Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Helbred, sundhed, velvære og sygdom » Generelt om sundhed og sygdom
 Udskriv debat
Aircondition-lungebetændelse
Hymmer
Jeg har nu i snart 14 dage døjet med en lungebetændelse. At det har trukket sålænge ud er helt min egen fejl. Gik jo bare ned og købte noget antibiotika da jeg kunne mærke symptomerne, og måtte midt i det hele på en rigtig træls visarun til Ranong.

Men da jeg var færdig med kuren, var der ingen bedring, så tog et smut på sygehuset, blev røntgenfotograferet, og sendt hjem med en anden type penicillin. Kan mærke det virker nu, så langt så godt. Burde jo nok have gjort det fra starten, jo derfor jeg betaler i dyre domme til BUPA Cool, men så fik jeg trods alt det lært Angel

Men jeg har hele tiden troet årsagen var at finde i alt det røg vi har været plaget af på Phuket. Men så snakkede jeg lige med min nabo, som gjorde mig opmærksom på at aircondition skal renses gerne hver 3 mrd. Og hvis ikke kunne det osse være en årsag.

Jeg har kørt den autoclean på airconditioningen ca hver mrd, og selve anlæggene er vel ikke mere en 1-2 år gamle.

Er der noget om snakken eller bare et levn fra før der var autoclean på.

GAMBIT
Min Aricon består pt kun af kølig-pulver og Hatari Blowjob, det føles som om jeg har en anden persons hud på, måske en smule influenza agtigt. Prøv det.
Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver

hugoboerge
Hymmer skrev:

Jeg har nu i snart 14 dage døjet med en lungebetændelse. At det har trukket sålænge ud er helt min egen fejl. Gik jo bare ned og købte noget antibiotika da jeg kunne mærke symptomerne, og måtte midt i det hele på en rigtig træls visarun til Ranong.

Men da jeg var færdig med kuren, var der ingen bedring, så tog et smut på sygehuset, blev røntgenfotograferet, og sendt hjem med en anden type penicillin. Kan mærke det virker nu, så langt så godt. Burde jo nok have gjort det fra starten, jo derfor jeg betaler i dyre domme til BUPA Cool, men så fik jeg trods alt det lært Angel

Men jeg har hele tiden troet årsagen var at finde i alt det røg vi har været plaget af på Phuket. Men så snakkede jeg lige med min nabo, som gjorde mig opmærksom på at aircondition skal renses gerne hver 3 mrd. Og hvis ikke kunne det osse være en årsag.

Jeg har kørt den autoclean på airconditioningen ca hver mrd, og selve anlæggene er vel ikke mere en 1-2 år gamle.

Er der noget om snakken eller bare et levn fra før der var autoclean på.

Det er ikke noget som man skal spoege med. Der er noget som hedder "Legionaire Disease" eller legionaer sygdom. Det kan faktisk have en doedelig udgang. En af aarsagerne er bakterier som findes i airconditioners hvis de ikke bliver renset regelmaessigt. Jeg havde engang en kollega som var paa besoeg i Brasilien som fik sygdommen fordi a/c's paa det hotel han boede paa var kraftigt inficeret.

Med andre ord soerg for at rense a/c's. Det koster ikke saerlig meget.

bannok
Det koster ikke noget at rense en A/C hvis man laver det selv.

Den der Legionaer sygdom, kommer den ikke fra vandet, det er et problem hvis du ikke har brugt brusehovedet i lang tid.
Det er f.eks, et lov krav at skibe skal rense alle deres bruse hovederne i klorin hver 3. måned.

Det er nyt for mig at du kan fåLegionaer sygdom gennem A-C

hugoboerge
bannok skrev:

Det koster ikke noget at rense en A/C hvis man laver det selv.

Den der Legionaer sygdom, kommer den ikke fra vandet, det er et problem hvis du ikke har brugt brusehovedet i lang tid.
Det er f.eks, et lov krav at skibe skal rense alle deres bruse hovederne i klorin hver 3. måned.

Det er nyt for mig at du kan fåLegionaer sygdom gennem A-C

Sygdommen kommer bl.a. via a/c. Man kan forestille sig at der er rigtig mange gamle bygninger med central a/c hvor der ikke bliver gjort ordentligt rent, f.eks. et gammelt hotel.

hugoboerge
Transmission
The most common form of transmission of Legionella is inhalation of contaminated aerosols. Sources of aerosols that have been linked with transmission of Legionella include air conditioning cooling towers, hot and cold water systems, humidifiers and whirlpool spas. Infection can also occur by aspiration of contaminated water particularly in susceptible hospital patients. There is no direct human-to-human transmission.

Dalton
Legionær syge fik sit navn da der i 1976 efter et møde i American Legion forekom en del uforklarlige dødsfald.
Det blev efterfølgende opklaret at bakterien blev spredt via hotellets aircondition.

https://en.wikipe...e_outbreak

http://www.netpat...onella.htm

hugoboerge
Der er ogsaa noget som hedder "jeep disease" men find selv ud af det hvis man er nysgerrig.

click
Her hvor jeg bor siger aircon rense manden at det kun er nødvendigt at rense en gang om året når der ikke er andre der beboer huset end os selv så han kommer fast en gang om året og tager 500 bath pr aircon
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

Hymmer
Tak for svar. Må hellere få systemet renset, og kan se den type antibiotika jeg har fået skulle virke mod både legionær syge og lungebetændelse...er jo i og for sig det samme.

Kan se man lærer hele tiden, vidste godt det med vandvarmere, men at det osse galt aircondition var nyt for mig.

Conrad
En AC, indendørs unit, har filtre man selv kan rense, de er lette at tage ud, rense, tørre og sætte i igen. Det skal man gøre hver 1 til 3. måned.

Så er der lamellerne i den indendørs unit, det er straks mere omstændeligt at rense disse og de fleste lader nok et firma ordne dem, ligeså den udendørs unit.

Hvis man bruger AC hver dag, så er rensning 2 gange om året godt og ellers 1 gang om året.

Hvis det er et godt AC firma, så tjekker de også om anlægget mangler kølemiddel.

Husk, et beskidt AC anlæg bruger noget mere strøm og køler ikke så godt.

Bade-Dyr
Ja hver 10-12 måned har det også været de steder jeg har boede til leje.
De første steder ved jeg ikke prisen, Da udlejer selv stod for det hele.

Men i min sidste lejelighed, Hvor udlejer også betalte da det er udlejer "pligt" at sørger for dette.
Var prisen 600 baht pr Air Con i de knap 2 år jeg boede der.

JohnBKK
Ku´ være smart selv at lære rengøring af A/C, er træt af det hold på 3-4 unge knægte der laver det. Prisen er OK, 600 THB, men de laver et farligt svineri og der er skrammer og ridser på både væg og loft når de roder rundt med alt det udstyr.

Frown

Conrad
John,

Køb dig en HT renser, en balje rensevandet kan opsamles i, lav en skærm af plastikfolie til at tage rundt on AC'en så rensevandet løber ned i baljen og ikke på gulvet og væggen og så gå i gang, efter du har taget skærmene af AC'en.

Det samme på den udendørs unit.

Hvis du har noget el teknisk indsigt, så kan du med et A meter, måle om kompressoren optager den strøm den skal, hvis ikke, så mangler den nok kølemiddel. At toppe det op, kræver lidt mere, men den snilde kan også klare det, husk at der er flere slags kølemiddel.

Men at rense begge unit, det kan man godt selv.

Alligevel, så betaler jeg mig som regel fra det More sick

JohnBKK
Tak for info. Conrad!

Så må jeg på indkøb..

GAMBIT
JohnBKK skrev:

Ku´ være smart selv at lære rengøring af A/C, er træt af det hold på 3-4 unge knægte der laver det. Prisen er OK, 600 THB, men de laver et farligt svineri og der er skrammer og ridser på både væg og loft når de roder rundt med alt det udstyr.

Frown

JohnBKK, du har en fremtid her - du er champ i at rense luften i et forurenet miljø
- Eldridge Cleaver

hugoboerge
JohnBKK skrev:

Frown

Et spoegsmaal om at faa et ordentligt firma til at goere arbejdet.

JohnBKK
@GAMBIT: Ja, men det giver mange ridser, skrammer og buler i mit slidte renomé!

@hb: Vi har vel haft 4-5 forskellige firmaer gennem årene, "different, but same same". De er nogle rodemikler og skvadderhoveder.

hugoboerge
JohnBKK skrev:

@GAMBIT: Ja, men det giver mange ridser, skrammer og buler i mit slidte renomé!

@hb: Vi har vel haft 4-5 forskellige firmaer gennem årene, "different, but same same". De er nogle rodemikler og skvadderhoveder.

Det er kedeligt for det firma vi bruger er meget omhyggelige. Jeg mener vi betaler THB 300.- per enhed og 2 af vores a/c's er nogle store moppedrenge som bliver splittet i stumper og stykker og renses. gennemspules, en tur med haartoerreren og omhyggeligt bragt paa plads igen.

Vi faar service 2 - 3 gange om aaret.

Et problem kan vaere at kondensvand vaelter ud af ens a/c. Det fik vi klaret ved koeb af en vandpumpe "mini Hippo" som pumper kondensvandet ud.

GAMBIT
hahhaha, jeg kommer i tanke om min ven der havde en aircon der spyttede isterninger ud. et glas med Gin/Tonic og de næste 30 minutter var SAFE Grin
- Eldridge Cleaver

Spring til debat: