Se indlæg
 Udskriv debat
ER DU TILFREDS.. ikke jeg
birkedhoj
Jeg tror du har ret Asian farmer. Jeg tror også den skat vi betaler som arbejdende folk, er til driften mens vi er på arbejdsmarkedet.

Cali, Man har jo så stadig muligheden for at returnere til Danmark hvis det skulle blive nødvendigt evt. af helbredsmæssige årsager.
Så er det jo fint med lidt i kassen.
Flyver PE med THAI altid

natty
cali111 skrev:

Pointen i mit indlæg er netop, at Danmark kunne spare mange penge, ved at give den fattige pensionist hele pensionen med, så det var muligt at bosætte sig udenfor EØS.

Det ville give pensionisten lidt bedre livskvalitet, uden det koster samfundet ekstra.

Det ville ovenikøbet spare samfundet for tusindvis af kroner til boligsikring og diverse tilskud til den pensionist, som kun har folkepensionen at leve af.....

Valide argumenter, som kan bruges til noget.
Der hvor min kæde hopper af, er når jeg ser indlæg, som er fyldt med ynk og offerroller.
Indlæg hvor man ikke kan forstå, at der er en historisk baggrund for reglerne, indlæg hvor man nærmest blamer EU for reglerne, og ikke forstår at EU faktisk har været en kæmpe fordel, så man NU kan få hele sin pension med inden for gruppen, og indlæg hvor det nærmest lyder som om, at reglerne kommer som en kæmpe overraskelse.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

cali111
Asian Farmer skrev:

Den anklagede kan ovenikøbet risikere at få stoppet for sine ydelser, indtil man har bevist, at man er uskyldig. En ankesag som kan tage flere måneder. Men som giver varig beskæftigelse til sagsbehandlerne og ingen kompensation for afsavn til den frikendte.[color=#cc0000][/color]

Rene engelske tilstande... men i et system hvor alle synes de får for lidt, og betaler for meget........ forsøger gud og hvermand at mele sin egen kage.
Til dato fatter jeg hat af hvorfor et område med under 20% af Bangkoks eller New Yorks befolkning, både behøver regioner, regering osv osv.......

cali111... Pensionister bidrager ikke, de modtager kun!
(Dengang de bidrog var til deres egne unger og forældre)

I grundloven står der, at staten har forsørgerpligt, for den som ikke kan forsørge sig selv. Det er vel derfor vi blandt andet har kontanthjælp, førtidspension og folkepension.

http://www.aseanmctour.dk
cali111
birkedhoj skrev:

Jeg tror du har ret Asian farmer. Jeg tror også den skat vi betaler som arbejdende folk, er til driften mens vi er på arbejdsmarkedet.

Cali, Man har jo så stadig muligheden for at returnere til Danmark hvis det skulle blive nødvendigt evt. af helbredsmæssige årsager.

Det har du fuldstændig ret i. Den mulighed skal man da selvfølgelig have. Man betaler jo stadig skat af sin pension til det hjemlige velfærd system, uanset hvor man vælger at bo.

Men hvis man nu hellere vil bo i Thailand, forsikre sig selv og ikke ligge den danske stat til belastning,
som kan lade sig gøre, ved at udbetale pensionisten den fulde pension.

Det koster jo ikke staten ekstra. Men tværtimod sparer staten tusindvis af kroner.

Det er jo et spørgsmål om det frie valg og ens personlige frihed.

Hvorfor skal staten blande sig i, hvor et voksent menneske vil bo eller rejse hen, blot fordi man får sin grundlovssikrede pension.
Redigeret af cali111 d. 20/06-2015 11:46

natty
cali111 skrev:

Asian Farmer skrev:

Den anklagede kan ovenikøbet risikere at få stoppet for sine ydelser, indtil man har bevist, at man er uskyldig. En ankesag som kan tage flere måneder. Men som giver varig beskæftigelse til sagsbehandlerne og ingen kompensation for afsavn til den frikendte.[color=#cc0000][/color]

Rene engelske tilstande... men i et system hvor alle synes de får for lidt, og betaler for meget........ forsøger gud og hvermand at mele sin egen kage.
Til dato fatter jeg hat af hvorfor et område med under 20% af Bangkoks eller New Yorks befolkning, både behøver regioner, regering osv osv.......

I grundloven står der, at staten har forsørgerpligt, for den som ikke kan forsørge sig selv. Det er vel derfor vi blandt andet har kontanthjælp, førtidspension og folkepension.

Men der står intet om hvordan den forsørgerpligt skal udmøntes, det kunne vel i og for sig være med madkuponer. Der står heller ikke i grundloven, at forsørgerpligten skal foregå med kontanthjælp, førtidspension og folkepension, det er en ren politisk beslutning. Endeligt og ikke mindst, står der intet i grundloven om at staten skal forsørge dig hvis du vælger at bosætte dig uden for landets grænser.

www.grundloven.dk
Scroll ned til paragraf 75 stk. 2,... "dog mod at underkaste sig de forpligtigelser, som loven herom byder"
Redigeret af natty d. 20/06-2015 11:44
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

cali111
natty skrev:

cali111 skrev:

Asian Farmer skrev:

Men der står intet om hvordan den forsørgerpligt skal udmøntes, det kunne vel i og for sig være med madkuponer. Der står heller ikke i grundloven, at forsørgerpligten skal foregå med kontanthjælp, førtidspension og folkepension, det er en ren politisk beslutning. Endeligt og ikke mindst, står der intet i grundloven om at staten skal forsørge dig hvis du vælger at bosætte dig uden for landets grænser.

www.grundloven.dk
Scroll ned til paragraf 75 stk. 2,... "dog mod at underkaste sig de forpligtigelser, som loven herom byder"

Staten kunne spare tusindvis af kroner, ved at udbetale den fulde pension og derved forbedre livskvaliteten for de pensionister, som vælger at bo udenfor EØS.
En værdig behandling af de borgere, som gennem et helt arbejdsliv har bidraget til Det Danske Velfærdsamfund.

En win win situation for alle parter, som ikke koster samfundet en bøjet femøre. Men forøger livskvaliteten betydeligt, hos den som af helbredsmæssige eller anden årsag, gerne vil bo i f.eks. Thailand permanent.
Redigeret af cali111 d. 20/06-2015 12:11

holmholm
cali111 skrev:

birkedhoj skrev:

Det har du fuldstændig ret i. Den mulighed skal man da selvfølgelig have. Man betaler jo stadig skat af sin pension til det hjemlige velfærd system, uanset hvor man vælger at bo.

Men hvis man nu hellere vil bo i Thailand, forsikre sig selv og ikke ligge den danske stat til belastning,

Det koster jo ikke staten ekstra. Men tværtimod sparer staten tusindvis af kroner.

Hvorfor skal staten blande sig i, hvor et voksent menneske vil bo eller rejse hen, blot fordi man får sin grundlovssikrede pension.

Jeg er 100 % enig med dig cali111.

Den danske statskasse kunne spare mange penge ved at sende pensionstillægget med pensionisten, lige meget hvor denne bosætter sig.

Statskassen sparer også mange penge når den yder reintegrationsbistand til indvandrere som vender retur til deres hjemland. Bolighjælp, varmehjælp, medicintilskud, hospitalsophold, kontanthjælp mm.

En indvandrer som hører til i gruppe 1 (herunder Thailand ) modtager resten af livet enten 2000 eller 2800 kr. afhængig af tidspunktet for hvornår opholdstilladelsen er tildelt.

En ganske god forretning for statskassen.
Redigeret af holmholm d. 20/06-2015 12:36

Asian Farmer
holmholm skrev:

cali111 skrev:

birkedhoj skrev:

Jeg er 100 % enig med dig cali111.

Den danske statskasse kunne spare mange penge ved at sende pensionstillægget med pensionisten, lige meget hvor denne bosætter sig.

Statskassen sparer også mange penge når den yder reintegrationsbistand til indvandrere som vender retur til deres hjemland. Bolighjælp, varmehjælp, medicintilskud, hospitalsophold, kontanthjælp mm.

En indvandrer som hører til i gruppe 1 (herunder Thailand ) modtager resten af livet enten 2000 eller 2800 kr. afhængig af tidspunktet for hvornår opholdstilladelsen er tildelt.

En ganske god forretning for statskassen.

Hovsa... nogen glemte helt at næve børnepenge/bidrag i forbindelse med udlændinge der forlader DK.... men det er så en anden snak..............

Hvorfor ikke bare indføre et engangsbeløb til fok der har nået pensionsalderen og ønsker at forlade DK, EU, EØS.......... ved evt tilbagevenden kan de så få grundydelse - 54,04 kr pr dag............

JohnBKK
cali111 skrev: "Hvorfor skal staten blande sig i, hvor et voksent menneske vil bo eller rejse hen, blot fordi man får sin grundlovssikrede pension."

Det gør staten fordi der er ca. 4-500.000 fremmede i landet, som gennem de sidste 40 år har suget af kassen, mens de lystigt har pendlet frem og tilbage mellem deres fødelande og det land de bliver forsørget af!

Der er bygget kæmpehuse til hele familien, måske lavet virksomheder og forretninger for den danske "ulandshjælp". Husk det er store penge når vi taler Pakistan, Mellemøsten, Nordafrika osv.

Alle de krav der er etableret når man som dansk pensionist vil flytte ud, hvilke lande man må flytte til, længde af ophold i DK ( mht. flytning til Thailand gælder der 10 års ophold i DK i perioden op til tilkendelse af pension) - del af pension der må medtages m.m. - er udelukkende indført for at begrænse ovennævnte "gøgeunge-gruppes" adgang til efter ganske få år på f.eks. førtidspension fluks at returnere til deres hjemland på evig forsørgelse.

Kan I slet ikke se den sammenhæng?

Har da intet med EU at gøre, heller ikke med uretfærdige regler eller dumme politikere, men kun at disse regler nu rammer alle, også danskere der vil rejse ud.
Redigeret af JohnBKK d. 20/06-2015 13:00

Nero
JohnBKK skrev:

cali111 skrev: "Hvorfor skal staten blande sig i, hvor et voksent menneske vil bo eller rejse hen, blot fordi man får sin grundlovssikrede pension."

Det gør staten fordi der er ca. 4-500.000 fremmede i landet, som gennem de sidste 40 år har suget af kassen, mens de lystigt har pendlet frem og tilbage mellem deres fødelande og det land de bliver forsørget af!

Der er bygget kæmpehuse til hele familien, måske lavet virksomheder og forretninger for den danske "ulandshjælp". Husk det er store penge når vi taler Pakistan, Mellemøsten, Nordafrika osv.

Alle de krav der er etableret når man som dansk pensionist vil flytte ud, hvilke lande man må flytte til, længde af ophold i DK ( mht. flytning til Thailand gælder der 10 års ophold i DK i perioden op til tilkendelse af pension) - del af pension der må medtages m.m. - er udelukkende indført for at begrænse ovennævnte "gøgeunge-gruppes" adgang til efter ganske få år på f.eks. førtidspension fluks at returnere til deres hjemland på evig forsørgelse.

Har da intet med EU at gøre, heller ikke med uretfærdige regler eller dumme politikere, men kun at disse regler nu rammer alle, også danskere der vil rejse ud.

Din meget rigtige forklaring, er præcis den samme orientering jeg fik fra en medarbejder, hos Udbetaling Danmark, da jeg meldte mig væk fra Dk i nogle måneder.

Jeg spurgte ind til hvordan og hvorfor, den sindssyge ordning med forskellige pensions satser og rapportering var blevet vedtaget.

Det var dog pakket lidt pænere ind fra Udb. Danmarks medarbejder.

Fy JohnBKK! Angry

hugoboerge
Nero skrev:

JohnBKK skrev:

Din meget rigtige forklaring, er præcis den samme orientering jeg fik fra en medarbejder, hos Udbetaling Danmark, da jeg meldte mig væk fra Dk i nogle måneder.

Jeg spurgte ind til hvordan og hvorfor, den sindssyge ordning med forskellige pensions satser og rapportering var blevet vedtaget.

Det var dog pakket lidt pænere ind fra Udb. Danmarks medarbejder.

Fy JohnBKK! Angry

Nero, hvad var den "rigtige" forklaring ? Hvis man spoerger UD faar man blot at vide at det er paa grung af EU og saa er den ikke laengere, ikke saerlig tilfredsstillende.

JohnBKK
@Nero:

Well, nu har jeg jo aldrig hævdet at være særlig stor tilhænger eller udøver af det man kalder "politisk korrekthed" ..

Hvorfor pakke al lortet ind i pæne ord, stanken breder sig da alligevel før eller siden!

Cool
Redigeret af JohnBKK d. 20/06-2015 13:51

sudsakhon
Udover, at det er nyt for mig at folkepension skulle være en grundlovssikret rettighed, så blander staten sig heller ikke i hvor man bosætter sig.

Striden handler om ekstratillæg til alderspension. (og naturligvis optjeningskriterier)

Men beskyttelseshensynet overfor de, denne alderspension var tiltænkt, er fuldstændig som beskrevet.

Man havde ikke i den socialdemokratiske velfærdsmodel taget højde for konsekvensen af egne bløde og naive udlændingepolitik.

Samme problem står vi overfor igen, hvor fronten er migrantarbejdere østfra.

Her er den danske velfærdsstat heller ikke gearet til at varetage den situation.

EU ligger bagved som en stopklods for, at disse forhold kan ændres.

Det jeg er bange for, er at den danske velfærdsmodel, på godt og ondt, er under afvikling.
Og det skyldes ikke kyniske "blå" politikere (som Johanne SM ville have udtrykt det) men simpelthen fordi at det ikke kan lade sig gøre at spille efter reglerne og tro at vi kan opretholde et gode uden at det "udfordres".

Det er som når de søde og velopdragne børn i klassen, som tager slik med og har et sindrigt og retfærdigt system om at dele så alle får lige meget, bliver udfordret af bøllerne fra parallelklassen, der også mener sig berettiget til en del af goderne.
Og i misforstået godhed (for man må ikke have fordomme) lader man som om at de stærke drenge overholder reglerne

Kunne man genkende Zenia Stampe? ;-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Nero
@HB.

Som nævnt fik jeg stort set en forklaring af den kvindelige medarbejder hos Udb, Danmark, som flugter med det JohnBKK skriver.

Men klart, det er ikke alle hos Udb. Danmark, som 'tør' sige hvordan tingene virkelig hænger sammen.

Det kaldes Politisk Korrekthed JohnBKK Angel

cali111
sudsakhon skrev:

Udover, at det er nyt for mig at folkepension skulle være en grundlovssikret rettighed, så blander staten sig heller ikke i hvor man bosætter sig.

Striden handler om ekstratillæg til alderspension. (og naturligvis optjeningskriterier)

Men beskyttelseshensynet overfor de, denne alderspension var tiltænkt, er fuldstændig som beskrevet.

Man havde ikke i den socialdemokratiske velfærdsmodel taget højde for konsekvensen af egne bløde og naive udlændingepolitik.

Samme problem står vi overfor igen, hvor fronten er migrantarbejdere østfra.

Her er den danske velfærdsstat heller ikke gearet til at varetage den situation.

EU ligger bagved som en stopklods for, at disse forhold kan ændres.

Det jeg er bange for, er at den danske velfærdsmodel, på godt og ondt, er under afvikling.
Og det skyldes ikke kyniske "blå" politikere (som Johanne SM ville have udtrykt det) men simpelthen fordi at det ikke kan lade sig gøre at spille efter reglerne og tro at vi kan opretholde et gode uden at det "udfordres".

Det er som når de søde og velopdragne børn i klassen, som tager slik med og har et sindrigt og retfærdigt system om at dele så alle får lige meget, bliver udfordret af bøllerne fra parallelklassen, der også mener sig berettiget til en del af goderne.
Og i misforstået godhed (for man må ikke have fordomme) lader man som om at de stærke drenge overholder reglerne

Kunne man genkende Zenia Stampe? ;-)

Staten blander sig da i, hvor man rejser hen, når man skal meddele til Udbetaling Danmark, hvor man rejser hen og hvor længe. Man skal da have være dansk statsborger i en del år, for at kunne få fuld folkepension. Om det er en grundlovssikret ret ved jeg ikke. Men det er da noget, man er berettiget til, ifølge Dansk lov.

Jeg er da godt klar over, at ændring af en regel, som kunne forbedre livskvaliteten væsentligt, for nogle få hundrede fattige folkepensionister, uden nogen omkostninger for samfundet, ikke får nogen medhold, hverken fra politikere eller medborgere, som har deres på det tørre. Der er for få, der vil få gavn af det, og dem det ikke berører er ligeglade.
Redigeret af cali111 d. 20/06-2015 14:35

Hymmer
Jeg er ked af modsige dig JohnBKK Cool

Men Danmark er nød til at importere arbejdskraft fra Udlandet hvis der overhovedet skal være noget der hedder social sikring om 20 år.

Arbejdsmarkedspensioner blev indfaset fordi man kunne beregne sig frem til at den velfærdsstat som Danmark havde, ikke vil kunne have ladet sig gøre efter de store generationer udfases af arbejdsmarkedet.

Fødselstallet i den vestlige verden er negativ, så for at holde tallene oppe er vi nød til at importere arbejdskraft. Med færre fødte længere levetid kan folkepension som vi kender ikke ikke lade sig gøre med mindre det sker. Og selv da må folk i fremtiden se mindre og mindre i folkepension, men kan glæde sig over det opvejes af arbejdsmarkedspensionerne.

Lige præcis de ting Mukke anfører som urimelige er indenrigspolitiske beslutninger. Der er ingen forordninger i EU omkring hvilke tillæg til pension etc man har ret til. Og selvom mange siger det modsatte så blander EU sig heller ikke i hvad de enkelte lande har af sygesikring for deres indbyggere eller udenlands boende.

Hvis kan være enig så langt at man kan sætte krav til dem der kommer til landet for at arbejde, at der er regler for optjening af div. pensioner etc.

Økonomien kører i ring så om få år vi vi råbe på arbejdskraft som omkring 2005, og der vil igen komme downperioder osv. osv.

Og for lige at slutte den om de tillæg der ryger ved at flytte til Thailand. Det er urimeligt helt enig, men begrundelsen er at man som Borger i EU skal kunne flytte rundt uden det betyder noget Men det er Danmark selv helt 100 % der bestemmer hvad vi skal have med til Thailand, ikke EU.

JohnBKK
Hymmer skrev: "Men Danmark er nød til at importere arbejdskraft fra Udlandet hvis der overhovedet skal være noget der hedder social sikring om 20 år."

Vrøvl, hvem har bildt dig det ind?

Fordi DA og andre hyler og skriger det nu på 20. år så bliver det ikke sandhed.

De siger der kun fordi det er et led i deres løntrykkeri og sociale dumpning!

Fremtiden - og nutiden - er automatiseret, der behøves slet ikke alle de arbejdere, det er unødvendigt.

Men kig da på de unge danskere der i lutter arrogance og hovmod går på gymnasiet, selvom de ikke har evnerne. De burde gå efter en teknisk- ell. handelsuddannelse istedet, men det er jo ikke fint nok.

Masser af hænder til erhvervslivet kunne findes der, istedet for import af billig arbejdskraft.

Anonym Bruger
...desuden behøver vi jo heller ikke hente al vores arbejdskraft fra fattige muslimske provinser og give dem statsborgerskab og alle de samme ydelser som danskerne er berettiget til. Man kunne jo indfører et såkaldt arbejdsvisum som fx LA anbefaler...et visum som gælder indenfor de brancher der mangler, fx læger, it specialister m.m. og som gælder så længe mange har et arbejde..personen har naturligvis egen sygeforsikring osv...nøjagtigt som når en dansker vil arbejde i fx Thailand.

Jeg vil hertil minde folk om at ikke-EU indvandrere har en arbejdsløshed på ca. 50 %, det er end da trukket op af fx asiater som har lav arbejdsløshed.

JohnBKK
Jeg vil gerne som dansker ha´mig frabedt flere af denne slags "højtuddannede" udlændinge" i DK:

http://www.dr.dk/...091907.htm

Klik på de links i artiklen fra DR, og læs:

"Marts 2010
Under en kikkertundersøgelse af en endetarm fører lægen kikkerten ind i patientens skede frem for endetarm. Undersøgelsen bliver afbrudt på grund af store smerter, fremgår det af Patientombuddets afgørelse i sagen.
Her får lægen kritik for "at handle væsentligt under normen for almindelig anerkendt faglig standard", og det bliver indskærpet, at lægen skal "udvise større omhu i sit fremtidige virke"."

Jeg ved at de er udlændinge, har familie på den egn, også ansat på sygehuset.

Som dansker skal man sgu´ ha´ tolk med nu om dage for at forstå hvad de siger, utroligt..

- men sådan er det jo!

PS: Beklager trådskredet, direkte foranlediget af Hymmer´s snak om import af arbejdskraft.
Redigeret af JohnBKK d. 20/06-2015 15:55

Fido
Girobank skrev:

Udlandsdanskere kan søge om lov til at stemme til Folketingsvalget, ja det skulle være rigtig, men ved dog ikke hvordan det skal foregå!

Er nok delvis enig, der ændres formentlig ikke ret meget ved noget som helst de kommende år!

Du mister som udgangspunkt retten til at stemme når du flytter til udlandet permanent .. mere end to år. Der er få undtagelser som næppe er relevante for mange af os herinde.

https://www.borge...svalg.aspx

One man's ceiling is another man's floor

Spring til debat: