Se indlæg
Kan man leve for en folkepension i Thailand
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 29/05-2015 23:24
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Kan vi ikke lige begrave den her én gang for alle! Det er lidt irriterende, at den dukker op igen igen i flere tråde, når det er blevet tilbagevist. Lige først: Det er ikke kommunen, der håndterer tilknytningskravet i forbindelse med udlandsrejser. Det er Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark har tidligere opereret med rejser på maks. 4 måneder og maks. 6 måneder om året, Dette fremgik tidligere på hjemmesiden borger.dk. De har nu ændret dette, som et medlem skrev i en tråd for efterhånden længe siden. I dag er kravet blot maks. 6 måneder i udlandet, og man skal samtidig have en bolig i Danmark (det skulle man også efter de gamle retningslinjer. Der er altså ikke noget med, at man skal slås med kommunen/Udbetaling Danmark. Man skal blot henholde sig til det, som der står på borger.dk. Og i henhold til det, kan man godt nøjes med én rejse om året, selvom man er væk i de maksimale seks måneder. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 30/05-2015 01:16
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Der er sgu´ da intet der er tilbagevist når det drejer sig om embedsværkets hærgen og chikane af borgere i Danmark, og hvad f.... er det for en tone du har på, er du personligt fornærmet, arbejder du indenfor det lort, hva´? Utroligt med dit bedrevidende pis altid.. Du fatter nul og niks, vis mig hvor der på borger.dk er skrevet hvor lang tid man må være bortrejst, der står intet, INTET!!! Sgu´ da utroligt med dig... |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/05-2015 01:38
|
https://www.borge...rejse.aspx Hvornår er et ophold i udlandet 'midlertidigt'? Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret. Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Hvis du er i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark. Tidligere var der nævnt en grænse på 3-4 måneder pr. ophold, maks. 6 måneder i alt og så ellers samme undtagelse ved første rejse. Jeg er ikke personligt fornærmet, men når forkerte påstande konstant dukker op, risikerer man, at nogle tror på dem. Og det er jo lidt synd, hvis de så planlægger deres tilværelse efter forkerte oplysninger. |
|
|
bjarne hh |
Lagt på d. 30/05-2015 02:37
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 34 |
Nu bor jeg selv i Thailand.. faste udgifter.. husleje 6.500 + el 1000 + vand 200 + internet 600 exstension to stay.. 1 år 1900 / mdr 200 ergo.. 8500 mdr i faske udgifter. Mad.. hvis man sviner enormt med pengene så er det 5.000 thb mdr / 2 personer. Hvordan dælen kan man så have et forbrug på 50 / 80.000 ++ Øl koster altså ik så meget, max 1000 thb om ugen er man meget tørstig. Man kan meget nemt bo i thailand.. 2 personer for 20.000 thb mdr.. Og der er endda plads til rejer og andet luksus ind imellem. Hvad med sygeforsikringer, skolepenge hvis man har boern |
|
|
bannok |
Lagt på d. 30/05-2015 04:59
|
Øvet medlem Antal indlæg: 364 |
Man kan godt leve af en dansk folkepension i Thailand. Man hvis man kommer til landet som pensionist, og ikke har en eneste øre, undtagen den mønedlige pension, ja så bliver det svært. Men hvis man kommer til landet og køber et hus og et transport middel og betaler det komtant, ja så er der ikke mange faste udgifter. Hvis man har A/C bliver elregningen lidt dyr, måske 2000 bath om måneden. internet og telefon er omkring 1000 bath om måneden. Vil man have verterlandske tv kanaler ja så er det 1000 til 1500 bath om måneden. Bilforsikringer 500 til 1000 bath om måneden alt efter hvad bil man har. bensin på bilen er vel 2000bath+ alt efter hvor meget man kører. Men man behøver ikke bil, man kan snilt nøjes med en motorcykel, så bliver udgifterne også meget mindre. Om man kan leve af en dansk folkepension i Thailand er vel om til den enkelte. Men hvis du har hus d.v.s ingen husleje og en motorcykel i stedet for bil. ja så kan du godt leve for 25000 bath om måneden, for så kommer dine faste udgifter ikke over 5000 bath, der er så ikke indregnet man og bensin, men så er der 20000 bath tilbage til mad, bensin og formøjelser. Men som sagt du kan ikke komme til Thailand med bar røv og folkepensionen, og tro du kan leve et fint liv i Thailand, det går ikke. Men mit gode råd til dem der kommer til Thailand, er hav noget på kistebunden og brug det kun hvis det er absolut nødvendigt. Jeg er selv 50 år og har tænkt mig at leve min pension tilværelse i Thailand, min plan er at at hvad jeg ejer og har i Thailand når jeg går på pension er nyrenoveret og nyt, så giver det en god start uden de store udgifter i de første mange år. |
|
|
Hymmer |
Lagt på d. 30/05-2015 05:02
|
Øvet medlem Antal indlæg: 199 |
@ Kim Ludvidsen Du har ikke helt ret. Der er 2 punkter. En der hedder ophold og en der der hedder rejse til udlandet. Rejser du til udlandet i mere end 2 måneder, er der forskellige regler, der gælder. Du har ikke pligt til at meddele Udbetaling Danmark, hvis du rejser mere end to måneder til: Belgien, Bulgarien, Cypern (den græske del), Estland, Finland, Frankrig, Færøerne, Grønland, Grækenland, Nederlandene, Irland, Island, Italien, Kroatien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Schweiz, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig. Du har pligt til at give Udbetaling Danmark besked, hvis du rejser til et land uden for EU/EØS og Schweiz – dog ikke Færøerne og Grønland - i mere end 2 måneder. Der er desværre stadig råderum for at en medarbejder i UD kan tolke efter de 2 mrd. og ikke de 6 mrd. Og sker det skal du ud i en lang anke måske. Loven er desværre ikke entydigt lige her. Normalt er de til at snakke med derinde, men du kan sagtens ramme den krakilske medarbejder. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 30/05-2015 06:07
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Nu er Udbetaling Danmark ikke hurtig paa aftraekkeren naar det drejer sig om at svare paa henvendelser. Jeg stillede UD et simpelt spoergsmaal den 9/2.2015. Sendte rykkere: 20/2, 3/3, 9/3 og 26/3. Endelig kom der svar den 27/3.2015. En ekspeditionstid paa saadan cirka 1 1/2 maaned. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/05-2015 08:07
|
Hymmer skrev: @ Kim Ludvidsen Du har ikke helt ret. Der er 2 punkter. En der hedder ophold og en der der hedder rejse til udlandet. Jo, jeg har ret. Du blander to ting sammen. De to måneder er oplysningspligten. Den har intet at gøre med, hvor længe du må opholde dig i Thailand. Den handler udelukkende om, hvornår Udbetaling Danmark skal have besked om dine rejser. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 30/05-2015 08:29
|
vandango skrev: Jeg og min hustru vil pendle i de første pensions år. ½ år i Thailand ½ år i Danmark, hun vil gerne arbejde i Danmark, og jeg vil gerne være i Thailand på fuld pension. Det lyder helt fint Vandango. Hvad med konens boern ? Formoder de er flyttet ud ? |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 30/05-2015 08:50
|
Kim Ludvigsen skrev: Kan vi ikke lige begrave den her én gang for alle! Det er lidt irriterende, at den dukker op igen igen i flere tråde, når det er blevet tilbagevist. Lige først: Det er ikke kommunen, der håndterer tilknytningskravet i forbindelse med udlandsrejser. Det er Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark har tidligere opereret med rejser på maks. 4 måneder og maks. 6 måneder om året, Dette fremgik tidligere på hjemmesiden borger.dk. De har nu ændret dette, som et medlem skrev i en tråd for efterhånden længe siden. I dag er kravet blot maks. 6 måneder i udlandet, og man skal samtidig have en bolig i Danmark (det skulle man også efter de gamle retningslinjer. Der er altså ikke noget med, at man skal slås med kommunen/Udbetaling Danmark. Man skal blot henholde sig til det, som der står på borger.dk. Og i henhold til det, kan man godt nøjes med én rejse om året, selvom man er væk i de maksimale seks måneder. Det er jo helt fint hvis max er 6 mdr og de giver et eksempel paa 9 mdr. Eksempel 1 Du rejser ni måneder til Thailand. Da rejsen er til et land uden for EU/EØS og varer mere end to måneder, er du omfattet af den særlige meddelelsespligt. For den sags skyld er kommunen ogsaa involveret: Husk også at give kommunen besked, hvis du modtager personligt tillæg eller helbredstillæg fra kommunen. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/05-2015 09:39
|
hugoboerge skrev: Kim Ludvigsen skrev: Udbetaling Danmark har tidligere opereret med rejser på maks. 4 måneder og maks. 6 måneder om året, Dette fremgik tidligere på hjemmesiden borger.dk. De har nu ændret dette, som et medlem skrev i en tråd for efterhånden længe siden. I dag er kravet blot maks. 6 måneder i udlandet, og man skal samtidig have en bolig i Danmark (det skulle man også efter de gamle retningslinjer. Det er jo helt fint hvis max er 6 mdr og de giver et eksempel paa 9 mdr. Eksempel 1 Du rejser ni måneder til Thailand. Da rejsen er til et land uden for EU/EØS og varer mere end to måneder, er du omfattet af den særlige meddelelsespligt. Det er fordi, man må være op til 12 måneder væk, hvis det er første gang, man rejser ud, se undtagelsen i citatet i indlæg 43. hugoboerge skrev: For den sags skyld er kommunen ogsaa involveret: Husk også at give kommunen besked, hvis du modtager personligt tillæg eller helbredstillæg fra kommunen. Jeg ved ikke, hvor du har fundet den tekst, men mon ikke det har noget at gøre med, at man har oplysningspligt, hvis ens forhold ændrer sig væsentligt, fx hvis man flytter fast til Thailand. I skal passe på med ikke at blande tingene sammen. Det er vist sammenblanding af forskellige ting, der har fået nogle til at misforstå reglerne, som ellers er ret nemme at forstå. Det kan man desværre ikke sige om alle love og regler. |
|
|
Hymmer |
Lagt på d. 30/05-2015 10:15
|
Øvet medlem Antal indlæg: 199 |
@ Kim Du har ret og uret. Det er kommunen som skal undersøge og kontrollere at du opholder dig der hvor du siger du gør. Den oplysningspligt du har overfor UD er noget andet. Der er mange der har ophold andre steder end oplyst til både kommunen og UD. Og modtager du offentlige ydelser fx. pension. Kan der ske modregning etc. hvis der findes ud af dine oplysninger ikke passer. Der er regler som vi begge har henvist til vedrørende rejse og ophold udenfor Danmark. Der det bliver lidt tricky er at reglerne ikke er entydige. Når du snakker om det der står med de 6 mrd. så står der udtrykkeligt kan forlænges til op til 12 mrd. Ikke at det er en rettighed du har. Og som jeg skrev for det er desværre sådan at din sag bliver behandlet alt efter hvilken medarbejder i UD du får fat i. Der er ingen faste regler og meget lidt kontrol. Hvis man ser på det lidt firkantet så er det kun dem der som lovlydige borgere følger reglerne til punkt og prikke der kommer i kontakt med UD. Jeg tror seriøst at hovedparten af dem der rejser og opholder sig en del af året udenfor Danmark ikke oplyser noget som helst. Tror du selv på at et pensionist ægtepar der skal på 3 mrds. krydstogt meddeler det eller de der bruger deres pensionist tilværelse på at rejse verden rundt. Har du en bopæl i Danmark og rejser fx. til Thailand i 6 mrd. vil der kun ske dig noget hvis en eller anden får ondt i røven og laver en indberetning til kommunen og de rent faktisk følger op på det. Den eneste måde man kunne fanges var ved indrejse kontrol i lufthavnen af det offentlige. Før der kommer nogle entydige regler vil folk der er lovlydige og henvender sig til UD få forskellige fortolkninger. Det er virkeligheden og sikkert osse derfor mange ikke gør det og tager chancen eller ikke aner de skal henvende sig. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 30/05-2015 10:39
|
Kim Ludvigsen skrev: hugoboerge skrev: Kim Ludvigsen skrev: Udbetaling Danmark har tidligere opereret med rejser på maks. 4 måneder og maks. 6 måneder om året, Dette fremgik tidligere på hjemmesiden borger.dk. De har nu ændret dette, som et medlem skrev i en tråd for efterhånden længe siden. I dag er kravet blot maks. 6 måneder i udlandet, og man skal samtidig have en bolig i Danmark (det skulle man også efter de gamle retningslinjer. Det er jo helt fint hvis max er 6 mdr og de giver et eksempel paa 9 mdr. Eksempel 1 Du rejser ni måneder til Thailand. Da rejsen er til et land uden for EU/EØS og varer mere end to måneder, er du omfattet af den særlige meddelelsespligt. Det er fordi, man må være op til 12 måneder væk, hvis det er første gang, man rejser ud, se undtagelsen i citatet i indlæg 43. hugoboerge skrev: For den sags skyld er kommunen ogsaa involveret: Husk også at give kommunen besked, hvis du modtager personligt tillæg eller helbredstillæg fra kommunen. Jeg ved ikke, hvor du har fundet den tekst, men mon ikke det har noget at gøre med, at man har oplysningspligt, hvis ens forhold ændrer sig væsentligt, fx hvis man flytter fast til Thailand. I skal passe på med ikke at blande tingene sammen. Det er vist sammenblanding af forskellige ting, der har fået nogle til at misforstå reglerne, som ellers er ret nemme at forstå. Det kan man desværre ikke sige om alle love og regler. @Kim Ludvigsen - alt er fundet paa borger.dk. https://www.borge...rejse.aspx Rejser du meget eller i længere tid, er det vigtigt, at du holder øje med, om din rejseaktivitet kan få betydning for din pension, og det er vigtigt, at du giver Udbetaling Danmark besked, hvis det er tilfældet. Husk også at give kommunen besked, hvis du modtager personligt tillæg eller helbredstillæg fra kommunen. Laeg maerke til at der staar ikke en dyt om de ni maaneder er foerste gang eller ej. Eksempel 1 Du rejser ni måneder til Thailand. Da rejsen er til et land uden for EU/EØS og varer mere end to måneder, er du omfattet af den særlige meddelelsespligt @Kim Ludvigsen - maaske skulle du selv passe paa med ikke at blande tingene sammen. De eksempler fra borger.dk er jo helt klare, at borger.dk eventuelt kommer med daarlige eksempler er saa en anden sag. Det er set foer. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/05-2015 10:48
|
hugoboerge skrev: Kim Ludvigsen skrev: I skal passe på med ikke at blande tingene sammen. Det er vist sammenblanding af forskellige ting, der har fået nogle til at misforstå reglerne, som ellers er ret nemme at forstå. Det kan man desværre ikke sige om alle love og regler. @Kim Ludvigsen - alt er fundet paa borger.dk. https://www.borge...rejse.aspx Rejser du meget eller i længere tid, er det vigtigt, at du holder øje med, om din rejseaktivitet kan få betydning for din pension, og det er vigtigt, at du giver Udbetaling Danmark besked, hvis det er tilfældet. Husk også at give kommunen besked, hvis du modtager personligt tillæg eller helbredstillæg fra kommunen. Det er det forkerte, du markerer. Det væsentlige i denne sammenhæng er: "hvis det er tilfældet". Det er således kun, hvis rejseaktiviteten kan få betydning for pensionen, at man skal oplyse kommunen. Det er sådan set blot den almindelige oplysningspligt man har, hvis ens forhold ændrer sig. hugoboerge skrev:Laeg maerke til at der staar ikke en dyt om de ni maaneder er foerste gang eller ej. Det er fordi, du blander tingene sammen. Det er to helt forskellige ting. De ni måneder er relateret til oplysningspligten ved udlandsrejser, ikke til hvor længe man må være væk. hugoboerge skrev: De eksempler fra borger.dk er jo helt klare, at borger.dk eventuelt kommer med daarlige eksempler er saa en anden sag. Det er set foer. Jeg synes, eksemplerne er meget klare og nemme at forstå. Men man må jo erkende, at det åbenbart ikke er tilfældet for alle, så det havde nok været bedre, hvis de havde brugt et andet eksempel til oplysningspligten, fx 3 måneder til Thailand. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 30/05-2015 10:58
|
Kim Ludvigsen skrev: hugoboerge skrev: Kim Ludvigsen skrev: I skal passe på med ikke at blande tingene sammen. Det er vist sammenblanding af forskellige ting, der har fået nogle til at misforstå reglerne, som ellers er ret nemme at forstå. Det kan man desværre ikke sige om alle love og regler. @Kim Ludvigsen - alt er fundet paa borger.dk. https://www.borge...rejse.aspx Rejser du meget eller i længere tid, er det vigtigt, at du holder øje med, om din rejseaktivitet kan få betydning for din pension, og det er vigtigt, at du giver Udbetaling Danmark besked, hvis det er tilfældet. Husk også at give kommunen besked, hvis du modtager personligt tillæg eller helbredstillæg fra kommunen. Det er det forkerte, du markerer. Det væsentlige i denne sammenhæng er: "hvis det er tilfældet". Det er således kun, hvis rejseaktiviteten kan få betydning for pensionen, at man skal oplyse kommunen. Det er sådan set blot den almindelige oplysningspligt man har, hvis ens forhold ændrer sig. hugoboerge skrev:Laeg maerke til at der staar ikke en dyt om de ni maaneder er foerste gang eller ej. Det er fordi, du blander tingene sammen. Det er to helt forskellige ting. De ni måneder er relateret til oplysningspligten ved udlandsrejser, ikke til hvor længe man må være væk. hugoboerge skrev: De eksempler fra borger.dk er jo helt klare, at borger.dk eventuelt kommer med daarlige eksempler er saa en anden sag. Det er set foer. Jeg synes, eksemplerne er meget klare og nemme at forstå. Men man må jo erkende, at det åbenbart ikke er tilfældet for alle, så det havde nok været bedre, hvis de havde brugt et andet eksempel til oplysningspligten, fx 3 måneder til Thailand. @Kim Ludvigsen - jeg tror jeg har naevnt det tidligere og det er - hvorfor faar du ikke et job hos borger.dk ? Det er alle os andre som "blander tingene sammen" og det goer du saa ikke ? Nedenstaaende link hoerer maaske ikke hjemme her - men hvis folk i DK daarligt nok har til dagen og vejen, hvordan/hvorledes flytte til bl.a. Thailand ? http://www.inform....dk/534842 |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 30/05-2015 11:17
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Kim Ludvigsen skrev: https://www.borge...rejse.aspx Hvornår er et ophold i udlandet 'midlertidigt'? Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret. Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Hvis du er i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark. Tidligere var der nævnt en grænse på 3-4 måneder pr. ophold, maks. 6 måneder i alt og så ellers samme undtagelse ved første rejse. Jeg er ikke personligt fornærmet, men når forkerte påstande konstant dukker op, risikerer man, at nogle tror på dem. Og det er jo lidt synd, hvis de så planlægger deres tilværelse efter forkerte oplysninger. Det skal åbenbart skæres ud i pap for dig? Hvorfor skriver de "en samlet periode af op til 6 måneder"? Ældresagen: "Gentagne udlandsophold anses normalt kun for midlertidige, hvis de ikke strækker sig over mere end 3-4 måneder per gang. De samlede udlandsophold må ikke strække sig udover 6 måneder i løbet af 1 år." http://www.aeldre...fault.aspx |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/05-2015 11:24
|
hugoboerge skrev: @Kim Ludvigsen - jeg tror jeg har naevnt det tidligere og det er - hvorfor faar du ikke et job hos borger.dk ? Det er alle os andre som "blander tingene sammen" og det goer du saa ikke ? Nedenstaaende link hoerer maaske ikke hjemme her - men hvis folk i DK daarligt nok har til dagen og vejen, hvordan/hvorledes flytte til bl.a. Thailand ? http://www.inform....dk/534842 Nej, jeg blander ikke tingene sammen. I hvert fald ikke i denne debat. Ovenstående viser ganske tydeligt, at andre ikke har det helt så nemt med at adskille tingene |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/05-2015 11:33
|
JohnBKK skrev: Det skal åbenbart skæres ud i pap for dig? Hvorfor skriver de "en samlet periode af op til 6 måneder"? Fordi man har lov til at rejse flere gange. Man bestemmer selv, om man vil foretage: 1 rejse på 6 måneder 1 rejse på 1 måned og 1 rejse på 5 måneder 1 rejse på 4 måneder og en rejse på 2 måneder 4 rejser hver på 1½ måned. 2 rejser på hver 2 måneder Uanset, hvad man vælger, så må det maksimalt være på en samlet periode af op til 6 måneder. I gør altså tingene meget mere indviklede, end de egentlig er. JohnBKK skrev: Ældresagen: "Gentagne udlandsophold anses normalt kun for midlertidige, hvis de ikke strækker sig over mere end 3-4 måneder per gang. De samlede udlandsophold må ikke strække sig udover 6 måneder i løbet af 1 år." http://www.aeldre...fault.aspx Ældresagen har ikke fået opdateret deres vejledning. Tidligere kunne man læse tilsvarende på borger.dk. Jeg vil endda tro, at den pågældende tekst er en direkte afskrivning af den gamle tekst på borger.dk. Men efter en dom, har Udbetaling Danmark ændret praksis, så man gerne må være væk i længere tid end 3-4 måneder per gang. |
|
|
vandango |
Lagt på d. 30/05-2015 11:35
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Girobank skrev: Vandango, hun må jo ikke arbejde på et turistvisa! Og der skal jo nok stilles en bankgaranti også, hvis fruen skal herop! Vi flytter til Danmark med folkeregisteradresse her hos mig. Jeg har lovet min hustru at vi gør det i en 5 års periode før vi flytter til Thailand permanent. |
|
|
vandango |
Lagt på d. 30/05-2015 11:46
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
lek skrev: Indrømmet........ ejer man ikke en ovn og vil have brød, så er det dyrere. Kan man ikke leve uden flæskesteg / frikadeller ogl. Dansk mad hver uge, så er det dyrere. Men ikke ret meget hvis man kan lave lidt i et køkken. Vi lever endnu billigre.. som nævnt har vi 1 Rai jord, så vi køber næsten ikke grøntsager. Dvs. at du i regnskabet glemte at nævne at i havde køb landbrugs jord og selv dyrkede afgrøder. Så kan jeg ikke rigtig se hvordan dit eksempel kan bruges. Men glæder mig over, at i har indrettet jer godt. Min hustru vil også gerne gøre det samme. Jeg vil gerne have høns. |
|
Spring til debat: |