Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Rejsebranchen dropper uetisk elefantridning
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 30/03-2016 22:04
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
- Vi kunne ikke længere stå inde for det, siger pressechef i Star Tour
REJSER: Turister i Asien og det sydlige Afrika må vænne sig til at nyde synet af elefanter på afstand frem for at ride på dem. Mindst 114 rejsebureauer verden over, heriblandt syv danske, har nu aktivt fravalgt at tilbyde deres kunder rideture og shows med elefanter, konstaterer dyrevelfærdsorganisationen World Animal Protection. - Vi håber på, at det ender med slet ikke at blive udbudt i Danmark. I Holland har vores kontor haft så stor succes, at man slet ikke kan købe en elefantridetur fra Holland. Der vil vi også gerne hen herhjemme, men der er lang vej endnu. Der er især mange små bureauer, der udbyder de her ture, fortæller biolog Christina Abel. Dræbt af rasende elefant På det seneste har elefantridning været stærkt debatteret i de globale medier, efter at den 36-årige skotske turist Gareth Crowe blev dræbt i Thailand af en rasende elefant. Under en trekkingtur på ferieøen Koh Samui blev han kastet af og spiddet ihjel for øjnene af sin 16-årige datter, da elefantføreren klatrede ned for at tage billeder. Modsat, hvad mange turister tror, lider elefanter i fangenskab, fortæller Christina Abel. Før de kan bruges til at underholde turister, skal en elefant som unge igennem en fysisk og psykisk nedbrydningsproces, der på thai kaldes ”Phajaan”, eller ’The Crush’. Først bliver ungen taget fra sin mor, hvorefter den bliver slået og holdt lænket. Ofte mens den sulter og tørster. Ved hjælp af smerten fra en skarp krog, som træneren slår ind i dens hud, lærer elefanten at makke ret. ... http://nordjyske....4/112/1513 Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
jc |
Lagt på d. 31/03-2016 10:18
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 597 |
Er der nogen af Jer, som konkret ved, hvad der sker med disse elefanter, når ejerne ikke længere har råd til mad til dem?
Boet i Bangkok 1980-1983.
|
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 30/04-2016 22:42
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
HVORFOR DU IKKE BØR RIDE PÅ ELEFANTER PÅ DIN FERIE Antallet af elefanter i turisme er steget markant i det sidste årti, eftersom folk fortsat har elefant ridning som et “must do” punkt på deres bucket liste. Da efterspørgslen er stigende, bliver flere og flere vilde elefanter kidnappet og smuglet på tværs af grænserne fra nabolandene, for at blive brugt (læs udnyttet) i turistindustrien. Elefant trekking opstod i Asien, da det blev forbudt at bruge elefanterne til skovhugst og elefantførene (mahouts) vendte sig imod turist industrien for at tjene penge til sig selv, deres familier og deres elefanter. Elefant ridning spreder sig nu til Afrika, hvor de større og mere uforudsigelige afrikanske elefanter bliver bruges i turismen. Nu om dage blive imellem 100 og 250 babyelefanter kidnappet og fjernet fra deres naturlige liv i naturen hvert år. Det er omkring to til tre om ugen. Krybskytter bedøver elefantungen og skyde de voksne elefanter, imens de dvæler ved baby elefanten når den kollapser af bedøvelsen. Krybskytter efterlader de døde elefanter, da de ikke har tid til at tage stødtænder, krop eller kønsorganer, da elefantunge kan vågne op, naboerne kan have hørt skud og komme eller andre af flokkens elefanter, kan returnere og angribe. Baby elefanterne sælges så til mellemmænd, der torturerer og tæmme dyrene i en uges tid før de sælger dem til turist operatører for et overskud på op til 100.000 kroner. Inden for ni år, kan turist lejrene registrere baby elefanten, som afkom af en elegant i fangenskab, uden at det rejser nogen spørgsmål fra autotoriteterne. For at få baby elefanterne over grænserne, samarbejder krybskytterne med korrupte politikere embedsmænd og indflydelsesrige forretningsfolk. De lokale myndigheder er fyldt med korrupte personer, der heldigvis tit bliver afsløret, men der er altid en til at tage over, da indtægtsmulighederne er for store til at modstå. Selv om det ikke kan nægtes at indtægterne fra turismen er nødvendig for mange fattige elefantførere, så er det yderst skadeligt for elefantens velfærd og fremtiden for den asiatiske elefant og der er alternativer, der kunne afløse denne indtægtskilde. Nogle kritikere hævder, at når elefanter er blevet reddet, kan de ikke sætte fri igen og at turismen er det eneste alternativ, snarere end zoologiske haver eller cirkus, men de bliver sandsynligvis ikke bedre behandlet, fordi de er økonomisk værdifulde. Det er mere sandsynligt at de vil komme til at arbejde hårdere og blive udnyttet mere af deres ejere. At knuse elefantens ånd ”Phajaan” Turisme der omhandler elefanter, indebærer for det mest at man rider elefants ryg og typisk præsenteres elafant ridning eller elefant trekking, som en måde at komme tættere på elefanter eller som en måde at blive transporteret igennem junglen for at spotte dyreliv. Mens dette ved første øjekast, kan syntes at være harmløst og sikkert for elefanten, så kunne det i virkeligheden ikke være længere fra sandheden. ... http://www.cultur...din-ferie/ Bør være obligatorisk læsning for dem der for første gang holder ferie i Thailand. Jeg har selv redet på elefanter par gange i Vietnam tilbage i '01 og sidst i ,09 i CM. Men dengang tænkte Jeg ikke over, hvad elefanter kan udsættes for og Jeg vil ikke gøre det idag. Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
juj |
Lagt på d. 01/05-2016 01:09
|
Øvet medlem Antal indlæg: 352 |
Enig Thomas. Prøvede det selv for mange år siden på Phuket, fandt så ud af hvordan de blev behandlet. Når venner og familie kom på besøg var det et No Go hvis de udtrykte ønske om at prøve det. Samme med den Tiger som turister kan blive fotograferet med i Phuket Zoo den er så bedøvet af medicin at den intet sanser. Men der er jo penge at tjene på svineriet, så så længe turisterne betaler for det vil det forgå. Oplysninger om det burde være noget rejse selskaberne, gjorde meget mere ud af. Desvære den eneste måde at stoppe det på er at lade være med at købe de ture, og lade være med at blive fotograferet med "vilde" dyr. |
|
|
birkedhoj |
Lagt på d. 01/05-2016 08:04
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 738 |
Men vi har jo alle prøvet det da vi var i Thailand første gang !!! Mon ikke nye rejsende også vil opleve det ? Vi må gøre vores erfaringer selv Flyver PE med THAI altid
|
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 01/05-2016 09:06
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
elefanter er i hundredevis af år brugt af menesker, lige så længe som hesten, der hvor der skal gøres noget, er behandlingen af dem, alle husdyr har været vilde engang.................... |
|
|
maik |
Lagt på d. 01/05-2016 10:06
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 582 |
At ride på elefant er en af de kedeligste oplevelser, jeg har haft i Thailand. Det er ikke kun tortur af elefanten men også af mennesket, som sidder på den. Heldigvis har jeg kunne sige fra sidenhen, det har dyret ikke kunnet. |
|
|
Druwor |
Lagt på d. 01/05-2016 21:24
|
Øvet medlem Antal indlæg: 208 |
chaingmai skrev: elefanter er i hundredevis af år brugt af menesker, lige så længe som hesten, der hvor der skal gøres noget, er behandlingen af dem, alle husdyr har været vilde engang.................... Det kan godt være at du syntes at det er morsomt. For 100 år siden var der over 300.000 elefanter i Thailand, idag er der ca. 7.000 og antallet falder med omkring 3-3.5% om året. Hvis der fortsætter på denne måde så vil der ikke være nogle tilbage om 25-30 år. Det er dejligt at danske rejseselsksber vågner op, Apollo Rejser og Alatros var de første, og nu gør Star Tours det samme er bare godt. For 1,5 år siden fjernede alle selskaber i Holland alle former for dyreshows fra deres rejser. Og vi er mange der arbejder på at få flere lande og selskaber med. Kan man ikke ænder holdningen i Thailand, så må man fjerne kunderne. Jo mere man ved,..
Jo mere ved man man ikke ved... |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 01/05-2016 21:36
|
hold nu op, med det hykleri. er det så ikke synd for hesten, og alle andre dyr som vi menesker udnytter, nu er det så lige elefanterne, man falder over, elefanterne havde nok et hårdere liv da de slæbte tømmer, det drejer sig om , med alle dyr, det er hvordan man passer og plejer dem................ |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 01/05-2016 22:12
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Fjern for en i helvede da nu snart den skide "LOL" smiley, totalt malplaceret i det indlæg din idiot!!!! Hører du??? IDIOT!!!!! Fucking utroligt det skal siges til dig gang på gang, hvad helvede laver du, er du dum???????? |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 01/05-2016 22:16
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Elefanter? Udtyd dem dog, så er promblemet klaret.. |
|
|
sony |
Lagt på d. 02/05-2016 08:27
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2037 |
JohnBKK skrev: Fjern for en i helvede da nu snart den skide "LOL" smiley, totalt malplaceret i det indlæg din idiot!!!! Hører du??? IDIOT!!!!! Fucking utroligt det skal siges til dig gang på gang, hvad helvede laver du, er du dum???????? Pas nu på blodtrykket de hælder jo bare ild på bålet, som du ved med små børn ik Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 02/05-2016 09:03
|
ha,ha,ha kan du have en rigtig god dag, johnbbk................ |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 02/05-2016 10:47
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Druwor skrev: For 100 år siden var der over 300.000 elefanter i Thailand, idag er der ca. 7.000 og antallet falder med omkring 3-3.5% om året. Hvis der fortsætter på denne måde så vil der ikke være nogle tilbage om 25-30 år. Det er dejligt at danske rejseselsksber vågner op, Apollo Rejser og Alatros var de første, og nu gør Star Tours det samme er bare godt. Men er dette ikke lidt selvmodsigende? Hvis elefantridning udryddes (har ikke selv prøvet), vil antallet af elefanter falde endnu mere. Så vil de snart kun være at finde i nationalparker og zoo. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 02/05-2016 13:01
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Nu vi er i dyre verdenen: http://www.nytime....html?_r=2 Som kort naevnt under "Thainess" - saadan loeser man et problem - ved at give en licens til et Zoo. “We built this temple to spread Buddhism,” said Supitpong Pakdjarung, a former police colonel who runs the temple’s business arm. “The tigers came by themselves.” Amazing Thailand |
|
|
farao54 |
Lagt på d. 02/05-2016 19:22
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 550 |
Jeg er helt i tråd med Kim Ludvigsen her... Jeg hører til blandt dem, der har redet på elefant... Faktisk mere end en enkelt gang... De senere år har der været snakket meget om mishandling osv, hvilket naturligvis har fået mig til at se det lidt i et andet lys... Men ganske som Kim, så undrer jeg mig om dette ikke vil udrydde dem i højere grad, nu de ikke kan bruges til noget. Jeg sammenligner det med en gang for 20 år siden, hvor min eks og jeg en sen aften time gik en tur i Luxor, Ægypten.. Der kørte en heste karet op på siden af os, og ville sælge os en tur til 2 kroner... Da jeg så hvor udsultet hesten så ud, nægtede jeg, og vi gik hjem til hotellet... Men hjemme på hotellet tænkte jeg over at de 2 kroner kunne være gået til noget mad til den stakkels krikke... Jeg ror ikke det helt er til at sige hvad der er bedst for elefanterne... Jeg har haft mine ture, og tager ikke flere... Men jeg er meget i tvivl om hvad der egentlig er bedst for bestanden af elefanter... Mishandling kan jeg dog under ingen omstændigheder gå ind for... |
|
|
The_Horror |
Lagt på d. 02/05-2016 21:19
|
Øvet medlem Antal indlæg: 325 |
På min blot anden tur til Thailand skulle jeg selvfølgelig prøve en elefanttur da jeg havde set andre have det obligatoriske billede fra ryggen af en elefant. Turen var alt anden end en fornøjelse. Elefanten blev konstant slået i det samme væskende sår bag øret til den makkede ret og det tog al glæde ved turen. Sidenhen har jeg boycuttet al underholdning der har med dyr at gøre, både i Thailand og DK. Jeg opfordrer abdre til at gøre det samme. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 03/05-2016 03:29
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Hvis mahout bliver berøvet sin indkomst med hensyn til at "køre sagesløse" turister rundt på sin elefant, hvad sker der så? Elefanter er som langt fra omkostningsløse. Så vil du se dem i gadebilledet. I storbyerne, hvor de bliver trænet til at tigge om føde. Hvor fedt er det lige? Jeg mener det er helt misforstået godhed. Alternativet er langt værre. De kan godt bære et par turister om dagen, mens de (turisterne) får deres sølle kick ud af det. Og fred være med det. |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 03/05-2016 16:32
|
sony skrev: JohnBKK skrev: Fjern for en i helvede da nu snart den skide "LOL" smiley, totalt malplaceret i det indlæg din idiot!!!! Hører du??? IDIOT!!!!! Fucking utroligt det skal siges til dig gang på gang, hvad helvede laver du, er du dum???????? Pas nu på blodtrykket de hælder jo bare ild på bålet, som du ved med små børn ik |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 03/05-2016 16:55
|
hvem er mest dum, sonny, der hælder ild, på bålet................... eller johnbkk. der bliver sur over en bagatel.................... eller måske mig, der er glad mand, der prøver og holde en god tone................. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |