Se indlæg
Brøkpension i Thailand
|
|
ThaiFar |
Lagt på d. 27/03-2017 06:58
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 63 |
Findes der personer her på forummet som lever i Thailand under brøkpension ordningen? Jeg er interesseret i at vide hvilke muligheder man har for at få personlige tillæg, men helst fra dem som eventuelt allerede lever som brøkpensionist her i landet (hvis der da findes nogle). Jeg kan læse mig frem på borger.dk, men her skriver de om for eksempel varmetillæg og petroleum, og det er jo ikke ligesom det man har brug for når man lever i 30 graders varme hver dag året rundt. Jeg fraflyttede Danmark officielt i December 1984 og har boet fuldtid i Thailand siden August 1985. Jeg bliver 65 år i November 2017, altså senere på året. Så jeg vil kun få cirka 30% af det grund-beløb man kan få som pensionist bosiddende i Thailand. Dette er ikke en jammer klage tråd - jeg prøver bare på at få nogle "case study" oplysninger frem hvis det er muligt. Redigeret af ThaiFar d. 27/03-2017 07:04 |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 27/03-2017 09:41
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
ThaiFar skrev: Findes der personer her på forummet som lever i Thailand under brøkpension ordningen? Jeg er interesseret i at vide hvilke muligheder man har for at få personlige tillæg, men helst fra dem som eventuelt allerede lever som brøkpensionist her i landet (hvis der da findes nogle). Jeg kan læse mig frem på borger.dk, men her skriver de om for eksempel varmetillæg og petroleum, og det er jo ikke ligesom det man har brug for når man lever i 30 graders varme hver dag året rundt. Jeg fraflyttede Danmark officielt i December 1984 og har boet fuldtid i Thailand siden August 1985. Jeg bliver 65 år i November 2017, altså senere på året. Så jeg vil kun få cirka 30% af det grund-beløb man kan få som pensionist bosiddende i Thailand. Dette er ikke en jammer klage tråd - jeg prøver bare på at få nogle "case study" oplysninger frem hvis det er muligt. Det er meget enkelt. Personlige tillaeg kan man glemme alt om medmindre man er ludfattig og hvis det er tilfaeldet kan man heller ikke bo og opholde sig i Thailand. Men reglerne omkring personlige tillaeg findes paa borger.dk. https://www.borge...egsprocent Jeg vil lige naevne at hvis man er udstationeret/har vaeret udstationeriet for en dansk virksomhed taeller det med som vaerende bosat i Danmark. Man skal have dokumentation fra virksomheden. |
|
|
ThaiFar |
Lagt på d. 27/03-2017 10:48
|
Jeg kender (eller rettere kendte) et par stykker fra Danmark som har boet i Thailand meget længe. De er allerede pensionerede eftersom de var ældre end mig selv da vi havde kontakt. Så jeg ved at de begge får brøkpension efter at have boet her permanent i 20-25 år eller deromkring. Desværre har jeg mistet kontakten til dem pga flytning etc. Jeg bor i Bangkok og de bor i provinsen. Så jeg har prøvet at støve dem up via internet, men uden held. Så mit indlæg var for at prøve om det er muligt at finde een eller anden som har været igennem proceduren med brøkpension og som er bosiddende i Thailand. |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 27/03-2017 11:29
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Ifølge borger.dk, så skal man have boet 30 år i Danmark efter det fyldte 15. år og indtil folkepensionsalderen, hvis man søger om folkepension fra bl.a Thailand. Det opfylder trådstarter vist ikke, så for at få klarhed over dette, så vil det bedste nok være at spørge hos International Pension/Udbetaling Danmark, som står for udbetaling af pension i udlandet. |
|
|
energy |
Lagt på d. 27/03-2017 12:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 311 |
Conrad skrev: Ifølge borger.dk, så skal man have boet 30 år i Danmark efter det fyldte 15. år og indtil folkepensionsalderen, hvis man søger om folkepension fra bl.a Thailand. Det opfylder trådstarter vist ikke, så for at få klarhed over dette, så vil det bedste nok være at spørge hos International Pension/Udbetaling Danmark, som står for udbetaling af pension i udlandet. Det er ikke 30 men 40 år man skal have boet i Danmark :-) |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 27/03-2017 12:02
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
[quote]Conrad skrev: Ifølge borger.dk, så skal man have boet 30 år i Danmark efter det fyldte 15. år og indtil folkepensionsalderen, hvis man søger om folkepension fra bl.a Thailand. Det opfylder trådstarter vist ikke, så for at få klarhed over dette, så vil det bedste nok være at spørge hos International Pension/Udbetaling Danmark, som står for udbetaling af pension i udlandet.[/quote @Conrad - det er faktisk 40 aar. Jeg tror de 30 aar har noget at goere omkring det at vaere bosat i et EU land. [url] https://www.borge...sk-pension [/url] Som du skriver saa mener jeg ogsaa at traadstarter skal kontakte Udbetaling Danmark allerede nu. |
|
|
ThaiFar |
Lagt på d. 27/03-2017 12:20
|
@Konrad har faktisk ret, der står rent faktisk et sted under Borger.dk, det han beskriver står under: "Kan jeg få dansk pension, når jeg bor udenfor EU/EØS eller Schweiz?" og "Hvis du bor i et land, som Danmark ikke har nogen aftale med" Det er rent faktisk forvirrende. Men jeg tror her de taler om noget helt andet. Som sædvanligt er det "lov snak" som kan være svært at forstå. Og der er saa mange forskellige muligheder og regler afhængigt af hvor man bor og hvor man har arbejdet, i DK, Europe, EU eller udenfor. Imidlertid tror jeg nok at de fleste som har læst lidt om tingene forstår brøkpension således: "I Danmark optjenes ret til pension på baggrund af det antal år, en person har haft fast bopæl i Danmark. Det er uden betydning, om den pågældende har haft arbejde eller har indbetalt skat. Har man ikke haft bopæl i Danmark i det antal år, der kræves efter loven, udbetales en lavere pension – brøkpension Ret til fuld dansk folkepension er betinget af 40 års bopæl her i landet. Det gælder både for danskere og for udlændinge" Endvidere "Optjeningsprincippet for folkepensionister baseres på den faktiske bopælstid her i landet mellem det 15. og det 65. år. Flere bopælsperioder sammenlægges En person skal have boet her i landet i 40 år af de 50 mulige år for at få ret til fuld pension." |
|
|
ThaiFar |
Lagt på d. 27/03-2017 12:31
|
Fra Borger.dk Hvordan optjener man dansk pension? Du optjener ret til dansk pension på baggrund af den tid, du har boet i Danmark, fra du fyldte 15 år, til du når folkepensionsalderen eller bliver tilkendt førtidspension. Det kaldes også optjeningsperioden. Du har ret til fuld folkepension, hvis du har haft 40 bopælsår i optjeningsperioden. Hvis ikke, kan du have ret til en del af folkepension - også kaldet ’brøkpension’. Din brøkpension bliver beregnet på baggrund af den tid, du har boet i Danmark i optjeningsperioden. Hvis du har været socialt sikret i udlandet i en periode, mens du har boet i Danmark, tæller denne periode ikke med i opgørelsen af din danske bopælstid. https://www.borge...sk-pension |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 27/03-2017 13:23
|
ThaiFar skrev: Fra Borger.dk Hvordan optjener man dansk pension? Du optjener ret til dansk pension på baggrund af den tid, du har boet i Danmark, fra du fyldte 15 år, til du når folkepensionsalderen eller bliver tilkendt førtidspension. Det kaldes også optjeningsperioden. Du har ret til fuld folkepension, hvis du har haft 40 bopælsår i optjeningsperioden. Hvis ikke, kan du have ret til en del af folkepension - også kaldet ’brøkpension’. Din brøkpension bliver beregnet på baggrund af den tid, du har boet i Danmark i optjeningsperioden. Hvis du har været socialt sikret i udlandet i en periode, mens du har boet i Danmark, tæller denne periode ikke med i opgørelsen af din danske bopælstid. https://www.borge...sk-pension Det du refererer til gælder hvis du bor i Danmark, men det gør du jo ikke, derfor se dette. Hvis du ser under: Alt om pension og efterløn International pension Dansk pension i udlandet Vil du søge folke- eller førtidspension og bor i udlandet Kan jeg få dansk pension, når jeg bor udenfor EU/EØS eller Schweitz? Hvis du bor i et land, som Danmark ikke har nogen aftale med. Her står der: Du har boet i Danmark i mindst 30 år, efter du fyldte 15 år og frem til pensiondalderen. Så jeg synes at det bedste ville være at spørge Udbetaling Danmark. |
|
|
Tommy123 |
Lagt på d. 29/03-2017 15:13
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 43 |
Jeg har fået følgende svar fra pålidelig kilde mht, hvor mange år man skal have boet i Danmark, for at kunne få fuld folkepension, men om det er rigtigt???? Du skal have boet i Danmark (eller det som sidestilles med bopæl) i min 4/5 af tiden for at få fuld førtidspension. Tilkendelse af førtidspension som 50.årig kræver bopæl i Danmark i 28.år ( efter det fyldte 15.år) for fuld pension, 4/5 af 35.år (50-15). Folkepensionen vil blive udbetalt med samme procentsats som førtidspensionen, dvs fuld førtidspension = fuld folkepension dvs ingen reduktion hvis bopæl under 40.år i landet som er normale krav for folkepension. Mvh |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 29/03-2017 17:41
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Måske bedre at læse hvad de skriver på borger.dk? Hvordan optjener man dansk pension? "Du optjener ret til dansk pension på baggrund af den tid, du har boet i Danmark, fra du fyldte 15 år, til du når folkepensionsalderen eller bliver tilkendt førtidspension. Det kaldes også optjeningsperioden. Du har ret til fuld folkepension, hvis du har haft 40 bopælsår i optjeningsperioden. Hvis ikke, kan du have ret til en del af folkepension - også kaldet ’brøkpension’. Din brøkpension bliver beregnet på baggrund af den tid, du har boet i Danmark i optjeningsperioden. Hvis du har været socialt sikret i udlandet i en periode, mens du har boet i Danmark, tæller denne periode ikke med i opgørelsen af din danske bopælstid." https://www.borge...sk-pension |
|
|
Tommy123 |
Lagt på d. 29/03-2017 19:05
|
Hej Johnbkk Det er rigtigt hvad jeg fik at vide, det er lige blevet bekræftiget, så det er ikke altid 40.år men 4/5 del i nogle førtidspensionister tilfælde! Godnat |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 29/03-2017 19:21
|
Ja, det er ikke helt ligetil, især hvis man har opholdt sig i udlandet nogle år, og her tæller Grønland og Færøerne også med, hvilket mange ikke er klar over.. |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 30/03-2017 06:31
|
JohnBKK skrev: Ja, det er ikke helt ligetil, især hvis man har opholdt sig i udlandet nogle år, og her tæller Grønland og Færøerne også med, hvilket mange ikke er klar over.. Ja, og det er heller ikke uden betydning om man søger fra Danmark eller udlandet. Så hvis man vil være sikker på hvad man kan få i pension, så spørg Udbetaling Danmark, de kan give et klart svar, da de kan se i CPR registeret hvor man har boet og hvornår og om man har betalt til ATP, da dette også kan have betydning, hvis man har boet på Grønland. Man kan også spørge i Borgerservice hvis man bor i Danmark, da de afgør det for dem der bor i Danmark. Selv spurgte jeg IPOS-Udbetaling Danmark adskillige år før pensionsalderen, hvad jeg kunne få i folkepension, så jeg havde det på det rene, men da reglerne ændredes, så blev jeg usikker på hvad jeg kunne få. Men der er en ting til, hvis man bor i Danmark er det kommunen man bor i, som afgør hvad man kan få i pension, det kan dog ankes til Udbetaling Danmark. Hvis man bor i udlandet er det Udbetaling Danmark, som afgør sagen og de er nok lidt strengere eller kender reglerne bedre end kommunerne. Derfor flyttede jeg først min adresse til Danmark efter at have boet i Grønland og fik så der bevilget fuld sats for folkepensionens grundbeløb ved bosættelse i Thailand. |
|
|
ThaiFar |
Lagt på d. 30/03-2017 07:34
|
Conrad har efter min mening en fornuftig ide. Reglerne er svære at forstå på borger.dk. Jeg tror osse at ens pension afhænger hvor man ansøger om pension - fra Danmark eller udlandet (Thailand). Jeg er selv kommet til den konklusion at jeg må tage hjem og søge om pension. Jeg har ikke boet i DK i 30 år, så det gør ikke ligefrem tingene nemmere at få ordnet. Jeg bliver nødt til at finde en bopæl (lejlighed) eller et fast opholdssted eller adresse hvor man kan få en såkaldt logiværtserklæring. Når man flytter tilbage til Danmark skal man have naturligvis først have en fast bopæl for at blive registreret i folkeregistret. Førend jeg kom til Thailand boede jeg i Københavns Kommune, men det er blevet umuligt at betale husleje der, hvis man da overhovedet kan finde et sted at bo. Jeg bliver sikkert nødt til at flytte tilbage til Vendsyssel hvor jeg gik i skole. Jeg har set på nettet at det er muligt at finde en mindre bolig til en rimelig pris. Jeg har allerede rettet henvendelse til - Udbetaling Danmark - Borger.dk - Københavns Kommune - Hjørring Kommune Nu venter jeg så på svar fra dem hvad de siger om hele emnet. Det kan formodentligt godt tage lidt tid med svar formoder jeg. Redigeret af ThaiFar d. 30/03-2017 07:44 |
|
|
Tommy123 |
Lagt på d. 30/03-2017 10:19
|
I mit tilfælde er jeg blevet førtidspensionist fra nov.2011 og er bosiddende i thailand, hvor vi flyttede ud 2012, det er en jungle at finde rundt i om man går fuldfolkepension eller om det er brøkdel? Men fik at vide at det var 4/5 ophold i dk, efter 15.år God dag til alle |
|
|
lung |
Lagt på d. 30/03-2017 11:37
|
Øvet medlem Antal indlæg: 365 |
Ved en opringning til udbetaling danmark i dag fortæller de mig at ophold på grønland er uden betydning for din folkepension.. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 30/03-2017 12:27
|
Jeg fik det modsatte svar tilbage i 2008 af Sikringsstyrelsen, så jeg opgav at diskutere mere med dem, vi får se hvad der sker når jeg bliver folkepensionist.. PS: Jeg var på TAB og SAB, måske derfor. |
|
|
swedmark |
Lagt på d. 08/04-2017 20:50
|
Øvet medlem Antal indlæg: 169 |
ThaiFar skrev: @Konrad har faktisk ret, der står rent faktisk et sted under Borger.dk, det han beskriver står under: "Kan jeg få dansk pension, når jeg bor udenfor EU/EØS eller Schweiz?" og "Hvis du bor i et land, som Danmark ikke har nogen aftale med" Det er rent faktisk forvirrende. Men jeg tror her de taler om noget helt andet. Som sædvanligt er det "lov snak" som kan være svært at forstå. Og der er saa mange forskellige muligheder og regler afhængigt af hvor man bor og hvor man har arbejdet, i DK, Europe, EU eller udenfor. Imidlertid tror jeg nok at de fleste som har læst lidt om tingene forstår brøkpension således: "I Danmark optjenes ret til pension på baggrund af det antal år, en person har haft fast bopæl i Danmark. Det er uden betydning, om den pågældende har haft arbejde eller har indbetalt skat. Har man ikke haft bopæl i Danmark i det antal år, der kræves efter loven, udbetales en lavere pension – brøkpension Ret til fuld dansk folkepension er betinget af 40 års bopæl her i landet. Det gælder både for danskere og for udlændinge" Endvidere "Optjeningsprincippet for folkepensionister baseres på den faktiske bopælstid her i landet mellem det 15. og det 65. år. Flere bopælsperioder sammenlægges En person skal have boet her i landet i 40 år af de 50 mulige år for at få ret til fuld pension." Det markede er forkert. Har du arbejdet i Danmark og betalt skat i Danmark tæller det med som om man har boet der. |
|
Spring til debat: |