Se indlæg
 Udskriv debat
min privat økonomi i Thailand som folkepensionist
cali111
Der er ifølge statistikken ca 48000 folkepensionister, som vælger at bo udenfor Danmark.
Heraf godt 1000 stk udenfor EØS og heraf ca 400 i Thailand.
Man må formode, at dem der bor i Thailand kun modtager pensions grundbeløbet.
I et forsøg på at få ændret reglerne om pensionisters ret til pensionstillægget ved udrejse til ikke EØS land, kunne det være interessant, at få belyst hvor mange der egentlig lever i Thailand. og klarer sig udenlukkende for grundbeløbet, og hvordan de bærer sig ad.

Det ville også være interessant, at finde ud af hvor mange folkepensionister, der pendler frem og tilbage hvert halve år for at beholde pensionstillægget. Men som hellere blev fast i TH, hvis man kunne få hele beløbet med.

Jeg er lige blevet folkepensionist og har været gift i nogle år, med en Thailady.
Hvis vi vil være sammen hele tiden, er jeg nødt til at flytte til Tailand, idet vi ikke kunne skaffe garantien til kommunen i forb. med vores godkendte familiesammenføring.
Som grænsegænger og med hustrufradrag bliver det knapt 30.000 Baht pr. md.
Det kan man godt eksistere for, hvis man f.eks. bor i Isaan og der ikke er nogen husleje.
Min hustru, hendes datter og jeg bruger ca 1000 baht til vand, strøm, internet, mc forsikring og 5000 baht til husholdning i måneden. Dertil kommer min private rejseforsikring pt. ca 2000 baht pr. md. rest ca 22000 bath til velfærd.

Men det er ikke dokumentation nok til at få forlænget sit visum. Det kræver pt 40.000 bath pr md. hvis man er gift.

Min pension og pensionstillæg i dag er ca 50.000 baht i måneden. Men når rejseudgifter og husleje i DK er trukket fra, er rådighedsbeløbet faktisk det samme. Men dokumentationen overfor de Thailandske myndigheder for forlænget visum er i orden.

Derfor er jeg nødt til at pendle frem og tilbage, for ikke at blive registreret i CPR registret som udrejst og beholde en bolig i Danmark, som jeg får boligstøtte til, og hvor jeg kun bor i halvdelen af året. Men jeg vil hellere blive i Thailand hele året hos mine kære.

Jeg håber på sigt, at kunne forsørge mig selv, så jeg kan nøjes med grundbeløbet, eller at reglerne bliver lavet om, så man kan få pensionstillægget med.

Ved udrejse sparer samfundet jo mange penge til kontrol, pleje, boligstøtte, sygesikring og div tillæg, ligesom de ledige boliger ville kunne huse nogle flygtninge, istedet for at de stakkels mennesker skal sove i telt om vinteren.

Og personligt vil jeg hellere tilbringe min alderdom i Thailand, end jeg vil tørres i røven af nogle sure kommunale hjemmehjælpere fra min egen ankekommune.

En win win situation for alle parter. Men for at få det lavet om skal der nogle tal på bordet.
Hvor mange ønsker at flytte udenfor EØS, hvis man fik hele pensionstillægget med?
Redigeret af cali111 d. 29/11-2015 12:01

http://www.aseanmctour.dk
Nirvana
Jeg ville ogese ha reller endert men det bliver di nok ikke når det er Lars Løkke Rasmussen der statsminister og når DF støtter ham
Come As You Are

Thjaa
de 40000 bath du skal have for at lave visa er før skat
Livet er forkort til store problemmer

gunther
Nej, der bliver intet ændret på det område.

Danskerne er et meget tålmodigt folkefærd, finder sig alt, protester ganske lidt og affinder sig med næsten alt.
Se blot hvad velfærdsimmigranterne kræver og får i dette lille eventyrland. Mange af disse som beriger vores kultur, kan rejse hjem hvor de kommer fra og for øvrigt helst vil være, bare de får penge uden at levere noget, bevarer tillæg med mere.

Desværre, de Danskere som har arbejdet hele livet er til grin i deres eget land.

JohnBKK
Jeg mener det vil være ret nemt at leve i baan nok i et betalt hus for ca. 30K THB pr. måned. Dyrke grøntsager, ha´ en fiskedam, høns, gæs, ja hele det cirkus, ikke?!

Sådan ser min fremtid ud hvis jeg lever til den tid, men jeg sørger også for at der bliver sparet en ordentlig klat penge sammen til uforudsete udgifter, samt nødvendigt indestående på bogen til Immigration. Endvidere vil jeg mene at en sygeforsikring er spild af penge, den dækker jo intet af det alvorlige, betal hellere kontant på et Gov. Hospital.

Otto4506
Jeg er fuldstændig enig i ovennævnte betragtninger vedr. danske politikere, danskere generelt osv. og at det er helt til grin at man skal straffes for at flytte udenfor EU/EØS. Rent samfundsmæssigt ville det økonomisk sikkert også betale sig at slippe for de udgifter der er forbundet med for den enkelte borger at have "dobbelt husførelse".

Hvis der skal ske ændringer, så man man mande sig op og gøre noget. Jeg er selv involveret i nedenstående horrible sag og nu må tiden vise op det føre til noget - Men forsøgt gjort noget - det er første skridt. Nedenstående kan måske bruges som en form for inspiration.

http://www.thaila...ost_236622

hugoboerge
Thjaa skrev:

Paa aarsbasis er pensionens grundbeloeb DKK 71,964 eller DKK 5,997.- per maaned. I THB svarer det til THB 29,985 til en kurs 5 THB til 1 DKK.

For at opnaa en indtaegt paa THB 40,000.- skal kursen vaere THB 6.67 yil 1 DKK.

sudsakhon
Jeg kan kun være enig i det sidste.
Ønsker man forandring skal man finde, og vælge, politikere der går ind for at tillæg til pensionen skal udbetales som ønsket.

Det bliver måske svært.

Der er mange, der har lavet deres egne små beregninger om de økonomiske effekter og hævder at de kan overføres til at være gældende på et makroøkonomisk niveau.

Jeg skal ikke afvise, at en ihærdig pensionist med lommeregner, papir og masser af vilje faktisk har beregninger, der er bedre end de, loven baseres på.
Men i de kalkuler som er foretaget ved vedtagelsen af loven er samfundsbesparelsen et centralt tema.

jeg tænker, idet jeg ikke har set de "rigtige" beregninger, altså de, som regering og Folketing "skjuler" at alle de, der hævder at gennemregnet en anden konsekvens, end den loven er baseret på må fremlægge deres arbejde.

Der er mange her på TP, som naturligvis har en holdning til emnet.
Men når denne holdning støttes at mere eller mindre luftige henvisninger til "at det ville være billigere for samfundet at....", så mangler der tal...ikke ord

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
cali111
Thjaa skrev:

Det er korrekt. grundpension og pensionstillæg ca 13.000 minus skat, ved fradrag 4000 trækprocent 39 skat ca 3600 udbetalt 9400 med kurs 5 giver det 47000 bath udbetalt pr md. og nok til merriet extension.
Men med kun grundbeløbet udbetalt minus skat, er der ikke nok, til at dokumentere den nødvendige kapital for extension af årsvisa.
Der er selvfølgelig nogle, som kan låne lidt, at have stående på bankbogen ved ansøgning, ligesom der kan laves andet fix fax. Vi er jo i Thailand, hvor næsten alt kan lade sig gøre.
Redigeret af cali111 d. 29/11-2015 13:58

cali111
JohnBKK skrev:

Jeg mener det vil være ret nemt at leve i baan nok i et betalt hus for ca. 30K THB pr. måned. Dyrke grøntsager, ha´ en fiskedam, høns, gæs, ja hele det cirkus, ikke?!

Sådan ser min fremtid ud hvis jeg lever til den tid, men jeg sørger også for at der bliver sparet en ordentlig klat penge sammen til uforudsete udgifter, samt nødvendigt indestående på bogen til Immigration. Endvidere vil jeg mene at en sygeforsikring er spild af penge, den dækker jo intet af det alvorlige, betal hellere kontant på et Gov. Hospital.

Jeg har min rejseforsikring, idet jeg tit er på mc tur i nabolandene til thailand.

cali111
hugoboerge skrev:

Thjaa skrev:

Paa aarsbasis er pensionens grundbeloeb DKK 71,964 eller DKK 5,997.- per maaned. I THB svarer det til THB 29,985 til en kurs 5 THB til 1 DKK.

Dertil kommer så en ældrecheck på ca 16000 kr og et eventuelt ATP beløb på ca 13000 kr for de flestes vedkommende. ialt ca 100.000,00 kr. før skat

hugoboerge
cali111 skrev:

hugoboerge skrev:

Thjaa skrev:

Dertil kommer så en ældrecheck på ca 16000 kr og et eventuelt ATP beløb på ca 13000 kr for de flestes vedkommende. ialt ca 100.000,00 kr. før skat

Aeldrecheck paa ca. 16,000.- - jeg er et stort spoergsmaalstegn - hvordan goer man sig fortjent til det ?

cali111
hugoboerge skrev:

cali111 skrev:

hugoboerge skrev:

Thjaa skrev:

Aeldrecheck paa ca. 16,000.- - jeg er et stort spoergsmaalstegn - hvordan goer man sig fortjent til det

Udbetales hvert år i januar til pensionister som har under 82.000 kr i banken ved årsskifte. Udlandsdansker skal søge udbetaling danmark udland. De helt nøjagtige beløb og regler står at læse på borger.dk under ældrecheck.

Asian Farmer
Uden for emnet?

Efter at ha læst indlæggene. Og efter hvad jeg I øvrigt ved om det danske såkaldte velfærd system.
Hvordan kan nogen overhovedet regne med en pensions indtægt?
Jeg er 51 i dag. Og forventer nada i pension. Brøks pensionist hvis der stik imod forventningerne stadig skulle være penge i kassen om mindst 16 år.

Glem alt om dk og pensioner. Beregn hvor meget der skal til for at leve til for eksempelvis 80 år gammel. Så kommer pensions alderen helt automatisk.
Visa er ikke problemet, da de 400k for wife visa rigeligt er opfyldt via 80 års beregningen.

Og så ellers en rigtig god søndag til dem der ikke kan regne

cali111
cali111 skrev:

hugoboerge skrev:

cali111 skrev:

hugoboerge skrev:

Thjaa skrev:

Aeldrecheck paa ca. 16,000.- - jeg er et stort spoergsmaalstegn - hvordan goer man sig fortjent til det

Udbetales hvert år i januar til pensionister som har under 82.000 kr i banken ved årsskifte. Udlandsdansker skal søge udbetaling danmark udland. De helt nøjagtige beløb og regler står at læse på borger.dk under ældrecheck.

Jeg har tidligere fået den opfattelse at ældrechecken også kunne udbetales til pensionister udenfor EØS. Men det er ikke sikkert allgevel. Ifølge borger.dk kommer det an på, hvilket land man bor i, så det kommer an på en konkret vurdering.
På samme måde er det også lidt forskelligt, om man som grænsegænger kan få dobbelt fradrag, hvis ægtefællen ikke har dansk personnr. Nogen kan, andre kan ikke. Ligesom det er svært, at få et klart svar, inden man bliver grænsegænger.

sudsakhon
Asian Farmer
Jeg er desværre enig.
Jeg har haft erhvervsarbejde siden jeg var 9, men forventer ikke at der er økonomi til at sikre min alderdom.

Jeg har investeret i mig selv med efteruddannelse, så håbet er, at jeg i det mindste kan arbejde lidt længere.

Skulle man gå hen og himle (eller måske den anden vej, hvor der er reserveret et specielt hjørne) skal man jo ikke selv bruge penge, men man vil gerne sikre sine efterladte, at de ikke lider last. Bare fordi jeg går hen og dør.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
gammelnok
God morgen

At himle må da vist være målet, især om man rettidigt når at konvertere til Islam.
Alene udsigten til alle de ventende skønjomfruer.....

Den modsatte vej kan da vist kun betegnes som ufarbar. Med de allestedsværende
amoralske og samfunds skadelige elementer, kan der vel ikke forventes at være yderligere
plads dernede, så ny tilkommende må vente udenfor på en primus.

Med hensyn til trådens emne - tilsyneladende overses ofte, at man jo ikke alene gennem et eller andet
antal arbejdsår og tilsvarende skatte betalinger, optjener nogen ret til senere pensioner. Den skat der
løbende måtte blive opkrævet går jo til opretholdelse af samfundet, bliver ikke hensat til senere brug.

Om det kan anses for retfærdigt at pensionen begrænses til grundbeløbet i tilfælde af længerevarende
bopæl udenfor EU eller EØS lande, det er vel et holdningsspørgsmål. Givet er det dog, at alle før udrejse
kender, eller burde kende til reglerne.

Selv ser jeg da frem til om føje år at indtræde i de absolut voksnes rækker. Hver måned at se pengene vælte ind på kontoen, dette uden at foretage sig andet end at holde øje. Naturligvis under forudsætning
af at økonomien ikke er kørt af sporet inden festdagen oprinder.

Kan i nu ha' en rigtig god dag derude.

Rasmus
Wink er det solen, måske maden - de underskønne kvinder?? længslen nager i kroppen, bare det snart er tid at komme afsted igen. Thailand er i mit hjerteCoolWink

chaingmai
nu skal jeg ikke klage, men jeg bor herude fast og har andre pensioner opsparret gemmen i langt arbejdsliv som ufaglært, og resultatet er, at jeg betaler ca.20,000 kr. mere i skat og sundhedsbidrag, end jeg får i folkepension....................LOL LOL

cali111
gammelnok skrev:

God morgen

At himle må da vist være målet, især om man rettidigt når at konvertere til Islam.
Alene udsigten til alle de ventende skønjomfruer.....

Den modsatte vej kan da vist kun betegnes som ufarbar. Med de allestedsværende
amoralske og samfunds skadelige elementer, kan der vel ikke forventes at være yderligere
plads dernede, så ny tilkommende må vente udenfor på en primus.

Med hensyn til trådens emne - tilsyneladende overses ofte, at man jo ikke alene gennem et eller andet
antal arbejdsår og tilsvarende skatte betalinger, optjener nogen ret til senere pensioner. Den skat der
løbende måtte blive opkrævet går jo til opretholdelse af samfundet, bliver ikke hensat til senere brug.

Om det kan anses for retfærdigt at pensionen begrænses til grundbeløbet i tilfælde af længerevarende
bopæl udenfor EU eller EØS lande, det er vel et holdningsspørgsmål. Givet er det dog, at alle før udrejse
kender, eller burde kende til reglerne.

Selv ser jeg da frem til om føje år at indtræde i de absolut voksnes rækker. Hver måned at se pengene vælte ind på kontoen, dette uden at foretage sig andet end at holde øje. Naturligvis under forudsætning
af at økonomien ikke er kørt af sporet inden festdagen oprinder.

Kan i nu ha' en rigtig god dag derude.

Rasmus

Tak for det Rasmus og i lige måde.
Hvis man ikke kender reglerne, og har spørgsmål til udrejse som pensionist, bliver man henvist via borger.dk til Udbetaling Danmark.
Jeg fik skriftligt bekræftet, inden jeg rejste, at man som pensionist havde ret til en udrejse på 12 mdr en gang, uden at skulle registreres som udrejst i cpr.
4 mdr. henne i min rejse, fik jeg besked fra kontrolteam fredericia, at jeg skulle registreres som udrejst i cpr registret, idet jeg havde oplyst til udbetaling danmark, at jeg ville benytte mig af denne ret.
Jeg protesterede mod dette, og sendte min skrivelse fra UD til kontrolteam Fa.
De fastholder, at hvis man er udrejst i mere end 6 mdr. skal man være registreret som udrejst. Og ifølge cpr loven paragraf 11 stk 1 har de ret i det. Der står ikke noget om pensionisters ret til en gang at foretage en rejse på 12 mdr.
Jeg har afbrudt min rejse, og er nødt til at møde op på borgerservice i min hjemkommune, for at blive registreret i cpr registret igen, selv om jeg har beholdt min bolig hele tiden, og fulgt de regler, jeg er blevet oplyst om fra UD, for at beholde min boligsikring og pensionstillæg. Jeg har henvendt mig til UD for 14 dage siden via e-boks. Men ikke fået svar endnu.
Dette som svar på din kommentar om, at alle burde kende reglerne inden udrejse, hvilket jo kan være svært, hvis ikke engang rette myndighed kender dem.

Jeg kan kun anbefale, at man selv sparer op til sin alderdom, at være på offentlig forsørgelse er et helvede.
Jeg synes det er synd for dem, som pga. uheldige omstændigheder uforskyldt er kommet i knibe, og pga. sygdom eller andet, har mistet deres opsparing, skal ned gøres og udsættes for ubehageligheder af et system, som ikke længere tager hensyn til den enkelte borger. Men bare arbejder for systemets skyld.

For en ordens skyld vil jeg lige meddele, at der er ingen der behøver at have medlidenhed med mig. Jeg skal nok klare mig.

Jeg er godt klar over, at jeg ikke kan forvente særbehandling pga. min manglende respekt og ydmyghed overfor embedsmænd og kontrolteam i almindelighed og kontrolteam Fredericia i særdeleshed og kraftige kritik af samme.
Men jeg kæmper videre, og har heldigvis vundet alle sager i ankestyrelsen over min ankekommune, alle de gange de har taget fejl, og det er blevet til nogen gange, siden jeg kom på offentlig forsørgelse i 2003.
Jeg er ikke i tvivl om, at dette er medvirkende til at de holder ekstra øje med mig, og ved mindste mistænksomhed om omgåelse af reglerne starter en sag.
Jeg er født, opvokset og har boet i Fredericia hele mit liv, så jeg kender alle på slottet og de kender mig.
Bliver spændende at se hvem der har ret, Kontrolteam Fredericia eller UD.
Det er tilsyneladende første gang, de er udsat for en borger, som benytter sig af denne ret til at foretage en rejse på 12 mdr. og som meddeler det til UD efter UD,s regler.
Er der andre i dette forum, som har prøvet eller kender nogen, der har benytte sig af denne ret til at rejse udenfor EØS i 12 mdr.

God jul til alle som læser med her, også kontrolteam Fredericia
Med venlig hilsen
Kurt Rasmussen
Folkepensionist af guds nåde og etatens barmhjertighed.
Redigeret af cali111 d. 30/11-2015 08:21

click
Hele problemet er at den ene styrelse ikke aner hvad den anden styrelse foretager sig

De fastholder, at hvis man er udrejst i mere end 6 mdr. skal man være registreret som udrejst. Og ifølge cpr loven paragraf 11 stk 1 har de ret i det. Der står ikke noget om pensionisters ret til en gang at foretage en rejse på 12 mdr.

Jeg har før hørt om at UdbetalingDK siger til folk der skal være folkepensionister at de har ret til at rejse 1 GANG 12 måneder uden for EU og stadig blive betegnet som de har bopæl i Danmark og kan beholde alle deres tillæg men i følge loven om cpr skal man melde det på folkeregisteret hvis man er rejst mere end 180 dage så der er noget der ikke hænger sammen, de personer som jeg ved har taget en tur på op til 12 måneder har ikke meldt det på folkeregisteret og derfor heller ikke har haft problemer dog skal man så være opmærksom på at efter et år udenfor EU grænser skal man opholde sig i 180 dage indenfor EU f.eks. i Danmark men deres regler er jo helt hen i vejret når den ene myndighed fastholder at man kan være væk i op til 12 måneder og den anden påstår at det er ulovligt at opholde sig udenfor EU i mere end 180 dage uden at melde sig som udrejst. Dem der har udfærdiget disse love har et forklaringsproblemHammer
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

Spring til debat: