Se indlæg
 Udskriv debat
at rejse er at leve
cali111
At rejse er at leve, hvis man ellers kan holde sig i live.

Som pensionist har man ret til at foretage en rejse en gang på 12 mdr. udenfor EØS uden at miste pensions tillægget, forudsat at man beholder sin bopæl i hjemlandet.

Ifølge Borger.dk skal man melde til UD når man rejser, hvor man rejser hen, hvor længe man forventer rejsen varer og melde igen, når man kommer tilbage.

Alt sammen meget nemt via Borger.dk. Hvilket jeg har gjort, og endvidere gjort opmærksom på, at jeg er på mc rejse fra Singapore til Nordkap, og derfor ikke opholder mig permanent i noget land i længere tid.

Af bitter erfaring har jeg udbedt mig en skriftlig garanti for, at jeg ikke mister mine tillæg under denne rejse, hvilket jeg har fået.

Jeg har tidligere fået stop for min efterløn uden forudgående varsel, pga min hjemkommunes forkerte opfattelse af min færden og uden min viden registreret mig i CPR registret som udrejst til Thailand, hvilket resulterede i, at jeg stod i Laos uden penge til overlevelse eller hjemrejse.

Jeg ankede dengang sagen og efter 5 mdr. behandlingstid kom ankestyrelsen til den afgørelse, at jeg havde fulgt reglerne.
,
ASE blev pålagt at betale efterløn med tilbagevirkende kraft, og Fredericia folkeregister blev pålagt at ændre CPR registreringen fra udrejst til postnummer 9999 ukendt adresse.

Dette har siden dannet præcedens, så også hjemløse kan få efterløn.

I dag har jeg erfaret, at det ikke er nok at foretage registrering til UD om udlandsrejse, hvis den strækker sig udover 6 mdr. selv om det er en bevilget enkelt rejse en gang på 12 mdr.

Derfor dette indlæg, som advarsel til andre pensionister som kunne tænke sig at benytte sig af muligheden for at foretage en rejse en gang på 12 mdr.

Min hjemkommune har via e-post gjort mig opmærksom på, at jeg inden 14 dage skal meddele folkeregistret, at jeg er udrejst til Thailand og indsende kopi af mit pas.

Undlader jeg dette, foretager de selv en registrering i CPR registret tilbageført til den dato de mener, jeg er udrejst.

Kontrolteam Fredericia oplyser, at de på baggrund af mine oplysninger til Udbetaling Danmark, har undersøgt min sag, og via min facebook side har erfaret, at jeg opholder mig i Thailand, at jeg er thaigift og efter en konkret vurdering mener, jeg har større tilknytning til Thailand end til Danmark og skal derfor registreres som udrejst til Thailand, når man er udrejst udover 6 mdr.

Dette medfører at jeg ikke længere er berettiget til boligsikring, ligesom jeg skal tilbagebetale allerede udbetalt boligsikring fra udrejsedatoen.

Hvis jeg pga. af dette ikke har råd til at beholde min bolig, opfylder jeg ikke bopæls kravet i forbindelse med udrejse i 12 mdr. og mister dermed også pensionstillægget.

Dette er åbenbart noget kontrolteam FA forventer, idet de anfører, at hvis jeg vender tilbage til DK skal huske at registrere mig i den kommune jeg tager ophold i.

Jeg har selvfølgelig protesteret over dette. Men hvis det ikke ændrer på sagen, afbryder jeg min mc rejse midlertidig endnu engang, og holder en jul mere i Danmark.

Det gør ikke den store forskel. Jeg har tid nok, og jeg når hjem inden jeg har været udrejst i 6 mdr., har rejsen på 12 mdr. tilgode og desuden vil det glæde min gamle mor, at jeg er hos hende i julen.
Der er ikke noget der er skidt, andet end det gør godt for noget.

Jeg har desuden deaktiveret min Facebook konto midlertidig.

Ikke fordi jeg har noget at skjule. Men jeg bryder mig ikke om at ikke venner, som kontrolteam FA og lignende skal snuse i min færden uden min tilladelse, og dermed få en forkert opfattelse af de faktiske forhold, som kan resultere i, at jeg står uden midler til overlevelse og hjemrejse i et fremmed land langt fra Danmark

Afslutningsvis vil jeg atter engang opfordre til, at pensionister som er berettiget til pensionstillæg ikke mister dette, hvis de rejser udenfor EØS i mere end 6 mdr. eller tager permanent ophold udenfor EØS.

Det vil sparer landet for mange penge til kontrol, boligsikring, pleje mv. og give mere plads og penge til asylansøgere.

Desuden burde en ankesag have opsættende virkning, så ens retmæssige ydelser bliver udbetalt til der forelægger en afgørelse fra ankestyrelsen.

Ellers kan en eventyrlig rejse pludselig vende sig til et grufuldt mareridt, som selv ikke den bedste rejseforsikring kan rede en ud af.

Husk dette er ikke skrevet for at få medynk. Gode råd er dog velkomne, bare det ikke er noget med spar selv op inden du rejser, bliv hjemme eller lån i banken mv.

Det er blot ment, som en orientering om noget, de har glemt at oplyse om på Borger.dk vedr. folke pensionister på bevilget 12 mdr. rejse.

Er man på rejse udover 6 mdr. skal man meddele dette til folkeregistret i ens hjemkommune og registreres som udrejst, dermed mister man sin boligstøtte. Men man skal beholde sin bolig for at få pensionstillægget under rejsen. Det giver jo ingen mening, når man har ret til en rejse en gang på 12 mdr.

http://www.aseanmctour.dk
sony
Det nærmest gamle ddr metoder.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

jh
Ja de sparer sku ikke på krudtet når de skal genere folk der ikke har ret meget,men måske de skulle begynde at rydde op i egne rækker.Se nu sagen ang Carl Holst py ha da kan man se hvor begærlige de er når de kommer til magten og tror de er urørlige.

cali111
Jeg har lige fået besked fra UD. Selv om de, inden jeg rejste, garanterede at det ikke gik ud over mine ydelser, når jeg tog på en rejse en gang i 12 mdr., svarer de nu, at angående boligsikring skal jeg kontakte kontrolteam FA, og hvis jeg bliver registreret som udrejst, er det korrekt at boligstøtten ophører, og uden bolig ophører pensionstillægget også.
De svarer ikke på, om det kan være rigtigt, at man mod sin vilje, kan blive registreret som udrejst til Thailand, fordi man benytter sig af sin ret til at foretage en rejse en gang på 12 mdr.
Jeg må nok atter engang igennem en længere ankesag. Hvis den falder ud til min fordel, bliver det med krav om kompensation for ødelagt ferie og flybilletter.
Redigeret af cali111 d. 11/11-2015 15:04

JohnBKK
Som situationen gennem årene har udviklet sig i DK hvor offentlige instanser nu - især Udbetaling Danmark - groft skider på love og regler og forlanger særkrav om meldepligt, mails, breve samt dit og dat, bare fordi man som pensionist vil bevæge sig rundt i verden, så vil jeg anbefale alle at holde snuden langt væk fra Facebook, Google+ og div. fora hvor man evtl. poster billeder og navn af sig selv.

Det er simpelthen at bede om ballade, de følger med i alt hvad vi laver.

Bare husk Pensionisten da han glad og frejdigt fortalte om sin nye kæreste med uploads af billeder og det hele på sin blog, jeg vil tro han stadig bøvler med Udb. DK her flere år efter.

Man har ret til 1 ophold udenlands af max. 12 mdr. uden at det får konsekvens for bolig, folkeregister osv. Derefter påstår de max. 2 gange af 2-3 mdr. - og det er lodret forkert, men retssikkerheden er jo desværre forsvundet nu.

Mere info. her:

http://www.aeldre...fault.aspx
Redigeret af JohnBKK d. 11/11-2015 15:42

cali111
I linket står der desværre ikke noget om, at det ikke går ud over folkeregister mv. Men jeg læser det også som en rejse en gang med samme rettigheder, som hvis man rejste under 6 mdr.
Ellers giver det jo ingen mening at man har den ret, hvis man alligevel bliver registreret som udrejst.

Jeg har netop været på facebook, for at dele mine oplevelser med mine venner og holde kontakt til andre motorcyklister på rejse. uden frygt for chikane fra kontrol FA, idet jeg mener, jeg har fulgt alle regler.

Jeg er udmærket klar over, at man har pligt til at meddele folkeregistret i ens hjemkommune om udrejse udover 6 mdr., Men havde fået opfattelsen af, at det ikke gjaldt, når man som pensionist havde fået bevilget 12 mdr. og meddelt dette via brug af dertil beregnet skema på deres hjemmeside.
De burde oplyse, at man også skal meddele folkeregistret, at man er udrejst, og at man derved mister sin boligsikring.
Det kan selvfølgelig være at medarbejderen i kontrolteam FA, med det fremmede efternavn, ikke er helt klar over reglerne om pensionister på rejse. Men det er UD åbenbart heller ikke. De svarer ikke på det jeg spørger om. Men det har jeg oplevet før. De kender ikke altid til reglerne, især hvis det er lidt kompliceret. De skal selvfølgelig også bare sørge for, at der kommer penge på nemkontoen.
Spændt på de næste svar. Jeg vender tilbage når der foreligger nyt i sagen. Burde måske spørge ældresagen. Dem havde jeg helt glemt, fordi de har givet udtryk for, at de kun kunne assistere pensionister i Danmark.
Redigeret af cali111 d. 11/11-2015 16:02

JohnBKK
Print eller bookmark denne:

Principafgørelse P-12-07

http://www.social...andet.html

cali111
JohnBKK skrev:

Print eller bookmark denne:

Principafgørelse P-12-07

http://www.social...andet.html

Det bringer os desværre ikke nærmere til løsning af spørgsmålet, om man som pensionist på rejse en gang af 12 mdr. varighed kan undgå at blive registreret som udrejst og dermed miste boligstøtte, selv om man bevarer sin bolig i DK. Jeg tror faktisk ikke, der er noget fortilfælde. Det er nok grunden til, de ikke ved noget om det.

JohnBKK
Nej, det ved jeg... men den er god at ha´alligevel, hvis det bliver aktuelt, kan aldrig vide med de idioter.

Min erfaring er at det er svært at få klare svar, ren besked, de famler og fumler rundt i blinde er min opfattelse, aner ikke hvad f.... der sker i DK, sådan var det sgu ikke førhen, der vidste de ansatte hvad de havde med at gøre, det gør de ikke idag..

vandango
Sådanne en fuptråd.
cali111 jeg troede at du havde lavet et spændende langt indlæg om dine rejseoplevelser i det smukke Thailand, og så er det de sædvanlige bøvlerier gode mennesker har med de danske myndigheder.

Tager så en tudekiks i stedet til min eftermiddags kaffe, og hopper videre i jagten efter en god historie. Grin

JohnBKK
Vil du ha´en god historie, så er den her:

http://thomasridd...

Jeg hørte om Tavi for mange år siden da Troels Kløvedal fortalte om ham.

God tur til Tonga!
Redigeret af JohnBKK d. 11/11-2015 17:17

vandango
Takker mange gange. Cool

rinpoche
vandango skrev:

Sådanne en fuptråd.
cali111 jeg troede at du havde lavet et spændende langt indlæg om dine rejseoplevelser i det smukke Thailand, og så er det de sædvanlige bøvlerier gode mennesker har med de danske myndigheder.

Tager så en tudekiks i stedet til min eftermiddags kaffe, og hopper videre i jagten efter en god historie. Grin

Jeg synes så til gengæld, at cali111 adresserer nogle relevante problemstillinger mht. off. myndigheder, og at hans indlæg er relevant og vedkommende.

At rejse ER at leve, og det skal der IMHO være plads til.

YMMV.

Druwor
Interessant indlæg i mine øjne, men det er bare trist at de danske myndigheder ikke kan tolke regler og love på samme måde.
Hvis man efter lovgivningen har lov til at rejse i 12 måneder, og har mulighed for det økonomisk så burde de blande sig helt uden om. Desværre så ved den ene hånd ikke hvad den anden laver.
Af lidt samme årsag har jeg aldrig oplyst myndighederne her i DK om at jeg i 2009 købte en lejlighed i Hua Hin, som idag er leget ud. Og at konen, hinder ældste datter og jeg i 2012 startede et lille firma som idag ejer 3 huse, det vi selv bruger, det svigerinden lejer og det datteren bor i, hvor vi driver en lille resturant hvor datteren og svigerinden er ansat.
Samt administrere udlejningen af lejligheden på en langtidskontrakt.
Alt købt og betalt, det er det vi skal leve af når jeg flytter derned i slutningen af 2016, starten af 2017.
Jeg fik i 2009 at vide af en ven der dengang også havde lejlighed i Thailand, hvis jeg oplyste det til skat i DK ville jeg lige som ham komme til at betale lejeværdi af egen bolig.
Og vi betaler nok i skat i Danmark, derfor har jeg holdt min kæft om dette. Skulle de finde ud af det, så må jeg tage den der fra. Men hvad aktiviteterne i Thailand kører de efter bogen med skat osv.
Jeg ved godt at det er lidt udenfor tråden, men det er bare for at fortælle de her i Danmark gør alt for at flå penge ud af os.

Det gælde om at nyde livet så længe vi kan, en dag er det for sent
Jo mere man ved,..
Jo mere ved man man ikke ved...

cali111
vandango skrev:

Sådanne en fuptråd.

Det beklager jeg dybt.

Jeg kan ikke finde ud af at lægge billeder ind her på siden. Men du kan se lidt billeder på min hjemmeside.

www.aseanmctour.dk

Der vil løbende komme nye billeder ind og beretninger om ture i nær fremtid.

Jeg har desværre et hængeparti med de offentlige myndigheder, der skal klares først.
Det er et helvede at være afhængig af sociale ydelser, ikke kun for mig. Men pga. særligt indtrufne omstændigheder er det min eneste indtægt p.t. og må desværre kæmpe for min ret.

En tilfredsstillelse i al elendigheden er, at jeg som regel vinder hver gang, til gavn for mig selv og mine lidelsesfæller, og det kan jo være der er andre, der finder det spændende.
god kaffetår og få nu ikke kiksen i den gale hals, hvis du finder noget rigtig spændende. Der skal du måske ind på nogle andre sider.Big eyes

cali111
Druwor skrev:

Interessant indlæg i mine øjne, men det er bare trist at de danske myndigheder ikke kan tolke regler og love på samme måde.
Hvis man efter lovgivningen har lov til at rejse i 12 måneder, og har mulighed for det økonomisk så burde de blande sig helt uden om. Desværre så ved den ene hånd ikke hvad den anden laver.
Af lidt samme årsag har jeg aldrig oplyst myndighederne her i DK om at jeg i 2009 købte en lejlighed i Hua Hin, som idag er leget ud. Og at konen, hinder ældste datter og jeg i 2012 startede et lille firma som idag ejer 3 huse, det vi selv bruger, det svigerinden lejer og det datteren bor i, hvor vi driver en lille resturant hvor datteren og svigerinden er ansat.
Samt administrere udlejningen af lejligheden på en langtidskontrakt.
Alt købt og betalt, det er det vi skal leve af når jeg flytter derned i slutningen af 2016, starten af 2017.
Jeg fik i 2009 at vide af en ven der dengang også havde lejlighed i Thailand, hvis jeg oplyste det til skat i DK ville jeg lige som ham komme til at betale lejeværdi af egen bolig.
Og vi betaler nok i skat i Danmark, derfor har jeg holdt min kæft om dette. Skulle de finde ud af det, så må jeg tage den der fra. Men hvad aktiviteterne i Thailand kører de efter bogen med skat osv.
Jeg ved godt at det er lidt udenfor tråden, men det er bare for at fortælle de her i Danmark gør alt for at flå penge ud af os.

Det gælde om at nyde livet så længe vi kan, en dag er det for sent

Nød bryder alle regler. Jeg har aldrig været i Hua Hin. Men jeg kommer helt sikkert og besøger dig til næste år.

vandango
Tak for kigget cali111.
Den der Suzuki 750 GT? altså med den rette udstødning, fantes der ikke en federe lyd dengang. Wink

cali111
Sørme, om der ikke er kommet svar lynhurtigt fra damen med det fremmede efternavn, efter jeg i går skrev, at jeg selv kommer og fremviser mit pas, inden jeg har været bortrejst i 6 mdr.

Hun skriver citeret:

Af din sidste skrivelse fremgår det, at du returnerer til Danmark, inden der er gået 6 måneder, hvorfor du ikke p.t. vil blive registreret som værende udrejst. Der træffes derfor ikke en afgørelse herom, og der er således ikke en afgørelse, du kan klage over.

Du gøres opmærksom på, at udlandsophold på et år, 12 sammenhængende måneder, ialt må være op til 6 måneder.

Når du kommer tilbage til Danmark, skal du møde personligt op i Borgerservicecentret, medbringende dit pas til kontrol.

Venlig hilsen
Meget fremmet navn
Fuldmægtig
citat slut.

Her er der et klart bevis for, at damen ikke er enig med mig og Udbetaling Danmarks udlægning af en rejse en gang på 12 mdr.

Jeg tror ikke, hun har læst de filer jeg har vedhæftet til hende om reglerne.

Desuden har jeg bedt om 100 pct. agtindsigt.

Jeg føler mit privatliv er blevet krænket, ved at de har snaget i min facebook uden grund.

Desuden føler jeg min retssikkerhed krænket, idet jeg har fulgt alle regler. Men alligevel bliver truet med at miste mine retmæssige tilskud, trods mine forklaringer og protester, pga. en fuldmægtigs manglende viden og forståelse af de faktiske omstændigheder.
Jeg glæder mig, som en lille dreng til juleaften, til at møde hende i Borgerservice. Hun ved ikke, hvad hun er oppe imod. Jeg har meget at klage over.

Fortsættelse følger.
Redigeret af cali111 d. 11/11-2015 22:53

cali111
vandango skrev:

Tak for kigget cali111.
Den der Suzuki 750 GT? altså med den rette udstødning, fantes der ikke en federe lyd dengang. Wink

Undskyld. Hvor ser du den Suzuki?
Ikke fordi jeg har noget imod Suzuki, har selv haft et par stykker Suzuki 750 GT watercooled, da de kom frem først i 70 erne.
3 cylindret totakt. Forfærdelig lyd, fik hurtigt øgenavnet, orientalsk prut orgel.
Redigeret af cali111 d. 11/11-2015 22:59

cali111
cali111 skrev:

vandango skrev:

Tak for kigget cali111.

Undskyld. Hvor ser du den Suzuki?
Ikke fordi jeg har noget imod Suzuki, har selv haft et par stykker Suzuki 750 GT watercooled, da de kom frem først i 70 erne.
3 cylindret totakt. Forfærdelig lyd, fik hurtigt øgenavnet, orientalsk prut orgel.

OK, nu er jeg med. Vi kender måske hinanden fra dengang?

Spring til debat: