller rettere reaktionsprøven da der ikke er mange scootere, der har en bremsepedal - og så en times video. Det var for øvrigt ikke længere muligt at få en attest på immigration uden først at få bopælen registreret. Normalt skal man have oplysninger om udlejerens navn og adresse med, men det så de gennem fingre med, når jeg nu alligevel var der, og fordi de fandt bopælen i deres database. |
|
|
Thaidreamer |
Lagt på d. 31/03-2017 21:11
|
Øvet medlem Antal indlæg: 183 |
har 2 års kørekort , og skal forny i august i pattaya .. da jeg tog dem , fik jeg at vide næste gang fik jeg 5 års .. nu mener nogle bekendte at jeg kun får nye 2 års næste gang .. hva erfaringer har i med dette ? |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 31/03-2017 22:30
|
Min hukommelse snyder mig muligvis, men jeg mener, der er en grænse for tiden alt efter hvilket visa, du har. Jeg startede med et 1-årigt, og fik gangen efter et 5-årigt, der så netop er fornyet med et nyt 5-årigt (reelt to gange næsten 6 år). Jeg har "pensionistvisa" og har både taget og fornyet på Phuket. |
|
|
handy |
Lagt på d. 01/04-2017 03:23
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
Thaidreamer skrev: har 2 års kørekort , og skal forny i august i pattaya .. da jeg tog dem , fik jeg at vide næste gang fik jeg 5 års .. nu mener nogle bekendte at jeg kun får nye 2 års næste gang .. hva erfaringer har i med dette ? Du for 5 år næste gang hvis du ellers har et non emigrant visa.... |
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 01/04-2017 06:41
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 587 |
Mener de lavet det om i 2015 at det første Thai kørekort er gyldig i 2 år, Hvor det var 1 år førhen. Og derefter 5 år. |
|
|
handy |
Lagt på d. 01/04-2017 06:48
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
Bade-Dyr skrev: Mener de lavet det om i 2015 at det første Thai kørekort er gyldig i 2 år, Hvor det var 1 år førhen. Og derefter 5 år. korrekt men har du ikke et visa eller kun tourist visa bliver ved med kun at få et nyt med gyldighed på 2 år...god weekend |
|
|
soi khaotalo |
Lagt på d. 06/04-2017 00:53
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 33 |
Derfor er det os meget nemmere og billigere hvis man har mulighed for det at gå på borgerservice og lave et internationalt kørekort, det koster 25 kr. + billede og gælder 1 år og det kan gøres på 5 minutter. ;-) |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 06/04-2017 02:47
|
soi khaotalo skrev: Derfor er det os meget nemmere og billigere hvis man har mulighed for det at gå på borgerservice og lave et internationalt kørekort, det koster 25 kr. + billede og gælder 1 år og det kan gøres på 5 minutter. ;-) Man skal bare være opmærksom på, at der er grænser for det internationale kørekorts gyldighed. Det er fx ikke gyldigt i 1 år, hvis man opholder sig i Thailand i 1 år. Andre har sikkert mere styr på reglerne, men så vidt jeg husker: hvis man opholder sig i Thailand i mere end 3 måneder i træk, så skal man tage et thailandsk kørekort. |
|
|
Patakrd |
Lagt på d. 06/04-2017 10:10
|
Begynder Antal indlæg: 15 |
Kim Ludvigsen skrev: soi khaotalo skrev: Derfor er det os meget nemmere og billigere hvis man har mulighed for det at gå på borgerservice og lave et internationalt kørekort, det koster 25 kr. + billede og gælder 1 år og det kan gøres på 5 minutter. ;-) Man skal bare være opmærksom på, at der er grænser for det internationale kørekorts gyldighed. Det er fx ikke gyldigt i 1 år, hvis man opholder sig i Thailand i 1 år. Andre har sikkert mere styr på reglerne, men så vidt jeg husker: hvis man opholder sig i Thailand i mere end 3 måneder i træk, så skal man tage et thailandsk kørekort. Kim: Det er noget "sludder" at det internationale kørekort kun gælder i 3 måneder - Et internationalt kørekort gælder i 1 år fra udstedelsesdatoen = 12 måneder, færdig bum sådan er gyldighedstiden - Det er aftalt i konventionen af 19. september 1949 (Konvention angående international færdsel) At der så er nogle "bananstater" rundt omkring i verden der opfinder deres egne indlandske regler er en anden historie. Så om Thaierne kun anerkender et internationalt kørekort i 3 måneder står for deres regning - og gider man, kan man da forsøge, at få en konkret sag prøvet ved en domstol i Thailand, kunne da være interessant :-D - Tror nu nok en international konvention står stærkere end end tilfældig thai færdselsbetjent/thai domstol. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 06/04-2017 12:27
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Patakrd skrev: Kim Ludvigsen skrev: soi khaotalo skrev: Derfor er det os meget nemmere og billigere hvis man har mulighed for det at gå på borgerservice og lave et internationalt kørekort, det koster 25 kr. + billede og gælder 1 år og det kan gøres på 5 minutter. ;-) Man skal bare være opmærksom på, at der er grænser for det internationale kørekorts gyldighed. Det er fx ikke gyldigt i 1 år, hvis man opholder sig i Thailand i 1 år. Andre har sikkert mere styr på reglerne, men så vidt jeg husker: hvis man opholder sig i Thailand i mere end 3 måneder i træk, så skal man tage et thailandsk kørekort. Kim: Det er noget "sludder" at det internationale kørekort kun gælder i 3 måneder - Et internationalt kørekort gælder i 1 år fra udstedelsesdatoen = 12 måneder, færdig bum sådan er gyldighedstiden - Det er aftalt i konventionen af 19. september 1949 (Konvention angående international færdsel) At der så er nogle "bananstater" rundt omkring i verden der opfinder deres egne indlandske regler er en anden historie. Så om Thaierne kun anerkender et internationalt kørekort i 3 måneder står for deres regning - og gider man, kan man da forsøge, at få en konkret sag prøvet ved en domstol i Thailand, kunne da være interessant :-D - Tror nu nok en international konvention står stærkere end end tilfældig thai færdselsbetjent/thai domstol. Faerdig bum bum - der er ogsaa noget som hedder forsikring. Note: Although International Driving Licences are valid for up to one year after arrival in Thailand, after three months many comprehensive insurance policies are made void if still driving on a foreign licence. - See more at: https://www.anglo...xQbL4.dpuf |
|
|
THansen |
Lagt på d. 06/04-2017 13:59
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
Patakrd skrev: Kim: Det er noget "sludder" at det internationale kørekort kun gælder i 3 måneder - Et internationalt kørekort gælder i 1 år fra udstedelsesdatoen = 12 måneder, færdig bum sådan er gyldighedstiden - Det er aftalt i konventionen af 19. september 1949 (Konvention angående international færdsel) At der så er nogle "bananstater" rundt omkring i verden der opfinder deres egne indlandske regler er en anden historie. Så om Thaierne kun anerkender et internationalt kørekort i 3 måneder står for deres regning - og gider man, kan man da forsøge, at få en konkret sag prøvet ved en domstol i Thailand, kunne da være interessant :-D - Tror nu nok en international konvention står stærkere end end tilfældig thai færdselsbetjent/thai domstol. Sjovt at du nævner bananstater, for samme praksis er også gældende i bananstaten Danmark Ombyt udenlandsk kørekort Øvrige lande Hvis dit kørekort er udstedt i et andet land end de ovenfor omtalte, har du ret til at køre med dit udenlandske kørekort i op til 90 dage efter, at du har etableret bopæl i Danmark. Dette gælder dog kun, hvis dit udenlandske kørekort er gyldigt, og hvis kørekortet er udstedt med latinske bogstaver eller er ledsaget af en officiel oversættelse til dansk, engelsk eller fransk. Du skal desuden opfylde de aldersbetingelser, der gælder for udstedelse af et tilsvarende dansk kørekort. Du skal senest 90 dage efter etablering af bopæl have ombyttet dit udenlandske kørekort til et dansk kørekort, hvis du fortsat ønsker at køre i Danmark. For at få ombyttet dit udenlandske kørekort til et dansk, skal du aflægge en kontrollerende køreprøve (en teoriprøve og en praktisk prøve) |
|
|
Patakrd |
Lagt på d. 06/04-2017 23:13
|
THansen skrev: Patakrd skrev: Kim: Det er noget "sludder" at det internationale kørekort kun gælder i 3 måneder - Et internationalt kørekort gælder i 1 år fra udstedelsesdatoen = 12 måneder, færdig bum sådan er gyldighedstiden - Det er aftalt i konventionen af 19. september 1949 (Konvention angående international færdsel) At der så er nogle "bananstater" rundt omkring i verden der opfinder deres egne indlandske regler er en anden historie. Så om Thaierne kun anerkender et internationalt kørekort i 3 måneder står for deres regning - og gider man, kan man da forsøge, at få en konkret sag prøvet ved en domstol i Thailand, kunne da være interessant :-D - Tror nu nok en international konvention står stærkere end end tilfældig thai færdselsbetjent/thai domstol. Sjovt at du nævner bananstater, for samme praksis er også gældende i bananstaten Danmark Ombyt udenlandsk kørekort Øvrige lande Hvis dit kørekort er udstedt i et andet land end de ovenfor omtalte, har du ret til at køre med dit udenlandske kørekort i op til 90 dage efter, at du har etableret bopæl i Danmark. Dette gælder dog kun, hvis dit udenlandske kørekort er gyldigt, og hvis kørekortet er udstedt med latinske bogstaver eller er ledsaget af en officiel oversættelse til dansk, engelsk eller fransk. Du skal desuden opfylde de aldersbetingelser, der gælder for udstedelse af et tilsvarende dansk kørekort. Du skal senest 90 dage efter etablering af bopæl have ombyttet dit udenlandske kørekort til et dansk kørekort, hvis du fortsat ønsker at køre i Danmark. For at få ombyttet dit udenlandske kørekort til et dansk, skal du aflægge en kontrollerende køreprøve (en teoriprøve og en praktisk prøve) THansen: Ahhh, du blander tingene lidt sammen nu. Det du henviser til er jo ombytning af et udenlandsk kørekort - IKKE et (udenlandsk) internationalt kørekort. Et internationalt kørekort er i bund og grund jo en oversættelse af et nationalt kørekort - i sig selv er det grå internationale kørekort ikke det pap værd det er trykt på hvis ikke også der vises et nationalt kørekort. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/04-2017 02:34
|
Patakrd skrev: THansen: Ahhh, du blander tingene lidt sammen nu. Det du henviser til er jo ombytning af et udenlandsk kørekort - IKKE et (udenlandsk) internationalt kørekort. Et internationalt kørekort er i bund og grund jo en oversættelse af et nationalt kørekort - i sig selv er det grå internationale kørekort ikke det pap værd det er trykt på hvis ikke også der vises et nationalt kørekort. Øh, først skriver du, at teksten handler om et udenlandsk kørekort og ikke et internationalt kørekort. Og derefter skriver du (helt korrekt), at det internationale kørekort blot er en oversættelse. Så nej, THansen blander ikke tingene sammen. Hverken det udenlandske kørekort eller det internationale kørekort er noget værd 90 dage efter etablering af bopæl i Danmark. Når det gælder kørekort, så betragter Danmark (og Thailand) dig ikke som besøgende, hvis du opholder dig i landet over en vis tid. Og det internationale kørekort er beregnet til besøgende. Jeg har ikke kunnet finde en officiel tekst fra de thailandske myndigheder, men i henhold til denne artikel på Tripadvisor afhænger perioden, det internationale kørekort kan bruges i Thailand, af ens visa: https://www.tripa...ments.html The maximum period that you can drive a hire car or bike legally on an IDP is 60 days on a Tourist Visa, 90 days on a Non-Immigrant O visa. For rentals in excess of that a Thai Driver's Licence is required. Artiklen nævner også problemet med forsikringen, som hugoboerge også nævnte. Det virker i det hele taget som en meget gennemarbejdet artikel. |
|
|
Patakrd |
Lagt på d. 07/04-2017 17:49
|
Kim Ludvigsen skrev: Patakrd skrev: THansen: Ahhh, du blander tingene lidt sammen nu. Det du henviser til er jo ombytning af et udenlandsk kørekort - IKKE et (udenlandsk) internationalt kørekort. Et internationalt kørekort er i bund og grund jo en oversættelse af et nationalt kørekort - i sig selv er det grå internationale kørekort ikke det pap værd det er trykt på hvis ikke også der vises et nationalt kørekort. Øh, først skriver du, at teksten handler om et udenlandsk kørekort og ikke et internationalt kørekort. Og derefter skriver du (helt korrekt), at det internationale kørekort blot er en oversættelse. Så nej, THansen blander ikke tingene sammen. Hverken det udenlandske kørekort eller det internationale kørekort er noget værd 90 dage efter etablering af bopæl i Danmark. Når det gælder kørekort, så betragter Danmark (og Thailand) dig ikke som besøgende, hvis du opholder dig i landet over en vis tid. Og det internationale kørekort er beregnet til besøgende. Jeg har ikke kunnet finde en officiel tekst fra de thailandske myndigheder, men i henhold til denne artikel på Tripadvisor afhænger perioden, det internationale kørekort kan bruges i Thailand, af ens visa: https://www.tripa...0/Thailand riving.License.Requirements.html The maximum period that you can drive a hire car or bike legally on an IDP is 60 days on a Tourist Visa, 90 days on a Non-Immigrant O visa. For rentals in excess of that a Thai Driver's Licence is required. Artiklen nævner også problemet med forsikringen, som hugoboerge også nævnte. Det virker i det hele taget som en meget gennemarbejdet artikel. @Kim: nu blander du også tingene sammen. Indledningsvis skriver du, at et internationalt kørekort kun gælder i 3 måneder !!!! Jeg påpeger, at det ikke passer, idet et int. kørekort faktisk gælder i 12 mdr. THansen skriver så, (pludseligt), at et KØREKORT i Danmark skal byttes inden 3 måneder hvilket er helt korrekt, men det er jo et internationalt kørekort vi snakker om og ikke et kørekort - fanden til forskel. Min oplysning om, at et int. kørekort bare er en oversættelse af et givent nationalt kørekort er jo bare en bonus information - ikke noget jeg blander sammen. Men OK - vi kan ordkløve fra nu af og til juleaften om 27 år og få sidens længste tråd - men det ønsker jeg ikke at være en del af. Slut prut finale: et internationalt kørekort gælder i 12 måneder fra udstedelsesdatoen - og det er IKKE til diskussion ! |
|
|
THansen |
Lagt på d. 07/04-2017 18:55
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
Patakrd skrev: @Kim: nu blander du også tingene sammen. Indledningsvis skriver du, at et internationalt kørekort kun gælder i 3 måneder !!!! Jeg påpeger, at det ikke passer, idet et int. kørekort faktisk gælder i 12 mdr. THansen skriver så, (pludseligt), at et KØREKORT i Danmark skal byttes inden 3 måneder hvilket er helt korrekt, men det er jo et internationalt kørekort vi snakker om og ikke et kørekort - fanden til forskel. Min oplysning om, at et int. kørekort bare er en oversættelse af et givent nationalt kørekort er jo bare en bonus information - ikke noget jeg blander sammen. Men OK - vi kan ordkløve fra nu af og til juleaften om 27 år og få sidens længste tråd - men det ønsker jeg ikke at være en del af. Slut prut finale: et internationalt kørekort gælder i 12 måneder fra udstedelsesdatoen - og det er IKKE til diskussion ! Tja, med den udmelding så er der jo ingen grund til at komme med flere indlæg ... Og så kan vi jo bare glæde os over at Bade-Dyr er kommet med endnu en successhistorie fra livets gang i Bang Saen |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/04-2017 18:56
|
THansen skriver så, (pludseligt), at et KØREKORT i Danmark skal byttes inden 3 måneder hvilket er helt korrekt, men det er jo et internationalt kørekort vi snakker om og ikke et kørekort - fanden til forskel. Hvad er forskellen? Du mener vel ikke, at man skal ombytte det rigtige kørekort efter 3 måneder, men at man stadig kan køre på det internationale kørekort? |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 07/04-2017 19:02
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Ja, tak til Bade-Dyr for god info. - som desværre på typisk facon skal mudres til med kommentarer der intet har med et thai kørekort at gøre, og kun bidrager til at forvirre, hold dog jeres kæft, Kim L., PatakRd og THansen, tak.. PS: Glemte hugoboerge, du kan også lukke gaskanalen, folk ved sgu godt det med forsikringen, I har fandme for meget tid til petitesser, idioter.. Der sker vel for lidt her på stedet, siden en banal ting som et kørekort skal kværnes helt, helt ud i det absurde, get a life for FS.. |
|
|
Patakrd |
Lagt på d. 08/04-2017 09:08
|
Kim Ludvigsen skrev: THansen skriver så, (pludseligt), at et KØREKORT i Danmark skal byttes inden 3 måneder hvilket er helt korrekt, men det er jo et internationalt kørekort vi snakker om og ikke et kørekort - fanden til forskel. Hvad er forskellen? Du mener vel ikke, at man skal ombytte det rigtige kørekort efter 3 måneder, men at man stadig kan køre på det internationale kørekort? @Kim: Hold nu op, Jeg mener hvad jeg skriver, at et international kørekort gælder i 12 måneder - og at et udenlandsk nationalt kørekort SKAL byttes efter 3 måneders fast ophold i Danmark - Du bliver ved med at blande tingene sammen. @John BKK: "Hold dog Jeres kæft" !!!!!! WHAT !!!!! Og det skulle lige præcis komme fra dig ! ?? det er da vist noget vi alle sammen har lært af dig ! Så husk at feje for egen dør først / ikke kaste med sten når man bor i et glashus på 16. etage ! |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 08/04-2017 09:24
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Patakrd skrev: Kim Ludvigsen skrev: THansen skriver så, (pludseligt), at et KØREKORT i Danmark skal byttes inden 3 måneder hvilket er helt korrekt, men det er jo et internationalt kørekort vi snakker om og ikke et kørekort - fanden til forskel. Hvad er forskellen? Du mener vel ikke, at man skal ombytte det rigtige kørekort efter 3 måneder, men at man stadig kan køre på det internationale kørekort? @Kim: Hold nu op, Jeg mener hvad jeg skriver, at et international kørekort gælder i 12 måneder - og at et udenlandsk nationalt kørekort SKAL byttes efter 3 måneders fast ophold i Danmark - Du bliver ved med at blande tingene sammen. @John BKK: "Hold dog Jeres kæft" !!!!!! WHAT !!!!! Og det skulle lige præcis komme fra dig ! ?? det er da vist noget vi alle sammen har lært af dig ! Så husk at feje for egen dør først / ikke kaste med sten når man bor i et glashus på 16. etage ! Et internationalt foererbevis har en gyldighedsdato paa 12 maaneder fra udstedelsesdatoen men det betyder ikke at man kan futte rundt i f.eks. Thailand som man har lyst til indenfor de 12 maaneder. Men tag og laes reglerne. Der er linket til dem tidligere. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |