Se indlæg
 Udskriv debat
Førtidspensionister mister penge i Thailand (Ekstra Bladet)
Webmaster
Jeg har et spørgsmål, som jeg har forsøgt at stille mange gange i Danmark. Spørgsmålet er: Hvordan kan det lade sig gøre, at Danmark, modsat hvad EU foreskriver, kan gøre forskel på pensionister?

Danske pensionister i andre EU-lande får boligsikring, sygekort – og alle de ekstra ting, som pensionister også får i Danmark.

Når pensionister bosætter sig uden for EU, for eksempel i Thailand, kan de ikke få hele deres pension med.

Danmark trækker cirka 25 procent af pensionen. Nu kunne jeg rigtig godt tænke mig at give det spørgsmål videre.

Jeg har prøvet at kontakte EU-Kommissionen, men de siger bare, at jeg må snakke med Danmark om det.

Jeg er førtidspensionist – og har flyttet adresse til Thailand i 2007, så det med de 25 procent rammer ikke rigtig mig, men dem der gerne vil herned nu. Jeg kan ikke få svar nogen steder fra overhovedet.

Vil I ikke gerne prøve at hjælpe mig med at finde svaret på denne forskelsbehandling af pensionister?

Sådan var Ekstra Bladet blevet spurgt, og i dag kom svaret som man kunne læse på side 24 i dagens avis eller på følgende link: Førtidspensionister mister penge i Thailand (Ekstra Bladet)

Syntes ikke at der kommer noget nyt i svaret i forhold til de tråde som allerede har været oppe herinde i diverse tråde gennem tiden.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Kim Ludvigsen
Webmaster skrev:

Syntes ikke at der kommer noget nyt i svaret i forhold til de tråde som allerede har været oppe herinde i diverse tråde gennem tiden.

Næh, tværtimod. Hun har mindre styr på det, end vi har herinde. Hun skriver fx:

Man kan på lovlig vis også godt opholde sig i et land uden for EU, som der ikke er indgået aftale med – som udgangspunkt i op til to måneder. Man skal søge om særlig tilladelse, hvis man vil forlænge opholdet yderligere.

Mon ikke hun har misforstået noget omkring oplysningspligten. Til gengæld er hun helt med på den begrundelse, der også har været fremme herinde, nemlig at man vil have pensionisterne til at bruge pengene i Danmark i stedet for at bruge dem i udlandet.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
JohnBKK
Det er direkte vildledning når Puk pigen skriver dette:

"At Thailand ikke er omfattet, kan jeg godt forstå, er irriterende for dem, der er på ny ordning og vil have en fuld udbetaling – de kan dog fortsat opholde sig i landet i flere måneder om året, men bare ikke flytte fast dertil med deres pension."

Eller er der nu nye regler igen?

Shock

handy
JohnBKK skrev:

Det er direkte vildledning når Puk pigen skriver dette:

"At Thailand ikke er omfattet, kan jeg godt forstå, er irriterende for dem, der er på ny ordning og vil have en fuld udbetaling – de kan dog fortsat opholde sig i landet i flere måneder om året, men bare ikke flytte fast dertil med deres pension."

Eller er der nu nye regler igen?

Shock

det der omtales her må være førtidspension den nye ordning blev ændret så en del af den blev til et tillæg på nogenlunde lige fod fod som den gamle som man mister hvis man flytter til Thailand....godt jeg nåede ud af røret i sidste øjeblik Angel

hugoboerge
Det der er interessant er ordet "AFTALER". Hvis man spoerger saa faar man svaret "der er ikke indgaaet aftaler mellem Danmark og Thailand" men der er ingen som gider svare paa hvori bestaar de aftaler eller hvad gaar de ud paa ?

Hvis man spoerger det som nu hedder Udbetaling Danmark (tidligere Pensionsstyrelsen) var svaret altid "der er ikke indgaaet aftale .......".

Kim Ludvigsen
hugoboerge skrev:

Det der er interessant er ordet "AFTALER". Hvis man spoerger saa faar man svaret "der er ikke indgaaet aftaler mellem Danmark og Thailand" men der er ingen som gider svare paa hvori bestaar de aftaler eller hvad gaar de ud paa ?

De går ikke ud på noget, de eksisterer ikke Cool

Hvis man på et tidspunkt kommer til at indgå aftaler, kommer de til at indeholde det, som man kan blive enige om. Aftaler af den slags, som der her er tale om, vil typisk indeholde noget om, hvordan pensionister er stillet, hvis de bosætter sig i hinandens lande.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

hugoboerge skrev:

De går ikke ud på noget, de eksisterer ikke Cool

Hvis man på et tidspunkt kommer til at indgå aftaler, kommer de til at indeholde det, som man kan blive enige om. Aftaler af den slags, som der her er tale om, vil typisk indeholde noget om, hvordan pensionister er stillet, hvis de bosætter sig i hinandens lande.

De eksisterer ikke

Kim Ludvigsen det var en utrolig interessant bemaerkning du der kom med. Saa de danske myndigheder bilder os noget ind ? Formoder det er det du mener ?

Kim Ludvigsen
Nej, de bilder os ikke noget ind. Der er ingen aftaler på det område mellem Danmark og Thailand. Eftersom aftalerne ikke eksisterer, er der heller ingen, der kan fortælle dig, hvad der står i dem.

Hvis du derimod vil vide, hvad der normalt står i den slags aftaler, altså dem, man har mellem Danmark andre lande (nogle af dem nævnes i artiklen, fx Australien, Canada, Chile og USA), så kan du sikkert slå dem op et eller andet sted, men som skrevet i det tidligere svar, så indeholder de typisk noget om, hvordan pensionister er stillet, hvis de bosætter sig i hinandens lande.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

Nej, de bilder os ikke noget ind. Der er ingen aftaler på det område mellem Danmark og Thailand. Eftersom aftalerne ikke eksisterer, er der heller ingen, der kan fortælle dig, hvad der står i dem.

Hvis du derimod vil vide, hvad der normalt står i den slags aftaler, altså dem, man har mellem Danmark andre lande (nogle af dem nævnes i artiklen, fx Australien, Canada, Chile og USA), så kan du sikkert slå dem op et eller andet sted, men som skrevet i det tidligere svar, så indeholder de typisk noget om, hvordan pensionister er stillet, hvis de bosætter sig i hinandens lande.

Kim Ludvigsen - saa skulle det vaere afklaret.

hiks
Jo flere der flytter til thailand med sin pension i lommen, jo bedre for den thailandske statskasse.

JohnBKK
Hvorfor? Den bliver jo i lommen skriver du?

Pfft

Fotofreak
hiks skrev:

Jo flere der flytter til thailand med sin pension i lommen, jo bedre for den thailandske statskasse.

Jeg vil nærmere omskrive ovenstående citat til:

Jo flere danske pensionister der flytter til Thailand, desto billigere bliver det for den danske statskasse

m.v.h. Fotofreak
Redigeret af Fotofreak d. 11/08-2015 22:10

Bade-Dyr
Aftaler imellem Thailand og Denmark omkring "Double Taxation" kan man læse mere om her.

CONVENTION BETWEEN
THE GOVERNMENT OF THE KINGDOM OF THAILAND
AND
THE GOVERNMENT OF THE KINGDOM OF DENMARK
FOR THE AVOIDANCE OF DOUBLE TAXATION
AND THE PREVENTION OF FISCAL EVASION
WITH RESPECT TO TAXES ON INCOME

http://www.rd.go....800.0.html

(Det her er fra Dec 2011)

click
Jo flere danske pensionister der flytter til Thailand, desto billigere bliver det for den danske statskasse

Grin Ja men misundelsens bær er svære at sluge for lovgiverne Read the rules så selv om det bliver billigere for det danske samfund, er der jo ikke nogen der skal gå og hygge sig ude i Thailands sol med medbragte penge fra den danske stat
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

Webmaster
Bade-Dyr skrev:

Aftaler imellem Thailand og Denmark omkring "Double Taxation" kan man læse mere om her.

CONVENTION BETWEEN
THE GOVERNMENT OF THE KINGDOM OF THAILAND
AND
THE GOVERNMENT OF THE KINGDOM OF DENMARK
FOR THE AVOIDANCE OF DOUBLE TAXATION
AND THE PREVENTION OF FISCAL EVASION
WITH RESPECT TO TAXES ON INCOME

http://www.rd.go....800.0.html

(Det her er fra Dec 2011)

Og den danske version må være denne:
- Bekendtgørelse af overenskomst mellem regeringen i Kongeriget Danmark og regeringen i Kongeriget Thailand til undgåelse af dobbeltbeskatning og forhindring af skatteunddragelse for så vidt angår indkomstskatter

- Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem regeringen i Kongeriget Danmark og regeringen i Kongeriget Thailand
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Anonym Bruger
måske lidt misvisende overskrift, at pensionister ligefrem 'mister' penge, mig bekendt får førtids- og alm. pensionister stadig penge udbetalt fra staten, det kan man vel ikke kalde at miste penge, der er jo ikke tale om et tab. Jeg har slået ordet op, men i min verden skal man være i besiddelse af noget før man kan 'miste' det. Man kan istedet snakke om at de 'går glip af noget'.

Det var lige dagens flueknepper her i agurketiden..

sudsakhon
Der er mange som anfører, at det er billigere for Danmark, at pensionister bor i udlandet.

Er der nogen, der kan henvise til hvor disse beregninger er foretaget og publiceret?

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Anonym Bruger
sudsakhon skrev:

Der er mange som anfører, at det er billigere for Danmark, at pensionister bor i udlandet.

Er der nogen, der kan henvise til hvor disse beregninger er foretaget og publiceret?

Jeg tror ikke på den påstand om at det er billigere at have pensionister boende i udlandet frem for DK. Jeg tror her at de fleste tænker på at samfundet opnår en besparelse på sygehus/læge udgifter, men når en del alligevel vender hjem når de har brug for krævende behandling, så går det vel ikke op? samtidig generer pensionister jo en masse penge ud i samfundet i form at skatter og moms fx hver gang de handler ind el. betaler husleje, ejendomsskatter, grøn afgift osv osv. og tager man de kapitalistiske briller på, kan man groft sagt også sige at syge personer giver jobs til en læger, sygeplejersker, vores problem er blot at i DK bliver vi mange pensionister i forhold til arbejdende folk, hvilket kan mærkes på i økonomien, men det er min påstand at der er penge at hente i det grå guld.
Redigeret af Anonym Bruger d. 12/08-2015 12:09

Hymmer
sudsakhon skrev:

Den kalkule findes ikke, der er alt for mange varianter til at kunne lave bare et overslag.

Lever man længere eller kortere alt efter hvor man bor er bare en lille ting.

Verden af i dag er global og det er de regler der følger os, osse pensionister.

Der bliver lavet store samhandel-frihandelsaftaler lande eller områder imellem og i disse aftaler indgår pensionsindtægter som en lille lille bette ting.

Aftalen om dobbeltbeskatning har intet med dette at gøre.

Det eneste jeg tror vi kan være 100 % enige om er at reglerne bør være ens, uanset hvor du bosætter dig.

moerk5002
JohnBKK skrev:

Hvorfor? Den bliver jo i lommen skriver du?

Pfft

WinkWinkWink

Spring til debat: