Se indlæg
PLUS PLUS ++ priser. Hjælp efterlyses.
|
|
pethan |
Lagt på d. 06/02-2017 09:09
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 88 |
Én ting, der altid irriterer mig, når jeg går ud og spiser (eller drikker) i Bangkok, er den praksis, mange restauranter anvender, med at tilføje "service charge" og moms til de priser, der angives på spisekortet. De kalder det "plus plus priser". Jeg er selvfølgelig i stand til at kalkulere den endelige pris, men hvorfor skulle jeg det? Jeg synes, at dette i bund og grund er en uvane, hvis eneste formål er at prøve at narre kunden til at tro, at priserne er billigere, end de rent faktisk er. Disse såkaldte "++ -priser" er typisk 10% + 7% = 17,7% oven på de angivne priser, dvs. rundt regnet 18%. Ifølge loven skal disse ekstragebyrer stå på spisekortet, og det gør de normalt også – nogle gange godt gemt væk, nogle gange skrevet så småt, at det er næsten umuligt at læse. Men selv om det står klart og tydeligt, er der jo ingen reel grund til at bruge denne svigefulde praksis. (Jeg har i øvrigt spurgt en del tjenere, om de får det automatisk pålagte service charge, og svaret er næsten altid nej). Personligt går jeg aldrig tilbage til et sted, der prøver at bedrage mig på denne måde Jeg vil hellere finde frem til de steder, der har rene linjer. (Jeg er nok ikke den eneste; sidste år viste en online "poll" gennemført af et kendt blad i Bangkok, at hele 77% af dem, der stemte, var imod automatiske servicegebyrer). Men jeg vil også gerne gøre noget ved situationen - en lille fritidsaktivitet, om man vil -, og i denne forbindelse har jeg brug for hjælp. Jeg er nemlig ved at indsamle data om prispolitikken på spisesteder og barer i Bangkok med det formål at udvikle en app eller website, hvor man øjeblikkeligt kan se, om et etablissement tilføjer ekstragebyrer, og hvor i nærheden, der ligger et 'ærligt' sted. I det lange løb kunne opmærksomheden måske også have en effekt på nogle restaurantejere, hvad angår deres prispolitik. Indtil videre har jeg en liste på ca. 300 steder i Bkk, så der er lang vej igen. Hvis nogen, der læser dette, vil gøre sig den umage at sende mig de relevante oplysninger om de restauranter/barer, de besøger/har besøgt ( f.eks. SC 10%, VAT 7%; eller "net", hvis der er rene priser), vil jeg være meget taknemmelig. Gerne her på siden eller til Tak. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 06/02-2017 11:03
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Fint initiativ, men vær opmærksom på, at listen hurtigt kan vise sig at være forældet. Sørg for, at der er en kontaktmulighed for dem, der kommer på bedre tanker, og som vil fjernes fra listen. Du skriver: der jo ingen reel grund til at bruge denne svigefulde praksis Jo, det er der jo netop, som du også selv er inde på. Den får kunderne til at tro, at det er billigere. Personligt plejer jeg altid at tjekke, om priserne er med eller uden moms og service, og jeg går igen uden at bestille, hvis de er uden - gerne med en forklaring om, hvorfor jeg går. Desværre hjælper forklaringen nok ikke meget. Det er typisk større steder eller kæder, der benytter den praksis, og i Thailand giver tjeneren ikke besked videre til ejeren om de mange, der går igen. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 06/02-2017 13:15
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Kim Ludvigsen skrev: Fint initiativ, men vær opmærksom på, at listen hurtigt kan vise sig at være forældet. Sørg for, at der er en kontaktmulighed for dem, der kommer på bedre tanker, og som vil fjernes fra listen. Du skriver: der jo ingen reel grund til at bruge denne svigefulde praksis Jo, det er der jo netop, som du også selv er inde på. Den får kunderne til at tro, at det er billigere. Personligt plejer jeg altid at tjekke, om priserne er med eller uden moms og service, og jeg går igen uden at bestille, hvis de er uden - gerne med en forklaring om, hvorfor jeg går. Desværre hjælper forklaringen nok ikke meget. Det er typisk større steder eller kæder, der benytter den praksis, og i Thailand giver tjeneren ikke besked videre til ejeren om de mange, der går igen. @Kim Ludvigsen - hvad goer du i Danmark ? her akcepterer du jo gladeligt at i prisen er der inkluderet 15% service charge og 25% moms. Jeg er blevet fortalt at nogle Thai restauranter i Koebenhavn naar regningen bliver praesenteret saa laegges der 15% og 25% ovenpaa den pris der staar paa menukortet og det skal tilfoejes at de procenter er ikke naevnt paa menu kortet. For lige at vende tilbage til Thailand saa laegges der 10% og 7% oven paa prisen paa de fleste hotel restauranter og barer saa som jeg forstaar det saa spiser Kim Ludvigsen saa aldrig paa hotel ? |
|
|
kro90 |
Lagt på d. 06/02-2017 13:44
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 561 |
Hej HB Jeg har flere steder i Thailand bemærket at disse tillæg tilkommer regningen. b.la. i SOI 8 Stable Lounge hvor der lægges 10 + 7 oven i priserne. På Stable var det ikke markeret særligt tydeligt da jeg var, andre steder står det på forsiden, nogle steder med småt neders på hver side. Jeg tror ikke det forekommer i Danmark dat det er ulovligt. Her skal priserne være incl. MOMS. Har mødt enkelte steder hvor de tillægger 10% i service, men så får de heller ikke en krone mere. Priserne i Danmark ER normalt incl. moms og servering. Meget få steder dog uden service. Kim
|
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 06/02-2017 14:19
|
hugoboerge skrev: @Kim Ludvigsen - hvad goer du i Danmark ? her akcepterer du jo gladeligt at i prisen er der inkluderet 15% service charge og 25% moms. Ja, og det gør jeg også i Thailand. Problemet er, når det ikke er inkluderet i den annoncerede pris. hugoboerge skrev:Jeg er blevet fortalt at nogle Thai restauranter i Koebenhavn naar regningen bliver praesenteret saa laegges der 15% og 25% ovenpaa den pris der staar paa menukortet og det skal tilfoejes at de procenter er ikke naevnt paa menu kortet. Hvis de gør det, overtræder de loven. Selv hvis de skriver det på menukortet som i Thailand, vil det være i strid med dansk lov. hugoboerge skrev:For lige at vende tilbage til Thailand saa laegges der 10% og 7% oven paa prisen paa de fleste hotel restauranter og barer saa som jeg forstaar det saa spiser Kim Ludvigsen saa aldrig paa hotel ? Korrekt. Jeg er et par gange blevet fanget på det forkerte ben, hvor jeg enten har glemt at tjekke (på mine første rejser især), eller hvor det har været nærmest umuligt at finde ++'erne, men så er det så også den eneste gang, de ser mig som kunde. |
|
|
HCA |
Lagt på d. 06/02-2017 16:56
|
Øvet medlem Antal indlæg: 103 |
ja det er en smart måde at holde priserne nede på. http://www.oskar-...ro.com/wp- [url]content/uploads/Oskar_menu_food.pdf[/url] |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 06/02-2017 17:12
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Jeg må indrømme, at jeg ikke kender til restauranter i Danmark, hvor priser oplyses uden moms og afgifter. Det er også rigtigt, som Kim skriver. Det er ulovligt og kan læses i lægmandstermer her https://www.dansk...riser.aspx For særligt interesserede kan det oplyses at være reguleret i Prismærkningslovens § 1, stk. 1, jf. direktiv 98/6/EF, art. 4, stk. 1 Der er altså Onkel EU, der regulerer reglerne. -Også her -Kravet om tydelig mærkning er ikke helt trængt igennem i vores lokale Netto, der ligner et gedemarked. Lidt off topic, men det er de samme §§, der pålægger at prismærke så man kan hitte rede i det.. For pethan's ini'tiv ønsker jeg held og lykke. Det er som at kæmpe mod vindmøller, men nogen skal jo gøre det... -Jeg synes mere det er reglen end undtagelsen, med nettopriser på maden. -Medmindre man sidder på lyserøde vakkelvorne plasticstole og spiser lokalt.. |
|
|
GAMBIT |
Lagt på d. 06/02-2017 18:34
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1244 |
Hvordan skal du så tjene penge på den app? At man betaler ++ at bruge appen? Det bliver noget af et job at udrede hvilke spisesteder der har service charge, ikke har, får, eller fravælger at bruge service charge. Desuden så tror jeg mange er vandt med, og ikke har noget imod at betale en service charge når man går på finere restaurant eller spisesteder af en hvis standard. Personligt har det ikke den store forargelse for mig. Og pas på dine konkurrenter Sony og HCA, de bruger skrift til a guide hinanden til hvor de kan spare 40 thb når de er på ferie. God mail adresse hverfald. Held og lykke Redigeret af GAMBIT d. 06/02-2017 18:46 Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 06/02-2017 19:05
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Interessant initiativ, held og lykke med det.. Kommer nu sjældent på finere steder hvor den slags fikundik foregår, jo på Unstable Lotz en gang i forne tider, og så gav jeg endda gode tip oveni den elendige hovne betjening, haha! Men de er da frække, kræver service charge for den type "service" man som regel får: Total åndsdorsk ligegyldighed og mai mii meldinger til det meste man beder om, elendige amatører.. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 07/02-2017 06:52
|
JohnBKK skrev: Interessant initiativ, held og lykke med det.. Kommer nu sjældent på finere steder hvor den slags fikundik foregår, jo på Unstable Lotz en gang i forne tider, og så gav jeg endda gode tip oveni den elendige hovne betjening, haha! Men de er da frække, kræver service charge for den type "service" man som regel får: Total åndsdorsk ligegyldighed og mai mii meldinger til det meste man beder om, elendige amatører.. Uden at vi behoever at kaste os ud i en stor og vild diskussion omkring Stable Lodge deres priser/kvalitet af mad og service osv vil jeg lige naevne: @kro90 - at der tillaegges 10% service charge + VAT er klart tilkendegivet paa menu kortet. Jeg var der saa sent som i loerdags og vil naevne at service var upaaklagelig og det har den altid vaeret i den tid jeg er kommet der og det er rigtig mange aar. Det eneste jeg havde at beklage mig over ang. deres buffet var at remouladen ikke stod lige ved fiske filleterne som den jo plejer men var anbragt sammen med de andre saucer. Som overtjener Khun Pu forklarede saa var det "due to new management". |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 07/02-2017 07:17
|
hugoboerge skrev: JohnBKK skrev: Interessant initiativ, held og lykke med det.. Kommer nu sjældent på finere steder hvor den slags fikundik foregår, jo på Unstable Lotz en gang i forne tider, og så gav jeg endda gode tip oveni den elendige hovne betjening, haha! Men de er da frække, kræver service charge for den type "service" man som regel får: Total åndsdorsk ligegyldighed og mai mii meldinger til det meste man beder om, elendige amatører.. Uden at vi behoever at kaste os ud i en stor og vild diskussion omkring Stable Lodge deres priser/kvalitet af mad og service osv vil jeg lige naevne: @kro90 - at der tillaegges 10% service charge + VAT er klart tilkendegivet paa menu kortet. Jeg var der saa sent som i loerdags og vil naevne at service var upaaklagelig og det har den altid vaeret i den tid jeg er kommet der og det er rigtig mange aar. Det eneste jeg havde at beklage mig over ang. deres buffet var at remouladen ikke stod lige ved fiske filleterne som den jo plejer men var anbragt sammen med de andre saucer. Som overtjener Khun Pu forklarede saa var det "due to new management". Uhuuhadada.. det var ikke godt det der, sku du så bevæge korpus nogle cm. for at finde remuladen?? Lad os få Management indover, NU!! |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 07/02-2017 07:29
|
JohnBKK skrev: hugoboerge skrev: JohnBKK skrev: Interessant initiativ, held og lykke med det.. Kommer nu sjældent på finere steder hvor den slags fikundik foregår, jo på Unstable Lotz en gang i forne tider, og så gav jeg endda gode tip oveni den elendige hovne betjening, haha! Men de er da frække, kræver service charge for den type "service" man som regel får: Total åndsdorsk ligegyldighed og mai mii meldinger til det meste man beder om, elendige amatører.. Uden at vi behoever at kaste os ud i en stor og vild diskussion omkring Stable Lodge deres priser/kvalitet af mad og service osv vil jeg lige naevne: @kro90 - at der tillaegges 10% service charge + VAT er klart tilkendegivet paa menu kortet. Jeg var der saa sent som i loerdags og vil naevne at service var upaaklagelig og det har den altid vaeret i den tid jeg er kommet der og det er rigtig mange aar. Det eneste jeg havde at beklage mig over ang. deres buffet var at remouladen ikke stod lige ved fiske filleterne som den jo plejer men var anbragt sammen med de andre saucer. Som overtjener Khun Pu forklarede saa var det "due to new management". Uhuuhadada.. det var ikke godt det der, sku du så bevæge korpus nogle cm. for at finde remuladen?? Lad os få Management indover, NU!! Jeg taenker mere paa mine medmennesker heriblandt udlaendinge som ikke har den fjerneste ide om at der hoerer remoulade til fiskefillet. Derfor er det mest praktisk hvis den staar taet ved fiskefilleterne og ikke staar sammenrodet med sennep og alt mulig andet. Saadan er det. |
|
|
pethan |
Lagt på d. 07/02-2017 10:25
|
Til GAMBIT Meningen med at lave en app eller website, der oplyser om ++ priser, er ikke at tjene penge. Jeg er faktisk parat til at ofre lidt tid og penge på det: som sagt ser jeg på det som en fritidsaktivitet i en god sags tjeneste. Hobbyer plejer jo at koste ... Din påstand om, at mange "ikke har noget imod at betale en service charge, når man går på finere restauranter", modsiges egentlig af den undersøgelse, der blev lavet af Big Chilli Magazine sidste år (77% imod servicegebyrer) – og jeg vil tro, at læsere af dette blad fortrinvis går på "finere steder". Du har sikkert ret i, at mange er vant til disse gebyrer, og ikke siger noget, men det er ikke ensbetydende med, at de synes, det er okay. Hvis man - som HB – alligevel mener, at det er i orden at skilte med en forkert pris og så lige tilføje i småt, at der lægges 18% oveni, ja så kan man bare fortsætte med at gå de steder. Men der er mange af os der spørger, hvorfor man egentlig bruger denne praksis, hvis ikke det er for at give et falsk indtryk af priserne? Vi synes, det er lusket, en uskik simpelthen. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 07/02-2017 11:53
|
pethan skrev: Til GAMBIT Meningen med at lave en app eller website, der oplyser om ++ priser, er ikke at tjene penge. Jeg er faktisk parat til at ofre lidt tid og penge på det: som sagt ser jeg på det som en fritidsaktivitet i en god sags tjeneste. Hobbyer plejer jo at koste ... Din påstand om, at mange "ikke har noget imod at betale en service charge, når man går på finere restauranter", modsiges egentlig af den undersøgelse, der blev lavet af Big Chilli Magazine sidste år (77% imod servicegebyrer) – og jeg vil tro, at læsere af dette blad fortrinvis går på "finere steder". Du har sikkert ret i, at mange er vant til disse gebyrer, og ikke siger noget, men det er ikke ensbetydende med, at de synes, det er okay. Hvis man - som HB – alligevel mener, at det er i orden at skilte med en forkert pris og så lige tilføje i småt, at der lægges 18% oveni, ja så kan man bare fortsætte med at gå de steder. Men der er mange af os der spørger, hvorfor man egentlig bruger denne praksis, hvis ikke det er for at give et falsk indtryk af priserne? Vi synes, det er lusket, en uskik simpelthen. @pethan - du tager helt fejl - man skilter ikke med forkerte priser - man opgiver en pris og oplyser at der kommer ++ oven i hatten. Det er helt normalt tag bare alle hotellerne. Paa vaerelses priserne ryger der ogsaa ++ oven i hatten med mindre andet er angivet at det er NET. Check selv. I Singapore er der +++ saa der ender man op med ca. 20% paa toppen. En del barer i Bangkok opgiver deres priser som vaerende NET uden at det er angivet men til gengaeld skriver de at SERVICE CHARGE IS NOT INCLUDED altsaa en invitation til at give drikkepenge. Dem der brokker sig er efter min mening personer som har vaeret vant til at priserne i Danmark er all-in og som saa er udenforstaaende naar de kommer til det fjerne oesten at systemet er anderledes her. Saa hvis fruen og jeg gaar til en soendags brunch paa et af de bedre hoteller jamen saa maa man akceptere at der ryger ++ oveni. |
|
|
milex |
Lagt på d. 07/02-2017 15:05
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 830 |
Problemet - eller hvad man nu vil kalde det - er vel at nogle restauranter/barer/hoteller angiver prisen som ++ andre kører med netto-priser. Så man skal se sig for! Kan slet ikke se formålet med ++-priser med mindre det er for at stikke folk blår i øjnene. Det er iøvrigt min opfattelse at det breder sig mere og mere, ihvertfald på restauranter. Indenfor det sidste år har jeg oplevet at 2 restauranter som jeg hyppigt frekeventerer, har ændret konceptet. Den ene til pris der pålægges moms/service(++) den anden til service(+). |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/02-2017 16:12
|
hugoboerge skrev: @pethan - du tager helt fejl - man skilter ikke med forkerte priser - man opgiver en pris og oplyser at der kommer ++ oven i hatten. "man opgiver en pris og oplyser at der kommer ++ oven i hatten." = Man skilter med forkerte priser. Priserne på menukortet er ikke de rigtige priser, der tillægges ekstra. Det er korrekt, at de skiver, at der tillægges ekstra, men det gør ikke de trykte priser mere rigtige - faktisk tværtimod. Man fortæller jo selv, at priserne ikke er de rigtige priser. |
|
|
pethan |
Lagt på d. 07/02-2017 17:13
|
Ha, ha, ha, Hugoboerge. Så du synes ikke, det er at skilte med forkerte priser, når der f.eks. står 299 baht med store bogstaver, mens der oplyses et andet sted (normalt skrevet med småt), at der kommer ++ oveni? Ha, ha, ha. Er du selv restaurantejer måske? Denne praksis er helt klart lusket for ethvert menneske ved sine fulde fem: der er ingen grund til den ud over at prøve at bilde folk ind, at maden er billigere, end den rent faktisk er. Hugoboerge, er du klar over, at du også er begyndt at "argumentere" ligesom mange thailændere gør: dvs. hvis der kommer nogen kritik, finder noget kritisabelt ifm. noget andet (især rettet mod kritikeren) i stedet for at tage selve kritikpunkterne op og komme med nogle egentlige modargumenter. Din påstand om, at denne uvane også er "helt normalt" på hoteller f.eks., er ikke noget modargument, selv om det måske passer. "I Singapore er der +++ saa der ender man op med ca. 20% paa toppen." Det er heller ikke noget modargument, HB. Det betyder bare, at forholdene i Singapore er endnu værre. Det er netop sådan, mange thaier "argumenterer". "Dem der brokker sig er efter min mening personer som har vaeret vant til at priserne i Danmark er all-in og som saa er udenforstaaende naar de kommer til det fjerne oesten at systemet er anderledes her." – det er endnu engang ikke noget rigtigt argument. Og det, du siger, passer heller ikke, idet der faktisk er mange steder her, der behandler deres kunder ordentligt og angiver de rigtige priser. "En del barer i Bangkok opgiver deres priser som vaerende NET ... men til gengaeld skriver de at SERVICE CHARGE IS NOT INCLUDED altsaa en invitation til at give drikkepenge." Hvad er der i vejen med det? En invitation til at give drikkepenge er slet ikke det samme som at tilføje dem automatisk, for ikke at nævne det andet +, dvs. moms. Hvis du kan lide at blive behandlet på denne måde, HB, så fortsæt bare ... Ha, ha, ha ... |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 07/02-2017 17:17
|
@pethan: hb har vel været i Østen 40 år, han er godt integreret, men umulig at diskutere med.. |
|
|
GAMBIT |
Lagt på d. 07/02-2017 18:08
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1244 |
pethan skrev: Til GAMBIT Meningen med at lave en app eller website, der oplyser om ++ priser, er ikke at tjene penge. Jeg er faktisk parat til at ofre lidt tid og penge på det: som sagt ser jeg på det som en fritidsaktivitet i en god sags tjeneste. Hobbyer plejer jo at koste ... Din påstand om, at mange "ikke har noget imod at betale en service charge, når man går på finere restauranter", modsiges egentlig af den undersøgelse, der blev lavet af Big Chilli Magazine sidste år (77% imod servicegebyrer) – og jeg vil tro, at læsere af dette blad fortrinvis går på "finere steder". Du har sikkert ret i, at mange er vant til disse gebyrer, og ikke siger noget, men det er ikke ensbetydende med, at de synes, det er okay. Hvis man - som HB – alligevel mener, at det er i orden at skilte med en forkert pris og så lige tilføje i småt, at der lægges 18% oveni, ja så kan man bare fortsætte med at gå de steder. Men der er mange af os der spørger, hvorfor man egentlig bruger denne praksis, hvis ikke det er for at give et falsk indtryk af priserne? Vi synes, det er lusket, en uskik simpelthen. Pethan, Det var sådan set ikke for at nedgøre din idé - En hjemmeside vil være den rigtige løsning fremfor app. Igen så er det ikke noget som jeg går så meget op i, da jeg normalt spiser på gadekøkkener og HVIS jeg skal flotte mig ja så bliver det ikke ved et 17 % servicecharge jeg kommer til at stusse over. Er det derimod en lille restaurant der tror den er smart og flot og andet end hvad den i virkeligheden er ja så sætter jeg mig et andet sted at spise - ikke pga servicecharge men pga at de har hovedet oppe i deres egen røv og jeg skal derfor ikke spise noget der kommer fra deres køkken. Havde jeg spist på restaurent hver dag, hvortil der blev lagt service charge oveni, ja så ville jeg blive træt af det. Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 07/02-2017 18:17
|
Kunne være interessant at høre hvad man egentlig får for den service charge.. God service? |
|
Spring til debat: |