Se indlæg
 Udskriv debat
Bosæt hvor i Thailand?
Class88
Så kommer jeg tættere og tættere på beslutning om permanent flytning til Thailand.

Overvejelserne går nu på, hvor?

Lidt nysgerig efter input, hvor andre danskere typisk tager ophold i Thailand.

Er det BKK, Jomtien, Pattaya, Phuket eller?

The_Horror
Det kommer meget an på smag og behag, Fx om du har omgangskreds i forvejen, dine interesser, om du er bymenneske el. sætter pris på landlige omgivelser? strand? osv.

Økonomi kan også være en faktor. Der kan også være lidt forskel på hvilken typer du kan rende ind i og hvad du har lyst til at kigge på hverdag.

Selv er jeg mest til BKK. Men det er ret forskelligt hvor folk slå sig ned. Du nævner nogle steder, Hua Hin, Chiang Mai og øer som Samui/Phangan også populære destinationer. Derudover er der flere og flere som slår sig ned i fx de større byer i isaan. Endelig er der en del som helt fravælger Thailand og i stedet vælger nabolande. Skal det være TH? Der er fordele og ulemper ved det hele og jeg kunne remse op fra hvert sted.
A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed

juj
Hold dig væk fra Phuket, jeg har boet der 10år. Jeg var der igen i December - April. Der er ikke noget ved det mere, blevet alt for dyrt. Samt de har fjernet ligge stole og parasoller erne fra strandende. Nu er de overladt til jetski og parasailing.

De danske venner jeg har der søger alle nord på.

click
Efter 31 års blandet ferie og fast ophold, de sidste 3 år fast bopæl på Phuket, er jeg også blevet lidt træt af Phuket især priserne som vel er Ok som turist men alt for dyrt når man er fastboende med børn og skole Nu har jeg valgt hvad jeg foreløbig kalder ende stationen Khon Kaen og føler mig hjemme her med ganske fornuftige priser på næsten alt Wink
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

chaingmai
chiang mai, har international lufthavn, du kan hvis du vil få det ting du skal for. at leve på ,,dansk" flot natur, flinke menesker, mødesteder for andre danskere, hvis det er det du vil....................LOL LOL

Bade-Dyr
Vi mennesker er jo så forskellige og ønsker forskellige ting.

Nogle ønsker mange andre udlænding, Andre helst ingen andre udlænding, Store by, lille by, landet, ved havet, på en Ø osv osv.

Noget at huske på er at det er så "forbandet" billige at flytte rundt her i Thailand, Så hvis man leje sig frem og bliver træt af stedet, Er det jo bare at flytte videre i landet.

Skal man på Visa runs, Hvis man nu ikke kan opfylde kravene til 1 års Extension, Er det måske en tanke at bo tæt på en grænse overgang til et land der er "nemt" at købe Visa ved. F.eks i Laos.

Har man brug for sygehuset fra tid til anden, Og høre til dem der er bange for Government og Militær hospital, Skal man jo nok søger efter et sted med et privat hospital man ønsker at bruge.

Så måske lave en liste over hvad du har brug for ??
Hvad du ønsker ??
Indsæt selv flere ting, Og begynd så at se efter steder der passer der til.

Og husk nu, At fordi andre synes at sted XXXXXX er total fedt, sjovt at bo og leve i, Ikke betyder at du automatisk synes det samme.

Ellers godvind med flytning, Og glæd dig til livet her nede, Det er super skønt...

natty
Class88 skrev:

Så kommer jeg tættere og tættere på beslutning om permanent flytning til Thailand.

Undskyld jeg spørger lidt dumt måske....men du har vel rejst landet tyndt, før sådan en beslutning, om hvor du vil bo. Man bør jo se stederne, gerne gennem længere tid inden man overhovedet kan få en ide om hvor man vil bosætte sig. Og så er det jo altid muligt, at bevæge sig et andet sted hen.

Personligt har jeg altid været overbevist om at jeg ville retire til Bkk, men nu er jeg ikke så sikker. Tror jeg behøver mere rolighed og gerne tæt på strand. Måske Chiang Mai.Jeg gider heller ikke pattaya, har simpelthen ikke lyst til at se dele af klientellet, er dog blevet lidt glad for Jomtien. Men for fanden, selv der får man en kemisk dragt på når man har været i vandet.

Jeg mødte på min tur til samet, faktisk et par farangs, som bor der mindst 7 måneder om året, men er det også mig?
Så ja jeg er faktisk i tvivl, når den dag kommer.

Hvis jeg havde pengene var det nemt at vælge....nemlig en condo eller bungalow alle nævnte steder Grin
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

handy
natty skrev:

Class88 skrev:

Undskyld jeg spørger lidt dumt måske....men du har vel rejst landet tyndt, før sådan en beslutning, om hvor du vil bo. Man bør jo se stederne, gerne gennem længere tid inden man overhovedet kan få en ide om hvor man vil bosætte sig. Og så er det jo altid muligt, at bevæge sig et andet sted hen.

Personligt har jeg altid været overbevist om at jeg ville retire til Bkk, men nu er jeg ikke så sikker. Tror jeg behøver mere rolighed og gerne tæt på strand. Måske Chiang Mai.Jeg gider heller ikke pattaya, har simpelthen ikke lyst til at se dele af klientellet, er dog blevet lidt glad for Jomtien. Men for fanden, selv der får man en kemisk dragt på når man har været i vandet.

Jeg mødte på min tur til samet, faktisk et par farangs, som bor der mindst 7 måneder om året, men er det også mig?
Så ja jeg er faktisk i tvivl, når den dag kommer.

Hvis jeg havde pengene var det nemt at vælge....nemlig en condo eller bungalow alle nævnte steder Grin

jeg bor også i Pattaya og er lidt træt af det men har forsøgt mig med Burram tæt på byen det gider jeg fandme heller ikke i længden....vi kigger lidt på Bang Saen hvis vi kan finde noget rimeligt helst et lille hus så tror jeg evt det bliver der.

fordi jeg er træt af byen har jeg stadig MANGE gode venner der og også mange venner der kommer i sæsonen så kan jeg tage bilen de 60 km i weekenden og nappe en overnatning og handle nogle ting med retur bare en tanke vi leger med i øjeblikket men vi står med det ene ben i DK på Sommerferie og har betalt husleje til Marts i pattaya så vi har lidt tid og kigge i .

click
Tror jeg behøver mere rolighed og gerne tæt på strand. Måske Chiang Mai.
Svær sammensætning natty Grin
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

vandango
Det er et meget svært spørgsmål eller indput der stilles i denne tråd, der er lige så mange svar som vi er forskellige.

I dag er mit valg ubetinget den større by Korat eller i udkanten af byen, grundet at jeg har giftet mig med en Thailænder, og vi har et pragtfuldt liv i denne by, og vores børn stortrives her.
Der er få danskere herude (nok flere end jeg tror), opsøger dog ikke et evt. dansk fællesskab, idet mit sociale behov er rigeligt dækket med familie og enkelte venner jeg mødes og snakkes lidt med.

På landet er helt udelukket, efter få dage begynder jeg at kede mig enormt, selvom jeg oplever landbefolkningen som søde og imødekommende mennesker.
Jeg har også været rundt i flere byer og øer, men der er ikke noget der har har ringet i forhold til at slå sig ned.
Jo måske en længere periode på Koh Samui, og tidligere har tanken svævet lidt om Pattaya.

Hvis jeg var alene i Thailand altså kun mig selv, vil mit helt klare valg være Pattaya.
Efter anskaffelse af bolig, næste valg vil være køb af motorcykel.
Der er masser af god dansk selskab, både fastboende og erhvervsdrivende i Pattaya, og turister der jævnligt kommer dertil fra tid til anden.
Rigtige gode muligheder for en billig lejebolig i en snusket soi og det gennerelle prisniveau er ok, gode indkøbsmuligheder mv., så man også kan lave et ordentligt dansk måltid når det behøves.
Et vildt natteliv med et kæmpe udvalg af smukke kvinder, fed livemusik mange steder rundt i byen.
Elendige lorte restauranter der serverer lorte mad. (fryser-microbølgeovn-gryde/stegepande)
Strand med ulækkert vand, skumle thailandske og udenlandske typer.

Selv den samme person kan have forskellige ønsker til hvor man vil slå sig ned alt efter sin livssituation.
Så ja - det er et meget svært spørgsmål/indput trådstarter har lagt ud.

PS. har desværre nogle år endnu indtil jeg rammer min pensionsalder, og kan slå mig ned permanent.
Redigeret af vandango d. 17/05-2016 15:15

FarangDingDong
Det kommer også an på hvad man vil lave i Thailand. Her er en tråd om hvad folk laver der.
http://www.thaila...ost_216028
Livet er for kort til lange underbukser

hugoboerge
Der findes en Facebook gruppe som hedder "Flytta til Thailand". Det er en lukket gruppe med naesten 100 medlemmer saa maaske er der noget inspiration her ?

JohnBKK
Class88 skrev:

Du skriver ikke hvad der er vigtigt for dig.

Er det fest og ballade som single, eller sammen med konen til et stille og roligt liv?

Det sidste finder du i Bangkok´s forstæder, men det er kedeligt, bare se hvor mange af os der bruger tiden her på Portalen, hehe!

De andre steder er kun for folk med et iboende "death wish" eller kronisk behov for at opsøge problemer, hold dig væk derfra.

Class88
Tak for diverse inputSmile
Ja jeg er godt klar over det er et noget svært spørgsmål at give input på som Vandango anfører.

Men jeres input giver nuancer og baggrund for reflektioner.

Jeg har selv tænkt på udkanten af BKK for at holde forbindelsen til storbysliv med de tilbud det giver. Er single men har ingen interesse i fest og farver med go go inventar, så selvfølgelig en balancegang.

sula
Ja det er godt nok svært hvor man skal slå sig ned for mit eget vedkommende bliver det Udon Thani der er alt for at tilfredstille mit behov samt priser der er ok ( tror nu også konen ) ville flippe hvis det ikke var der jeg ville bo men vi har hus der sååh tæt til laos og andre små byer rundt om Khoen Khan, Nong Bua Lampu osv men under alle omstændigheder et dejligt sted.

hugoboerge
Bade-Dyr skrev:

Vi mennesker er jo så forskellige og ønsker forskellige ting.

Nogle ønsker mange andre udlænding, Andre helst ingen andre udlænding, Store by, lille by, landet, ved havet, på en Ø osv osv.

Noget at huske på er at det er så "forbandet" billige at flytte rundt her i Thailand, Så hvis man leje sig frem og bliver træt af stedet, Er det jo bare at flytte videre i landet.

Skal man på Visa runs, Hvis man nu ikke kan opfylde kravene til 1 års Extension, Er det måske en tanke at bo tæt på en grænse overgang til et land der er "nemt" at købe Visa ved. F.eks i Laos.

Har man brug for sygehuset fra tid til anden, Og høre til dem der er bange for Government og Militær hospital, Skal man jo nok søger efter et sted med et privat hospital man ønsker at bruge.

Så måske lave en liste over hvad du har brug for ??
Hvad du ønsker ??
Indsæt selv flere ting, Og begynd så at se efter steder der passer der til.

Og husk nu, At fordi andre synes at sted XXXXXX er total fedt, sjovt at bo og leve i, Ikke betyder at du automatisk synes det samme.

Ellers godvind med flytning, Og glæd dig til livet her nede, Det er super skønt...

Glimrende skrevet Bade-Dyr. Dog haefter jeg mig ved at du synes at det er billigt at flytte rundt i landet. Det kan der vaere noget om hvis man kun kommer hertil med een kuffert og lejer bolig. Det er straks noget mere besvaerligt hvis man er blevet fast etableret med indbo osv.

Vi bor i en af "forstaederne" eller rettere Samutprakan provinsen og det er som beskrevet af JohnBKK at det kan forekomme at vaere "kedeligt" men det er op til en selv hvad man oensker.

Her i omraadet har vi diverse shopping centre, Makro, BigC, Tesco Lotus, Foodland, Central Bangna, Paradise Park, MegaBangna/IKEA. Saa der er ikke det store behov for at tage ind til Bangkok selv om der kun er 16km herfra, at det saa tager en time paa en toll road er saa en anden sag.

Hospitaler er der heller ikke mangel paa. Hvis man har skolesoegende boern er bl.a. Bangkok Pattana i naerheden (koster en formue for oevrigt). Immigrationen er 7 km herfra og hvis man vil se havet saa er der 16 km.

Outer Ringroad (Kanchanapisek Road - Hway 9) ligger lige i naerheden hvilket goer det nemt naar man skal nord paa, nordoest paa, syd paa og mod Bangsaen/Pattaya eller til lufthavnen.

Vi boede et aar i lejlighed i Bangkok i starten og brugte saa tiden til at finde et hus som vi syntes om og det fandt vi saa i Samutprakan. Det er et dejligt omraade med flinke naboer og her er vel 15 farang familier hvor stoerste delen er gift Thai.

Igen som Bade-Dyr beskrev, vi er alle forskellige saa det er op til een selv.

vandango
sula skrev:

Ja det er godt nok svært hvor man skal slå sig ned for mit eget vedkommende bliver det Udon Thani der er alt for at tilfredstille mit behov samt priser der er ok ( tror nu også konen ) ville flippe hvis det ikke var der jeg ville bo men vi har hus der sååh tæt til laos og andre små byer rundt om Khoen Khan, Nong Bua Lampu osv men under alle omstændigheder et dejligt sted.

Ja Udon Thani er mit valg nr. 2 efter Korat.
Byen har et godt natteliv med kæmpe discoteker og frække barer her og der, kæmpe spisesteder med billig mad, og hyggelige restauranter med god mad, og masser af fastboende udlændinge hvis man ønsker det selskab.
Det som især fryder mig er, at befolkningen har masser af penge, og de unge går ud hver aften og fyrer dem af, ser ikke megen fattigdom på gaderne.
Ville ikke blive overrasket over, hvis Udon Thani målt på indkomst lå nr. 2 efter Bangkok.
Eneste minus er de underlige tuk tukker med en ½ motorcykel spændt foran, der ligger og forfølger en rundt på gaderne, når man aller helst vil gå og være i fred.

Her ville Chiang Mai måske også være på sin plads at nævne, men har været der i absolut lowseasson, det er ikke et rart sted at være, når folk render efter en på gaderne, ja selv med ind i indkøbssteder for at sælge deres ydelser. På markedspladser/bazarer bliver priserne fordoblet, for at kompensere for manglende turister.
Men som oplevelses by med tilbud for almindelige turister er Chiang Mai absolut nr. 1, men jeg ville ikke bo der.

Kim Ludvigsen
vandango skrev:
Her ville Chiang Mai måske også være på sin plads at nævne, men har været der i absolut lowseasson, det er ikke et rart sted at være, når folk render efter en på gaderne, ja selv med ind i indkøbssteder for at sælge deres ydelser. På markedspladser/bazarer bliver priserne fordoblet, for at kompensere for manglende turister.
Men som oplevelses by med tilbud for almindelige turister er Chiang Mai absolut nr. 1, men jeg ville ikke bo der.

Underligt, sådan har jeg ikke oplevet Chiang Mai. Tværtimod er min opfattelse, at man i modsætning til fx Phuket og andre turiststeder får lov at gå i fred. Det tidligste jeg har været her er dog vist fra sidst i september.

Jeg kan rigtigt godt lide Chiang Mai, og regner med en måneds ophold i byen på min næste rejse. Men hvis man overvejer fast bolig i Chiang Mai, skal man lige være opmærksom på smog-sæsonen:
http://tielandtot...ky-season/

Jeg kender flere, som er flyttet til Chiang Mai fra andre steder i Thailand, og de prøver så vidt muligt at rejse væk i den pågældende periode.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

vandango skrev:

Underligt, sådan har jeg ikke oplevet Chiang Mai. Tværtimod er min opfattelse, at man i modsætning til fx Phuket og andre turiststeder får lov at gå i fred. Det tidligste jeg har været her er dog vist fra sidst i september.

Jeg kan rigtigt godt lide Chiang Mai, og regner med en måneds ophold i byen på min næste rejse. Men hvis man overvejer fast bolig i Chiang Mai, skal man lige være opmærksom på smog-sæsonen:
http://tielandtot...ky-season/

Jeg kender flere, som er flyttet til Chiang Mai fra andre steder i Thailand, og de prøver så vidt muligt at rejse væk i den pågældende periode.

Jeg boede for adskillige aar siden i Chiang Mai da det var en lille landsby med 60,000 indbyggere eller noget i den stil. Det var et skoent sted men ikke et sted jeg kunne taenke mig at bosaette mig i dag. Jeg besoegte Chiang Mai igen og saa vidt jeg husker var det i aar 2000 og charmen var vaek med store hoteller, shopping centre osv osv allerede den gang. Nu er der saa smog at slaas med. En Thai kollega naevnte at charmen nu var flyttet til Chiangrai men det er ogsaa nogle aar siden at det blev naevnt.

Bade-Dyr
@hugoboerge.

Omkring det med at flytte.

1 bil, 2 folk, 1.100 baht, inden for Nonthaburi område.

2 biler, 4 folk 1.600 baht Fra Bangkok til Nonthaburi. Kun haft brug for en enkel gang at leje 2 biler.
Ved ikke hvorfor jeg fik anden bil og 2 folk ekstra for den lave mere pris.
Men det var jeg ligeglad med.

Flytning fra Nonthaburi til Bang Saen fra en 89 kvm lejelighed med vores egen hård hvidevare, Møbler med mere, i lastbil, så vi var sikker på det var i læ for vejret.
3.000 baht total.

Så ja, Jeg synes det er vildt billiget at flytte her nede.

Har aldrig haft problem med flytning her nede, Ud over da vi flytte til Bang Saen tog de lang tid om at ankomme. LOL LOL
Intet der er gået i stykke, Intet der var "VÆK".

Ohhh glemte lige, 1 flaske vand pr mand oven i, Gav jeg nu også...Cheers

Spring til debat: