Se indlæg
Hvor sætter du dit kryds den 3. december?
Ja Ja 19%[9 Stemmer]
Nej Nej 63%[30 Stemmer]
Stemmer blankt Stemmer blankt 2%[1 Stemme]
Er sofavælger Er sofavælger 2%[1 Stemme]
Har ikke stemmeret Har ikke stemmeret 15%[7 Stemmer]
Antal stemmer : 48
 Udskriv debat
Folkeafstemningen den 3. december 2015
Webmaster
Selvom der dags dato kun er én måned til folkeafstemningen den 3. december 2015, så er alt form for debat nærmeste total fraværende.

HVIS VI STEMMER JA

… bliver det nuværende retsforbehold omdannet til en tilvalgsordning. Det betyder, at Danmark fremover selv kan vælge, hvilke EU-retsakter på området for retlige og indre anliggender vi vil deltage i.

Samtidig betyder det, at Danmark tilslutter sig 22 eksisterende retsakter på det strafferetlige og civilretlige område, og at Danmark kan fortsætte i Europol-samarbejdet.

HVIS VI STEMMER NEJ

… fastholdes det nuværende retsforbehold. Retsforbeholdet betyder, at Danmark ikke deltager i EU-samarbejdet om retlige og indre anliggender. Hvis Danmark fremover skal samarbejde med EU på et konkret område, f.eks. Europol, skal vi søge om en såkaldt parallelaftale. Danmark har ikke krav på at få en sådan aftale.

Det betyder også, at Danmark ikke kan deltage i udviklingen af de retsakter, som vi er en del af i dag, når de ændres og bliver overstatslige. En konsekvens heraf er, at Danmark må forlade Europol-samarbejdet.

På stemmesedlen kan man stemme JA eller NEJ til lovforslaget. Man kan læse nærmere om lovforslaget på 3december.dk - men man skal blot være opmærksom på at den side er produceret på bestilling fra et af JA-partierne. Og at der med store fede typer står "TIL VALG OM RETS- OG POLITISAMARBEJDE" - netop det som er blevet brugt i en skrækkampagne om hvor stækket de danske myndigheder fremover vil være indenfor internationalt politisamarbejde.

Men glem nu ikke i farten af Interpol-samarbejdet ikke vil blive berørt af hverken et JA eller NEJ. Det er alene Europol-samarbejdet som vil blive berørt. Og selvom det vil blive berørt så er det ikke ensbetydende med at Danmark ikke kan samarbejde med andre europæiske lande.

Man kan læse nærmere om Interpol, Europol og andre internationalle politisamarbejder her:
- Internationalt politisamarbejde

Foruden punktet om Europol, så vil folkeafstemningen også betyde ændringer indenfor børn og familie, handel over grænser, strafferet, asyl og indvandring, parallelaftaler, Schen-samarbejde og fremtidige retsakter.

Man kan også læse nærmere om de punkter på: 3december.dk

Der er også lavet en informationspjece som kan hentes på nettet og måske findes i fysiske kopier hos Borgerservice. Det lettest er nok at bare hente den digitale version af pjecen på følgende link:
- Informationspjece om folkeafstemningen den 3. december 2015

Underligt nok har jeg endnu ikke stået ansigt til ansigt med én som vil stemme JA endnu. Men der vil naturligvist være JA-stemmer blandt de stemmeberettet også.

Personligt er og har jeg på intet tidspunkt været i tvivl om hvor jeg vil sætte mit kryds den 3. december 2015. Jeg stemmer NEJ.

I denne lille afstemning her i forumet kan vi afholde en lille prøveafstemning og så sammenholde resultatet bagefter med det endegyldige resultat fra den rigtige folkeafstemning den 3. december.

Vi kan naturligvist også debattere for og imod JA og NEJ til afstemningen.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
OleH
Jeg har ikke stemmeret, da jeg ikke bor i Danmark.

Men jeg ville stemme NEJ , hvis jeg havde muligheden.

Anonym Bruger
rungende nej herfra...et emne hvor DF og Enhedslisten for en gang skyld er enige.

juj
Har brev stemt, det blev et rungende NEJ til mere EU.

click
Stemmeretten har de taget fra mig, men mine skattepenge kan de godt bruge. Men hvis jeg havde kunnet stemme havde jeg givet det største NEJ jeg kunne og hvis det en dag drejede sig om at forlade EU havde jeg helt klart stemt det største JA jeg kunne ud af fucking EU jo hurtigere jo bedre
Read the rules
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

Bade-Dyr
Bor fast i Thailand, Så har ikke trykket mit svar ind.
Men det er er Stort NEJ

vandango
Vær obs. på at regeringen ikke fusker med ordlyden på stemmesedlen.

http://politiken....temningen/

[img]http://multimedia.pol.dk/archive/00966/Ny_stemmeseddel_966063a.png[/img] is not a valid Image.

1viggovax
alt med eu bliv nej og ud af eu nu

Conrad
Jeg ville stemme nej, hvis jeg havde muligheden for at kunne stemme.

Men jeg synes ikke Danmark skal ud af EU, selv om der er mange ulemper ved det medlemskab. Fordelene er større efter min mening.

Thjaa
Stemmer man JA giver man danmark væk

men det var jo også hvad Tyskland ønsket sig i 1940 og nu er de godt på vej tyskland tabt kampen men vandt krigen hvis vi siger JA .... STEM NEJ
Livet er forkort til store problemmer

Asian Farmer
Undskyld, men hvem bekymrer sig om et land med lavere indbyggertal end Birmingham ?

Webmaster
Lidt fra nogle af dem som man umiddelbart kunne forestille sig at være blandt de ivrigste tilhængere af et Ja den 3. december.

PRES FRA BAGLANDET
- Det er en bevidst beslutning. Der er jo politifolk, der mener, at vi skal stemme nej. Jeg har fået henvendelser fra medlemmer, der ikke kan forstå, at vi anbefaler et ja. Forbundet udgør et bredt udsnit af den danske befolkning. Derfor har vi indgået et kompromis i bestyrelsen om ikke at gå ud i en egentlig ja-kampagne, siger formand for Politiforbundet Claus Oxfeldt og tilføjer:

- Du kan godt sige, at det er udtryk for pres fra baglandet, at vi ikke går med i en ja-kampagne.

Statsminister Lars Løkke har ellers satset meget på at få Politiforbundet med på ja-holdet. Få dage før han udskrev folkeafstemningen, havde han inviteret Politiforbundet og en række andre faglige og private organisationer til middag til en snak om, hvordan de kunne sikre et ja.

Claus Oxfeldt deltog i middagen med statsministeren. Men efterfølgende har forbundets bestyrelse vedtaget, at man "ikke ønsker at indgå i kampagneaktiviteter i tilknytning med folkeafstemningen", som det hedder i referatet fra Politiforbundets bestyrelsesmøde, som Arbejderen er i besiddelse af.

Link: http://arbejderen...a-kampagne

Med venlig hilsen

Webmaster

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

Webmaster
For hende er der slet ingen tvivl om, hvad man skal vælge, hvis man er tilhænger af, at Danmark på et tidspunkt tilslutter sig det fælles asylsamarbejde:

- Et ja kan skabe en vej til at deltage i det fælles flygtningesamarbejde. Ved et nej er der slet ingen vej, siger Auken.

Link: http://jyllands-p...5-om-asyl/
Med venlig hilsen

Webmaster

OleH
Webmaster skrev:

For hende er der slet ingen tvivl om, hvad man skal vælge, hvis man er tilhænger af, at Danmark på et tidspunkt tilslutter sig det fælles asylsamarbejde:

- Et ja kan skabe en vej til at deltage i det fælles flygtningesamarbejde. Ved et nej er der slet ingen vej, siger Auken.

Link: http://jyllands-p...5-om-asyl/

Hun er rablende gal, synes jeg !

I øvrigt har jeg ikke interesseret mig meget for detaljerne ved afstemningen, da jeg ikke har stemmeret, men jeg bemærkede da lige det her, nævnt i JP´s artikel:

"To juridiske eksperter slår over for Ritzau fast, at den garanti, som Venstre, Socialdemokraterne og Konservative har givet for, at der vil komme endnu en folkeafstemning, hvis Danmark skal med i asylpolitikken, er en politisk og ikke en juridisk bindende garanti."

Jeg håber, de danske vælgere bemærker ovenstående, og hvis de gør, burde de ikke være i tvivl om, hvad man skal stemme.

Har man nogensinde kunnet stole på en dansk politiker, når det kommer til stykket ?

Girobank
Selvfølgelig skal der stemmes JA.

Ved et nej udelukker Danmarks sig selv, tror ikke man skal regne med ret,at de andre lande vil være venligsindede overfor os, og vi skal ikke tage noget for givet.

Afstemningen har jo intet med EU at gøre.
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

OleH
Girobank skrev:

Selvfølgelig skal der stemmes JA.

Ved et nej udelukker Danmarks sig selv, tror ikke man skal regne med ret,at de andre lande vil være venligsindede overfor os, og vi skal ikke tage noget for givet.

????????????

Webmaster
Girobank skrev:

WTF ????

Baggrunden for det danske retsforbehold er den danske folkeafstemning om den såkaldte Maastricht-Traktat i 1992, hvor 50,7 procent af danskerne stemte nej. Det medførte, at Danmark begyndte at forhandle med de andre EU-lande (dengang EF-lande) om, hvordan Danmark så kunne deltage i det europæiske samarbejde. Forhandlingerne foregik på baggrund af en dansk politisk aftale, der er bedre kendt som ”det nationale kompromis”.

Forhandlingerne endte med enighed om den såkaldte Edinburgh-afgørelse i 1993. Den betød, at Danmark kunne deltage i samarbejdet om retlige og indre anliggender, så længe samarbejdet fandt sted på mellemstatsligt grundlag.

Siden Danmark stemte ja til Edinburgh-afgørelsen i 1993, er EU’s samarbejde om retlige og indre anliggender gradvist flyttet fra mellemstatsligt niveau til overstatsligt niveau. Udviklingen er sket i takt med de traktater, medlemslandene har vedtaget siden 1993. Med Amsterdam-Traktaten i 1999 flyttede det europæiske samarbejde om henholdsvis grænsekontrol, asyl og indvandring samt civilret til det overstatslige niveau. Danmark kunne dog fortsat deltage i det strafferetlige og politimæssige samarbejde, som stadig var mellemstatsligt. Med Amsterdam-Traktaten blev også Schengen-samarbejdet en del af EU’s traktater. Læs mere om Schengen-samarbejdet og tilvalgsordningen her

I december 2009 betød Lissabon-Traktaten, at også det strafferetlige og politimæssige samarbejde blev flyttet fra mellemstatsligt til overstatsligt niveau. Derfor har Danmark siden 2009 ikke kunnet deltage i nye retsakter om strafferet og politisamarbejde.

I dag omfatter vores retsforbehold altså hele området for retlige og indre anliggender.

Lissabon-Traktaten ændrede ikke med det samme på de retsakter om strafferet og politisamarbejde, som allerede var vedtaget, og som Danmark deltager i på mellemstatsligt grundlag. Men når EU vedtager nye overstatslige retsakter på området eller ændrer eksisterende retsakter, kan Danmark på grund af retsforbeholdet ikke være med. Det gælder blandt andet det aktuelle forslag om en ændring af Europol-samarbejdet.

Afstemningen har alt med EU at gøre.
Med venlig hilsen

Webmaster

Webmaster
Girobank skrev:
, tror ikke man skal regne med ret,at de andre lande vil være venligsindede overfor os, og vi skal ikke tage noget for givet.

Et anerkendende klap på hovedet af Merkel du vil savne eller er du ligefrem bange for at resten af EU vil blive fjendtlig stemt overfor Danmark?

Come on, EU er i opløsning, først Grækenland, så flygtninge fra Libyen, så flygtninge fra Syrien, en lovet afstemning om EU-medlemsskab i UK, faldende støtte i Tyskland til Merkel, et Tyrkiet som spiller op til dans, et forfejlet projekt Ukraine, "økonomisk krig" med Russerne, et Tyskland og Bruxelles som ikke længere har nogle reelle pressionsmidler mod Visegrad-landene.

Et EU som ikke er folkets EU.
Med venlig hilsen

Webmaster

natty
Jeg siger ja, da jeg går indfor bekæmpelse af grænseoverskridende forbrydelser. Vi skal blive i Europol og ikke bare samarbejse med dem.
Det er mine udgangspunkter, som andre sikkert finder navie.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Otto4506
http://jyllands-p...l%C3%B8gn/

Spring til debat: