Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Forlængelse af opholdstilladelse & pas
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 24/04-2016 20:36
|
Øvet medlem Antal indlæg: 185 |
Hej med jer Vi planlægger en tur til Thailand ultimo januar - primo februar 2017. Min kones opholdstilladelse udløber ultimo marts 2017. Jeg overvejer om vi skal søge om forlængelse før eller efter vores rejse. Jeg ville helst søge før for at have sat gang i tingene. Skal vi indsende hendes pas til US ifm. ansøgning om forlængelse? Forstået sådan at det er et sats at søge FØR vi rejser? Hendes pas udløber i januar 2019, og jeg mener at vide at forlængelsen max. gives frem til passets udløbsdato. Det er fint nok for os – det er kun to måneder af forlængelsen, vi derved "mister". |
|
|
JesperK |
Lagt på d. 24/04-2016 21:04
|
Øvet medlem Antal indlæg: 104 |
De skal ikke havde tilsendt pas'et, kun en kopi i forbindelse med den online ansøgning man skal lave i dag. Forlængelsen giv til 3 måneder før udløbsdato på pas'et. Hvis det er først gang så er forlængelse gældende for 3 og derefter 5 år. Man kan søg 3 måneder før udløb af opholdstilladelsen. :-) så det vil jeg gør hvis det var mig. Se mere her: https://www.nyida...ngelse.htm |
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 02/05-2016 15:06
|
Ok, tak for svar. Men forlængelsen er som udgangspunkt 3 år (jeg troede kun det var to), dog max. passets løbetid. Så vil hun kun få de to år passet er gyldigt. Og bankgarantien løber også ca. 3 år endnu. Så jeg tror lige så godt vi kan få lavet et nyt pas, når tiden nærmer sig. |
|
|
L |
Lagt på d. 07/06-2016 12:35
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 511 |
Vi er i samme situation. Min kones pas og sønnens pas udløber om 2 år. Datteren har 3,5 år mere i sit pas. Men de kan alle tre hvis de får nye pas få 5 års opholdstilladelse når disse skal fornyes her i efteråret 2016. Med de nye gebyr priser på forlængelse af ophold vil det være dumt ikke at have helt nye pas og så få 5 år. Så jeg påtænker at vi tager på ambassaden og får lavet nye pas i løbet af sommeren, så pas og opholdstilladelse følger hinanden og bliver 5 år for dem alle. Pas er trods alt meget billigere end opholdstilladelser især når det er gange tre personer. Håber på forståelse og hjælp på thailandske ambassade. jeg ser dog at der står flg ang børn: Varighed Barnet kan få sin opholdstilladelse forlænget indtil barnet fylder 18 år, dog højst indtil forælderens evt. opholdstilladelse udløber. Efter at barnet er fyldt 18 år, kan opholdstilladelsen forlænges med 3 år ad gangen, dog højst indtil forælderens evt. opholdstilladelse udløber. Barnet er fritaget for krav om gyldigt pas, når man søger om forlængelse af opholdstilladelse. Det gælder også, selvom barnet er fyldt 18 år. Redigeret af L d. 07/06-2016 12:40 |
|
|
energy |
Lagt på d. 07/06-2016 14:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 311 |
[url][/url] L skrev: Vi er i samme situation. Min kones pas og sønnens pas udløber om 2 år. Datteren har 3,5 år mere i sit pas. Men de kan alle tre hvis de får nye pas få 5 års opholdstilladelse når disse skal fornyes her i efteråret 2016. Med de nye gebyr priser på forlængelse af ophold vil det være dumt ikke at have helt nye pas og så få 5 år. Så jeg påtænker at vi tager på ambassaden og får lavet nye pas i løbet af sommeren, så pas og opholdstilladelse følger hinanden og bliver 5 år for dem alle. Pas er trods alt meget billigere end opholdstilladelser især når det er gange tre personer. Håber på forståelse og hjælp på thailandske ambassade. jeg ser dog at der står flg ang børn: Varighed Barnet kan få sin opholdstilladelse forlænget indtil barnet fylder 18 år, dog højst indtil forælderens evt. opholdstilladelse udløber. Efter at barnet er fyldt 18 år, kan opholdstilladelsen forlænges med 3 år ad gangen, dog højst indtil forælderens evt. opholdstilladelse udløber. Barnet er fritaget for krav om gyldigt pas, når man søger om forlængelse af opholdstilladelse. Det gælder også, selvom barnet er fyldt 18 år. Hvis i skal have nyt pas i løbet af sommeren, så tror jeg i skal skynde jer at få lavet en aftale med Ambassaden. For mig bekendt tager det 1-2 måneder at få lavet en aftale om at komme derud. Men måske tager jeg fejl ?. |
|
|
L |
Lagt på d. 07/06-2016 14:47
|
Det tror jeg du har ret i. Vi kører også derop på fredag og booker tid til det. Mine tidl erfaringer siger mig det er helt håbløst at ringe dertil. |
|
|
buick |
Lagt på d. 07/06-2016 17:30
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 549 |
ja der er ca 2 månders ventetid fra man ringer og får en tid til man kan komme på ambasaden og aflevere det gamle pas og en ansøgning og derefter er der så igen 2-3 månederes ventetid til passet kommer energy skrev: [url][/url] L skrev: Vi er i samme situation. Min kones pas og sønnens pas udløber om 2 år. Datteren har 3,5 år mere i sit pas. Men de kan alle tre hvis de får nye pas få 5 års opholdstilladelse når disse skal fornyes her i efteråret 2016. Med de nye gebyr priser på forlængelse af ophold vil det være dumt ikke at have helt nye pas og så få 5 år. Så jeg påtænker at vi tager på ambassaden og får lavet nye pas i løbet af sommeren, så pas og opholdstilladelse følger hinanden og bliver 5 år for dem alle. Pas er trods alt meget billigere end opholdstilladelser især når det er gange tre personer. Håber på forståelse og hjælp på thailandske ambassade. jeg ser dog at der står flg ang børn: Varighed Barnet kan få sin opholdstilladelse forlænget indtil barnet fylder 18 år, dog højst indtil forælderens evt. opholdstilladelse udløber. Efter at barnet er fyldt 18 år, kan opholdstilladelsen forlænges med 3 år ad gangen, dog højst indtil forælderens evt. opholdstilladelse udløber. Barnet er fritaget for krav om gyldigt pas, når man søger om forlængelse af opholdstilladelse. Det gælder også, selvom barnet er fyldt 18 år. Hvis i skal have nyt pas i løbet af sommeren, så tror jeg i skal skynde jer at få lavet en aftale med Ambassaden. For mig bekendt tager det 1-2 måneder at få lavet en aftale om at komme derud. Men måske tager jeg fejl ?. |
|
|
buick |
Lagt på d. 07/06-2016 17:33
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 549 |
Tag turen til Thailand først og få lavet et nyt pas i bangkok, det tager 7 dage så kan i vende til Danmark og der få 4,5 års opholdstilladelse Der gives kun opholdstilladelse til max 6 måneder før passet udløber lincoln1242 skrev: Hej med jer Vi planlægger en tur til Thailand ultimo januar - primo februar 2017. Min kones opholdstilladelse udløber ultimo marts 2017. Jeg overvejer om vi skal søge om forlængelse før eller efter vores rejse. Jeg ville helst søge før for at have sat gang i tingene. Skal vi indsende hendes pas til US ifm. ansøgning om forlængelse? Forstået sådan at det er et sats at søge FØR vi rejser? Hendes pas udløber i januar 2019, og jeg mener at vide at forlængelsen max. gives frem til passets udløbsdato. Det er fint nok for os – det er kun to måneder af forlængelsen, vi derved "mister". |
|
|
L |
Lagt på d. 08/06-2016 08:34
|
Der gives faktisk kun til max 3 måneder før passet udløber (og ikke 6 mdr. Det er ikke en option for os at tage til Thailand fem mennesker i en uge for lave tre pas og det økonmiske regnestykke vil slet ikke kunne konkurrere med de andre muligheder vi har buick skrev: Tag turen til Thailand først og få lavet et nyt pas i bangkok, det tager 7 dage så kan i vende til Danmark og der få 4,5 års opholdstilladelse Der gives kun opholdstilladelse til max 6 måneder før passet udløber lincoln1242 skrev: Hej med jer Vi planlægger en tur til Thailand ultimo januar - primo februar 2017. Min kones opholdstilladelse udløber ultimo marts 2017. Jeg overvejer om vi skal søge om forlængelse før eller efter vores rejse. Jeg ville helst søge før for at have sat gang i tingene. Skal vi indsende hendes pas til US ifm. ansøgning om forlængelse? Forstået sådan at det er et sats at søge FØR vi rejser? Hendes pas udløber i januar 2019, og jeg mener at vide at forlængelsen max. gives frem til passets udløbsdato. Det er fint nok for os – det er kun to måneder af forlængelsen, vi derved "mister". |
|
|
TG950 |
Lagt på d. 08/06-2016 20:07
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1670 |
lincoln1242 skrev: Hej med jer Vi planlægger en tur til Thailand ultimo januar - primo februar 2017. Min kones opholdstilladelse udløber ultimo marts 2017. Jeg overvejer om vi skal søge om forlængelse før eller efter vores rejse. Jeg ville helst søge før for at have sat gang i tingene. Skal vi indsende hendes pas til US ifm. ansøgning om forlængelse? Forstået sådan at det er et sats at søge FØR vi rejser? Hendes pas udløber i januar 2019, og jeg mener at vide at forlængelsen max. gives frem til passets udløbsdato. Det er fint nok for os – det er kun to måneder af forlængelsen, vi derved "mister". søg om fornyelse af midlertidig opholdstilladelse efter gældende regler samt tilbagerejse tilladelse såfremt at forlængelsen ikke er i hus inden i rejser ( mener at den søges hos det lokale politi / udlændinge politi ) Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 03/01-2017 13:04
|
Bare en genopfriskning af denne tråd... Når vi søger om forlængelsen, skal vi så vedlægge oplysninger om bankgarantien igen? Det er den samme garanti, som da vi søgte OT første gang. Garantien blev dog nedsat da sprogprøven blev bestået. Jeg kan læse mig til at forlængelser som udgangspunkt nu bliver givet for 4 år ad gangen; dog max. til 3 mdr. før udløb af pas og max. frem til udløb af garantien. Vi fornyer hendes pas her i januar (=5 år), men tænker at det ikke kan betale sig at lave en ny garanti, når den gamle stadig gælder 3 år endnu. Den koster jo trods alt også noget at få lavet (jeg gav 2.500 kr. for oprettelsen; jeg ved ikke om det er billigere, når den "bare" skal forlænges). |
|
|
sjusju |
Lagt på d. 03/01-2017 16:58
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 61 |
Fra ny i Danmark: https://www.nyida...artner.htm Forlængelse af sikkerhedsstillelsen – ved forlængelse af tidsbegrænset opholdstilladelse I ægtefællesager efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, har den herboende ægtefælle som udgangspunkt stillet en økonomisk sikkerhed i forbindelse med meddelelse af førstegangstilladelsen. Det er normalt en betingelse for forlængelse af den tidsbegrænsede opholdstilladelse, at der fortsat stilles økonomisk sikkerhed. Den økonomiske sikkerhed udløber oftest ikke samtidig med ens opholdstilladelse. Når man første gang søger om forlængelse af opholdstilladelse, løber den økonomiske sikkerhed typisk i yderligere 2-3 år. Det betyder, at man ikke behøver forlænge den økonomiske sikkerhed, når man søger om forlængelse første gang. Men Udlændingestyrelsen kan ikke forlænge en opholdstilladelse udover den økonomiske sikkerheds gyldighedsperiode. En økonomisk sikkerhed, der udløber inden for 12 måneder fra ansøgningens indgivelse kan med fordel forlænges med 5 år fra udløbet af den nuværende opholdstilladelse. Udlændingestyrelsen forlænger ikke en tidsbegrænset opholdstilladelse for mindre end 6 måneder. Såfremt den økonomiske sikkerhed ikke fortsat er gyldig for en længere periode skal der derfor ved ansøgning om forlængelse af den tidsbegrænsede opholdstilladelse vedlægges dokumentation for, at den økonomiske sikkerhed enten er forlænget, eller for at en ny økonomisk sikkerhed er stillet. Det skal fremgå af dokumentationen, at den økonomiske sikkerhed er godkendt af bopælskommunen. Der er nogle tilfælde, hvor den økonomiske sikkerhedsstillelse udløber før den tidsbegrænsede opholdstilladelse. En økonomisk sikkerhed, som er udløbet, kan typisk ikke forlænges, og der skal i stedet stilles en ny økonomisk sikkerhed. Ny sikkerhed eller forlængelse af en gældende sikkerhed skal stilles for det samme beløb, som den tidligere sikkerhed. Er den tidligere sikkerhed blevet nedsat af bopælskommunen, skal en ny sikkerhed eller forlængelse af sikkerheden alene stilles for det beløb, som den tidligere sikkerhed er nedsat til. I forbindelse med forlængelse af opholdstilladelsen skal beløbets størrelse således ikke reguleres. Alle spørgsmål om den herboendes ægtefælles økonomiske sikkerhed rettes til bopælskommunen. Bemærk, at alle udgifter i forbindelse med sikkerhedsstillelsen skal afholdes af ægtefællerne. Læs mere om reglerne for sikkerhedsstillelse i bekendtgørelse nr. 1463 af 15. december 2014. Se bekendtgørelsen her |
|
|
sjusju |
Lagt på d. 03/01-2017 17:00
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 61 |
Jeg fik forlænget gratis i Danske Bank. Det var bare et brev hvor de bekræftede at garantien var forlænget til en eller anden dato ud i fremtiden. Bagefter ned hos Kommunen, som med det samme godkendte og lavede en bekræftelse mens jeg ventede. |
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 05/01-2017 22:09
|
@sjusju: Jeg har selv været inde på Ny i Danmark; det besvarer bare ikke mit spørgsmål; om jeg skal vedlægge garantien (igen) ifm. ansøgning om forlængelse. Men det kunne da være at jeg skulle spørge min bank om de kan forlænge garantien (gratis!), så vi kan få de 4 års forlængelse af OT, og ikke kun de 3 år, der er tilbage af garantien. |
|
|
energy |
Lagt på d. 06/01-2017 07:23
|
lincoln1242 skrev: @sjusju: Jeg har selv været inde på Ny i Danmark; det besvarer bare ikke mit spørgsmål; om jeg skal vedlægge garantien (igen) ifm. ansøgning om forlængelse. Men det kunne da være at jeg skulle spørge min bank om de kan forlænge garantien (gratis!), så vi kan få de 4 års forlængelse af OT, og ikke kun de 3 år, der er tilbage af garantien. Du får besked fra Udlændingestyrelsen om din garanti skal forlænges eller ej. Og da den kun løber 3 år endnu, så skal du forlænge den. Hvis du i øvrigt ikke har sørget for at forlænge den inden den udløber, så skal du stille med en ny garanti. :-) |
|
|
farao54 |
Lagt på d. 06/01-2017 18:39
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 550 |
energy skrev: lincoln1242 skrev: @sjusju: Jeg har selv været inde på Ny i Danmark; det besvarer bare ikke mit spørgsmål; om jeg skal vedlægge garantien (igen) ifm. ansøgning om forlængelse. Men det kunne da være at jeg skulle spørge min bank om de kan forlænge garantien (gratis!), så vi kan få de 4 års forlængelse af OT, og ikke kun de 3 år, der er tilbage af garantien. Du får besked fra Udlændingestyrelsen om din garanti skal forlænges eller ej. Og da den kun løber 3 år endnu, så skal du forlænge den. Hvis du i øvrigt ikke har sørget for at forlænge den inden den udløber, så skal du stille med en ny garanti. :-) Er selv lige gået igang med at søge om forlængelse, og det sker jo online nu til dags... Ved indtastning bliver jeg spurgt om jeg har forlænget garantien. Ved klik på nej, beder de om en forklaring på hvorfor den ikke er forlænget endnu... Med andre ord... Første skridt må være at tage fat i banken for at få dem til at sætte en anden udløbsdato på, hvorefter kommunen lige skal stemple, hvorefter jeg så endelig kan klikke 'Send' til udlændingestyrelsen. |
|
|
energy |
Lagt på d. 09/01-2017 08:53
|
https://www.retsi...67013#Bil1 Hvis i skal have forlænget jeres garanti og ikke allerede ved det, så er her et skema som banken skal udfylde. Det skal efterfølgende godkendes af kommunen, vedhæftes den oprindelige garanti og så sendes ind til US. Og det koster ikke noget :-) |
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 09/01-2017 15:21
|
farao54 skrev: energy skrev: lincoln1242 skrev: @sjusju: Jeg har selv været inde på Ny i Danmark; det besvarer bare ikke mit spørgsmål; om jeg skal vedlægge garantien (igen) ifm. ansøgning om forlængelse. Men det kunne da være at jeg skulle spørge min bank om de kan forlænge garantien (gratis!), så vi kan få de 4 års forlængelse af OT, og ikke kun de 3 år, der er tilbage af garantien. Du får besked fra Udlændingestyrelsen om din garanti skal forlænges eller ej. Og da den kun løber 3 år endnu, så skal du forlænge den. Hvis du i øvrigt ikke har sørget for at forlænge den inden den udløber, så skal du stille med en ny garanti. :-) Er selv lige gået igang med at søge om forlængelse, og det sker jo online nu til dags... Ved indtastning bliver jeg spurgt om jeg har forlænget garantien. Ved klik på nej, beder de om en forklaring på hvorfor den ikke er forlænget endnu... Med andre ord... Første skridt må være at tage fat i banken for at få dem til at sætte en anden udløbsdato på, hvorefter kommunen lige skal stemple, hvorefter jeg så endelig kan klikke 'Send' til udlændingestyrelsen. Nu er jeg forvirret på et højere plan… Banken beder om ”relevante papirer” fra kommunen – jeg ved ikke hvad det er for papirer!? Da vi oprettede garantien, så ’startede’ jeg jo i banken og sendte derefter garantien til kommunen, ikke omvendt. Men nu er min bank heller ikke den skarpeste kniv i skuffen. Da jeg skulle have lavet den første garanti, så afrundede de garantien nedad til nærmeste hele kroner, for det kunne da ikke betyde noget, mente de! Så det trak lige yderligere 14 dage ud med at få OT...! energy skrev: https://www.retsi...67013#Bil1 Hvis i skal have forlænget jeres garanti og ikke allerede ved det, så er her et skema som banken skal udfylde. Det skal efterfølgende godkendes af kommunen, vedhæftes den oprindelige garanti og så sendes ind til US. Og det koster ikke noget :-) Jo, banken vil have 1.000 kr. for ulejligheden. Men det er jo nok forskelligt fra bank til bank. Men hvis man er tvunget til at forlænge garantien, fordi US har andre 'løbetider' (2 og 4 år) end bankgarantien (5 år), så er de sidste 3 år jo spildt, når man alligevel skal forlænge den. |
|
|
energy |
Lagt på d. 09/01-2017 22:10
|
Du skriver at banken vil have relevante papirer ?. Jeg er sikker på de mener den første sikkerhedsstillelse men der må du jo ligesom forklare dem at det er blevet sendt til US og at de selv må have en kopi. Jeg syntes det er noget svineri hvis du skal betale 1000 kr fordi de skal udfylde et stykke papir som tager 5 minutter. Jeg ved ikke hvilken bank du har men jeg har Nordea... Redigeret af energy d. 09/01-2017 22:19 |
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 09/01-2017 22:26
|
Det kan godt være at banken hentyder til den tidligere sikkerhedsstillelse. Så må jeg jo finde den frem - og at den er blevet nedsat undervejs. Jeg har Lån & Spar Bank, som jeg generelt er tilfreds med. Jeg h a r haft både Nordea og Danske Bank - og vender aldrig tilbage til nogen af dem. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |