Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Beskatning af afkast på aktier m.v.
|
|
Class88 |
Lagt på d. 03/08-2015 21:46
|
Begynder Antal indlæg: 12 |
Hej Ved at planlægge permanent flytning til Thailand baseret på 50+ alder, så det ender nok med deposit af 800000 THB som jeg har forstået reglerne. Da jeg ingen indkomst har fremadrettet udover afkast på formue. Jeg bliver tax residence i Thailand (ophold mere end 180 dage). Har så nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med: 1) Bliver jeg beskattet af formue og afkast af den del, som ikke indføres til Thailand men f.eks. bliver stående i Danmark? 2) Hvordan er beskatning i Thailand på afkast af kursgevinst på aktier(avance ved køb/salg)? 3) de 800000 THB som skal deponeres i 3mdr. i Thaibank, hvordan gør man det når man mig bekendt ikke kan oprette lokal konto uden opholdstilladelse og fast bopæl i landet? |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 04/08-2015 02:23
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Når du er flyttet herned, skal du ansøge Skat om at blive beskattet som grænsegænger. Som sådan skal du ikke betale skat af renter fra indestående i danske pengeinstitutter, hvordan det er med aktiebeskatning ved jeg ikke. Du kan godt oprette en bankkonto i Thailand uden opholdstilladelse, for en sådan er næsten umuligt at få. Hvis den første bank ikke vil oprette en konto, så prøv en anden. Første gang skal de 800,000 baht kun stå på kontoen 2 måneder ved ansøgning om "retirement extension". Du kan starte med et 3 måneders visa og 1 måned inden det udløber, så søger du Immigration om et "retirement extension". Du skal ikke fortælle det thailandske skattevæsen om din formue uden for Thailand og så bliver du ikke beskattet af den. |
|
|
Nero |
Lagt på d. 04/08-2015 05:28
|
Øvet medlem Antal indlæg: 354 |
Class88 skrev: Hej Ved at planlægge permanent flytning til Thailand baseret på 50+ alder, så det ender nok med deposit af 800000 THB som jeg har forstået reglerne. Da jeg ingen indkomst har fremadrettet udover afkast på formue. Jeg bliver tax residence i Thailand (ophold mere end 180 dage). Har så nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med: 1) Bliver jeg beskattet af formue og afkast af den del, som ikke indføres til Thailand men f.eks. bliver stående i Danmark? 2) Hvordan er beskatning i Thailand på afkast af kursgevinst på aktier(avance ved køb/salg)? 3) de 800000 THB som skal deponeres i 3mdr. i Thaibank, hvordan gør man det når man mig bekendt ikke kan oprette lokal konto uden opholdstilladelse og fast bopæl i landet? Du skriver at du bliver tax residence i Thailand pga. ophold i mere end 180 dage. Er det med tax selvvalgt? Mig bekendt ligger der ikke nogen automatik i skattepligt til Thailand, ved retirement visa. Selvfølgelig bliver du ikke beskattet i Thailand, af dit indestående i Danske Banker. Heller ikke af en evt. fortjeneste fra disse. Indtægter i Dk, beskattes i Dk. Meget mere interessant er det, hvordan det forholder sig ifht. det Thailandske Tax system, hvis du køber og sælger aktier fra Thailandske konti. Der skal du ha' din Thailandske bank indover, med rådgivning. Som Conrad skriver. Det bliver intet problem at finde en bankforbindelse. Du skal blot ha' en adresse i Thailand. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 04/08-2015 05:54
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
http://www.pwc.co...et-web.pdf http://www2.deloi...e-2015.pdf Ovenfor links til lidt laesestof. Der er udbytte skat paa investeringer i Thailand som bliver fratrukket udbytte ved udbetaling. Skatten er paa 10% af udbyttebeloebet. |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 04/08-2015 06:09
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Nero, Når man bliver beskattet i Danmark som grænsegænger, så skal man ikke betale skat af renter fra indestående i danske banker. Det er lidt uklart om Class88 kan blive beskattet som grænsegænger, da man skal have hovedparten af sin indtægt i Danmark, jeg kan ikke huske om % er 70, men det kan man se på Skats hjemmeside, hvor man iøvrigt kan læse om reglerne for grænsegængere. |
|
|
bokbok |
Lagt på d. 04/08-2015 09:24
|
Begynder Antal indlæg: 11 |
Hej Class88 Som du skriver bliver du tax resident i Thailand - eller rettere kan/bør du blive tax resident i Thailand. Eftersom du opholder dig i Thailand mere end 180 dage bør skattepligten ligge i Thailand - men Thailand er muligvis ikke specielt interesseret i at gøre dig til tax resident for der bliver næppe noget provenu for dem - nærmere et negativt provenu i forhold til at du ikke er tax resident i Thailand. Det lokale skatte kontor vil sandsynligvis se en "work permit" før de gør dig til tax resident (da en work permit betyder indkomst i Thailand). Det kommer dog meget an på hvilket kontor (og hvilken person man taler med på kontoret) hvor svært/nemt det er at blive tax resident. Om du kan komme ud af skatte Danmark afhænger af din situation - har du fast ejendom vil skat normalt holde fast i dig - i hvert fald for den del - men hvis dine aktiver kun har består af aktier/obligationer etc er der ikke noget problem med at "komme helt ud" af skat Danmark. Du skal dog være opmærksom på at alle urealiserede gevinster/tab bliver betragtet som realiserede ved afrejse og beskattet i Danmark. En anden skribent mener du kan blive grænsegærnger - jeg vil skynde mig at sige at jeg ikke kender grænsegængerreglerne, men det anser jeg for tvivlsomt at du kan blive beskattet herefter - eftersom det normalt er til personer som har størstedelen af deres (løn) indkomst i Danmark. Jeg kan desuden ikke umiddelbart se fordelen ved at blive beskattet som grænsegænger i forhold til at blive tax resident i Thailand - men det er igen uden at jeg kender reglerne for grænsegængere - måske skribenten som anbefaler dig denne løsning kan fortælle om fordelene herved. En tredie skribent mener ikke du bliver beskattet i Thailand af renter etc optjent i Dk - så let er tingene altså ikke generelt (i de øvrige EU lande f.eks), men i Thailand's tilfælde kan det være rigtigt (se pwc dokumentet som er linket af hugobørge - det er et aldeles glimrende dokument som beskriver i klar tekst hvordan reglerne er). Hvis man er fuldt skattepligtig i Danmark skal man jo også betale skat af renter optjent i andre lande - at man ikke oplyser om de udenlandske konti er en anden (og ulovlig) sag Skattepligt i Thailand af afkast af formue: Læs PWC dokumentet side 1 under assessable income. - forenklet sagt betaler du således skat af afkast indtjent udenfor Thailand (f.eks i Danmark) som i samme år bliver indført til Thailand. Skatteregler hvis du investerer i værdipapirer (med penge som står i Thailand) : PWC dokumentet side 2 Oprettelse af bankkonto i Thailand: For 5-7 år siden oprettede jeg en konto i Thailand med kun et turistvisum i hånden (Kasikorn bank i Pattaya) - om det er muligt i dag ved jeg ikke men du kan jo prøve (men lad være med at møde op i net t-shirt, speedo's og klipklapper ) - hvis ikke det umiddelbart er muligt kan du jo forklare dem din situation - jeg synes de viser pæn fleksibilitet overfor mig, men nu har jeg jo også været kunde i flere år *S*. Hvis du vil vide mere, må du til tasterne igen Held og lykke med dit ophold i Thailand |
|
|
Nero |
Lagt på d. 04/08-2015 12:26
|
Conrad skrev: Nero, Når man bliver beskattet i Danmark som grænsegænger, så skal man ikke betale skat af renter fra indestående i danske banker. Det er lidt uklart om Class88 kan blive beskattet som grænsegænger, da man skal have hovedparten af sin indtægt i Danmark, jeg kan ikke huske om % er 70, men det kan man se på Skats hjemmeside, hvor man iøvrigt kan læse om reglerne for grænsegængere. Indrømmet, er ikke voldsomt inde i disse underlige "GrænseGænger" regler. Nu fik vi så svar vedr. skatten i Thailand på aktie udbytte. Jeg er personligt, meget interesseret i hvordan landet ligger med kurs gevinster, på aktier handlet fra Thailand. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 04/08-2015 13:48
|
Nero skrev: Conrad skrev: Nero, Når man bliver beskattet i Danmark som grænsegænger, så skal man ikke betale skat af renter fra indestående i danske banker. Det er lidt uklart om Class88 kan blive beskattet som grænsegænger, da man skal have hovedparten af sin indtægt i Danmark, jeg kan ikke huske om % er 70, men det kan man se på Skats hjemmeside, hvor man iøvrigt kan læse om reglerne for grænsegængere. Indrømmet, er ikke voldsomt inde i disse underlige "GrænseGænger" regler. Nu fik vi så svar vedr. skatten i Thailand på aktie udbytte. Jeg er personligt, meget interesseret i hvordan landet ligger med kurs gevinster, på aktier handlet fra Thailand. Det her skulle vaere svaret til Nero's spoergsmaal: With proper documentation, the following types of income are exempt: Capital gains from the sale of shares of a public company registered on the stock exchange of Thailand; |
|
|
milex |
Lagt på d. 04/08-2015 14:20
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 830 |
hugoboerge skrev: Nero skrev: Conrad skrev: Nero, Når man bliver beskattet i Danmark som grænsegænger, så skal man ikke betale skat af renter fra indestående i danske banker. Det er lidt uklart om Class88 kan blive beskattet som grænsegænger, da man skal have hovedparten af sin indtægt i Danmark, jeg kan ikke huske om % er 70, men det kan man se på Skats hjemmeside, hvor man iøvrigt kan læse om reglerne for grænsegængere. Indrømmet, er ikke voldsomt inde i disse underlige "GrænseGænger" regler. Nu fik vi så svar vedr. skatten i Thailand på aktie udbytte. Jeg er personligt, meget interesseret i hvordan landet ligger med kurs gevinster, på aktier handlet fra Thailand. Det her skulle vaere svaret til Nero's spoergsmaal: With proper documentation, the following types of income are exempt: Capital gains from the sale of shares of a public company registered on the stock exchange of Thailand; Hvad så med tab på shares?? Ku' jo også være en mulighed |
|
|
Nero |
Lagt på d. 04/08-2015 14:31
|
hugoboerge skrev: Nero skrev: Conrad skrev: Nero, Når man bliver beskattet i Danmark som grænsegænger, så skal man ikke betale skat af renter fra indestående i danske banker. Det er lidt uklart om Class88 kan blive beskattet som grænsegænger, da man skal have hovedparten af sin indtægt i Danmark, jeg kan ikke huske om % er 70, men det kan man se på Skats hjemmeside, hvor man iøvrigt kan læse om reglerne for grænsegængere. Indrømmet, er ikke voldsomt inde i disse underlige "GrænseGænger" regler. Nu fik vi så svar vedr. skatten i Thailand på aktie udbytte. Jeg er personligt, meget interesseret i hvordan landet ligger med kurs gevinster, på aktier handlet fra Thailand. Det her skulle vaere svaret til Nero's spoergsmaal: With proper documentation, the following types of income are exempt: Capital gains from the sale of shares of a public company registered on the stock exchange of Thailand; Det er jo helt vildt HB. Hvorfor har du ikke fortalt mig det noget før? Min formue kunne være fordoblet |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 04/08-2015 15:21
|
Nero skrev: hugoboerge skrev: Nero skrev: Conrad skrev: Nero, Når man bliver beskattet i Danmark som grænsegænger, så skal man ikke betale skat af renter fra indestående i danske banker. Det er lidt uklart om Class88 kan blive beskattet som grænsegænger, da man skal have hovedparten af sin indtægt i Danmark, jeg kan ikke huske om % er 70, men det kan man se på Skats hjemmeside, hvor man iøvrigt kan læse om reglerne for grænsegængere. Indrømmet, er ikke voldsomt inde i disse underlige "GrænseGænger" regler. Nu fik vi så svar vedr. skatten i Thailand på aktie udbytte. Jeg er personligt, meget interesseret i hvordan landet ligger med kurs gevinster, på aktier handlet fra Thailand. Det her skulle vaere svaret til Nero's spoergsmaal: With proper documentation, the following types of income are exempt: Capital gains from the sale of shares of a public company registered on the stock exchange of Thailand; Det er jo helt vildt HB. Hvorfor har du ikke fortalt mig det noget før? Min formue kunne være fordoblet Nero bor du i Thailand eller udenfor Thailand ? I et indlaeg naevner du udbytte FRA Thailand. |
|
|
Nero |
Lagt på d. 04/08-2015 16:45
|
Hej H.B. Bor kun i Thailand, når det er koldt nord på. Men det er det jo (for mig) 4-5 måneder om året. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 04/08-2015 17:49
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Nero skrev: Bor kun i Thailand, når det er koldt nord på. Men det er det jo (for mig) 4-5 måneder om året. Det var godt, du fik den parentes med, jeg skulle lige til at råbe højt |
|
|
Fido |
Lagt på d. 05/08-2015 07:06
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
Nero skrev: hugoboerge skrev: Nero skrev: Conrad skrev: Nero, Når man bliver beskattet i Danmark som grænsegænger, så skal man ikke betale skat af renter fra indestående i danske banker. Det er lidt uklart om Class88 kan blive beskattet som grænsegænger, da man skal have hovedparten af sin indtægt i Danmark, jeg kan ikke huske om % er 70, men det kan man se på Skats hjemmeside, hvor man iøvrigt kan læse om reglerne for grænsegængere. Indrømmet, er ikke voldsomt inde i disse underlige "GrænseGænger" regler. Nu fik vi så svar vedr. skatten i Thailand på aktie udbytte. Jeg er personligt, meget interesseret i hvordan landet ligger med kurs gevinster, på aktier handlet fra Thailand. Det her skulle vaere svaret til Nero's spoergsmaal: With proper documentation, the following types of income are exempt: Capital gains from the sale of shares of a public company registered on the stock exchange of Thailand; Det er jo helt vildt HB. Hvorfor har du ikke fortalt mig det noget før? Min formue kunne være fordoblet Det gælder jo så kun for handel med aktier der er noteret på Børsen i Thailand. One man's ceiling is another man's floor |
|
|
Nero |
Lagt på d. 05/08-2015 10:59
|
Fido skrev: Nero skrev: hugoboerge skrev: Nero skrev: Conrad skrev: Nero, Når man bliver beskattet i Danmark som grænsegænger, så skal man ikke betale skat af renter fra indestående i danske banker. Det er lidt uklart om Class88 kan blive beskattet som grænsegænger, da man skal have hovedparten af sin indtægt i Danmark, jeg kan ikke huske om % er 70, men det kan man se på Skats hjemmeside, hvor man iøvrigt kan læse om reglerne for grænsegængere. Indrømmet, er ikke voldsomt inde i disse underlige "GrænseGænger" regler. Nu fik vi så svar vedr. skatten i Thailand på aktie udbytte. Jeg er personligt, meget interesseret i hvordan landet ligger med kurs gevinster, på aktier handlet fra Thailand. Det her skulle vaere svaret til Nero's spoergsmaal: With proper documentation, the following types of income are exempt: Capital gains from the sale of shares of a public company registered on the stock exchange of Thailand; Det er jo helt vildt HB. Hvorfor har du ikke fortalt mig det noget før? Min formue kunne være fordoblet Det gælder jo så kun for handel med aktier der er noteret på Børsen i Thailand. Ups, det sætter sagen, i et helt andet perspektiv. Troede i min naivitet, det var muligt at sidde i Thailand og handle C 20 aktier, til depot i en Thailandsk Bank. Og dermed score evt. kursgevinster til den Thailandske konto. |
|
|
Sbasiam |
Lagt på d. 07/08-2015 06:49
|
Begynder Antal indlæg: 14 |
Det der skatteteknisk er væsentligt for hvordan det danske skattevæsen behandler dig, hvis du flytter til Thailand er om du er fuldt skattepligtig til Danmark eller kun begrænset skattepligtig. Man kan f. eks. opnå at blive begrænset skattepligtig, hvis man ikke ejer fast ejendom i Danmark og ikke arbejder i Danmark og ikke har rådighed over anden bolig i Danmark. Begrænset skattepligt til Danmark giver en række fordele. Derfor er SKATs praksis for at anerkende at man er begrænset skattepligtig til Danmark ret hård. Der er faldet mange domme og kendelser om dette emne, formentlig fordi der kan være rigtig mange penge på spil. Der er under en række betingelser, som jeg ikke har sat mig ind i (jeg har ikke sommerhus i DK) mulighed for at have et sommerhus i Danmark og stadig være begrænset skattepligtig til Danmark. Men du kan nemt komme ud i fortolkningsspørgsmål og slagsmål med SKAT. Det der er væsentligt er om du har rådighed over en bopæl i Danmark og et hotelværelse kan godt tælle som bopæl, så man ikke kun er begrænset skattepligtig til Danmark, men fuldt skattepligtig til Danmark. Hvis du vil have en hurtig indføring så se SKATs juridiske vejledning afsnit C.F.1.2.3 Hvornår ophører skattepligten ved fraflytning? Den finder du nemmest på www.tax.dk, der er et skyggesite af SKAT.dk. Når du læser SKATs juridiske vejledning så bør du have i baghovedet at SKATs juridiske vejledning er skrevet således, at SKAT kan skrabe flest mulige penge hjem og at der er fejl og mangler i den juridiske vejledning fra SKAT. Hvis du ikke kan opnå begrænset skattepligt til Danmark er du fuldt skattepligtig til Danmark. Det betyder at du bliver beskattet efter Kildeskattelovens §1. For din skatteberegning i Danmark svarer det til at du er fuldt skattepligtig til Danmark, lige som hvis du tager på sommerferie i 6 uger. Alt hvad du tjener overalt i verden er skattepligtigt til Danmark, medmindre det er undtaget ved lov eller en dobbeltbeskatningsaftale. Hvis du er begrænset skattepligtig til Danmark, så er du simplificeret sagt kun indkomst skattepligtig til Danmark af visse typer danske indkomster. Hovedregelen er de indkomsttyper der er listet i Kildeskattelovens §2. Indkomst du optjener i Thailand er som hovedregel ikke skattepligtig i Danmark. Kildeskatteloven kan du finde på retsinfo.dk. Lov no 1403 af 2010. Der er en hel række ændringslove til Kildeskatteloven, men så vidt jeg ved er der ikke nogen ændringer til §1 og §2. I kildeskattelovens §2 står ikke noget om at man som begrænset skattepligtig skal betale skat af renter, og det er derfor nogle på denne tråd har skrevet, at du ikke skal betale skat til Danmark af danske renteindtægter. Men det gælder kun hvis du er begrænset skattepligtig til Danmark. Renter skal i den her sammenhæng fortolkes ret bredt, det betyder f. eks. renter på bankbog, renter på pantebreve, rente på private fordringer, udbytte af obligationer, renter i foderstof forretningen o.s.v. Jeg mener også rente af obligationer udbetalt via en investeringsforening er skattefrit, hvis du er begrænset skattepligtig til Danmark, men loven om beskatning af udbytter fra investeringsforeninger er lige ændret, og jeg har ikke slået det efter. I kildeskatteloven §2 står ikke at du er fritaget for at betale skat af renter, men fordi det ikke er listet i §2 at du skal betale skat af renter, så er du fritaget for at betale dansk skat af renter. Hvis du altså er begrænset skattepligtig til Danmark. Et forhold som mange der er begrænset skattepligtige ikke er klar over er, at man som begrænset skattepligtig er fritaget for PAL (pensionsafkastloven) beskatning på 15,3 % af udbytter på pensionsopsparinger. Har man store pensionsopsparinger bliver det også til en slags penge. Man skriver til SKAT og anmoder om et brev fra SKAT, der dokumenterer at man er fritaget for beskatning efter Pensionafkastloven. Dette brev fra SKAT kopierer man til sine pensionsselskaber og beder om fritagelse for PAL beskatning. SKAT tager sig lang tid til at skrive det brev og pensionselskaberne har typisk en lang sagsbehandlingstid, men pensionselskaberne retter som regel udbytterne tilskrevet din konto med tilbagevirkende kraft til den dato, hvor du blev begrænset skattepligtig. Man skal huske at fortælle pensionsselskabet hvis man ikke længere er begrænset skattepligtig, så man skal betale PAL skat igen. For eksempel hvis man flytter tilbage til Danmark. At undlade at gøre så er antagelig skattesvig eller lignende. Lønmodtagernes Dyrtidsfond er en undtagelse, de skal betale PAL skat uanset om indskyderen kun er begrænset skattepligtig til Danmark eller er fuldt skattepligtig. Hvad angår dit oprindelige spørgsmål om beskatning af aktieudbytte, så kan det være en rigtig god forretning at blive skattepligtig i Thailand og betale skat af sine danske aktieudbytter i Thailand. Ifølge dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Thailand artikel 10 kan Danmark kun beskatte danske aktieudbytter og udbytter fra investeringsforeninger, der investerer i aktier, med 10% i stedet for de 27% skat som du skal betale som fuldt skattepligtig til Danmark. Det er en forudsætning i artikel 24 i dobbeltbeskatningsaftalen for den begrænsede danske skat, at du overfører det danske aktieudbytte til Thailand samme kalender år som det optjenes og underkaster det beskatning i Thailand. Men hvis din økonomi er skruet rigtigt sammen, så vil du kun betale 0-5% skat til Thailand af dette danske aktieudbytte, så du i princippet kan nøjes med at betale lidt mere end 10% i skat af aktier og investeringsforeninger, der invester i aktier, som du har i et depot din normale dansk bank. Du skal registres som skatteyder i Thailand og betale Thai skat for at kunne anvende dobbeltbeskatningsaftalen. For at blive skatteyder i Thailand skal du have opholdt dig i Thailand i mere end 180 dage i et skatteår. Vær forberedt på at dokumentere opholdet med passtempler eller lignende. Jeg har ikke haft nogle problemer med det lokale Thai skattevæsen. Det hjælper når jeg kommer og siger, at jeg skal betale skat og ikke skal have skat tilbage. Det giver også goodwill på andre thai regeringskontorer når man kan fremlægge kvittering for skattebetaling. SKAT har en formular (06.003 ENG) som SKAT ønsker skal underskrives af Thai skattevæsen som dokumentation på at du betaler skat i Thailand og dermed er omfatte af dobbeltbeskatningsaftalen og kan få tilbagebetalt de 17% aktieudbytteskat. Den vil det Thailandske skattevæsen ikke skrive under, men der er stadig mulighed for at få de 17% af udbytteskatten på 27% tilbage. Jeg har bare ikke tid til at beskrive hvordan her og nu. Hvis du kan læse engelsk så vil jeg anbefale dig at købe bogen "What every executive needs to know about Thailand tax". Den er skrevet af Narit Direkwattanachai, forlaget Narit og associates, ISBN 978-974-496-614-8. Jeg købte den i Asia Books, Bangkok, for 1500 baht. Ca. 550 sider når man fjerner reklamerne. Efter læsning har man en langt bedre forståelse af hvordan Thailand fungerer og hvorfor ud fra et skatteteknisk synspunkt. Bogens pris har tjent sig hjem mange gange i form af formindsket skattebetaling til Thailand i mit tilfælde. Jeg har ikke nogen økonomiske interesser i bogen, firmaet forfatteren arbejder i eller i Asia Books. Når du forlader Danmark har du mulighed for at betale din kursgevinstskat af dine danske aktier, men du kan også få udsættelse med skatten til du sælger aktierne. Udsættelse af beskatning af kursgevinsten er et MEGET komplekst regelsæt, så jeg valgte at betale skatten da jeg forlod Danmark. Andre har kort nævnt denne skat ovenfor i tråden. Det kan være en fordel at udsætte skatten på kursgevinster hvis aktiemarkedet kollapser. Angående de 800.000 thai baht på en bankkonto. Ved at spørge efter højere renter i banken kan du sommetider få en speciel konto med højere rente. Jeg har 400.000 stående på en konto med variabel rente, som vist for tiden er 1,75 % med månedlig tilskrivning, hvor en almindelig savings account giver ca. 0,25 til 0,5 % med halvårlig eller årlig rentetilskrivning. Og renter fra din Thai bank er skattefrie i Thailand hvis summen er under THB 20.000 per år. Som begrænset skattepligtig i Danmark skal du ikke betale skat af Thailandske renter. Undskyld slåfejl jeg har ikke tid til at læse korrektur. Jeg skal i banken inden de lukker. |
|
|
Class88 |
Lagt på d. 07/08-2015 11:21
|
Begynder Antal indlæg: 12 |
Tak for alle de gode input Når jeg forsøger at samle det, så er der stadigvæk nogle ting jeg gerne vil have afklaret: 1) jeg afleverer "nøglerne" i Danmark, betaler min udestående skat m.v., og bliver væk som udgangspunkt i det mindste de første 365 dage. 2) men, skal vel være skattepligtige et eller anden sted, bliver man så ikke det pr. automatik i Thailand hvis jeg opholder mig der i mere end 180 dage? 3) hvis ja jfr. pkt. 2, hvad så med de penge jeg lader stå på konti i DK og evt. Bruger til aktieinvestering via online, f,eks Nordnet i DK. Hvor beskattes evt. gevinst, i Thailand eller ingen steder idet ude af DK skattesystem og Thailand beskatter kun indenlandsk afkast eller? 4) grunden til jeg spørger er også, at i Malaysia skal man åbenbart kun betale skat af afkast genereret i Malaysia, ikke "overseas afkast", hvis det ikke bringes ind i landet. Mener UK har noget tilsvarende. |
|
|
Sbasiam |
Lagt på d. 07/08-2015 16:48
|
Begynder Antal indlæg: 14 |
med henvisning til dit seneste indlæg (no 17 i tråden). Dit punkt 1: Hvis med at aflevere "nøglerne" mener at du udlever dit hus / lejlighed i et år, er det normalt ikke nok til at opnå begrænset skattepligtig status i Danmark. For at opnå begrænset skattepligtig status skal du normalt udleje din bolig uopsigelig i 3 år. Der er dog undtagelser. Eller sælge boligen. Se for eksempel SKATs juridiske vejledning som der tidligere er henvist til. I gamle dage (ca. 1985) kunne man indføje diplomat klausulen i lejekontrakten og stadig få den godkendt af SKAT. Diplomat klausulen siger, at det ellers uopsigelige lejemål, kan opsiges med x måneders varsel hvis udlejers tjeneste i udlandet bliver bragt til ophør. Diplomater kan jo blive smidt ud af det land de arbejder i på grund af udenrigspolitiske forhold uden for deres kontrol og det firma du arbejder for i udlandet kan blive lukket. Hvis du med at aflevere nøglerne mener at du har solgt al fast ejendom i Danmark, så har du næsten sikret dig at du ikke opfylder kildeskattelovens §1 stk 1 punkt 1, og er så næsten nede i Kildeskattelovens § 2, som er den begrænset skattepligt til Danmark. Dit punkt 2: Man kan faktisk relativt nemt være i en tilstand hvor man kun er begrænset skattepligtig til Danmark og tilsvarende begrænset skattepligtig til de andre lande hvor man har sin indtægter fra. Man kan faktisk relativt nemt opnå ikke at være "fuldt" skattepligtig i noget land. Det kræver at man flytter lidt rundt. Skatteadvokater og lignende rådgiver om hvordan man helt lovligt gør det. Det er dog ofte økonomisk mere optimalt at vælge et enkelt land at opholde sig i, blive "fuldt" skattepligtig i dette land og så bruge reglerne i dobbeltbeskatningsaftalerne mellem dette land og de lande hvor man har sine indtægter fra til at nedbringe sin skat. Du bliver ifølge Thai skattelov "fuldt" skattepligtig i Thailand når du har været i landet i 180 dage i et kalenderår. Bemærk kalenderår. Lovteksten siger skatteår, men da skatteåret følger kalenderåret, så skriver jeg kun om kalenderår. Lad os tage et eksempel. Hvis du er i Thailand 120 dage i slutningen af 2013 (sidste 4 måneder) og derefter er i Thailand de første 3 måneder (90 dage) så har du været i Thailand 210 dage, hvilket er mere end de 180 dage. Men da de 210 dage er fordelt udover 2 kalenderår, så har du ikke noget kalenderår hvor du har været i Thailand mere end 180 dage og kan dermed ikke opnå skattepligt i Thailand. Eller du kan undgå skattepligten til Thailand hvis du vil det. Hvis de 210 dage havde ligget fra februar 2013 og frem, og alle dage i 2013, så var du "fuldt" skattepligtig til Thailand i 2013. Hvis du opholder dig i Thailand mindre end 180 dage i et skatteår og har indtægter fra Thailand, så kan du stadig være skattepligtig af disse indtægter i Thailand, under visse omstændigheder, selv om du ikke er "fuldt" skattepligtig til Thailand. Det svarer til at være begrænset skattepligtig i Danmark. Så det kan betale sig at regne på hvornår du skal ankomme til Thailand under hensyntagen til om du vil opnå skattepligt i Thailand og f. eks. bruge dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Thailand til at nedbringe din skat i Danmark. Hvis du vil tilbringe længere tid i Thailand, så kan du med dobbeltbeskatningsaftalen flytte noget af din skattebetaling til Thailand hvor du opholder dig, så der bliver bedre råd til veje, politi, hospitaler med mere i Thailand som du benytter dig af. Din skattebetaling til Danmark bliver så mindre, men da du ikke slider på vejene i Danmark og ikke har noget sygesikringskort, så er det vel OK. Men det er din afgørelse. Det er dig der betaler. Du bliver ikke automatisk registreret i Thailand som skattepligtig efter 180 dage. Du skal selv melde dig til skattevæsenet i Thailand og oplyse at du har nu været 180 dage i et kalenderår i Thailand og gerne vil registreres som skattepligtig (og vil indlevere selvangivelse). Thailand har ikke noget svarende til det danske folkeregister, hvor det Thailandske skattevæsen kan slå op og sige haps nu har du været i Thailand 181 dage i et kalenderår, og så vil vi gerne have en selvangivelse. De kunne få oplysningerne fra immigration, men det gør de ikke. Sålænge en stor del af den thailandske befolkning ikke afleverer selvangivelse (en stor del af dem tjener for lidt til at betale skat), så er det nok ikke topprioritet hos det thailandske skattevæsen at få dig registreret som skatteyder. Det er i deres øjne sandsynligt at du rejser hjem efter et par år. Da jeg skulle registreres som skatteyder i Thailand tog det hele 20 minutter, fordi printeren der skulle printe mit skatteyder nummer bevis drillede personalet. Personalet undskyldte meget hvor lang tid det havde taget. Jeg afleverede ved samme lejlighed min selvangivelse og betalte min Thailandske skat kontant. Dit punkt 3: Svaret på punkt 2 er hverken et ja eller et nej. Det afhænger af hvordan du indretter dig. Som skrevet i tidligere svar, så er det en meget god ide at betale skat i Thailand og dermed via brug af dobbeltbeskatningsaftalen mellem Thailand og Danmark at reducere den danske skat af aktieudbytter til 10%. Det er en misforståelse som mange lige som du har, at fordi man rejser ud af Danmark, så er man ude af det danske skattesystem. Det er man ikke. Man er begrænset skattepligtig til Danmark. Man betaler f.eks. stadig udbytteskat af aktier i dansk depot. Man betaler skat af pensionsudbetalinger og folkepension. Så man er først ude af dansk skattebetaling når samt ikke har nogen aktiver eller tilgodehavender i Danmark. Du kan som tidligere redegjort for selv bestemme om du vil betale Thailandsk skat af dine danske aktieudbytter i Thailand. Det kan ofte betale sig at betale thai skat, hvis du ikke har Thailandsk lønindkomst, da du har et bundfradrag på THB 150.000 + en række andre fradrag før du begynder at betale 5% i skat. Efter at du har betalt 5 % skat af de første 150.000 baht over bundgrænsen og dine fradrag, så betaler du 10% af de næste THB 200.000. Se skattesatserne og fradragene på nettet på Thai skattevæsens hjemmeside: http://www.rd.go....45.0.html. De 5, 10 og 15% skat af toppen af din indkomst i Thailand skal sammenholdes med at du kan få 17% udbytteskat retur fra SKAT. Sålænge den Thailandske marginal skatteprocent er mindre end det du kan få retur fra danske SKAT, kan det betale sig at lade sig beskatte i Thailand. Du kan selv bestemme hvor stor en del af dine danske udbytter du vil have beskattet i Thailand, for udbytterne skal bringes ind i Thailand samme år som de er udbetalt, for at blive beskattet i Thailand. Så dem du ikke vil have beskattet i Thailand, beholder du bare i Danmark til efter nytår og så flytter du dem til Thailand uden at der skal betales Thai skat. Til gengæld må du vinke farvel til 17% fra SKAT for den del af aktieudbyttet som du ikke tager til Thailand. Det er som reglerne er i dag, men det ændres nok med tiden, og når det sker skal du og alle andre udlændinge rigtig til at studere dobbeltbeskatningsaftalen mellem deres hjemland(e) og Thailand. ad dit punkt 4. Jeg ved ikke noget om Malysias beskatning af oversøsisk afkast, men det er rigtigt at UK har haft en sådan ordning. Men der er ifølge BBC politisk rumlen i Parlamentet i London om at det vil man stoppe og jeg ved ikke hvad status er på den ordning nu. Men hvis du flytter til et land, hvor der ikke sker beskatning af dine danske aktieudbytter, så er dine muligheder for at få udbytteskat betalt tilbage af dansk SKAT ikke baseret på ordlyden om dividender i dobbeltbeskatningsaftalen mellem dette land og Danmark. Du kan så se på Kildeskattelovens §2 stk 5 anden sætning. Her kan du kun få 12 % udbytteskat tilbage fra SKAT. Forudsat dobbeltbeskatningsaftalen mellem dette land og Danmark overholder en række generelle krav. Jeg har ikke med success prøvet at bruge den paragraf. Som Thai skattelov er i dag så kan du have alle former for udenlandsk indkomst uden at de bliver beskattet i Thailand. Udenlandsk indkomst beskattes kun såfremt du er "fuldt" skattepligtig til Thailand og du bringer indkomsten ind i Thailand i samme år som den er indtjent. Hvis du beholder din udenlandske indkomst i din udenlandske bank indtil et nytår er passeret kan du indføre den udenlandske indkomst uden at den er skattepligtig i Thailand. Hvis du er Thai statsborger, så kan du så vidt jeg ved ikke beholde pengene på en udenlandsk bankkonto indtil du kan indføre dem skattefrit, uden at komme i konflikt med Thailandske love om fremmed valuta, idet du som Thai statsborger skal veksle pengene til Thai Baht straks de kommer på din konto. |
|
|
GAMBIT |
Lagt på d. 07/08-2015 21:13
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1244 |
Småstilleogrolige indlæg Sbasiam Minder mig om at kaffen er klar. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 07/08-2015 22:10
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Snup en Regency til den kaffe GAMBIT, det her er dæl´me en eksperttråd. Tak til Sbasiam, der var endda noget info. jeg fattigrøv ku´ bruge! |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |