Se indlæg
 Udskriv debat
Tilbagebetaling af skat betalt i Thailand
Boes
Jeg ved ikke om alle er klare over at man kan få tilbagebetalt skat opkraevet i Thailand hvis man iøvrigt ikke har andre Thailandske indkomster.

Man skal ansøge det lokale Revenue Department inden udgangen af marts hvert år..

Hvis man har fået afdraget 15 procent skat af indestående på time deposit konto, kan man enkelt få disse penge tilbagebetalt.

Skaf et statement fra din bank som oplyser om hvor meget skat der er tilbageholdt 2015.
Gå til revenue department (medbring tolk, kone g/f ) pas . Hefter udfyldes papirer på Thai af tolk og kontorist.
Herefter til ny skrankepave som checker og oplyser at checken kommer i løbet af 2- 3 uger.

Man kan ansøge om tilbagebetaling for de sidste 3 år.

Har netop vaeret møllen igennem ,tog kun et par timer og checken kom efter 2 uger.Smile
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

hugoboerge
Boes skrev:

Jeg ved ikke om alle er klare over at man kan få tilbagebetalt skat opkraevet i Thailand hvis man iøvrigt ikke har andre Thailandske indkomster.

Man skal ansøge det lokale Revenue Department inden udgangen af marts hvert år..

Hvis man har fået afdraget 15 procent skat af indestående på time deposit konto, kan man enkelt få disse penge tilbagebetalt.

Skaf et statement fra din bank som oplyser om hvor meget skat der er tilbageholdt 2015.
Gå til revenue department (medbring tolk, kone g/f ) pas . Hefter udfyldes papirer på Thai af tolk og kontorist.
Herefter til ny skrankepave som checker og oplyser at checken kommer i løbet af 2- 3 uger.

Man kan ansøge om tilbagebetaling for de sidste 3 år.

Har netop vaeret møllen igennem ,tog kun et par timer og checken kom efter 2 uger.Smile

Det lyder godt - men hvilken slags indkomst taler vi om ? Du naevner som eksempel tilbageholdt skat paa et time deposit.

Boes
nemlig ....Såvidt jeg er informeret kun ved skat på time deposit renterne...
Albert Einstein

Boes
Glemte at navne at du skal tage dit Thai skattekort med dig, hvis du altså har et. Hvis ikke bliver, det udstedt til dig samme dag....
Albert Einstein

Sbasiam
Jeg har fået godskrevet skat af indeholdte "withholding tax" af renter på konti i Thai banker, der ikke var fixed time deposit konti, men "højrente konti" med mulighed for hævning på ethvert tidspunkt, men med et minimums indskud.

Kontoformen er velegnet til THB 800.000.- til immigration for pensionister og lignende fast bosatte i Thailand. Kan også bruges med THB 400.000 til marriage opholdstilladelse.

Så vidt jeg har forstået Thai skattelov og litteraturen om Thai skat:

Så er det alle "withholding taxes" af renter på indestående i Thai banker, som man kan få retur, hvis man har en Thailandsk skattepligtig indtægt som er så lav, at man ikke skal betale Thai skat. Uanset kontoform. Der kan dog være undtagelser for renter på pensionsordninger i banken, dem har jeg ikke sat mig ind i.

Hvis man har så stor Thai indkomst, at man skal betale thai skat, har man 2 valg.
(1) man kan acceptere den "withholding tax" på 15% af renterne, der er trukket af banken. Så anfører man ikke renteindtægten eller den indeholdte "withholding tax"på selvangivelsens skatteberegning. Det er en fordel hvis ens Thai marginalskatteprocent er højere end 15%.

Hvis renteindtægterne i de thailandske banker er under 20.000 THB per år kan man trække den indeholdte "withholding tax" fre den skat man skal betale, uden at påføre renterne som indtægt. Se senere.

(2) man kan ved skatteudregningen fratrække det beløb, der er trukket i "withholding skat" af bankerne, fra det beløb man skal betale i skat. Eller lægges til det beløb man skal have retur, hvis man skal have skat retur. Man skal så principielt påføre renteindtægten på selvangivelsen og bliver beskattet af renteindtægterne. Det kan betale sig hvis marginalskatteprocenter er 5 eller 10 %.

Der er dog en regel om, at hvis man har THAILANDSKE renteindtægter fra thailandske banker på under THB 20.000 per år skal de ikke opgives til skattemyndighederne her i Thailand. Men man kan stadig få lov til at trække den indeholdte "withholding tax" af renter fra den skat man skal betale eller alternativt få den indeholdte "withholding tax" tilbage, hvis ens indkomst er så lille, at man ikke skal betale skat i Thailand.

I loven om indkomstbeskatning i Thailand oversat til engelsk på nettet står der at renter under THB 10.000 per år ikke skal beskattes. Det er på et tidspunkt hævet til THB 20.000 men jeg har ikke kunnet finde en kilde til det. Men det er THB 20.000 som de opgiver hos Thailandsk Skat og det er THB 20.000 de regner med.

Passerer man THB 20.000 i renter i thailandske banker, så man f. eks. har renter på THB 20.001, så er det alle THB 20.001 der er skattepligtige. De THB 20.000 er altså ikke et bundfradrag. Det vil på dansk vel nok kaldes en "bagatelgrænse".

Thailandske banker reklamerer med at de har kontoformer der er "taxfree". Jeg mener det alene betyder at banken ikke indeholder "withholding tax", men at renten stadig er skattepligtig, hvis man har renter over THB 20.000 per år. Men jeg har ikke haft lejlighed til at få min mening bekræftet eller afkræftet.

Jeg formoder at "taxfree" betyder at man sparer turen til skat for at få den indeholdte "withholding tax" retur. Det er en ubekræftet formodning.

Bankerne har et system til at skrive ud til skat til brug for dokumentation til selvangivelsen, hvor meget "withholding tax" de har indeholdt i skatteåret. Det tog ca. 10 minutter sidste gang jeg skulle have den dokumentation. Den udskrives i min bank i 3 kopier, banken beholder en, jeg får de 2 kopier, den ene til at aflevere til skat og den sidste til at gemme i mit arkiv.

milex
Nogen der ved om en THAI lønmodtager for fradrag for rente-udgifter????

hugoboerge
milex skrev:

Nogen der ved om en THAI lønmodtager for fradrag for rente-udgifter????

Der er fradrag men der er loft paa. Max THB 100,000.-.

https://www.pwc.c...let-en.pdf

milex
Takker.

Dog kun for renter vedr. lån til egen beboelse - som jeg læser det.

Spring til debat: