Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Visum, indrejse og ophold i Thailand » Generelt omkring visum og indrejse
 Udskriv debat
Flytte retur til DK
Hero
Hej folkens

Jeg har et generelt spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe med.

Sagen er den, at jeg planlægger at flytte til Spanien for at bosætte mig. Dvs at jeg skal meddele til folkeregistret, at jeg er "left"

Hvad venter der mig, hvis jeg flytter til DK igen? Jeg er født og opvokset i DK.
Jeg ønsker specifikt, at vide om nogen har erfaringer med at flytte hjem til DK efter udenlandsophold.

*Den danske sommer byder i skrivende stund på overskyet, regn, blæst samt 11 grader*

hugoboerge
Hero skrev:

Hej folkens

Jeg har et generelt spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe med.

Sagen er den, at jeg planlægger at flytte til Spanien for at bosætte mig. Dvs at jeg skal meddele til folkeregistret, at jeg er "left"

Hvad venter der mig, hvis jeg flytter til DK igen? Jeg er født og opvokset i DK.
Jeg ønsker specifikt, at vide om nogen har erfaringer med at flytte hjem til DK efter udenlandsophold.

*Den danske sommer byder i skrivende stund på overskyet, regn, blæst samt 11 grader*

Du skal fortaelle Folkeregstret dvs din kommune at du emigrerer. Saa er du ude af systemet.

Hvis du vender tilbage skal du melde dig til Folkeregistret inden for 5 dage.

JohnBKK
"Hvad venter der mig, hvis jeg flytter til DK igen? Jeg er født og opvokset i DK.
Jeg ønsker specifikt, at vide om nogen har erfaringer med at flytte hjem til DK efter udenlandsophold."

Jeg har erfaring med det og gik kun og ventede på en mulighed for at komme afsted og væk fra DK igen!

Hero
Så ingen optagelsesprøve til mig, når jeg vender retur? Smile

Hero
JohnBKK skrev:

"Hvad venter der mig, hvis jeg flytter til DK igen? Jeg er født og opvokset i DK.
Jeg ønsker specifikt, at vide om nogen har erfaringer med at flytte hjem til DK efter udenlandsophold."

Jeg har erfaring med det og gik kun og ventede på en mulighed for at komme afsted og væk fra DK igen!

Jeg har hørt den før. Hvad er det, der gør, at DK ikke er et attraktivt sted at bo?

hugoboerge
JohnBKK skrev:

JohnBKK jeg maatte vente i 12 aar og det var lang tid.

JohnBKK
Hero skrev: "Jeg har hørt den før. Hvad er det, der gør, at DK ikke er et attraktivt sted at bo?"

Det er jo i høj grad afhængig af ens "historie" i livet, erfaringer, uddannelse osv. der afgør om man er hjemmefødning eller en type der vil ud.

DK er et udmærket land, folk strømmer jo dertil fra hele verden, så et eller andet tiltrækkende er der da.

Endnu... Wink

Hymmer
Hvis du er dansk statsborger kan du altid vende hjem igen. Der kan være nogle begrænsninger mht. førtids og alm. pension alt efter hvor længe du har boet udenfor Danmark.

Du skal stadig melde flytning på netborger eller på anden måde. Modtager du nu pension, vil du ved flytning til Spanien igen få det tillæg som du ikke har fået i Thailand.

Jeg har en aftale med min gamle danske hjemkommune om at de sørger for evt. adresseændringer for mig. Men ved ikke om det er gældende for alle.

hugoboerge
Hymmer skrev:

Hvis du er dansk statsborger kan du altid vende hjem igen. Der kan være nogle begrænsninger mht. førtids og alm. pension alt efter hvor længe du har boet udenfor Danmark.

Du skal stadig melde flytning på netborger eller på anden måde. Modtager du nu pension, vil du ved flytning til Spanien igen få det tillæg som du ikke har fået i Thailand.

Jeg har en aftale med min gamle danske hjemkommune om at de sørger for evt. adresseændringer for mig. Men ved ikke om det er gældende for alle.

Hvis man er frameldt er man vel frameldt og hvordan kan ens tidligere kommune soerge for adresseaendringer ? Det er noget man selv skal soerge for, mener jeg.

Hymmer
Jeg skriver jo netop osse at jeg ikke ved om det er noget der er en reglen eller en aftale jeg bare har.

Når man kommer fra Jylland i en lille kommune kan meget lade sig gøre hvis man er født og opvokset derCool

Jeg fik osse indvejet alt min bagage da jeg flyttede uden beregning, fordi hende der stod ved indcheckningen var en jeg kendte. Sådan er der så meget Grin

Men det ændrer jo ikke ved noget af det andet jeg anførte omkring statsborgerskab , pension og adresseændring til folkeregisteret.

hugoboerge
Hymmer skrev:

Jeg skriver jo netop osse at jeg ikke ved om det er noget der er en reglen eller en aftale jeg bare har.

Når man kommer fra Jylland i en lille kommune kan meget lade sig gøre hvis man er født og opvokset derCool

Jeg fik osse indvejet alt min bagage da jeg flyttede uden beregning, fordi hende der stod ved indcheckningen var en jeg kendte. Sådan er der så meget Grin

Men det ændrer jo ikke ved noget af det andet jeg anførte omkring statsborgerskab , pension og adresseændring til folkeregisteret.

Det betyder vel bare at du fortaeller din tidligere kommune din nye adresse og hvad kan de bruge den til ?

Hymmer
Borger service har adgang til folkeregisteret og kan derfor ændre min adresse.

De laver bare arbejdet for mig og underetter dem der skal underrettes og skriver pænt tilbage at nu er alt ordnet.

Igen sikkert kun fordi jeg kommer fra en lille jysk kommune. Nok ikke noget Århus kommune gider rode med.

juj
Jeg flyttede hjem til DK sidste år, ingen problemer der, sider nu i et fint rækkehus med bolig sikring og alt det der høre til. Men damm jeg fryser og savner varmen.

Jeg har også planer om at rykke til Spanien, her sgu for koldtShock men det bliver først næste år.

Conrad
Inden jeg emigrerede boede jeg i Koebenhavns Kommune.

Da jeg flyttede internt i Thailand for nyligt, saa skrev jeg en besked til Koebenhavns Kommune paa borger.dk, om de ville aendre min adresse til den nye og venligst bekraefte det.
Jeg fik en bekraeftelse og gik bagefter ind i Cpr registeret via borger.dk og kunne her se at min adresse var aendret.

Danske myndigheder, banker, pensionsselskaber mm faar saa automatisk besked om ens nye adresse, saa man ikke behoever at skrive til dem og meddele det.

Dog bortset fra IPOS, de er jo ikke saa "elektroniske" at det goer noget, saa dem skrev jeg til om adresseaendringen.

Her er et link til borger.dk hvor der er informationer om udlandsdanskere der vender hjem

https://www.borge...-hjem.aspx

Asian Farmer
2 gange er jeg vendt hjem til DK.
Første gang varede 3 år, 2. gang i 9 mdr. Begge gange var sgu en fejl!
Koldt, surt skatte-show, Jantelov osv osv.........

Må være pga pensioner eller lign. at i skal melde adresse i udlandet. Jeg kiggede på CPR registeret, og der står Indien, uden adresse angivelse - Og det stemmer jo ikke helt med Thailand.
E-boks og udenlandsk nem-konto, så skal man vist ikke bruge mere.

Spring til debat: