Se indlæg
 Udskriv debat
Elforbrug
Gert
Hvor meget er ca. elforbrug og pris pr.md., på et hus på ca. 90 m2 , beboet af 3 pers. thaifamilie .incl. lys-tv-riskoger-osv.excl. aircon.

hugoboerge

http://www.mea.or...=96&pid=91

Utrolig svaert spoergsmaal og umuligt at besvare.

Det afhaenger af hvad man installerer i sit hus og hvor mange timer de forskellige apparater koerer om dagen. Et koeleskab koerer 24 timer i doegnet saa find ud af hvor mange kwh et koeleskab forbruger.

Saa mit raad er:

1. Lav en liste over installationerne i huset
2. Hvor mange timer koerer hver enkelt installation
3. Hvor mange kwh forbruger hver enkelt installation

og saa tag det derfra.

Gert
Ja HB, du har fuldstændig ret, det er umuligt at besvare. I min kones nyindkøbte hus (ældre hus) bor nu noget familie , de bruger ca. 600-900THB/md i el. og det mener hun er meget? (huset ligger i Udon Thani området.

JohnBKK
6-900 THB vil jeg da betragte som lidt, endda meget lidt..

Men som hb også siger, hvor mange apparater kører der, aircon, PC, fan, akvarie, komfur, emhætte, osv. osv.

cali111
Her hvor vi bor, skal man ikke betale, hvis man bruger under 250 Baht pr. md.
Nu har vi faaet en vaskemaskine og vifterne korer meget for tiden, saa regningen sniger sig op paa over 300 Baht pr. md.

http://www.aseanmctour.dk
Bade-Dyr
Ved os (konen og mig) bruger vi ca 1.000 - 1.300 baht.i hus.
Vi har ikke Air Con endnu, Men konen lave maden på EL.

Men der vi bo i lejelighed brugte vi ca 1.500 - 2.000 baht med Air Con.

Konen forældre samt 3 børnebørn i "stort hus" med alt, flere pc, 2-3 køle/fryseskab, air con, vaskemaskine osv 3.000 - 3.500 baht pr måned.

Gert
Ja så er det nok ikke helt skeløjet
tak for svar

hugoboerge
Det er air cons som aeder stroem saa hvis man kan undvaere a/c er der mange penge at spare paa den konto.

Sbasiam
Der ses ofte på diverse fora spørgsmål om hvor mange kWh diverse familjer bruger til Air condition.

Svarene på det er som at sælge elastik på metermål. Hvilken temperatur køler man ned til, hele døgnet eller kun dagtiden, hvor stort er rummet, hvor meget luft piber ind af utætte vinduer og så videre.

Og de der svarer har kun tal på totalforbruget for hele ejendommen inklusive alt andet elektrisk udstyr som jeg har set det.

Hvis man vil vide hvor meget man bruger kan man installere sin egen elmåler(e) i eltavlen (eller andet sted) og så måle hvor meget man egentlig bruger til air condition. En elmåler per air condition enhed, giver god mulighed for at følge forbruget.

En elmåler fås f. eks. i Thai Watsadu i størrelsesordenen 400 baht. Prisen er som regel den samme om det er en 5 eller 15 Ampere måler. Dertil skal lægges installation.

Jeg har fået installaret 3 målere ved eltavlen, 2 til hver sin Air condition og 1 måler til den der skal installeres en gang i fremtiden. Den sidste måler bruger jeg p. t. til at måle forbrug på køleskabe (3 stk) og mikrobølgeovne og lidt støvsuger med mere.

Jeg har fået lavet det sammen med min øvrige opgradering af elinstallationen til at omfatte fejlstrømsrelæer og en masse gruppeafbrydere, så jeg har kunnet holde grupperne på 10 A og dermed har reduceret brandrisikoen.

Så jeg ved ikke sige hvad installationen har kostet for målerne alene.

Air condition enhederne er Daikin inverter enheder 9000 BTU udvalgt efter højeste effektivitetsgrad.

1 air condition enhed brugt i arbejdsværelse for at holde PCer under 30 grader når jeg arbejder har i en ca. 2 års periode brugt 476 KWh. Rummet er ca. 3x4 meter og uisoleret med lamelvinduer. Det er OK.

1 Air condition enhed installeret i stue i ca. 1 år har brugt 632 Kwh, den har kørt uafbrudt stort set de sidste 1½ måned, fordi stuen er midlertidigt inddraget til kontor brug), ellers kun brugt sporadisk, Køler til ca 28 grader. Rum ca 3X5½ meter. Om aftenen åbnes døren til soveværelset for at det naturlige luftskifte kan tage toppen af temperaturen i soveværelse før sengetid. Halvdelen af loftet i stue isoleret som forsøg for en måned siden med diverse typer og tykkelser af isoleringsmåtter, da de truede med 40 graders varme. Så var der en høj udendørstemperatur til at måle effekten af isoleringen på.

3 køleskabe og mikrobølgeovne med mere har i en ca. toårig periode til sammenligning brugt 1753 kWh.

Isolering med måtter sænker overfladetemperaturen på loftspladerne (60 x 60 cm gipsplader på Aluminium skinner) fra 41 til 32 grader når solen skinner og air condition kører. Efter ca. 1 time uden sol, er temperaturen faldet på alle loftsplader til 31 grader når air condition er tændt.

Taget er eternittag i grøn farve som er ca 64 grader varmt på undersiden når solen skinner på taget midt på dagen, så det må være den infrarøde stråling der giver temperaturforskellen på loftspladerne. Der er ingen isolering under eternitpladerne.

Overfladetemperaturen er målt med infrarød føler købt i Harald Nyborg for en del år siden. Jeg har set tilsvarende i Thai Watsadu til så vidt jeg husker ca. 1200 baht. Det er ikke præcisionsmålinger, men når mange målinger giver de samme resultater begynder jeg at tro på dem.

Med det måleudstyr jeg har kan jeg ikke måle temperaturforskel på loftspladerne om der er 2 tommer eller 6 tommer glasuld isolering oven på loftspladerne. Det stemmer fint med hvis det ser infrarød stråling der varmer loftet op, så er det aluminiumsfolien omkring isoleringen der betyder forholdvist meget.

Oplægning af nogle stykker alufolie til køkkenbrug på loftspladerne som et forsøg viste i dagtiden drastiske fald i overfladetemperaturen på loftpladerne i et rum uden air condition i dagtiden, hvilket lige som bekræfter den store betydning af den infrarøde stråling fra eternitpladerne.

click
Vores hus er på ca. 150 m2 beboet af min kone mig og vores 3 børn vi bruger mellem 1800-2500 bath om måneden jeg synes det er billigt når man tænker på 3 køleskabe og 2 frysere og vifter, aircon og pumper til vandet, vi har egen boring så den ene af pumperne hiver vand op fra 45 meter. Det kunne ikke gøres i Danmark for den pris Angel
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

Spring til debat: