Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Butikker, ingredienser og redskaber
 Udskriv debat
Vin i Thailand
pethan
Fra "Big Chilli Magazine":

"Fruit wine can be found in supermarkets, shops and on the wine list of a growing number of restaurants, most usually as an inexpensive “house wine.” It comes in traditional wine bottles and in five-litre or even bigger boxes.
Understanding the full commercial impact of fruit wines in Thailand is not easy. Even some of the country’s leading wine dealers find the situation confusing.
That said, many consumers do not know or care that they’re drinking fruit wine; it’s generally very drinkable, garners few complaints, and it provides that all-important buzz. More importantly, people like the fact that it costs significantly less than “traditional” wine.
But what is fruit wine, and how does it differ from traditional wine?
According to several importers, fruit wine sold in Thailand is a mixture of grape juice comprising one or more varietals, and juice that’s made from a fruit (often mulberry). There is confusion, however, about the ratio of this mix. Some say it can be as much as 95% grape juice, while others say it is supposed to contain no less than 80% pure grape juice, the rest being fruit concentrate.
Because it’s a mixture, fruit wine falls into a lower category of excise duty compared to imported wine. According to official figures, imported wine comprising 100% grapes attracts a duty of 300-400%, whereas local wines (“input locally”) as well as wines made from grapes grown in Thailand carry an excise duty of just 100%.
How do you know you’re drinking fruit wine? By law, wine companies have to include the phrase “fruit wine” somewhere on the label. This usually appears in tiny lettering on the back of the bottle or on the bottom of the box."

Mon ikke "fruit wine" fra f.eks. Australien i virkeligheden er bare almindelig papvin, der bliver klassificeret af importøren som "fruit wine" for at undgå de høje importafgifter? Vindruer er jo også frugt.Grin

hugoboerge
pethan skrev:

Fra "Big Chilli Magazine":

"Fruit wine can be found in supermarkets, shops and on the wine list of a growing number of restaurants, most usually as an inexpensive “house wine.” It comes in traditional wine bottles and in five-litre or even bigger boxes.
Understanding the full commercial impact of fruit wines in Thailand is not easy. Even some of the country’s leading wine dealers find the situation confusing.
That said, many consumers do not know or care that they’re drinking fruit wine; it’s generally very drinkable, garners few complaints, and it provides that all-important buzz. More importantly, people like the fact that it costs significantly less than “traditional” wine.
But what is fruit wine, and how does it differ from traditional wine?
According to several importers, fruit wine sold in Thailand is a mixture of grape juice comprising one or more varietals, and juice that’s made from a fruit (often mulberry). There is confusion, however, about the ratio of this mix. Some say it can be as much as 95% grape juice, while others say it is supposed to contain no less than 80% pure grape juice, the rest being fruit concentrate.
Because it’s a mixture, fruit wine falls into a lower category of excise duty compared to imported wine. According to official figures, imported wine comprising 100% grapes attracts a duty of 300-400%, whereas local wines (“input locally”) as well as wines made from grapes grown in Thailand carry an excise duty of just 100%.
How do you know you’re drinking fruit wine? By law, wine companies have to include the phrase “fruit wine” somewhere on the label. This usually appears in tiny lettering on the back of the bottle or on the bottom of the box."

Mon ikke "fruit wine" fra f.eks. Australien i virkeligheden er bare almindelig papvin, der bliver klassificeret af importøren som "fruit wine" for at undgå de høje importafgifter? Vindruer er jo også frugt.Grin

Jeg tror faktisk ikke at de toer saa der er iblandet "berries". For at kende forskel saa har frugtvin en gul banderole.

I Foodland kan man koebe en boks fra Berri Estates, Australien og som navnet antyder saa er det vin basere paa forskellige former for baer.

pethan
Ti hugoboerge

Da der står "fruit wine" på pakken, går du – autoritetstro som du er HB – tilsyneladende ud fra, at indholdet må være en blanding af ægte vin og diverse safter. Men min pointe er netop, at det behøver det ikke at være. Hvis der er en langt lavere afgift på vin blandet med saft. end der er på den rene vare, så er det oplagt for importøren at "snyde" og klassificere almindelig vin som frugtvin: som jeg sagde før, er vindruer jo også frugt, så det ville egentlig ikke være forkert at kalde al vin lavet af druer for frugtvin (til forskel fra f.eks. risvin). Om det så er snyd at kalde ren papvin for frugtvin er altså diskutabelt. Jeg tror faktisk ikke, at producenterne i Australien og Chile (eller importøren) gider blander saft i deres billige papvine. Jeg kan ihvertfald ikke smage forskel. Berri Estates rødvin er i øvrigt på 13% alkohol, som er typisk for papvine, så den kan umuligt være fortyndet med ret meget "frugtsaft".

PS
" ... og som navnet antyder saa er det vin basere paa forskellige former for baer."

Berri i navnet har ikke noget med bær/berries at gøre, HB. Det er navnet på en by i Sydaustralien, hvor de oprindelige vinmarker blev etableret.

https://en.wikipe..._Australia

Girobank
JEG FIK FORLEDEN FORÆRET EN FLASKE lokal "VIN", men det var faktisk thailandsk frugtvin.
Ikke vær at drikke.
Billigt ja, smagte som blæk.
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

pethan
Thailandsk vin er stort set udrikkelig. Også den, der er lavet på druer og efterligner almindelig vin.

sudsakhon
Frugtvin minder om de pullimut man fik i 70'erne..

-Og er HELT enig. Thailandsk vin lyder spændende, men er udrikkeligt

Min svoger ville gøre noget for min kone og jeg på vores bryllupsdag, og havde på en tur til Kao Yai købt en flaske vin på et lokalt vinmarked. Han måtte slippe 800 B for flasken, men han vidste naturligvis intet om opbevaring af vin osv.

Udover at vinen som udgangspunkt er forfærdelig, har denne flaske sikkert lumret i årevis ved 35 grader, mens den var til salg..

Alkoholen var oxideret til eddikesyre, men det var måske ligefrem en smagsforbedring?

I Danmark bor vi lige ved et vindistrikt.
Det er heller ikke en stor oplevelse, men deres Sauterne vin er faktisk i international særklasse.. -Hvis man er til de søde hvide vine..
Det skyldes det danske klima.
Men i Thailand...Nej, tak

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
sudsakhon
Her er referencen, hvis det har interesse:

http://jyllands-p...-er-bedst/

Men trods min skepsis, har vi dog alligevel planlagt at besøge et "vinslot", hvis vi kommer nordpå i Thailand..
Det kunne være interessant at smage vinen på stedet, selvom det næppe flytter min opfattelse

ghj
Var i oktober en tur i khao yai og besøgete en vingård PB VALLY hvor mig og sønnen (i lære som kok) var på rund visning i deres vin marker, lige som der var prøve smagning af deres vin, og jeg var positiv overrasket over hvor godt deres vin var, men det er dyr 790 baht pr flaske for den billiste , og den smagte
som en vin til ca 40-50 kr i danmark. i khao yai ligger der flere vin gårde som jeg skal besøge næste gang jeg kommer til thailand

MVH

Gert
MAN SKAL IKKE GØRE DET SVÆRERER END DET ER......GrinSmile

sudsakhon
Det var også min oplevelse. At vinen smager som det billigere fra Aldi eller noget af det hjemmelavede, som folk eksperimenterer med

-Bortset fra den, som helt klart var opbevaret forkert.

Vin i Thailand er mere et eksotisk kuriosum uden en reel anvendelsesmulighed til andet end...Et kuriosum

kro90
Hej GHJ
Jeg købte for en del år siden også Thailandsk vin i Helsingør, den kunne god drikkes, men prisen var bestemt ikke god, hvis man sammenligner med kvaliteten, var oppe på en pris på 100,- dkr, men fik vin for 30-35 kr. altså ganske billig supermarkeds pris. Har fået serveret Thai vin i Thailand, og måtte indrømme at den faktisk var god, men igen prisen på over 1.000,- THB for en flaske, eller 250,- for et glas.
Er absolut ikke vinkender, har fået Fransk vin herhjemme til 600,- kr. flasken, men syntes ikke den smagte bedre end en til 70-80 kr.
Kim

thongsala
Drikker ikke vin i Thailand, foretrækker vin uden is !

hugoboerge
Her er lidt omkring frugtvinen fra Berri Estates Australien.

We are pleased to advise that Berri Estates, Australia's largest single operating winery, are in partnership with Thailand's Siam Winery. Berri Estates sends Australian bulk wine to the Siam Winery where the wine is then blended with Thai fruit wine and repackaged locally.

'5 Star' wines are designed and labelled specifically for the Thai market.

pethan
Ja, det er selvfølgelig det, de siger. Men hvorfor skulle de nu virkelig gøre det? Det er jo meget nemmere bare at sige, at de gør det. Forstår du ikke min pointe, hugoboerge?

hugoboerge
pethan skrev:

Ja, det er selvfølgelig det, de siger. Men hvorfor skulle de nu virkelig gøre det? Det er jo meget nemmere bare at sige, at de gør det. Forstår du ikke min pointe, hugoboerge?

Helt klart - men jeg tvivler at de toer risikere noget - Berri Estates har ogsaa et renomme og gad vide om de ikke holder deres samarbejdspartner Siam Winery i oerene ?

Spring til debat: