Se indlæg
Thai 777-300
|
|
hilton-huahin |
Lagt på d. 18/04-2016 17:18
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 30 |
Netop hjemvendt fra Thailand er der en ting der undrer mig meget. Vi flyver altid med Thai, men efter de har skiftet 747'eren ud med 777-300 har jeg ikke haft en eneste tur, uden der har været en frygtelig turbulens under store dele af flyrejsen. Ikke kun en kort periode, men sommetider i timevis ( sådan føles det ihvertfald). Er der nogen her på sitet der kan forklare, hvorfor det er blevet så voldsomt med turbulens på deres 777-300, i forhold til hvad der kunne være på 747'eren? Det er så voldsomt med turbulens på deres 777, at vi kraftigt overvejer at prøve at rejse ud fra Tyskland, da det nok er en anden rute. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 18/04-2016 17:37
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Hvor i flyet sad du? Mht. turbulens er bag i flyet værst og foran bedst, nogle mener at over vingen også kan være OK. Måske good ol´ "Queen of the Skies" er den mest stabile, det har også noget at gøre med kilo bæreevne pr. m2 vinge og mange andre ting, bl.a. vingeprofil bagud eller ret som en lineal, sidstnævnte meget ustabil i turbulens, f.eks. et ATR turboprop fly. |
|
|
energy |
Lagt på d. 18/04-2016 18:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 311 |
Trod du har været uheldig. Jeg har fløjet med den mange gange og har ikke oplevet noget særligt turbulens. |
|
|
hiks |
Lagt på d. 18/04-2016 21:18
|
Øvet medlem Antal indlæg: 209 |
Oplevede ikke noget i november, begge veje gik stille for sig. |
|
|
natty |
Lagt på d. 18/04-2016 22:40
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Nu når jeg læser det,har jeg også oplevet det. Jeg flyver en del frem og tilbage, og har også oplevet, omend ikke frygtelig turbulens, men 2-3 gange ud af 4, at serveringen er blevet indstillet af sikkerhedsårsager. Jeg sidder som regel i den første del af økonomi, så synes ikke det har været så voldsomt.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 18/04-2016 23:12
|
Kan jo også være at man nu om dage ikke flyver udenom eller over dårligt vejr der kan give turbulens, der skal spares alle vegne, især på fuel og så må komfort og sikkerhed vige pladsen.. Synes der har været mange tilfælde den sidste tid hvor fly og pax er blevet gennembanket i turbulens, måske give global warming skylden, eller El Nino?! |
|
|
vandango |
Lagt på d. 19/04-2016 08:41
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Kan ikke erindre mig nogen særlig turbulens med de store fly, A330 og A340 samt B747 og B777, men mit favoritfly er B747 af en eller anden grund, måske flyver det hurtigst? Har et par gange på vejen til Bangkok oplevet, at morgenmads serveringen er instillet kortvarigt grundet mindre turbulens, flytypen kan jeg dog ikke huske? Én gang har jeg oplevet voldsom turbulens, det var en A340 fra SAS. Vi startede fra Bangkok i rigtig dårligt vejr. Det regnede og blæste kraftigt, det føltes næsten som at sidde på en elektrisk tyr på et gøgler marked, det varede til et stykke ind over Indien. Er ikke helt sikker, men mener at SAS havde/har en eller anden brændstof politik om, at gå langsomt op for at spare. Det var en tur jeg ikke brød mig om, har ikke noget imod lidt tubulens, men sgutte så voldsomt og i så lang tid. Der sad en stewardesse overfor mig med front mod mig, hun så godt nok heller ikke særlig glad ud. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 19/04-2016 16:21
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Syntes kun at have lagt mærke til det nogle gange syd for Himalaya.
Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Druwor |
Lagt på d. 19/04-2016 18:01
|
Øvet medlem Antal indlæg: 208 |
Nu flyver jeg ikke med Thai længere på grund af deres priser. Men turbulens kan opleves over alt, i de fleste tilfælde vil det forekomme lige før eller lige efter bjerge. Normalt forsøger man at undvige uvejr. Med Emireats som jeg flyver med kan det i en kort periode forekomme når man krydser grænsen fra Tyrkiet til Irak, her drejer maskinen 90' mod syd. Odet var både med deres gamle B777 og den nye A380 Turbulens er ikke det værste, det er lufthuller. Jeg har prøvet at tabe knap 1500 meters højde på ca.30 sekunder over Alaska og det et er ikke en sjov oplevelse i en lille Cesna. Jo mere man ved,..
Jo mere ved man man ikke ved... |
|
|
natty |
Lagt på d. 19/04-2016 19:23
|
vandango skrev: Én gang har jeg oplevet voldsom turbulens, det var en A340 fra SAS. Vi startede fra Bangkok i rigtig dårligt vejr. Det regnede og blæste kraftigt, det føltes næsten som at sidde på en elektrisk tyr på et gøgler marked, det varede til et stykke ind over Indien. Er ikke helt sikker, men mener at SAS havde/har en eller anden brændstof politik om, at gå langsomt op for at spare. Det var en tur jeg ikke brød mig om, har ikke noget imod lidt tubulens, men sgutte så voldsomt og i så lang tid. Der sad en stewardesse overfor mig med front mod mig, hun så godt nok heller ikke særlig glad ud. Jeg tror mere det er fordi A340 er kendt for at være en langsom "stiger". Holder dog meget af flytypen. Lufthuller er som det rigtigt siges det værste, da de ofte ikke kan forudsiges, men flyene er jo bygget til at kunne klare det. Dem det går ud over er jo crew og passagerer som er dumme ikke at have bæltet på, når de sidder i sædet. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
jens |
Lagt på d. 19/04-2016 20:27
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 810 |
Vi har fløjet med Emirates B777 en del gange og har næsten altid siddet helt bagi hvor der er sæderrækker med kun 2 sæder. Og der har da indimellem været nogle gevaldige rysteture, og jeg tror også det har noget at gøre med hvor man sidder i flyet. For vi har et par gange sat foran vingen midt i og der ryster det ikke nær så meget. Næste gang har vi også 3 ben med 777 hvor vi sidder helt bagi, også et enkelt Dubai-BKK med A380 hvor vi har plads på Upper deck helt foran. |
|
|
birkedhoj |
Lagt på d. 19/04-2016 21:07
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 738 |
I flg. "spørg piloten. dk" Findes der ikke noget der hedder lufthuller. Den tekniske forklaring må i hente der, hvis i har interesse. De fleste gange vi har fløjet med Thai, fortæller kaptajnen om ruten, og vejret på den. Som regel nævner han turbulens over Kazakhstan, på turen mod øst. Hjem mod Danmark er der en del turbulens, men det er nat flyvning så der ligger jeg og sover. Flyver PE med THAI altid
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 19/04-2016 21:15
|
Hvis du ligger og sover, hvordan ved du så der er turbulens hjemover? Jeg har bemærket ekstrem turbulens over Indien og Bangla Das, tror det er fordi folk skider i det fri og gasserne stiger til vejrs og laver fis i atmosfæren.. |
|
|
natty |
Lagt på d. 19/04-2016 21:55
|
birkedhoj skrev: I flg. "spørg piloten. dk" Findes der ikke noget der hedder lufthuller. Den tekniske forklaring må i hente der, hvis i har interesse. Om det teknisk set er et hul eller et ikke hul, er vel egentlig ligegyldigt. Lad os så kalde det, at flyet taber højde. Vi ved alle hvad det drejer sig om, og hvorfor passagerer og crew kan komme til skade. Sjovt nok har jeg lige på spoergpiloten.dk læst at der efter severe turbulens i parantes står ( store lufthuller), søg selv. Redigeret af natty d. 19/04-2016 22:01 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
birkedhoj |
Lagt på d. 20/04-2016 05:42
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 738 |
Som jeg skrev, orienterede kaptajnen om turbulens.
Flyver PE med THAI altid
|
|
|
hilton-huahin |
Lagt på d. 09/05-2016 15:04
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 30 |
JohnBKK. Vi sidder altid bag i flyet og det gjorde vi også i den gamle 747, men havde aldrig de problemer med turbulens. Bevares der kunne forekomme turbulens, men med 777 er det så voldsomme rysteture, at havde man nyresten så blev de rystet fri |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 09/05-2016 15:25
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 641 |
hilton-huahin skrev: JohnBKK. Vi sidder altid bag i flyet og det gjorde vi også i den gamle 747, men havde aldrig de problemer med turbulens. Bevares der kunne forekomme turbulens, men med 777 er det så voldsomme rysteture, at havde man nyresten så blev de rystet fri Jeg har ikke oplevet det på mine ture med Thai, jeg flyver normalt kun en gang om året til Thailand så det er ikke fordi min erfarings basis er kæmpe stor. Men måske det nærmere handler om ruten de flyver og tidspunkt på året. Jeg mener der er jo en del lande man skal flyve uden om for tiden. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 09/05-2016 15:52
|
Har vel også noget med piloterne at gøre. Der er mange unge "rookies" i selskaberne nu, der under det meste af deres uddannelse kun har siddet i en simulator og programmeret, de aner ikke en kæft om gammeldags manuel flyvning. De udviser heller ikke samme hensyn til pax´s velbefindende som de gamle årgange, der skal flyves penge hjem og det bliver der, på bekostning af komfort og sikkerhed, det hedder udvikling, og det er skide skræmmende! Tidligere var der tid og råd til at flyve uden om dårligt vejr, det gør man ikke længere.. |
|
|
Chrlau |
Lagt på d. 23/05-2016 21:49
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 35 |
JohnBKK skrev: Har vel også noget med piloterne at gøre. Der er mange unge "rookies" i selskaberne nu, der under det meste af deres uddannelse kun har siddet i en simulator og programmeret, de aner ikke en kæft om gammeldags manuel flyvning. De udviser heller ikke samme hensyn til pax´s velbefindende som de gamle årgange, der skal flyves penge hjem og det bliver der, på bekostning af komfort og sikkerhed, det hedder udvikling, og det er skide skræmmende! Tidligere var der tid og råd til at flyve uden om dårligt vejr, det gør man ikke længere.. Jeg kan love dig for at passagerers velbefindende samt sikkerheden prioriteres højt, og der sidder altså også en kaptajn i cockpittet som har en masse erfaring, så der er du helt galt på den. Piloter lærer at flyve manuelt, både i simulator men også i et rigtigt fly, så de kan til en hver tid flyve manuelt hvis der bliver behov for det. De fleste letter og lander flyet manuelt og slår først over på autopilot når de er på vej til deres cruise altitude. |
|
|
Nero |
Lagt på d. 24/05-2016 08:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 354 |
Chrlau skrev: JohnBKK skrev: Har vel også noget med piloterne at gøre. Der er mange unge "rookies" i selskaberne nu, der under det meste af deres uddannelse kun har siddet i en simulator og programmeret, de aner ikke en kæft om gammeldags manuel flyvning. De udviser heller ikke samme hensyn til pax´s velbefindende som de gamle årgange, der skal flyves penge hjem og det bliver der, på bekostning af komfort og sikkerhed, det hedder udvikling, og det er skide skræmmende! Tidligere var der tid og råd til at flyve uden om dårligt vejr, det gør man ikke længere.. Jeg kan love dig for at passagerers velbefindende samt sikkerheden prioriteres højt, og der sidder altså også en kaptajn i cockpittet som har en masse erfaring, så der er du helt galt på den. Piloter lærer at flyve manuelt, både i simulator men også i et rigtigt fly, så de kan til en hver tid flyve manuelt hvis der bliver behov for det. De fleste letter og lander flyet manuelt og slår først over på autopilot når de er på vej til deres cruise altitude. Du er selv pilot, ikke Chrlau.? |
|
Spring til debat: |