Se indlæg
 Udskriv debat
Endnu en der vender hjem
thaikai
Der kan være flere grunde til, at man lader sig løbe af med tanken om at finde den evigt smilende prinsesse, der altid står parat med enhver form for service. Men der er mange flere grunde til at det sjældent lykkes. Inden jeg begynder, vil jeg godt sige, at jeg er en af de meget heldige, der har et godt forhold og en kærnesund datter. Overskriften henviser ikke til mig selv, men til flere rare mennesker, fra den store verden, som jeg har mødt, og som med bitterhed i stemmen beretter om det mislykkede forsøg.
Lad os se det hele lidt fra oven. Og jeg vil allerede her, undskylde hvis jeg træder nogen på følelserne, men emnet er lidt svært. Jeg har måske også generaliseret en anelse for forståelsens skyld.

En mand, fra hvor som helst, ankommer til Thailand. Nogle som charter og andre med rutefly. De bliver indlogeret et eller andet sted. Ligemeget hvor han går hen, bliver han mødt af lutter smil og venlighed. Bliver han betaget, - ja. Hvor tilbringer han aftentimerne? På en bar, for han skal jo også hygge sig. Flere af pigerne, er tæt på ham. Måske er han også lidt sulten. De udveksler de smarte score bemærkninger, men der er en grænse for hvor mange gange man kan bruge den samme morsomhed. Det var så hyggeligt og anderledes, føler han næste morgen, hvor han beslutter sig for at opsøge hende igen. Det er noget anderledes, end den gamle sure mokke,som han har været bundet til, alt for længe. Hun fortæller at hun lige er begyndt på jobbet i baren, med at skænke øl op for gæsterne. Her skal klokkerne ringe. Sandheden er nok at hun har jobbet der 2-3 år. Hun kommer sansynligvis fra et meget stort område i thailand, kaldet Isan. Her skal klokkerne ringe igen. Der er søde og rare piger i Isan, men desværre hører det til sjældenhederne. Det er et ekstremt fattigt område, hvor befolkningen må leve af det de nu kan. Mange af pigerne, er blevet samlet op af busser, der kører dem rundt til forskellige barer, hvor ejeren udpeger dem han vil have hængende, mod betaling. Til forældrene siger de at de arbejder på en restauration eller et hotel. Når turisten vender hjemad, lukkes der en ny ind i folden.
Man kan vende det om og spørge, hvor møder man pigerne, hvis ikke på barerne. Et svar kunne være, smut ind i et større supermarked, og fald for en af pigerne der. Tal godt med hende og inviter hende ud til middag. Gå meget forsigtigt frem. Glem de smarte bemærkninger. Måske siger hun ja. Glem offentlige kontorer. Der sker et eller andet med dem, når de får uniform på. Eller pigen i receptionen.
Når det så lykkes at få en fugl i hånden, skal du virkelig gøre op med dig selv, om denne fremmede kultur passer til dig.

Mange misforståelser presser på. Det er uundgåeligt. Lad os begynde med religionen, som er det vigtigste i en thai's liv (Normalt). Vi kommer fra en kultur, hvor højdepunktet i kristendommen, består i at æde og drikke, bolle udenom og give hinanden gaver. Jeg ynder at kalde det bekvemmelighedskristne. Nok om det.

Det er meget sårende hvis du i Thailand, kommer med bemærkninger til deres offergaver, som de stiller ved deres Buddha. Bemærkninger som ; at han ikke har spist op fra igår. Ingen syntes at det er sjovt, og du taber adskillige point. Også det at gå i tempel, må du vise interesse for. Jeg har set farang, som med en henkastet håndbevægelse, fortæller at hun bare kan smutte over og få det overstået. Den holder ikke. Forsøg at finde samme ståsted, med indsigt og forståelse. Enhver kan blive buddhist, det er noget der sker indvendigt, det kræver intet medlemskab og dørene er altid åbne. Mange af munkene taler engelsk, og kan bidrage med oplysning om mange af livets store spørgsmål. Det er overvejende det det går ud på. At få indsigt. Hvis du fastholder at forblive i en anden tro, så gå med alligevel. Du vil høste adskillige point.

En anden svær ting er, at lade være med at have en mening om, hvordan andre mennesker skal leve deres liv. Du har et liv selv, - plej det.

Sproget er ret vigtigt, altså det at kunne tale sammen. Score bemærkningerne bliver jo slidt op på et tidspunkt. Hvis pigen ikke taler engelsk så man kan føre en samtale, så glem det. En af mine, nu desværre afdøde venner, kørte hånden rundt på maven, når han ville fortælle at han var sulten. Et muntert indslag i hverdagen, men det går jo ikke.

Det kan være fristende, at købe en bolig, af en eller anden størrelse. Men hvis du har kendt din veninde mindre end 10 år, så lad være. Der findes et hav af bungalows rundt omkring, der kan lejes til fornuftige penge.

Økonomien spiller meget ofte en stor rolle. Hvor tæt er man på hinanden. Hvad kommer man med hver især. Du kommer med pengene og hun står for det liv og den kultur, som du er betaget af. Sådan er fordelingen. Der er ingen tvivl om,at vi som faranger, er meget rige, i deres verden. Selv den fattigste er rig. Jeg vil her ikke stikke hovedet ind i debatten om den pt stærke bath, som sender flere pensionister hjem, da indtægten er for lille. Vi kan ikke gøre andet end at vente.

Medgift, er et meget brugt begreb. Hvis du og din udkårne, med hendes forældres samtykke, beslutter at blive gift, er det helt normalt at give medgift. Den er blot beregnet til at erstatte pigens omsorg og økonomiske støtte i hverdagen. Forestil dig, at du ingen pension eller anden indtægt havde. Hvem skulle så tage sig af dig, hvis ikke dine børn. Dette er situationen for stort set alle ældre. Da jeg mødte min kone, sagde hun allerede på førstedagen; du skal vide, at far og mor er nummer et. Det fortæller lidt om hvor stærke bånd der normalt er i familierne.

I vores kultur, er vi vant til at at skrue stemmen op, når der er noget vi ikke er tilfredse med. Det gør man ganske enkelt ikke her. Det er ekstremt uhøfligt. Det der sker er, at dem du taler til, ignorerer dig. Behersk dig og med et lille smil forsøg at forklare.

Jeg har ikke skrevet dette lille indlæg, for at starte en større debat, eller fornærme nogen. Det er udelukkende skrevet for at oplyse de mange rejselystne, om nogle af de vigtigste faresignaler, og dermed måske forhindre alt for mange forliste forhold, og at alt for mange sidder tilbage med en bitter smag i munden, uden at have forstået hvad det var, der skete.

Med ønsket om en god sommer til alle.

Nongree
thaikai skrev:

Der kan være flere grunde til, at man lader sig løbe af med tanken om at finde den evigt smilende prinsesse, der altid står parat med enhver form for service. Men der er mange flere grunde til at det sjældent lykkes. Inden jeg begynder, vil jeg godt sige, at jeg er en af de meget heldige, der har et godt forhold og en kærnesund datter. Overskriften henviser ikke til mig selv, men til flere rare mennesker, fra den store verden, som jeg har mødt, og som med bitterhed i stemmen beretter om det mislykkede forsøg.
Lad os se det hele lidt fra oven. Og jeg vil allerede her, undskylde hvis jeg træder nogen på følelserne, men emnet er lidt svært. Jeg har måske også generaliseret en anelse for forståelsens skyld.

En mand, fra hvor som helst, ankommer til Thailand. Nogle som charter og andre med rutefly. De bliver indlogeret et eller andet sted. Ligemeget hvor han går hen, bliver han mødt af lutter smil og venlighed. Bliver han betaget, - ja. Hvor tilbringer han aftentimerne? På en bar, for han skal jo også hygge sig. Flere af pigerne, er tæt på ham. Måske er han også lidt sulten. De udveksler de smarte score bemærkninger, men der er en grænse for hvor mange gange man kan bruge den samme morsomhed. Det var så hyggeligt og anderledes, føler han næste morgen, hvor han beslutter sig for at opsøge hende igen. Det er noget anderledes, end den gamle sure mokke,som han har været bundet til, alt for længe. Hun fortæller at hun lige er begyndt på jobbet i baren, med at skænke øl op for gæsterne. Her skal klokkerne ringe. Sandheden er nok at hun har jobbet der 2-3 år. Hun kommer sansynligvis fra et meget stort område i thailand, kaldet Isan. Her skal klokkerne ringe igen. Der er søde og rare piger i Isan, men desværre hører det til sjældenhederne. Det er et ekstremt fattigt område, hvor befolkningen må leve af det de nu kan. Mange af pigerne, er blevet samlet op af busser, der kører dem rundt til forskellige barer, hvor ejeren udpeger dem han vil have hængende, mod betaling. Til forældrene siger de at de arbejder på en restauration eller et hotel. Når turisten vender hjemad, lukkes der en ny ind i folden.
Man kan vende det om og spørge, hvor møder man pigerne, hvis ikke på barerne. Et svar kunne være, smut ind i et større supermarked, og fald for en af pigerne der. Tal godt med hende og inviter hende ud til middag. Gå meget forsigtigt frem. Glem de smarte bemærkninger. Måske siger hun ja. Glem offentlige kontorer. Der sker et eller andet med dem, når de får uniform på. Eller pigen i receptionen.
Når det så lykkes at få en fugl i hånden, skal du virkelig gøre op med dig selv, om denne fremmede kultur passer til dig.

Mange misforståelser presser på. Det er uundgåeligt. Lad os begynde med religionen, som er det vigtigste i en thai's liv (Normalt). Vi kommer fra en kultur, hvor højdepunktet i kristendommen, består i at æde og drikke, bolle udenom og give hinanden gaver. Jeg ynder at kalde det bekvemmelighedskristne. Nok om det.

Det er meget sårende hvis du i Thailand, kommer med bemærkninger til deres offergaver, som de stiller ved deres Buddha. Bemærkninger som ; at han ikke har spist op fra igår. Ingen syntes at det er sjovt, og du taber adskillige point. Også det at gå i tempel, må du vise interesse for. Jeg har set farang, som med en henkastet håndbevægelse, fortæller at hun bare kan smutte over og få det overstået. Den holder ikke. Forsøg at finde samme ståsted, med indsigt og forståelse. Enhver kan blive buddhist, det er noget der sker indvendigt, det kræver intet medlemskab og dørene er altid åbne. Mange af munkene taler engelsk, og kan bidrage med oplysning om mange af livets store spørgsmål. Det er overvejende det det går ud på. At få indsigt. Hvis du fastholder at forblive i en anden tro, så gå med alligevel. Du vil høste adskillige point.

En anden svær ting er, at lade være med at have en mening om, hvordan andre mennesker skal leve deres liv. Du har et liv selv, - plej det.

Sproget er ret vigtigt, altså det at kunne tale sammen. Score bemærkningerne bliver jo slidt op på et tidspunkt. Hvis pigen ikke taler engelsk så man kan føre en samtale, så glem det. En af mine, nu desværre afdøde venner, kørte hånden rundt på maven, når han ville fortælle at han var sulten. Et muntert indslag i hverdagen, men det går jo ikke.

Det kan være fristende, at købe en bolig, af en eller anden størrelse. Men hvis du har kendt din veninde mindre end 10 år, så lad være. Der findes et hav af bungalows rundt omkring, der kan lejes til fornuftige penge.

Økonomien spiller meget ofte en stor rolle. Hvor tæt er man på hinanden. Hvad kommer man med hver især. Du kommer med pengene og hun står for det liv og den kultur, som du er betaget af. Sådan er fordelingen. Der er ingen tvivl om,at vi som faranger, er meget rige, i deres verden. Selv den fattigste er rig. Jeg vil her ikke stikke hovedet ind i debatten om den pt stærke bath, som sender flere pensionister hjem, da indtægten er for lille. Vi kan ikke gøre andet end at vente.

Medgift, er et meget brugt begreb. Hvis du og din udkårne, med hendes forældres samtykke, beslutter at blive gift, er det helt normalt at give medgift. Den er blot beregnet til at erstatte pigens omsorg og økonomiske støtte i hverdagen. Forestil dig, at du ingen pension eller anden indtægt havde. Hvem skulle så tage sig af dig, hvis ikke dine børn. Dette er situationen for stort set alle ældre. Da jeg mødte min kone, sagde hun allerede på førstedagen; du skal vide, at far og mor er nummer et. Det fortæller lidt om hvor stærke bånd der normalt er i familierne.

I vores kultur, er vi vant til at at skrue stemmen op, når der er noget vi ikke er tilfredse med. Det gør man ganske enkelt ikke her. Det er ekstremt uhøfligt. Det der sker er, at dem du taler til, ignorerer dig. Behersk dig og med et lille smil forsøg at forklare.

Jeg har ikke skrevet dette lille indlæg, for at starte en større debat, eller fornærme nogen. Det er udelukkende skrevet for at oplyse de mange rejselystne, om nogle af de vigtigste faresignaler, og dermed måske forhindre alt for mange forliste forhold, og at alt for mange sidder tilbage med en bitter smag i munden, uden at have forstået hvad det var, der skete.

Med ønsket om en god sommer til alle.

Efter 33 år i Thailand gift med en thai og 1 barn, og efter at havde læst dit lange indlæg må jeg nok sige at du har ramt skiven og tak for det. Også en god sommer til dig..

Wangtan
Fint. Du har helt ret Thaikai. Lad det være en mindre "guide" til de nye .

vandango
Min hustru som jeg mødte via Thailovelink er tjenestemand og bærer uniform hver mandag.
Så jeg syntes at du vrøvler når du advarer imod offentligt ansatte, min hustru er en stolt kvinde i et godt fast arbejde.
Samtidig forklarer min hustru mig, at hun godt forstår at de fattige u-uddannede piger arbejder med prostiution for at skaffe penge eller blive underholdt/gift med en farang, for der er intet arbejde eller fremtid til dem oppe i E-sarn.
Jeg kan forstå at du har noget på hjerte hvilket jeg respekterer, men det er en gammel sang du synger.

Jeg oplever at de prostituerede kvinder jeg har opsøgt, også har ydet en slags kæreste service, som jeg har sat stor pris på, idet jeg på det kærligheds mæssige, var godt forsømt da jeg kom til Thailand for første gang.
Og jeg takker mange gange en tidligere prostitueret ung kvinde, dog med et arbejde ved siden af, hun tog også highschool mens vi var sammen, at hun tog mig hjem til E-sarn og med hendes perfekte engelsk forklarede mig hvordan tingene hang sammen, hun talte iøvrigt også tysk.

I pricippet kunne jeg godt have været gift med en prostitueret idag, men jeg ville ikke med min nuværende økonomi, have kunnet tage mig af hende og hendes familie.

Jeg er velintegreret og respekteret i min thailandske famile, vi lever efter gammeldags normer, jeg er familiens overhoved, min hustru hilser ærbødigt på mig når vi mødes, og hun bukker altid når hun går forbi mig. Alt husarbejde er hendes pligt, jeg kan ikke ændre på det.
Det betyder reelt at hun styrer familien, idet hun med alle sine pligter, altid er et skridt foran mig. Smile

I bund og grund handler det vel om hvem du er, det ene kan være lige så godt som det andet.

Men hvor vil du hen med dit indlæg?
Redigeret af vandango d. 28/04-2015 19:24

JohnBKK
Vandango skrev:

"Jeg er velintegreret og respekteret i min thailandske famile, vi lever efter gammeldags normer, jeg er familiens overhoved, min hustru hilser ærbødigt på mig når vi mødes, og hun bukker altid når hun går forbi mig."

Ja, altid dejligt at høre når en dansker i Thailand formår at stille tiden tilbage til de gamle patriark/imperialist/koloni vaner, så er man endelig en rigtig mand.

Den gik ikke i Kbh. NV, eller hvor du nu lever når du er tilbage i den virkelige verden.

GAMBIT
JohnBKK skrev:

Vandango skrev:

"Jeg er velintegreret og respekteret i min thailandske famile, vi lever efter gammeldags normer, jeg er familiens overhoved, min hustru hilser ærbødigt på mig når vi mødes, og hun bukker altid når hun går forbi mig."

Ja, altid dejligt at høre når en dansker i Thailand formår at stille tiden tilbage til de gamle patriark/imperialist/koloni vaner, så er man endelig en rigtig mand.

Den gik ikke i Kbh. NV, eller hvor du nu lever når du er tilbage i den virkelige verden.

JohnBKK
LOL LOL -

Det er da dejligt for dig Vandango - Jeg synes det er fint at i har et sådan forhold for det er sikkert helt naturligt for din kone og hun har det bedst med at gøre tingende på den helt traditionelle måde.

jeg synes det er en god måde at blive vist respekt på fra andre, når de bukker sig ved forbipassering - men jeg ville nok personligt synes det var for anstrengt hvis min kone skulle gøre det over for mig, også med at Waie. Måske fordi vi er af yngre generation og vi deles om pligterne, dvs hvis hun laver mad, så beder jeg hende slappe af og så rydder jeg bordet og tager opvasken, også selvom hun er af en kultur hvor det er hendes "pligt" i hjemmet, som hustru.

Jeg er nok heller ikke typen som man vil føle traditionel skik eller pligt overfor da jeg er totalt uformel og drengerøv som tager ufatteligt meget pis på hende. Heldigvis gør hun det samme med mig, så vi har et sjovt og humoristisk forhold, når der ikke lige er mere seriøse ting at beslutte i fælleskab, for vores fælles fremtid.

På samme måde er jeg i hendes hjem i Isaan. Sviger mekanikken får et wai, og så gir jeg dem hånden, og svigerfar får sgu et kram. Han synes det er mærkeligt, men han kan godt lide at jeg er mig selv og viser min måde at hilse på.

Dog opfordrer jeg ikke til at skåle med ham, det er ham der skal byde mig på en skål og en tår ! Meget vigtigt at man ikke trækker "drinking buddys" kortet - Det er at gå over stregen.

De gamle koner som kommer forbi og hilser hvergang jeg er kommet til landsbyen får også et højt Wai, men de ved også at jeg vil kramme de koner som er nærmest i familen. - og de synes det er sjovt at jeg viser at jeg holder af dem.

Min kones broder ligeså - Vi kører pis på hinanden og slår sten,saks, papir om hvem der henter øl eller køber smøger.

Nå nu kom jeg på sidespor igen Smile

God dag til alle.

GAMBIT
Godt indlæg ThaiKai !

chaingmai
nu igen...............den samme sang, startet af en mand der bedyrer,at det skam ikke for, at starte en ny snak om et gammelt fortærsket emne der har været oppe 100 gange..............jamen hvad er det så for ? for at vi skal tro du er en klog mand, der kan skrive det samme som mange før dig..........så vil jeg bare sige det virker ikke på mig, prøv noget nyt næste gang...........................LOL LOL

Yonok
Tror ikke-om man skriver nok så tykke bøger at man kan forklare/forberede nogen på et liv i Thailand-det skal opleves af egen erfaring.
Men et godt indlæg der dog kan-tror jeg forberede nogen lidt bedre på det.

zapper
Thaikai tak for dit syn på livet i og omkring en thaier.
Det er altid spændende at høre om andres oplevelser og syn på sagen.

hugoboerge
Thaikai kommer med et utrolig langt indlaeg som faktisk er et godt indlaeg. Vandango spoerger saa Thaikai hvad er saa meningen med indlaegget ? Thaikai oplyser at det er for at komme med gode raad til "nybegyndere" og det er er helt fint for der kommer gode raad omkring Thai kultur.

Saa kommer Vandango med foelgende kommentar:

Jeg er velintegreret og respekteret i min thailandske famile, vi lever efter gammeldags normer, jeg er familiens overhoved, min hustru hilser ærbødigt på mig når vi mødes, og hun bukker altid når hun går forbi mig

Her gaar det efter min mening helt galt. Mig bekendt er Vandango ikke bosat i Thailand men i Danmark og kommer saa paa besoeg til Thailand. Hvordan kan man paastaa at man er "velintegreret" det vil jeg saette et stort spoergsmaaltegn ved. Herudover kommer saa det som jeg mener er ydmygende " hun bukker altid når hun går forbi mig".

Nu er det anden gang jeg er gift med en Thai dame og hverken hustru nummer et eller nummer to har paa noget tidspunkt udvist samme "respekt" som Vandango's hustru udviser.

Hvornaar er man velintegreret i et samfund ? Min hustru og jeg selv har nu boet i vores "landsby" eller Moo Baan i Samutprakan i 7 aar saa med andre ord vi er nogle af dem som har boet her laengst. Betyder det at vi er velintegreret ? Det afhaenger hvordan vores naboer ser paa det.

lek
Hugobørge..

Det er forkert formuleret.

Det er på ingen måde ydmygende, det viser bare hun ikke betrakter Vandango som sin mand, men som en betalende gæst.

Når det så er sagt, så er vandango jo ikke helt forkert på den, hvis man ellers er gift med en thai der respekterer sin mand.. så er der et hiraki der følges.

Mukke
hugoboerge skrev:

Thaikai kommer med et utrolig langt indlaeg som faktisk er et godt indlaeg. Vandango spoerger saa Thaikai hvad er saa meningen med indlaegget ? Thaikai oplyser at det er for at komme med gode raad til "nybegyndere" og det er er helt fint for der kommer gode raad omkring Thai kultur.

Saa kommer Vandango med foelgende kommentar:

Jeg er velintegreret og respekteret i min thailandske famile, vi lever efter gammeldags normer, jeg er familiens overhoved, min hustru hilser ærbødigt på mig når vi mødes, og hun bukker altid når hun går forbi mig

Her gaar det efter min mening helt galt. Mig bekendt er Vandango ikke bosat i Thailand men i Danmark og kommer saa paa besoeg til Thailand. Hvordan kan man paastaa at man er "velintegreret" det vil jeg saette et stort spoergsmaaltegn ved. Herudover kommer saa det som jeg mener er ydmygende " hun bukker altid når hun går forbi mig".

Nu er det anden gang jeg er gift med en Thai dame og hverken hustru nummer et eller nummer to har paa noget tidspunkt udvist samme "respekt" som Vandango's hustru udviser.

Hvornaar er man velintegreret i et samfund ? Min hustru og jeg selv har nu boet i vores "landsby" eller Moo Baan i Samutprakan i 7 aar saa med andre ord vi er nogle af dem som har boet her laengst. Betyder det at vi er velintegreret ? Det afhaenger hvordan vores naboer ser paa det.

HB kan kun give dig ret... Tror for resten ikke at en Farang kan blive integreret i Thailand.... Jeg mener at forstå Vandangos indlæg som om, han føler sig godt tilpas...

Det har vi jo set mange gange fra mange, men det gør dem ikke til respekterede personer i det lokalsamfund de nu befinder sig i...

Man kan vel sige, og det ganske kort... Ingen dansker vil nogen sinde få så meget respekt, at han bliver integreret, men han vil få den respekt som det vel sømmer sig, hvis man opføre sig ordentligt..

Nero
Yonok skrev:

Tror ikke-om man skriver nok så tykke bøger at man kan forklare/forberede nogen på et liv i Thailand-det skal opleves af egen erfaring.
Men et godt indlæg der dog kan-tror jeg forberede nogen lidt bedre på det.

Syntes lige som dig at indlægget fra thaikai, var godt, velformuleret og bar præg af indsigt.

Det kan nemlig ikke indskærpes for tit, hvilken position vi Farang har hos Thai'er. Indser vi ikke det og falder for deres bakwan, (sweet mouth), så havner vi ligesom de mange klaphatte, der kommer til Thailand på ferie og tror at træerne vokser ind i himlen.
De får lov at betale kassen, før det går op for dem, hvordan virkeligheden hænger sammen.

Og til Vandango, dit 'sjove' indlæg om 'konen' der bukker og nejer, (gør hun også honnør?) når hun passerer dig. Det var for sjov ikke? Det er så vidt jeg ved ikke 1. april.

GAMBIT
Nu kan i overfalde mig alt i vil - men ved jeg er en integreret del af familien, ja klart jeg er farang, men jeg har i flere situationer hvor lokummet brændte økonomisk fået at vide at vi skal komme hjem (konen og jeg).

Nu er vi alle, uanset kultur, forskellige mennesker og jeg er aldrig i tvivl om at hvis det går helt galt så er mit hjem i Thailand min svigerfars.

Hvorfor ? Fordi jeg er gift med svigerfars datter og jeg er dermed en del af familien. Måske forskellen i ligger i at min kone er 31 og jeg 30 - vi er altså lige gamle og har valgt hinanden af lyst, og derfor ikke grundet en økonomisk agenda, hverken for min kone eller hendes familie.

Det er ikke noget man kan forklare, men det har i flere situationer vist sig at de har trådt til og sagt at vi har vores hjem hos dem hvis tingende ikke hænger sammen økonomisk. Og nej, det er overhovedet ikke en rig familie, de er som i selv kender dem mange af jer, selvforsynende og der deles om det der er.

Det gør dem ikke nødvendigvis til penge glubske eller på anden måde interesseret i økonomisk vinding - vi deles og hjælper hinanden med det vi har, og kommer der en god slat penge ind jamen så vælger man selv at "opgradere" hjemmet eller andet som gør livet en smule mere behageligt (om man kan sige sådan)

Det kaldes for en FAMILIE.

Jeg håber da at andre er ligeså heldig som mig og uanset hvad folk har hørt, eller selv oplevet er det ikke ensbetydende med at situationen er samme for ALLE.

Asian Farmer
GAMBIT skrev:

Nu kan i overfalde mig alt i vil - men ved jeg er en integreret del af familien, ja klart jeg er farang, men jeg har i flere situationer hvor lokummet brændte økonomisk fået at vide at vi skal komme hjem (konen og jeg).

Nu er vi alle, uanset kultur, forskellige mennesker og jeg er aldrig i tvivl om at hvis det går helt galt så er mit hjem i Thailand min svigerfars.

Hvorfor ? Fordi jeg er gift med svigerfars datter og jeg er dermed en del af familien. Måske forskellen i ligger i at min kone er 31 og jeg 30 - vi er altså lige gamle og har valgt hinanden af lyst, og derfor ikke grundet en økonomisk agenda, hverken for min kone eller hendes familie.

Det er ikke noget man kan forklare, men det har i flere situationer vist sig at de har trådt til og sagt at vi har vores hjem hos dem hvis tingende ikke hænger sammen økonomisk. Og nej, det er overhovedet ikke en rig familie, de er som i selv kender dem mange af jer, selvforsynende og der deles om det der er.

Det gør dem ikke nødvendigvis til penge glubske eller på anden måde interesseret i økonomisk vinding - vi deles og hjælper hinanden med det vi har, og kommer der en god slat penge ind jamen så vælger man selv at "opgradere" hjemmet eller andet som gør livet en smule mere behageligt (om man kan sige sådan)

Det kaldes for en FAMILIE.

Jeg håber da at andre er ligeså heldig som mig og uanset hvad folk har hørt, eller selv oplevet er det ikke ensbetydende med at situationen er samme for ALLE.

Det var faktisk et ret godt indlæg!!
Meget lig den situation jeg ser mig selv i.
Vandangos kone der bukker, som thaierne kun gør for ældre af respekt, matcher ikke lige et normalt ligeværdigt ægteskab...........

rinpoche
Jeg tror Vandango bliver lidt misforstået/formulerer sig forkert.
Og jeg tvivler på, at hans kone decideret "bukker" for ham.

Jeg tror snarere der er tale om den thailandske skik der består i at, når thailændere går forbi voksne personer der sidder ned (og da specielt personer med højere status/alder), sænker de hovedet lidt i forbifarten.

Da hovedet udgør det højeste på kroppen, også i åndelig henseende, indikerer de herved af høflighed, at de forsøger at bringe hovederne på niveau - om jeg så må sige. Og at de dermed ikke knejser højt over en siddende/liggende.

"Integreret i familien"?

Jamen, det er da fint hvis man oplever dette.

Det var jeg nu aldrig - selvom jeg havde et godt forhold til min ene svoger, der var temmelig urban.

Min svigerfamilie og undertegnede kom simpelthen fra verdener så forskellige og på så at sige samtlige parametre, at aldrig kunne de tvende mødes.
Selvom jeg havde den fordel at kunne central thai og hurtigt tilegnede mig deres lokale dialekt.
Jeg var ikke bleg for at deltage i de fysiske arbejdsopgaver. Det var faktisk noget af det mest interessante ved mine ophold.
Men almen passiar? Gud fader bevares.

Deres begrebsverden var simpelthen så indskrænket, at guderne må sig forbarme.
Munke mumbo jumbo, lotteri, spåmænd, lidt væddemål her og der. Generel landsbysladder og al mad var lækker, lækker, selvom det smagte og lugtede som noget ikke engang en hyæne ville æde. (Jeg var hyæne i en rum tid)

Summa summarum. Jeg er den dag i dag glad for at jeg aldrig blev "integreret".

GAMBIT
Rinpoche
Jeg tror snarere der er tale om den thailandske skik der består i at, når thailændere går forbi voksne personer der sidder ned (og da specielt personer med højere status/alder), sænker de hovedet lidt i forbifarten.

Da hovedet udgør det højeste på kroppen, også i åndelig henseende, indikerer de herved af høflighed, at de forsøger at bringe hovederne på niveau - om jeg så må sige. Og at de dermed ikke knejser højt over en siddende/liggende.

Enig i formuleringen, det er en lille ændring af hovedet lidt ned som viser en stor venlighed og respekt - jeg gør det samme hvis man passerer en/flere hvor der ikke er lang afstand fra hinanden, også ved jævnaldrende, det er en god fredsbevarende gestus når man f.eks sidder et thai beer-bar sted, og er ofte en kickstarter til at man bliver hilst på og skålet med, og hyggeligt at møde dig, sæt dig gerne ved vores bord osv.. man brude gøre det samme i DK og man ville have en langt mindre % del slagsmål - men man bliver vel bare set på som man er en svag bøssekarl hvis man gør den slags og får på munden, haha !

Rinpoche
Deres begrebsverden var simpelthen så indskrænket, at guderne må sig forbarme.
Munke mumbo jumbo, lotteri, spåmænd, lidt væddemål her og der. Generel landsbysladder og al mad var lækker, lækker, selvom det smagte og lugtede som noget ikke engang en hyæne ville æde. (Jeg var hyæne i en rum tid)

Haha, ja du har ret, enhver landsby har deres tosser - jeg kan kun takke for at min kones famile er mennesker med fødderne solidt plantet i jorden (ris marken Grin ) og hovedet skruet godt på - dog er de altså troende i spirits, spåkonen osv - men det er jo deres livssyn og overtro, og jeg er glad for at kunne iagttage det hele, med et smil på læben.

Rinpoche
Summa summarum. Jeg er den dag i dag glad for at jeg aldrig blev "integreret"
.

Det kommer bag på mig, at dette lige skulle komme fra dig Smile

rinpoche
Fair nok, Gambit.

Men jeg er den jeg er, i kraft af min opvækst, lokation, uddannelse og generelle danske "prægning".

Og der var bare no way, jeg kunne blive integreret i en Isan bondefamilie, der levede anno 1900 livstil.
Jeg nærede heller intet ønske herom. Og dermed ikke være sagt noget dårligt om dem, som jeg tidligere var inde på: we were 2 worlds apart.
Når dette så er sagt, så lærte jeg faktisk en god del af dem.
Jagt, fiskeri, agerbrug og generelle praktiske gøremål. Min svigerfar var fantastisk vidende omkring alle disse facetter af det thailandske bondeliv.
Det havde jeg stor respekt for.
Han gad nu aldrig rigtig at tale med mig, udover i gutterale grynt - en disciplin som jeg også behersker.
Og jeg tog til til genmæle: Uh? Åh!

Bryder mig ikke om uartikuleret grynten. FFS sproget er blevet opfundet!
Med andre ord forbliver jeg en uintegrerbar farang i Isansk regi Smile Thank you very much.

GAMBIT
Kan 100% følge dig - man behøver ikke at glemme sit noget større perspektiv som man normalt har med, mange af os hverfald. Men selv primitiv tankegang, levemåde og overtro kan udvide ens perspektiv endnu mere, som du selv nævner at du har lært en masse ting omkring landbrug mm.

Jeg romantiserer det muligvis, men jeg føler hvergang jeg har været der at jeg er blevet rigere på samme mange facetter.

Alle har "sit Thailand" og indtil nu er det mit. Jeg bliver hverfald ikke rigere af at bo i storby ræset.

Jeg tror der er perioder i ens liv hvor man vil leve stille og primitivt, og andre perioder mere civiliseret.

Spring til debat: