Se indlæg
pris på at opføre et lille hus på 84 m3
|
|
lek |
Lagt på d. 15/12-2016 13:10
|
Øvet medlem Antal indlæg: 299 |
Asian Farmer skrev: lek skrev: Asian Farmer skrev: Yes, den hedder RCBO den indstillige enhed efter HFI enheden. RCBO'en vi har kan indstilles, den står på 15 Amp da det er max de kan levere her i området. Kostede også 1000 thb mere at få 15 Amp istedet for de normale 5 Amp fra PEA. Gasbeton eller standard bricks kommer nok også an på om man bygger med hulmur eller ej. Hulmur med en mastonit plade på indersiden og glasuld imellem er en kanon løsning. Ikke kun med fordelene ved isolering. Men rigtig rart IKKE at ha beton stolper i alle hjørner af huset. Og meget nemmere at installere køkken osv!! 15 amp er mere end rigelig, når man nu alligevel kun har 220v Stolperne.. Jo men så lær lige thaier lidt når man går i gang... mur op på indersiden af stolperne ( Koram ) selvom de ser total rådvilde ud.,, så får man rene mure inden i huset.... smart ik Jo det er sgu smart! Hvis man kun har et rum i huset............... uanset hvor stor behøver der jo ik være mere end 6 Koram, medmindre man bygger med vinkel på. så er der ingen dumme stolpe hjørner i huset. men man får de 6 halve stolper udvendig, med mindre man bygger dobbelt mur. Ja ja jeg ved godt mange / de fleste sætter stolper midt i huset, for såen gør thaier jo, men det er kun i vejen og fuldstændig unødvendig. Jern spær kan nemt bære 8 m plus udhæng. |
|
|
Un-jai |
Lagt på d. 15/12-2016 15:24
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 65 |
15Amp er nu ikke meget hvis du har et par aircon kørende, vi har desværre også kun 230V hos os, ville rigtig gerne have haft 400V, så ville jeg nemlig havde haft min snedkerimaskine med fra DK... Det med stolperne generer ikke mig, det kan ligesom bryde en lang hvid væg, syntes da slet ikke om at have dem udvendig på huset. Jern er dyrt i Thailand, som jeg skrev har vi betontegl på og det kræver noget mere end til de velkendte stålprofile tage, jeg kender ikke prisen eksakt med vil da lige tjekke op på det, for efter hvad jeg hører er det urimeligt dyrt Solen skinner altid, det er bare et spørgsmål om at finde et hul i skyerne
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 15/12-2016 15:38
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Un-jai skrev: 15Amp er nu ikke meget hvis du har et par aircon kørende, vi har desværre også kun 230V hos os, ville rigtig gerne have haft 400V, så ville jeg nemlig havde haft min snedkerimaskine med fra DK... Det med stolperne generer ikke mig, det kan ligesom bryde en lang hvid væg, syntes da slet ikke om at have dem udvendig på huset. Jern er dyrt i Thailand, som jeg skrev har vi betontegl på og det kræver noget mere end til de velkendte stålprofile tage, jeg kender ikke prisen eksakt med vil da lige tjekke op på det, for efter hvad jeg hører er det urimeligt dyrt Uha, så må jeg hellere få tjekket om det er lavet solidt nok på vores, for de havde oprindeligt lagt billigt, tyndt jerntag på, hvilket ville blive et helvede i regntiden pga. larm, så det blev skiftet med nogle røde teglsten ell. betonsten er det vel, som jo er tungere. Nå, der bliver noget at tjekke op på der, ikke godt hvis det hele braser sammen, fordi det bærende er for svagt.. Noget af en hovedpine at få lavet hus her, tjek, tjek, tjek hele tiden.. Men el-installationen er OK, et 2 m. langt kobberspyd banket ned i jorden til jordforbindelse, og breaker er SAFE-T-CUT. Så venter vi bare på at elværket kommer og forbinder matriklen, det varer nok 3 mdr. var beskeden, men hvis vi hostede op med 50.000 THB, ca. 1 uge! Utroligt.. Så vi venter, til en pris af ca. 15.000, sgu´da dyrt synes jeg.. Redigeret af JohnBKK d. 15/12-2016 15:46 |
|
|
Un-jai |
Lagt på d. 15/12-2016 15:50
|
men hvis vi hostede op med 50.000 THB, ca. 1 uge! Utroligt.. Så vi venter, til en pris af ca. 15.000, sgu´da dyrt synes jeg.. Ja med penge kan man "næsten" få alt... 555 Solen skinner altid, det er bare et spørgsmål om at finde et hul i skyerne
|
|
|
cesse |
Lagt på d. 15/12-2016 16:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 408 |
I skriver om jern tag i forhold til tegltag hvad er der nu galt med eternittag det koster ca 60 baht for en m2 |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 15/12-2016 16:51
|
Der er intet galt med eternit, synes bare de røde sten ser flotte ud og betaler gerne, men naboerne er allerede p!s misundelige.. typisk.. PS: Mener det er CPAC Monier tagsten, eller måske en kopi, med anti-varme folie under taget og udluftning, så det skulle være OK, men skal da ha´ tjekket domicilet nærmere, engang når jeg gider lette rumpetten her fra Command Bunkeren på 16. etage. Redigeret af JohnBKK d. 15/12-2016 16:58 |
|
|
Un-jai |
Lagt på d. 15/12-2016 17:14
|
Udluftning... Pas endelig på med det - det skal bare være fugletæt ellers har du fugle på loftet, de kan godt finde ud af at komme ind og de fleste også ud, de resterende ligger og dør af sult og tørst på loftet, taler af bitter erfaring... Eternit fejler skam ikke noget, det har vi lagt på svigermors hus, bare pas på når det skrues fast, revner let.... "Et tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget" eller noget i den retning... Solen skinner altid, det er bare et spørgsmål om at finde et hul i skyerne
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 15/12-2016 17:41
|
Hehehe! Tak for tippet Un-jai, igen noget der skal tjekkes af...
Redigeret af JohnBKK d. 15/12-2016 17:47 |
|
|
juj |
Lagt på d. 15/12-2016 21:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 352 |
JohnBKK skrev: Nahm skrev: Selvfølgelig en rigtig god ide at isolere huset, både for at holde temperatur nede og spare på aircon , men også for at lukke div. støj gener ude, der er jo ofte køtere der altid gør, og naboer der spiller sindssyg musik osv, osv....listen er jo endeløs ..... Jeg ville også vælge termoruder der er lydisolerede, de er ekstremt gode hvis de er i god kvalli som i Dk, om der så kører en lastbil forbi lige udenfor kan det ikke høres. Nemlig Nahm, og så ligger der to templer indenfor 2 km. radius, og der kværnes jo bøn og alt muligt på deres kæmpe anlæg, frygteligt.. Men jeg er vel senil, døv og dum når tiden er inde til "The Final Move" - jeg hader det inderligt, men WTF skal man gøre? Flytte til Spanien lissom JUJ, og glo på flamingoer? Hehehe John det kunne nu være hygsomt. 2 grumpy old men, der sidder på den lokale taverne og brokker sig over de skide flamingoer. |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 16/12-2016 03:59
|
Øvet medlem Antal indlæg: 445 |
John-BBK skrev:. Så venter vi bare på at elværket kommer og forbinder matriklen, det varer nok 3 mdr. var beskeden, men hvis vi hostede op med 50.000 THB, ca. 1 uge! Utroligt.. Så vi venter, til en pris af ca. 15.000, sgu´da dyrt synes jeg.. Det lyder helt galt! 1395,- for 5 Amp og 2395,- for 15 Amp. Det er inklusiv måleren. Måler og alle kabler sætter din egen elektriker op. Så PEA kun kommer og tilslutter. 15 Amp er nødvendigt for at trække en ordentlig vandvarmer. Alt under 5000 watt er spild af penge, for at kunne få et varmt bad når det er koldt. Dertil aircon, vandpumpen osv... 5 amp rækker ingen steder. |
|
|
handy |
Lagt på d. 16/12-2016 05:54
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
Det bliver så til sidst hvad er et skud på tasken for en mur på 144 meter pudset uden malling ved sku ikke hvor høj den anden er eller hvad der er mest normal højde 1,40-1,60 m bare for at ha noget pris at holde op mod et evt tilbud..... God weekend |
|
|
Anjin |
Lagt på d. 16/12-2016 07:06
|
Øvet medlem Antal indlæg: 170 |
@Handy Hvor vi hører til (på landet i Korat) ligger prisen "pr. lock" som er 2,5 meter omkring 1300 til 1500 baht (arbejdsløn). Det kan variere lidt ift terræn/højde på mur osv , men standard er omkring den højde du ønsker. Det vil så betyde en pris omkring 80.000 baht for de 144 meter. Vi har fået bygget godt 120 meter i år, med højde 160 cm. Held og lykke med byggeriet. Der er mange gode råd i tråden, når man selv forbereder et byggeri - dejligt !! Redigeret af Anjin d. 16/12-2016 07:36 |
|
|
handy |
Lagt på d. 16/12-2016 07:17
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
Anjin skrev: @Handy Hvor vi hører til (på landet i Korat) ligger prisen "pr. lock" som er 2,5 meter omkring 1300 til 1500 baht. Det kan variere lidt ift terræn/højde på mur osv , men standard er omkring den højde du ønsker. Det vil så betyde en pris omkring 80.000 baht for de 144 meter. Vi har fået bygget godt 120 meter i år, med højde 160 cm. Held og lykke med byggeriet. Der er mange gode råd i tråden, når man selv forbereder et byggeri - dejligt !! ja jeg gemmer også hvad der bliver skrevet her.... |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 16/12-2016 07:25
|
Asian Farmer skrev: John-BBK skrev:. Så venter vi bare på at elværket kommer og forbinder matriklen, det varer nok 3 mdr. var beskeden, men hvis vi hostede op med 50.000 THB, ca. 1 uge! Utroligt.. Så vi venter, til en pris af ca. 15.000, sgu´da dyrt synes jeg.. Det lyder helt galt! 1395,- for 5 Amp og 2395,- for 15 Amp. Det er inklusiv måleren. Måler og alle kabler sætter din egen elektriker op. Så PEA kun kommer og tilslutter. 15 Amp er nødvendigt for at trække en ordentlig vandvarmer. Alt under 5000 watt er spild af penge, for at kunne få et varmt bad når det er koldt. Dertil aircon, vandpumpen osv... 5 amp rækker ingen steder. Ja, jeg undrer mig også, tak for info. - har fået assistance af søsteren, en mere kontant dame - som nu håndterer kontakten med dem. Vi ser.. Sagen er den at det er sidste hus på den vej, så der skal opstilles 3 beton elmaster også. |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 16/12-2016 08:10
|
JohnBKK skrev: Asian Farmer skrev: John-BBK skrev:. Så venter vi bare på at elværket kommer og forbinder matriklen, det varer nok 3 mdr. var beskeden, men hvis vi hostede op med 50.000 THB, ca. 1 uge! Utroligt.. Så vi venter, til en pris af ca. 15.000, sgu´da dyrt synes jeg.. Det lyder helt galt! 1395,- for 5 Amp og 2395,- for 15 Amp. Det er inklusiv måleren. Måler og alle kabler sætter din egen elektriker op. Så PEA kun kommer og tilslutter. 15 Amp er nødvendigt for at trække en ordentlig vandvarmer. Alt under 5000 watt er spild af penge, for at kunne få et varmt bad når det er koldt. Dertil aircon, vandpumpen osv... 5 amp rækker ingen steder. Ja, jeg undrer mig også, tak for info. - har fået assistance af søsteren, en mere kontant dame - som nu håndterer kontakten med dem. Vi ser.. Sagen er den at det er sidste hus på den vej, så der skal opstilles 3 beton elmaster også. Ja men sådan en beton mast satte vi også op. 1200 thb stykket + arbejdsløn(2 flasker lao khao til broderen og hans kammerater) Så kravlede de til gengæld også op og trak kabler, satte elmåler op og alt klar til PEA kunne tilslutte ude og inde. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 16/12-2016 08:18
|
Hmmm... nu fortalte jeg dig ikke at vi allerede har købt, støbt fundament og sat 3 master op, trukket kabler osv. - men fik besked af elværket: Ned med dem, de skal opstilles af os! Nå, må ha´fat i den søster og hørt hvad der sker i sagen.. |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 16/12-2016 11:51
|
JohnBKK skrev: Hmmm... nu fortalte jeg dig ikke at vi allerede har købt, støbt fundament og sat 3 master op, trukket kabler osv. - men fik besked af elværket: Ned med dem, de skal opstilles af os! Nå, må ha´fat i den søster og hørt hvad der sker i sagen.. Gik over min forstand, så spurgte lige konen... En mast kan man godt rejse selv, men ikke 3.... ha ha ha ha,,, Thai Style???? |
|
|
cesse |
Lagt på d. 16/12-2016 13:20
|
Øvet medlem Antal indlæg: 408 |
JohnBKK skrev: Hmmm... nu fortalte jeg dig ikke at vi allerede har købt, støbt fundament og sat 3 master op, trukket kabler osv. - men fik besked af elværket: Ned med dem, de skal opstilles af os! Nå, må ha´fat i den søster og hørt hvad der sker i sagen.. Ikke for at skuffe dig John men jeg har hørt at prisen er 10.000 pr mast håber at det er mere billigt hos dig |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 16/12-2016 14:14
|
@ Asian Farmer: Thai style? Det er komplet idiotisk.. Ja, det er sgu´tte helt nemt det her, vi har derfor overladt til søsteren at håndtere det, hun er kæreste med en kamnan i området, det har nok lidt mere effekt end fruens stilfærdige dek baan nok style.. De master vi selv satte op kostede 2.000 pr. stk. - tre ialt, og de skal åbenbart fjernes, så prisen de gav os på 50.000 er ikke helt ved siden af, alt incl. - hvis prisen er 10.000 pr. stk. som Cesse siger.. men igen, ville vi vente 2-3 mdr. var det billigere, forvirret? Yep.. |
|
|
Un-jai |
Lagt på d. 16/12-2016 14:59
|
Det tre elmaster skal nok sættes af dem, ellers kan de jo ikke tage 50.000!!! Men mon ikke konen kan overtale dem med lidt "smørelse" ellers bliver det noget molboagtigt for det er jo sikkert de samme master som I lige har sat... BTW så har vi lige fået strøm og vand ind til grunden i Rayong: El en fase, 15 Amp, incl. mast og måler 22.000THB Vand 1/2" incl måler 5.000THB, så det syntes jeg er overkommeligt. Syntes derimod det er RET dyrt at få en mur hele vejen rundt om grunden, ca. 120m 296.000THB Solen skinner altid, det er bare et spørgsmål om at finde et hul i skyerne
|
|
Spring til debat: |