Se indlæg
 Udskriv debat
Guide til at søge boyfriend/girlfriend visa
Atrox
Elsker når sudsakhon skal gøre mit svar langt mere besværligt end godt er.

hvis du skal have turist visum i 90 dage, skal hun have 40.000 baht på kontoen. uanset om i er gift eller ej. Så var den ikke længere Smile

GAMBIT, hvad er det for en seddel som kun vfs har, som hun ikke havde udfyldt ? Hvis det er boyfriend/girlfriend blanketten, så er der et link til den online i min guide her på første side.

Skal dog ikke kunne sige om links er up to date længere i guiden. Men man kan få ALT materiale man skal bruge til en ansøgning online.

Ærgeligt i har haft dårlige erfaringer med personalet. Vi har kun haft gode må jeg sige. Men sådan er det vel altid når det har med mennesker at gøre.

Krydser fingre for jeres visum går i orden Smile

GAMBIT
Takker Atrox

BF/GF Visum havde hun med hjemmefra - aner ik hvad det var for et, men det var et som hun der ikke er med på din liste eller andre steder som hun har læst på div Thai forums.

God weekend

farao54
Hver gang min kæreste har været hos VFS (5 gange), så er hun blevet behandlet som en kriminel. Spørgsmålene, og måden de stiller dem på har været enten grænseoverskridende eler ubehøvlet. De 2 gange jeg har været med, har jeg også noteret mig den tilsyneladende ligegylidghed de udviser (bortset fra en enkelt mand, der rent faktisk var høflig). Og så lige en bredside til dem, der forherliger ambassaden: 2 gange har min kæreste været i telefonisk kontakt med ambassaden, da der angiveligt var uoverensstemmelse mellem nogle datoer på forsikringen og flybilletten.. Her var hun decideret rystet efter samtalen, der efter hendes udsagn var som om hun var 5 år og blev irettesat af en streng lærer.
Helt generelt har jeg personligt ikke meget tilovers for nogen som helst bag en skranke fra Thailand. Vi husker vel allesammen den tidligere skrankepave på den thailandske ambassade i Hellerup. For satan da... Han skulle da have sparket i både boller og røv, hvis jeg var hans arbejdsgiver.
Så snart de får et hverv, hvor de kan føle sig en smule som beslutningstagere, så er det som om de er kaldet til at være nedladende...
Som min kæreste sagde til mig efter vi for nyligt var på kommunen for at få en ægteskabserklæring: "Hun var da sød, smilende og venlig". Det satte ligesom tingene i relief... Det kan godt være at Thailand har ry som LOS.. Men der er altså områder hvor vi giver dem baghjul..:-)

zapper
Atrox skrev:

Elsker når sudsakhon skal gøre mit svar langt mere besværligt end godt er.

hvis du skal have turist visum i 90 dage, skal hun have 40.000 baht på kontoen. uanset om i er gift eller ej. Så var den ikke længere Smile

GAMBIT, hvad er det for en seddel som kun vfs har, som hun ikke havde udfyldt ? Hvis det er boyfriend/girlfriend blanketten, så er der et link til den online i min guide her på første side.

Atrox
Du aner ganske enkelt ikke hvad du taler om, men det er måske fordi du har for travlt med at nedgøre andres bidrag.Sad

Du skal IKKE have 40.000 baht når du er gift. Dette ved jeg af personlig erfaring. Så kan du påstå noget andet herfra og til juleaften.Shock

læser man betingelserne der skal opfyldes for at opnå et besøgsvisum, så dækker de 40.000 jo til en person som IKKE har en vært for opholdet. Så i bund og grund burde man slet ikke skulle stille den garanti, men det er nok for at lette ansøgningen at man har kopi af bankbog.

den blanket som bla. Gambit omtaler, det er ikke en, man kan se online nogle steder. Det er et stykke papir med nogle få spørgsmål, der skal bekræfte, at man kender hinanden.

Ved uheldige oplevelser vil jeg da foreslå at der klages over behandlingen, så er der måske en chance for at der kan rettes op for skrankepaverne.

sudsakhon
Atrox

Jeg er klar over, at interessen i for at forstå hvorfor der kan være forskellige udmeldinger omkring f.eks. begrebet "tilstrækkelige midler" i denne tråd, kan være forskellig for de enkelte.

Derfor var der også en medfølgende brugerservice, der tilbød læseren at stå af med oplysningen om udgangspunktet.

Denne oplysning dækker mange ansøgeres forhold, men ikke alle.

Du skriver:

hvis du skal have turist visum i 90 dage, skal hun have 40.000 baht på kontoen. uanset om i er gift eller ej. Så var den ikke længere

Hvor ville det være nemmere, hvis verden var indrettet i absolutter.

Men især det forhold, at rigtig meget forvaltningsvirksomhed beror på konkrete individuelle vurderinger, men med et lovfæstet udgangspunkt forvirrer mange. Også her på DTW.

Jeg har vist skrevet herinde i omkring 10 år. Og samtlige år har dette været vanskeligt at forstå og måske især at acceptere.

Når man ikke kan overskue hjemlen for sagsbehandlingen og de bagvedliggende legale principper er det nemt at forledes til at tro, at lovens bogstav eller hvad man konkret har oplevet er udtryk for den retsstilling alle andre forhold så også indrettes efter

Tag nu eksemplet i denne tråd:

Du oplyser et, og Zapper noget andet.

Hvis ens begrebsverden er meget begrænset, kunne man antage at en af jer lyver (som udtrykt i en anden tråd, hvor en anden bruger netop havde denne begrænsede indsigt)

Lyve er nok et stærkt ord, men i al fald at en af Jer tager fejl.

Men nu er virkeligheden, at I begge har ret, men ud fra forskellige perspektiver.

Udgangspunktet er, at der er mulighed for, i konkrete visumansøgninger at kravet er anderledes, dvs. et lavere krav

Det kan være ved privat indkvartering som f.eks. når en ægtefælle naturligvis bor med sin ægtemand.

DOG kræver det jo en masse særlig sagsbehandling, så udgangspunktet med 350 kr./døgn følges i langt de fleste sager.

Og så er vi tilbage til det forhold, at rigtig meget forvaltningsvirksomhed beror på konkrete individuelle vurderinger, men med et lovfæstet udgangspunkt.

Det er ligeledes heller ikke et ukendt fænomen her på DTW, at det kan være svært at acceptere konkret viden på et område. Og når man ikke har overskud til at sætte sig grundigt ind i tingene, anvendes ens singulære oplevelse eller viden til at etablere en fortælling om at det er udtryk for den retsstilling alle andre forhold så også indrettes efter.

Derfor var der også i den medfølgende brugerservice, der udover at tilbyde læseren at stå af med oplysningen om udgangspunktet, også var givet et tilbud om at klikke sig hen til den konkrete hjemmel.

Det er nemlig ikke mig, der sidder og finder på retsstillingen på området. Det har vi dyrt betalte politikere til
Redigeret af sudsakhon d. 14/03-2015 13:44

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Snerle
Hvordan gør man med flybillet? Skal der fremvises kvittering for flybillet ud/hjem ved ansøgning om gf/bf visa? - hvis der nu ikke gives visa så er de fleste penge jo tabt. Eller skal man bare vise billetten ved (forhåbentlig) afhentning af visa? Ved booking af billet online skal man vel betale billetten med det samme, ikke muligt bare at lave en reservation?

Girobank
Snerle.

prøv at læse det allerførste indlæg, der står SVARET!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

Atrox
I er så pisse kloge zapper og sudshakon.. men jeg har det da på skrift fra den tidligere chef for visum afdelingen. Det er meget klart, det står ikke til forhandling, man skal fremvise 40.000 ved ansøgning uanset om man er gift eller ej. Og man skal faktisk kunne dokumentere dem ved grænsen til Schengen hvis det skulle ske man blev spurgt om det.

Kære Bjarke,

Først skal jeg beklage, at du ikke har modtaget svar på dine spørgsmål, da visum afdelingen de seneste mange uger har haft ualmindeligt travlt har vi desværre ikke kunne besvare alle e-mails.

Vedrørende dit første spørgsmål, så ja din hustru skal stadig fremvise 40.000THB på sit kontoudtog jf. vores tjekliste. Uanset om man er gift eller ej skal man stadig kunne fremvise dokumentation for økonomiske midler. Dette gælder ikke kun over for ambassaden men også ved indrejse i Schengenområdet.

Med venlig hilsen

EVA C. SZEFTEL
ATTACHÉ (CONSULAR & CULTURAL)
HEAD OF VISA SECTION

ROYAL DANISH EMBASSY, BANGKOK
SATHORN SOI 1 (10 SOI ATAKARN PRASIT) / 10120 BANGKOK
PHONE +66 (0) 2 343 1100 / WWW.THAILAND.UM.DK

leafPlease consider the environment before printing this message
Redigeret af Atrox d. 19/03-2015 18:58

buick
Du skal ikke fremvise flybillet ved ansøgning du skal fremvise booking af flybillet istedet for
men ja ved booking online skal man betale med det samme så der er ikke anden vej en at bokke direkte ved thai air

Snerle skrev:

Hvordan gør man med flybillet? Skal der fremvises kvittering for flybillet ud/hjem ved ansøgning om gf/bf visa? - hvis der nu ikke gives visa så er de fleste penge jo tabt. Eller skal man bare vise billetten ved (forhåbentlig) afhentning af visa? Ved booking af billet online skal man vel betale billetten med det samme, ikke muligt bare at lave en reservation?

sudsakhon
Det er altid rart, at være klog.
Det kunne være meget værre.

Men hvor består forskellen i det svar, du har postet og min forklaring på hvordan sagsbehandlingen foregår med hjemmel i loven?

Atrox
Fordi du siger vi begge har ret.

Zapper vrøvler. Man SKAL fremvise 40.000 baht på sin bankbog ved visum ansøgelse. Altså som en del af den samlede dokumentation. Det er et krav og uden det vil visum blive afvist.

Man skal yderligere også kunne bevise de midler, ved grænsen til Schengen såfremt det bliver spurgt om af myndighederne.

Det er en soleklar regel som ikke kan bøjes eller på anden vis omgås.

Jeg syntes det er meget vigtigt at få frem, så når nye visum ansøgere, søger visum ikke lytter til eksempelvis Zapper, og får et afslag.

Jeg siger det lige igen. UANSET om man er gift eller ej, så skal en fra Thailand der søger 90 dages turist visum til Schengen, kunne dokumentere tilstrækkelige midler som udgør 40.000 baht!

Dokumentation på tilstrækkelige midler ved adgang til Schengen skal også kunne fremvises ved forespørgsel af myndighederne i det pågældende land!

sudsakhon

Kan du ikke lige vise hjemlen hertil?

Men ser stadig ikke en diskrepans (det kalder man det altså i juraen) mellem det du har fået oplyst her på DTW og den erfaring du konkret har gjort dig

Atrox
Hvis du læser svaret fra den nu tidligere chef for visum afdelingen, så vil du få svar på det du spørger om.

Men jeg linker her fra Nyidanmark

Man skal have tilstrækkelige midler til at betale for opholdet og hjemrejsen. Hvad, der vurderes som tilstrækkelige midler, afgøres af repræsentationen og afhænger af varigheden af opholdet, og om man skal bo på fx hotel eller privat hos familie eller venner. Som udgangspunkt skal man være i besiddelse af ca. 350 kr. pr. døgn og evt. et mindre beløb ved privat indkvartering, hvor værten indestår for alle udgifter. Hvis man skal bo på hotel, skal beløbet være større, ca. 500 kr. pr. døgn.

Der står soleklart, at den lokale repræsentation kan vurdere hvad der er tilstrækkelige midler.

Ambassaden i Bangkok har så bestemt at det er 40.000 baht, som det fremgår i mit svar fra fra den tidligere chef for visum sektionen.

Så du har altså ret i at det ikke er skrevet direkte i lovteksten at thailændere skal have 40.000 baht. Men det har repræsentationen i Thailand så bestemt.

Det er det der gør diskussioner med dig så forbandet besværlige og forvirre folk mere end det gavner..

Faktum er jo at visum bliver afvist hvis du ikke kan fremvise 40.00 baht ved visum ansøgning fra Thailand til Danmark.

Det er det eneste vigtige visum ansøgere skal vide, og det var meningen med min guide.

At du så altid skal plapret om paragraffer, hjemler og pis og papir, er bare et irritations moment.

sudsakhon
Men det er ikke en kontorchef, der fastsætter reglerne

Du skrev:

Derfor ville du heller ikke kunne finde hjemlen.
Men du skriver rigtig nok, at de 40000 B er en vurdering.
Netop..
Men er denne vurdering ikke hvad jeg har beskrevet skal foretages?

(Sat lidt på spidsen, kalder du det både en soleklar regel som ikke kan bøjes eller på anden vis omgås og en vurdering. Det kan vel ikke være begge dele)

Og NETOP derfor skrev jeg, at:

Men ser stadig ikke en diskrepans (det kalder man det altså i juraen) mellem det du har fået oplyst her på DTW og den erfaring du konkret har gjort dig

Det, som du bliver forvirret af er, at loven åbner mulighed for en individuel vurdering, men der er nemmere (og billigere) at sagsbehandle ud fra en enkelt standard.

Det er en knivsskarp vurdering, idet skuffecirkulærer er ulovlige. (En fast regel, hvor loven kræver individuel sagsbehandling)

Kravet om "tilstrækkelige midler" kræver ikke en konkret afgørelse, og derfor er ordlyden i brevet som den er.

40000 B for et 90 dages ophold kan du selv dividere ud, for at konstatere at denne vurdering allerede er foretaget i forhold til praksisnotatet.

Atrox
åhhh Sudshakon for faen.. det er vildt du aldrig bliver træt af dig selv Smile

Du skal have 40.000 baht for at få visum til Danmark fra Thailand. Kan du ikke dokumentere du har det ved ansøgning, bliver visum afvist.

Det er alt folk der søger visum behøver at vide.

Og så gider vi ikke diskutere det mere.

I øvrigt, det jeg anfægtede var ikke om det var hugget i sten. Men at om det gjorde nogen forskel man er gift eller ej.. Og det gør det IKKE !

sudsakhon
Atrox. Når du taler murerfag med en murer, bliver der talt om mørtel og sten.

Jeg bliver jævnligt træt af mig selv, men som regel ikke på det faglige område. Mere når jeg, som i morges, måtte parkere meget langt fra kontoret, og opdagede at ID kortet lå i bilen.

Men hvordan vil du s forklare, at Zapper tilsyneladende har et eksempel på, hvor dette krav ikke blev stillet?

Det er fint nok, at man kender den gængse sagsbehandling og de krav, der stilles. men synes du helt ærligt ikke, at et er vigtigt at få nuancerne frem?

Det jeg har forklaret over de mange indlæg efterhånden, er HVORFOR der kan være forskelle i det, der opleves.

Atrox
Jeg vil sige det sådan her. Jeg tror ikke på Zapper, så enkelt er det.

Jeg kan ikke se hvorfor han skulle få lov at slippe for de 40.000 (eller rettere hans kone) Når det er almindelig praksis på repræsentationen i Bangkok, at man skal dokumentere beløbet ved visum ansøgning.

alene ved VFS skranken, vil de blive gjort opmærksom på dette dokument mangler, og at det skal bringes i orden inden ansøgningen kan sendes afsted til vurdering. Så nej, jeg tror ikke på det.

Slet ikke da jeg oven i købet fik det svar fra den nu tidligere visum chef, at det skal man, uanset om man er gift eller ej.

Og det er selvom Eva, faktisk altid var meget behjælpelig overfor os. Og rådede os til 3 års visum, selvom dette ikke eksistere officielt.

Det er mit indtryk at de tilstrækkelige midler på ingen måde er til diskussion, hvilket også fremgår i hendes svar.

Men igen, zapper får desværre udtrykt, at det er normalt man ikke skal dokumentere tilstrækkelige midler, hvis man blot er gift. og det er IKKE tilfældet, uagtet om han så endelig skulle have haft den oplevelse, trods jeg ikke tror på det.

zapper
Atrox

Enhver er salig i sin tror. Så du må tro hvad du vil, det kan jeg jo ikke gøre noget ved, og er nu også temmelig ligeglad med, hvad du tror.

Så længe jeg ved, hvad jeg har oplevet.

Wangtan
Men..kan nu ikke helt forstå at denne tråd trækker sig så langt...er 40.000 baht så meget ? Jeg synes det ihvertfald ikke. Hvis man virkelig ønsker sin kæreste til Danmark må man da også forstå at det koster både penge og arbejde.
Man kan da ikke bare ligge ved poolen i Pattaya og nyde kolde Changs og tro at kæresten er med i kufferten hjem Shock

sudsakhon
Debatten drejer sig ikke om hvorvidt beløbet er for højt eller lavt, men om myndighedernes skønsudøvelsen.

Pointen var også om skønnet kunne være anderledes under hensyntagen til ægteskabelig status.

De famøse 40 K. Er jo for et 90 dages ophold.

Det kunne jo være interessant at finde ud af om der foretages et konkret fornyet skøn ved kortere ophold eller ved andre konkrete omstændigheder.

Jeg har nnaturligvis ikke samme frisindede kompetence til at erklære Zappers oplysninger som ukorrekte. Især ikke da lovgivningen ikke er en hindring for at forholdet er som beskrevet
Til gengæld kan jeg nemt forklare hvorfor oplysningen er plausibel.

Spring til debat: