Se indlæg
 Udskriv debat
Den Danske Bank
bjarne hh
Er der andre end mig der har faaet brev fra Danske Bank hvor den beder om oplysninger om hvad du bruger Banken til.

De har bedt mig om oplysninger om at jeg forventer at sende penge til udlandet, eller sende penge til Danmark, kopi af min konto her i thailand saa de kan se det er min konto pengene gaar ind paa.

Bekraeftelse paa hvor du bor, kopi af pas og eventuelt huslejekontrat.

For de ikke det lukker de kontoen.

Jeg har boet her i ca 9 aar og ikke vaeret ude af Thailand i 6 aar, for folkepension som bliver overfoert hertil

JohnBKK
https://www.dansk...dvask.aspx

Jeg har ikke Danske Bank, men Nordea krævede for et par år siden en hulens masse info. og div. blanketter der skulle udfyldes med alt for mange private oplysninger IMO, hvilket jeg ikke ville aflevere hvorefter de lukkede min konto. Fint med mig, slut med dem, det hele er gået amok mht. omfanget af den information de vil ha´om os.
Redigeret af JohnBKK d. 13/05-2016 15:35

hugoboerge
bjarne hh skrev:

Er der andre end mig der har faaet brev fra Danske Bank hvor den beder om oplysninger om hvad du bruger Banken til.

De har bedt mig om oplysninger om at jeg forventer at sende penge til udlandet, eller sende penge til Danmark, kopi af min konto her i thailand saa de kan se det er min konto pengene gaar ind paa.

Bekraeftelse paa hvor du bor, kopi af pas og eventuelt huslejekontrat.

For de ikke det lukker de kontoen.

Jeg har boet her i ca 9 aar og ikke vaeret ude af Thailand i 6 aar, for folkepension som bliver overfoert hertil

Fra traaden omkring overfoersel af penge til Thailand skrev jeg som foelger:

Her er et lille uddrag af brevet fra min bank:

Dansk lovgivning kraever, at vi loebende opdaterer en raekke oplysninger og dokumentation vedroerende vores kunder.

Derfor beder vi dig udfylde og underskrive blanketten "Kend din kunde - Privatkonto hos .....".

Vi har derudover brug for at faa en kopi af:

- dit pas eller koerekort
- 2 stk adressedokumentation (eks. en kopi af en regning, loenseddel eller lignende).

Baggrunden er, at banken ligesom alle andre pengeinstitutter er forpligtet til at yde sit bidrag til at bekaempe bl.a. international kriminalitet og hvidvaskning af penge.

Herudover var der et separat ark hvor hovedoverskrifterne er:

Vi skal loebende ajourfoere vores oplysning om dig

Der naevnes at de oplysninger skal dokumenteres af banken overfor Finanstilsynet

----og hvordan du bruger banken

Her naevnes at banken har pligt til spoerge deres kunder hvordan kunderne bruger banken dvs hvilke bankforretninger der er typiske for kunden.

Indhold af oplysningsformular:

1. Kundeinformation - navn, adresse, skattepligtig i mere end eet land, oplysning om man en "politisk eksponeret person"

2. Formaal med bankforhold:
- hvad er formaalet med dit nuvaerende forhold til banken ?
- hvilke indbetalinger foretages paa din konto
- hvorfra stammer dine indestaaende midler ? loen, offentlige ydelser, pension, arv, salg af virksomhed/bolig (oplys samtlige)
- anvender du banken til transaktioner til og/eller fra udlandet ? (f.eks. graenseoverskridende e-handel, direkte pengeoverfoersler)
- hvis ja venligst specificer til/fra hvilke lande, specificer formaal samt anslaaet aarligt beloeb.
- bruger du paa nuvaerende tidspunkt eller forventer du at bruge banken til kontantindbetalinger paa over DKK 7,500.- ad gangen ?
- hvis ja angiv naermere formaal med indbetaling, hvorfra pengene stammer og den forventede volume (antal og samlet beloeCool

3. Legitimation:
- banken er lovmaessig forpligtet til at kontrollere sine kunders identitet.
Derfor vigtigt at vedlaegge en kopi af gyldig og godkendt foto-identifikation som skal indeholde en udloebsdato.

4. Vedhaefte:
- kopi af gyldig foto-identifikation
- kopi af seneste loenseddel (hvis loenmodtager)
- kopi af seneste reviderede aarsregnskab (hvis selvstaendig)
- kopi af pensionsoversigt (hvis pensionist)
- kopi af studiekort eller indskrivningsbevis (hvis studerende)

5. Underskrift - sted, dato, underskrift, navn med blokbogstaver

Afslutningsvis saa:

Faar vi ikke oplysningerne, har vi pligt til at spaerre engagementet.

Af en eller anden aarsag kan man ikke finde ud af at sende per luftpost til udlandet. Saa mit brev var dateret 7. oktober 2015 og modtaget her den 3. november 2015. Herudover forventede banken svar senest 23. oktober 2015.

farao54
Dette er det samme for alle banker i DK. Skruen strammes, og for mig er det helt fint, når man nu hører om Panama, skuffeselskaber, udbetaling af udbytte fra aktier, man aldrig har ejet osv. Men nu er jeg jo også en engel med rent mel i posen..:-)Angel

sudsakhon
Det er loven omkring hvidvaskning, der spøger her.
Når jeg behandler klienters konti, f.eks. i dødsbobehandling, skal der ligeledes foreligge dokumentation på at der ikke er foretaget hvidvaskning

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
JohnBKK
Jeg har intet imod at udlevere oplysninger til min bank, men det jeg blev udsat for var næsten grov chikane. De sendte snailmail som B-post, hvilket jeg modtog lang tid efter den deadline de havde sat i brevet, og dermed lukkede de min konto og Netbank, WTFF?

Så gik der faktisk flere uger med mails, tlf. samtaler og snik-snak frem og tilbage, indtil jeg sgu fandt ud af at den søde, dejlige tøzestemme tilhørte en 1. års elev som ikke anede en hujende fis om hvad hun foretog sig!

Fik så fat i en medarbejder længere oppe i systemet, hvorefter der kom lidt fornuft ind i hele forløbet der på det tidspunkt havde varet godt 3-4 uger, med 3 lukninger af min Netbank, fordi de ikke havde styr på deres administrative lort og blev ved at sende B-breve, totalt sindssygt når der er e-mail kontakt via netbanken.

Men selvom jeg så fik kontakt med den lidt mere voksne medarbejder, så fortsatte de med umulige krav, fuldstændig som trådstarter nævner, specielt med lejekontrakt, hvad f..... skal de med min lejekontrakt???

Det gule sygesikringskort blev også nævnt som noget de ville ha´en kopi af, hvem f..... har sådan en når man bor i LOS?

Så jeg sagde slut, punktum, luk den skide konto, jeg behøver jer ikke..

Cool

farao54
Kan sagtens følge dig JohnBkk. Kravene vil være de samme i alle banker. Kun B-post vs. email samt behandlingen kan variere, hvilket jo ikke er uden betydning...

click
Men hvad så hvis du en dag skal have nogle penge tilbage, skat, arv, eller hvad ved jeg, kan du så oprette en nem-konto på din Thailandske konto. Jeg kan huske ham der kaldte sig SUK engang skrev et eller andet om at han havde modtaget en dansk check fra det danske skattevæsen jeg tror det var angående noget arv, om han så kunne veksle den her i sin bank i Thailand for ellers har man da et problem det bliver sku hurtigt dyrt med en returrejse bare for at hæve en check, hvis man i det hele taget stadig udskriver check Hmmmmmm
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

THansen
click skrev:

Men hvad så hvis du en dag skal have nogle penge tilbage, skat, arv, eller hvad ved jeg, kan du så oprette en nem-konto på din Thailandske konto. Jeg kan huske ham der kaldte sig SUK engang skrev et eller andet om at han havde modtaget en dansk check fra det danske skattevæsen jeg tror det var angående noget arv, om han så kunne veksle den her i sin bank i Thailand for ellers har man da et problem det bliver sku hurtigt dyrt med en returrejse bare for at hæve en check, hvis man i det hele taget stadig udskriver check Hmmmmmm

Kan godt lade sig gøre, da en NemKonto ikke er begrænset til en konto i et dansk pengeinstitut.

Se: NemKonto i udlandet

click
Kan godt lade sig gøre, da en NemKonto ikke er begrænset til en konto i et dansk pengeinstitut.

Jamen tak for svar THansen så er der jo ingen problemer jeg havde ellers forudset at det at få en nem-konto var forbeholdt at man havde et dansk pengeinstitut. Normalt plejer man jo at gøre alting ekstra svært for folk der er så frække at bo udenfor Danmarks grænser Read the rules
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

THansen
click skrev:

Jamen tak for svar THansen så er der jo ingen problemer jeg havde ellers forudset at det at få en nem-konto var forbeholdt at man havde et dansk pengeinstitut. Normalt plejer man jo at gøre alting ekstra svært for folk der er så frække at bo udenfor Danmarks grænser Read the rules

Giver dig delvist ret Smile

Synes nu ikke at kommunikation med det offentlige er begrænset / besværliggjort ret meget efter flytning til Thailand sidste år. Dog lige med undtagelse af breve / meddelelser fra Udbetaling Danmark International Pension som tilsyneladende ikke kan bruge e-post men sender alt på almindelig gammeldags post med de ulemper som det nu medfører. Lidt sjovt når alle andre afdelinger i Udbetaling Danmark, atp, skat, forsikringsselskaber og banker kan fortsætte med at bruge e-post / e-boks.

Beklager sidespringet Smile

Nero
THansen skrev:

click skrev:

Giver dig delvist ret Smile

Synes nu ikke at kommunikation med det offentlige er begrænset / besværliggjort ret meget efter flytning til Thailand sidste år. Dog lige med undtagelse af breve / meddelelser fra Udbetaling Danmark International Pension som tilsyneladende ikke kan bruge e-post men sender alt på almindelig gammeldags post med de ulemper som det nu medfører. Lidt sjovt når alle andre afdelinger i Udbetaling Danmark, atp, skat, forsikringsselskaber og banker kan fortsætte med at bruge e-post / e-boks.

Beklager sidespringet Smile

Det går fint for Udb-Danmark at bruge E-Box, når de indkalder til 'Kammeratlig' samtale. Dvs. forhør.
Har en ven som lige har været gennem hele møllen. Svares der ikke inden den i mailen oplyste tidsfrist, stopper udbetaling af pensionen.

Hymmer
Jeg har lige været igennem møllen med ændring af udbetaling af pension fra DK til Thailand.

Udbetaling Danmark har en formular
https://www.borge...39a2e0e08e
, som du udskriver of tilbagesender via netborger.dk dvs, Ved brug af Nem ID, Dagen efter fik jeg en beskæftigelse på at det var ændret pr dd.

Lidt det samme gjorde jeg med min tjenestemandspension, de ville bare have en Email sendt igennem Nem ID og det samme dagen efter beskæftigelse på at det var ændret.

Jeg vil gå ud fra at fremgangsmåden vil være den samme ved evt. private pensioner.

Jeg har stadig depot og opsparing i DK, men har fået den flyttet til en international branch af min Bank. Ingen gebyrer etc. Og dette kun fordi der trods alt er en statsgaranti på 700000 dk, hvorimod dette ikke er tilfældet i Thailand. Så det er bare om at sprede sin opsparring ud sådan der ikke er mere en de 700000 max i hver Bank. DVS er man med muffen 700000 i Den Danske Gank, 700000 i Nordea etc.
Pengene er ikke bundne så de kantil en hver tid flyttes til fx Thailand hvis nu en buffalo skulle afgår ved døden LOL LOL
Redigeret af Hymmer d. 14/05-2016 17:34

Spring til debat: