Se indlæg
 Udskriv debat
Passiv-aggressiv
JohnBKK
Har længe gået og grublet over hvad der tit og ofte irriterer mig grænseløst ved de ellers herlige Thai folk, og så fandt jeg lige betegnelsen idag: Passiv-aggressiv.

Straks på Google og læse mere:

http://www.netpsy...spx?id=235

"Den passiv-aggressive tilstand er en del af personlighedsforstyrrelserne."

"Personer med passiv-aggressiv personlighedsforstyrrelse er gennemgribende negativ indstillet med smøleri, bevidst ineffektivitet og "glemsomhed". Er tillige labil med svingende humør og adfærd.."

Aha, så det er faktisk en lidelse, en personlighedsforstyrrelse, ja så forstår jeg mere og mere..

Thai kunne aldrig finde på at tage en direkte konfrontation hvis de er uenige i noget, man bider det i sig pga. face, kreng jai, respekt for en ældre osv. - med det resultat at de bliver "passiv-aggressive" - man kan mærke noget er galt, men der siges intet, indtil de en dag får nok og eksploderer i vanvid og vold.

I et parforhold med en Thai opleves det tit. I kender det sikkert: "Up to you" - hvis man spørger om noget, og hvis det så ikke passer dem hvad man gør, bliver de passiv-aggressive.

Er man opmærksom kan det opleves alle vegne, på restaurant hvis de kvajer sig med bestillingen (sker sgu´ hver gang) og man som hvid mand uden viden om alt deres kreng jai, face osv. bare fortæller dem temmelig direkte at de skal få orden i sagerne, uha, så bliver de passiv-aggressive.

I butikker hvor man ikke kan købe den ene ting de har udstillet "not for sell" - eller de ikke har det lort man vil købe "no hab" - mai mii, med store smil. Bliver man så "Farang jai roon" og fortæller dem direkte hvor elendig deres butik og service er, så bliver de PA, meget hurtigt.

Hvad kan man gøre? Tjaa, ikke meget, det er kulturen, nok den største forhindring for Thai i at blive voksne og ansvarlige individer.

Lidt mere info. om face, kreng jai m.m.:

http://www.stickm...er3771.htm

http://www.stickm...er3579.htm

vandango
Pssshhh er det ikke nogenlunde det samme med grønlændere?

JohnBKK
Haha! Jo, du har ret, og jeg havde dem i tankerne da jeg skrev indlægget, de har mange træk tilfælles, ekstremt sårbare og følsomme, man kan ikke finde ud af hvad de egentlig mener og føler, generte, ja næsten handlingslammede i nogle sammenhænge..

Otto4506
https://www.youtu...oKoCsRLmXo

http://www.khaoso...1452070819

JohnBKK
Ja, man skal absolut ikke vifte langemanden, så vanker der tæsk, det lærte jeg på Phucket for mange år siden hvor jeg gav fingeren til både TukTuk drivers, motosai taxi´s og dek van boys, for hulen det var godt der ikke skete noget voldsomt, jeg ku´køre fra dem på motosai, hehe!
Redigeret af JohnBKK d. 06/01-2016 18:24

Conrad
vandango skrev:

Nej det er det ikke, og det mener jeg efter at have boet i Grønland i 30 år

Fotofreak
Gad vide om 'vandango' & 'JohnBKK' nogensinde har sat deres fødder i Kalaallit Nunaat

M.v.h. Fotofreak

sudsakhon
Det forekommer mig, at jeg intet aner om grønlændere.
De eneste, jeg med sikkerhed ved er grønlændere, ligger og flyder i en rus, rundt omkring i København

Det er jeg ikke dummere end at vide ikke er normen, trods de øvrige andre sociale udfordringer grønlændere kæmper med både her og i Grønland

Men en kulturnormsinduceret passiv-aggressiv personlighedsforstyrrelse synes interessant.

Det er jo ikke et ukendt fænomen, at under meget stramme sociale normer, at dette fænomen opstår.

Tænk på Japan, når de går amok i adfærd, med det formål at bryde disse normer. (cosplay, subkulturer og.....hmmmm hudfilm)

Thailænderes kendte sociale nitroglycerin.... ryst ikke på hånden, når du leger med dem

-Og muslimske miljøer..... Men når det sidste omtales hvæser venstrefløjen og Zenia Stampe-segmentet racist efter alle, der åbner øjnene

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Bade-Dyr
@JohnBKK skrev

Hvad kan man gøre? Tjaa, ikke meget, det er kulturen, nok den største forhindring for Thai i at blive voksne og ansvarlige individer.

På en Restaurant der er ikke har den ret Fa-Rang ønsker, Han går amok, råber op, fægter med arme og ben.

Da den ret han har bestilt kommer, er det den forkert ret, Fa-Rang går endnu mere amok, råber mere.

Da Fa-Rang vil købe en øl, Har de ikke det mærke han vil drikke, Ja her går Fa-Rang total amok, over gevind.

Tager man det samme med en Thaier.

Har ikke den ret Thaier ønsker, Fint bestiller bare en anden.

Forkert ret, Enten siger de fair nok, Den tager vi, Eller siger de stille og rolige, Det er forkert, Vi ønsker det vi har bestilt, Tjener tager den forkert ret væk igen, Og komme så ca 5 min senere med korrekt ret.

Har de ikke den øl mærke, Købe de bare det øl de nu har.

Har set det her så tit, og andre tilfælde i samme stil.

Og må altså tilstå, At set med mine øjne er det Thaier der er de voksene her.

Omkring "direkte konfrontation"

Så sent som igår var vi da ude for det, Baht bussen vil havde 20 baht pr næse, Selv om prisen er 15 Baht.
Han råbt og skreg af min kone, Så meget at hun begyndte at finde pungen frem for at betale ham de 10 baht mere for os 2.

Men nu er jeg jo Jyde, Så jeg overtog den samtale, Og forklaret chaufføren at det kunne han godt glemme alt om.
Prisen er 15 Baht pr næse ud til Makro som er næste stop på ruten.
Og sådan er det nu engang, Og han kunne lige så godt sænke stemmen, Lige meget hvad fik han ikke 1 Baht mere.
Så klappe han i og kørte videre.

@JohnBKK skrev:

I et parforhold med en Thai opleves det tit. I kender det sikkert: "Up to you" - hvis man spørger om noget, og hvis det så ikke passer dem hvad man gør, bliver de passiv-aggressive.

Kun en gang, Der fik konen (den gang var vi bare kærester) at vide at det kunne hun glemme alt om.
Hun skal ikke siger up to you, Og beklager sig bagefter.

Jeg beklager mig heller ikke, Når jeg siger up to you, Og hvis hun gøre/vælger noget, Som jeg måske ikke lige ønsker.

Personlige kan jeg meget bedre lidt Thai måde at være på.
Det der med at opsøge "konfrontation" over småting, Som jeg synes en del Danske kvinder gøre brug af, bryder jeg mig ikke om, Og synes det er tidsspild.

Skulle jo vænne mig til at nå konen er sur over noget, Så er hun stille hele dagen.
Og som regel ønsker hun ikke at diskuter det.
Men næste morgen når hun står op, Er det glemt, Og hun er "normal" igen.
På den ene måde er det jo træls ikke at vide hvad der er i vejen !!!!
På den anden side er det skønt at man ikke skal havde en konfrontation over "ingenting"

Konen og hendes familie skulle jo også vænne sig til, At når noget går mig på, Ja så kommer det ud med store ord, Og der bliver fortalt hvad jeg er sur over, gal over, eller ked af.
Men de har lært at 5 min efter, er jeg "normal" igen, Og alt kan gå videre.

JohnBKK
Conrad skrev:

vandango skrev:

30 år i Grønland, og du ved åbenbart intet om deres adfærd, psykologi osv.?

De har da været og er vel stadigvæk fuldstændig optagede af status, anseelse, face, samt ekstremt sårbare for sladder og personlige nederlag, enten på job eller i sociale sammenhænge.

"Et andet eksempel på stærke følelser er refereret i arbejde nr. 1, p. 13. Her drejede det sig om ydmygelse, men i en udgave, som vi har svært ved at forstå. Hensynsfuld omgang med andre mennesker var en uskreven lov, som har holdt sig langt op i vor tid. Ingen måtte føle sig for ringe. (Kreng Jai) *

((Chance & Foster 1962). Carpenter (1998) har følgende formulering af, hvad der adskiller eskimoer fra andre folkeslag, han kender: “Følsomhed i forholdet mellem mennesker, og gaven til at uskadeliggøre unødvendige problemer”. (Mai Pen Rai) * Efter et besøg i Qaanaq i 1997 fandt han, at disse træk stadig er karakteristiske for befolkningen i dag."

* Mine tilføjelser...

http://www.gmsnet...p_Full.pdf
Redigeret af JohnBKK d. 07/01-2016 04:46

JohnBKK
@Badedyr: Enig med dig, godt indlæg du kommer med..

Jeg har efterhånden lært ikke at råbe for højt når der går kage i det, og jeg smiler over hele hovedet.

Foretrækker også "up to you" og lidt surmuleri, så er der ro så længe, istedet for en hvid hystade der kæfter op konstant.

Conrad
JohnBKK skrev:

Conrad skrev:

vandango skrev:

30 år i Grønland, og du ved åbenbart intet om deres adfærd, psykologi osv.?

De har da været og er vel stadigvæk fuldstændig optagede af status, anseelse, face, samt ekstremt sårbare for sladder og personlige nederlag, enten på job eller i sociale sammenhænge.

"Et andet eksempel på stærke følelser er refereret i arbejde nr. 1, p. 13. Her drejede det sig om ydmygelse, men i en udgave, som vi har svært ved at forstå. Hensynsfuld omgang med andre mennesker var en uskreven lov, som har holdt sig langt op i vor tid. Ingen måtte føle sig for ringe. (Kreng Jai) *

((Chance & Foster 1962). Carpenter (1998) har følgende formulering af, hvad der adskiller eskimoer fra andre folkeslag, han kender: “Følsomhed i forholdet mellem mennesker, og gaven til at uskadeliggøre unødvendige problemer”. (Mai Pen Rai) * Efter et besøg i Qaanaq i 1997 fandt han, at disse træk stadig er karakteristiske for befolkningen i dag."

* Mine tilføjelser...

http://www.gmsnet...p_Full.pdf

JohnBKK,

Vil du ikke oplyse hvor mange år du har boet i Grønland, siden du påstår at vide så meget om grønlændere?

Men du har måske kun din viden fra hvad du hører og læser?

JohnBKK
Jeg har været der, hvor og hvor lang tid er ikke relevant, denne tråd handler om Thai, lad os blive ved det.

Vandango von Trådskrider kan oprette sin egen Grønlænder-tråd hvis han vil..

vandango
JohnBKK skrev:

Jeg har været der, hvor og hvor lang tid er ikke relevant, denne tråd handler om Thai, lad os blive ved det.

Vandango von Trådskrider kan oprette sin egen Grønlænder-tråd hvis han vil..

Hæ hæ hæ hæ.....Wink

JohnBKK
Lige et eksempel fra min egen hverdag her på matriklen, ikke så meget om PA men situationen kan sagtens udvikle sig til det..

Min udlejer har varslet en stigning i huslejen på 500 THB fordi administrations- og vedligeholdsgebyr er steget pr. 1. januar. Stigningen er på 200 THB har jeg tjekket med kontoret, men vi afregner det til udlejer.

Så siger jeg Farang jo: Hvorfor skal udlejer score 300 THB på den stigning?

Fruen siger så: "Do not say anything to her, just pay what she want".

Det tog et par timers snak frem og tilbage indtil jeg forstod hvorfor:

Hvis jeg brokkede mig ville hun blive sat i en pinlig situation som muligvis grådig, derfor af hensyn til hende - kreng jai - skal jeg intet gøre. Dvs. hensynet til hende vejer mere end hensynet til min pengepung og det klart uretfærdige i den stigning.

This is Thailand...

sudsakhon
JohnBKK

Der jokker du lige nøjagtigt, hvor thailandske kulturnormers storetæer er allermest ømme.

De ser det bare ikke selv.

Jeg har i utallige situationer set lignende "tvist" udspille sig, hvor de mest farverige har været:

En mand, der fandt ud af at konen (begge i DK) havde lænset deres fælles konto for at hun kunne holde en "dek van" kørende i Thailand.
Han konfronterer hende med beviser for utroskaben. Selv med lange hede udskrifter fra deres cybersex (oversætteren havde røde ører)
Men hvem vrælede op om at hendes værdighed var krænket , ved at være stillet i en prekær situation?
Både hendes venner og familie vendte ryggen til manden grundet hans afsløring

En maid i Thailand var fanget af en stakkels farang, imens at hun var i gang med at rode hans pengepung igennem, der var i en bukselomme i et skab.
Han ville have hende fyret på den gerning, men konen og omgangskredsen tillagde HAM skylden for at friste hende og at hun nu havde tabt ansigt
Hun var i familie med konen

Det er situationer som disse, hvor kulturforskelle træder mest tydeligt frem

JohnBKK
Yep, dine eksempler er spot-on og det er ganske uudholdeligt, ja det er faktisk totalt rablende vanvid!

Men hvad f..... gør man?

Mener også at det bliver udnyttet på det groveste, alt kan jo tillades bare ved at hive "kreng jai" "face" og alle mulige andre sædvaner frem i tilspidsede situationer, men de er jo vant til det, møgungerne, for det er infantilt ad h..... til, intet ansvar, intet regnskab at aflægge qua ens handlinger, det er børn i voksne kropshylstre, hehe!

sudsakhon
Jeg nævnte din historie om lejestigningen til fruen under aftensmaden.

Min kone er måske ikke den mest... host host.. traditionelle thailænder, idet hun er så direkte som var hun født på Vesterbro

(Danmark passer faktisk bedre til hendes temperament end Thailand, hvor hun altid er i konfrontation med lige netop de normer, vi taler om)

Hun hendes holdning var at man skulle skide højt og flot på den udlejers "face", da hun selv havde bragt sig i den situation.

Problemet er, at min kone ville stå ret alene med det synspunkt i Thailand.

Jeg kom til at tænke på en anden thailandsk kulturel særhed, der måske forhindrer thailændere i direkte konfrontation i historien om lejestigningen.
En ting er "kreang jai" som kan og bliver udnyttet ganske sjofelt af thailændere, der ved de ikke bliver sagt imod.

Den anden del, er den kulturnorm, der går på ikke at være den, der er årsagen til et problem
Og i thai-logik, er det den, som nævner problemet.
Så er man "ruearng maak" eller "khron haa ruearng"

Jeg tror at disse kulturnormer, når de går hånd-i-hånd, gnaver en rationelt opdraget vesterlænding i mødet med en "patos"opdraget thailænder.

JohnBKK
Aha, tak for det, "khron haa ruearng" kendte jeg ikke, taler kun lidt thai, desværre..

Din frue har det nok bedst i DK med den holdning, den gik sgu´tte her, hehe!

Det interessante er at min udlejer, en flink og sympatisk thai/kineser på ca. 40 år, bare er så helt og aldeles "Farang normal" - og det har undret mig længe..

Til jul fandt jeg ud af hvorfor, vi mødtes i elevatoren, hun sagde "Merry Clistmas" - og jeg svarede ligeså, og så kom det: "We go Church tonight for Mass" - Church, spurgte jeg.. "Yes, Catholic Church, Sathorn"..

Hehe! Hun er 4. generations Kineser Katolik, utroligt, meget vidende og rar dame, taler udmærket engelsk, Degree fra Assumption University (Katolsk) - men hun har som alle kinesere tjek på pengene..

sudsakhon
Jeg tænker at vejen ud af "kulturklemmen" er at åbne dialogen med en retorisk bagdør.
DVS. antyde, at man ikke har tænkt sig at betale 500, men kan acceptere de 200.
Får man det til at lyde som et forslag, hun derefter kan acceptere, er det hende der har kontrol og initiativ.
Man kan så takke mange gange for det fine tilbud og rose hende for indsigt og fair behandling.
Hun kommer styrket ud af "forhandlingen" og vil prale til sin omgangskreds.
Du har 300 mere om måneden af dine egne penge.

Jeg kender i øvrigt godt den thailandske katolske minoritet.
Min ex var thai-kineser og hele hendes familie og omgangskreds var katolikker.

Spring til debat: