Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Flytning til Danmark
 Udskriv debat
Thailænder fra et anden EU land
zapper
[quote]Asian Farmer skrev:

Der er ingen regler om længde af ophold i andet eu land forud før man vender hjem.
quote]

Det kommer som en stor overraskelse for mig, og jeg klør mig selv i nakken og spørger lige så stille... Kan det virkelig passe.

Asian Farmer
zapper skrev:

[quote]Asian Farmer skrev:

Der er ingen regler om længde af ophold i andet eu land forud før man vender hjem.
quote]

Det kommer som en stor overraskelse for mig, og jeg klør mig selv i nakken og spørger lige så stille... Kan det virkelig passe.

Ja, det kan det. Det det reelt drejer sig om er om man udnyttet sin ret til fri bevægelighed som EU borger.

1. Fri bevægelighed

Den danske statsborger skal have udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.

Der opstilles ikke et mindstekrav til opholdets længde i det andet EU/EØS-land eller Schweiz, som den danske statsborger har opholdt sig i, men det er en forudsætning, at han/hun reelt har udnyttet retten til ophold på baggrund af EU-reglerne.

Den danske statsborger skal have opholdt sig i et andet EU/EØS-land eller Schweiz som:

arbejdstager,
selvstændig erhvervsdrivende,
tjenesteyder,
pensioneret arbejdstager,
pensioneret selvstændig erhvervsdrivende,
pensioneret tjenesteyder,
udstationeret,
studerende ved en institution, der er godkendt eller finansieret af det offentlige, og kan forsørge sig selv under sit ophold,
selvforsørgende, det vil sige at pågældende skal råde over tilstrækkelige indtægter eller midler, så vedkommende ikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde, eller
have opnået tidsubegrænset opholdsret i det andet EU/EØS-land eller Schweiz."

sudsakhon
Asian Farmer

Helt stille og roligt, ville du kunne lære rigtig meget af at læse lidt op på din EU ret.

Måske også på juridisk metode.
Har en god grundbog på pdf, sender gerne. Bare skriv din mail i PM.

Jeg har været igennem den mølle uden at skulle mistænkeliggøres for proforma, ha ombudsmand på nakken og alt det andet pladder du forsøger at mistænkeligegøre alt og alle med!!!!

Her forstår virkelig ikke, hvad du mener.

Hvem i al verden har skrevet om mistænkeliggørelse?

Fik du ikke læst hvad jeg skrev om sagsbehandlingen, så citerer jeg gerne igen :

Det er faktisk meget vigtigt, at vide hvilke kriterier de danske myndigheder lægger vægt på i sagsbehandlingen.
Og her er proforma et af de kriterier, der vægter meget højt.

I alle denne slags sager, er det vigtigt at kende de bagvedliggende hensyn.
Det giver en langt bedre proces, når man i sin konkrete situation ved hvad man kan forvente

Du kalder det "flueknepperi".
Jeg vil nu kalde det faglig valid oplysning.

Kalder du også din murers advarsler for "flueknepperi", når han oplyser om baggrunden for hvorfor det er usmart at bygge på sumpet grund?

PS Du har vist også misforstået Ombudsmandens rolle, idet han ved flere udtalelser har problematiseret myndighedernes noget alternative praksis i sagsbehandlingen af sager vedrørende emnet her.

Kan ikke lige finde hvor der skulle være anledning til at misforstå den rolle
Redigeret af sudsakhon d. 04/03-2015 21:43

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Asian Farmer
sudsakhon skrev:

Asian Farmer

Helt stille og roligt, ville du kunne lære rigtig meget af at læse lidt op på din EU ret.

Måske også på juridisk metode.
Har en god grundbog på pdf, sender gerne. Bare skriv din mail i PM.

Jeg har været igennem den mølle uden at skulle mistænkeliggøres for proforma, ha ombudsmand på nakken og alt det andet pladder du forsøger at mistænkeligegøre alt og alle med!!!!

Her forstår virkelig ikke, hvad du mener.

Hvem i al verden har skrevet om mistænkeliggørelse?

Fik du ikke læst hvad jeg skrev om sagsbehandlingen, så citerer jeg gerne igen :

Det er faktisk meget vigtigt, at vide hvilke kriterier de danske myndigheder lægger vægt på i sagsbehandlingen.
Og her er proforma et af de kriterier, der vægter meget højt.

I alle denne slags sager, er det vigtigt at kende de bagvedliggende hensyn.
Det giver en langt bedre proces, når man i sin konkrete situation ved hvad man kan forvente

Du kalder det "flueknepperi".
Jeg vil nu kalde det faglig valid oplysning.

Kalder du også din murers advarsler for "flueknepperi", når han oplyser om baggrunden for hvorfor det er usmart at bygge på sumpet grund?

PS Du har vist også misforstået Ombudsmandens rolle, idet han ved flere udtalelser har problematiseret myndighedernes noget alternative praksis i sagsbehandlingen af sager vedrørende emnet her.

Kan ikke lige finde hvor der skulle være anledning til at misforstå den rolle

Har du hørt om begrebet " Den virkelige verden"?
Uanset hvor meget du læser i dine bøger og forsøger at belære andre om din store boglige viden. Så ændrer det ikke på at jeg fik FS via EU regler!

Derudover bryder jeg mig ikke om at blive kaldt andet end det nick jeg har her på siden, og jeg bryder mig slet ikke om at du hentyder at jeg lyver!!!

sudsakhon
Jeg er stadig lige forvirret..

Hvad har dit Nick med denne problemstilling at gøre?

Og hvem påstår at du lyver?

Det du kalder den virkelige verden er vel næppe afkoblet fra lovgivningen, der netop definerer de kriterier og hensyn, der skal foretages i sagsbehandlingen.

Udmøntningen og forvaltningen af ovenstående er jo netop den virkelige verden.

Der foretages således en hel del vurderinger og afvejninger i baggrunden, uanset om den enkelte borger ikke er vidende om eller formår at overskue dette.

Samlet set vil det altid være en fordel at kende disse processer, og at lukke af i en eller anden misforstået nævenyttighed vil aldrig udvikle personlig viden på området.

Igen, hvis håndværkere udviste samme tilgang til udvidelsen af kompetencer og læringstilegnelse, samt erfaringsudvikling, boede vi stadig i jordhuler

Asian Farmer
sudsakhon skrev:

Jeg er stadig lige forvirret..

Hvad har dit Nick med denne problemstilling at gøre?

Og hvem påstår at du lyver?

Det du kalder den virkelige verden er vel næppe afkoblet fra lovgivningen, der netop definerer de kriterier og hensyn, der skal foretages i sagsbehandlingen.

Udmøntningen og forvaltningen af ovenstående er jo netop den virkelige verden.

Der foretages således en hel del vurderinger og afvejninger i baggrunden, uanset om den enkelte borger ikke er vidende om eller formår at overskue dette.

Samlet set vil det altid være en fordel at kende disse processer, og at lukke af i en eller anden misforstået nævenyttighed vil aldrig udvikle personlig viden på området.

Igen, hvis håndværkere udviste samme tilgang til udvidelsen af kompetencer og læringstilegnelse, samt erfaringsudvikling, boede vi stadig i jordhuler

Selvfølgelig er du forvirret....... off ansat ?
"Asian Farmer: Det er stort set korrekt, hvad du oplyser.
Men jeg er ikke helt enig i den citerede passus."

Nej, det er ikke stort set korrektt, det ER korrekt!!!... ergo du påstår at jeg lyver!!!!
"
Og det ændres ikke af at Rasmus Modsat også vil have del i løjerne med fuldstændige usaglige argumenter"
Mit nick er Asian Farmer... at tiltale folk med frit opfunde øgenavne er person angreb!

Vil være på sin plads hvis admin kom med en irettesættelse til denne bruger.

Amagerdreng
Asian Farmer ja sorry of tropic men skulle du ikke lige tage og feje for egen dør før du begynder at snakke om hvordan man snakker / skriver til folk... Så kunne du og andre måske lære lidt..
Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.

Asian Farmer
Amagerdreng skrev:

Asian Farmer ja sorry of tropic men skulle du ikke lige tage og feje for egen dør før du begynder at snakke om hvordan man snakker / skriver til folk... Så kunne du og andre måske lære lidt..

Er du seriøs ?
En ting er at skrive om noget der er relateret til hvad folk kan bruge til noget, en anden ting er fnidder fnadder om off-topic emner som virkelig kun har til formål at fordrive tiden på sjoveste vis ;-)

Amagerdreng
Med den udtagelse skulle du måske kikke på en del andre brugere på TP.. Ingen nævnt ingen glemt men de ved hvem de er...
Tag feks dette du skriver "Mit nick er Asian Farmer... at tiltale folk med frit opfunde øgenavne er person angreb".
Det ligner noget jeg kender og ja gæt selv...
Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.

Webmaster
For satan da, har først lige set denne tråd. Hvordan kan et så uskyldigt spørgsmål fra trådstarter udvikle sig så eksplosivt?

Jeg syntes det er prisværdigt at der er brugere herinde som er villige til at svare trådstarter på hans spørgsmål. Hatten af for det.

Jeg forstår også godt at der måske er lidt forskellige meninger, holdninger og erfaringer til spørgsmålet, men jeg forstår ikke hvorfor tingene skal køre sådan af sporet pga. disse småting.

Få nu slået lidt koldt vand i blodet.

Tak

- Admin -
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Asian Farmer
Webmaster skrev:

For satan da, har først lige set denne tråd. Hvordan kan et så uskyldigt spørgsmål fra trådstarter udvikle sig så eksplosivt?

Jeg syntes det er prisværdigt at der er brugere herinde som er villige til at svare trådstarter på hans spørgsmål. Hatten af for det.

Jeg forstår også godt at der måske er lidt forskellige meninger, holdninger og erfaringer til spørgsmålet, men jeg forstår ikke hvorfor tingene skal køre sådan af sporet pga. disse småting.

Få nu slået lidt koldt vand i blodet.

Tak

- Admin -

Flot, neutralt svar!

Men det sgu da utroligt at man skal høre på alt det pis fra en idiot der tror man kan lære at malke en ko ved at læse en bog!
Han har aldrig selv søgt fs via eu regler, og alligevel beskylder han folk for at lyve og meget mere......... Må da ha en ende med forkvaklede stats ansatte der ikke kan klare sig i det private!!!

Amagerbums.....
Læs indlæg 826 i Dagens Joke!

GAMBIT
Read the rules

zapper
uuuuh nu hidkalder web vist nogle onde ånder mod jer Grin

for man må ikke drille drengen Tuttelu Tralla

kro90
Kære Asian Farmer
Først beklager du dig over at blive kaldt andet navn end dit nick-name på denne side, du klager over sproget mm. Dernæst opfinder du selv nick-names til en person, samtidigt med du kalder en anden person en idiot. Syntes du det er god tone?.
Man behøver jo ikke stjæle fordi andre gør det.
God weekend :-)
Kim

Webmaster
kro90 skrev:

Kære Asian Farmer
Først beklager du dig over at blive kaldt andet navn end dit nick-name på denne side, du klager over sproget mm. Dernæst opfinder du selv nick-names til en person, samtidigt med du kalder en anden person en idiot. Syntes du det er god tone?.

Enig.
Og lad os så få den gode tone tilbage.
Tak.

- Admin -
Med venlig hilsen

Webmaster

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

Asian Farmer
Webmaster skrev:

kro90 skrev:

Kære Asian Farmer

Enig.
Og lad os så få den gode tone tilbage.
Tak.

- Admin -

Yup, den er feset ind.... blev lige grebet af Amager......s utidige indlæg :-)

sudsakhon
Godt indlæg, Asian farmer.

Måske ikke videre ædrueligt, men det åbner mulighed for at få behandlet en problemstilling, der er fremtrædende i udvalgte kredse.

Men det sgu da utroligt at man skal høre på alt det pis fra en idiot der tror man kan lære at malke en ko ved at læse en bog!
Han har aldrig selv søgt fs via eu regler, og alligevel beskylder han folk for at lyve og meget mere......... Må da ha en ende med forkvaklede stats ansatte der ikke kan klare sig i det private!!!

Hvis man lige ser bort fra det farverige sprog, rummer indlægget en del interessante betragtninger.

Jeg ville heller ikke mene, at man kunne lære at malke en ko ved at læse en bog. Eller som der nok menes, konkret håndværksmæssigt arbejde skal læres ved at få hænderne op af lommen.

Men idet det er forskel på håndens og åndens arbejde, vil man have samme vanskeligheder ved at lære jura som profession ved at bruge sine hænder.
Hvad skulle man konkret gøre? Grave med loven og forarbejderne?

Praktisk arbejde i boglige fagområder må derfor være en kombination af teori og viden om konkret anvendelse af teorien.

Et arbejde, der dagligt udføres i det, der kaldes "den virkelige verden", hvilket leder frem til næste passage:

..forkvaklede stats ansatte der ikke kan klare sig i det private!!!

Det er jo en holdning, som jeg ikke vil kommentere, men hvem tror du, at har afgjort din familiesammenføring?

Jeg kunne være lige netop "den forkvaklede stats ansatte der ikke kan klare sig i det private", som skulle godkende netop DIN familiesammenføring.
Måske sammen med alle de andre offentlige ansatte, der udfører myndighedsarbejde hver dag.

Og hvilke kriterier skulle jeg anvende i sagsbehandlingen, i den stilling jeg kun har fordi jeg ikke kunne få et arbejde i den private sektor?
Og hvilke kriterier stilles der til mine kvalifikationer?

Han har aldrig selv søgt fs via eu regler,

Indrømmet, det er helt korrekt. Men er det et af de kriterier, som skal indgå? At en fuldmægtig selv har søgt fs via EU regler?

Hvor mange fuldmægtige, der sagsbehandler familiesammenføringer opfylder det krav?

(Og er det et krav, at forsvarsadvokater skal have begået voldtægt for repræsentere en gerningsmand i en straffesag med det anklageskrift?)

Nej, Asian farmer. Du lyver skam ikke.
Men du har misforstået reglernes anvendelse.

Og du har ikke forstået hvad JEG SOM FULDMÆGTIG ville have en forpligtelse til at inddrage af hensyn i vurderingen af DIN familiesammenføringssag.

Nu ved jeg godt, at argumentet er, at jeg ikke afgjorde din familiesammenføringssag.

Men ville du ikke være utryg, hvis der var forskel om det var mig, min kollega eller afdelingslederen, som afgjorde din familiesammenføringssag?
(Det ville selvfølgelig være i strid med loven)

Derfor lægges der lige netop vægt på de kriterier, jeg har nævnt flere gange.

Og for fremtidige sager er det vigtigt at vide hvordan disse kriterier kan opfyldes.

I stedet for at fare i flint, så læs mit indlæg i forhold til din egen sag og de beskrevne hensyn.
Du vil opdage, at det giver mening.

Jeg hjælper dig gerne med at forklare de svære sammenhænge, der har forvirret dig.

Med dette på plads, vil andre som overvejer at søge familiesammenføring ved at udnytte sin ret til arbejdskraftens frie bevægelighed, kunne drage god nytte af oplysningerne

Webmaster
bjarne vase skrev:

Er der nogle herinde der ved hvad regler der er hvis man indføre en Thailænder fra et anden EU land

For lige at komme tilbage til trådstarters indlæg.

1.
Er vi ikke enige om at hvis en thailænder har lovligt ophold i et andet EU-land sammen med sin ægtefælle som er EU-borger (f.eks. dansk statsborger) og som er selv-forsørgende i dette EU-land så har EU-borgeren ret til at flytte til et andet EU-land (f.eks. Danmark) og medbringe sin ægtefælle uanset hvilken nationalitet ægtefællen så ellers har.

Er det ikke korrekt forstået ?

2.
Og er det ikke også korrekt at der ikke er nogle regler der udspecificere hvor længe et par skal have levet sådan i et EU-land før der flyttes til et andet EU-land ? Og er det ikke korrekt at i Justitsministeriet opererer man med en vejledende grænse på 3 måneder på et sådan ophold selvom mindre i princippet kan gøre det (men ikke er prøvet ved domstolene) ?

3.
Er det ikke korrekt at det er Statsforvaltningen som ordner det praktiske når vi snakker om en flytning indenfor EU, og ikke Udlændingestyrelsen som når vi snakker om en familiesammenføring?

Med venlig hilsen

Webmaster

sudsakhon
Ad1:
Er vi ikke enige om at hvis en thailænder har lovligt ophold i et andet EU-land sammen med sin ægtefælle som er EU-borger (f.eks. dansk statsborger) og som er selv-forsørgende i dette EU-land så har EU-borgeren ret til at flytte til et andet EU-land (f.eks. Danmark) og medbringe sin ægtefælle uanset hvilken nationalitet ægtefællen så ellers har.

Jo, det er vi enige om.
Men spørgsmålet opstår om hvornår man er selvforsørgende.

Kriteriet reguleres i hvorvidt opholdet har haft til formål at etablere varigt eller længerevarende ophold.

En lille glædelig krølle på denne passus:
..en thailænder har lovligt ophold i et andet EU-land sammen med sin ægtefælle som er EU-borger

Der ligger en dom, som åbner mulighed for at man kan benytte sig af sin ret til fri bevægelighed i forhold til retten til familiesammenføring efter EU-retten SELVOM ægtefællen ikke har lovligt ophold i pågældende EU land.
Men man skal være meget naiv hvis man så ikke forestiller sig, at sagsbehandlingen bliver mindre intensiv i forhold til at vurdere de andre kriterier, jeg har beskrevet

Ad 2

Og er det ikke også korrekt at der ikke er nogle regler der udspecificere hvor længe et par skal have levet sådan i et EU-land før der flyttes til et andet EU-land ? Og er det ikke korrekt at i Justitsministeriet opererer man med en vejledende grænse på 3 måneder på et sådan ophold selvom mindre i princippet kan gøre det (men ikke er prøvet ved domstolene) ?

Der arbejdes normalt med en tidsramme i omegnen af 3 måneder for ophold i et andet EU-land før det vurderes, at man kan benytte sig af sin ret til fri bevægelighed i forhold til retten til familiesammenføring efter EU-retten.

Men det væsentlige er ikke den konkrete tidsramme, men om hvorvidt opholdet har haft til formål at etablere varigt eller længerevarende ophold.

Man kan således have boet i et andet EU land i et år, og måske stadig have svært ved at løfte bevisbyrden for det varige ophold.

Derfor vil kortere ophold i forhold til den vejledende tidsramme også kunne etablere, at man kan benytte sig af sin ret til fri bevægelighed i forhold til retten til familiesammenføring efter EU-retten.
Men det kræver, at andre forhold er vurderet egnede til at opfylde kravet om etablering af et varigt eller længerevarende ophold

F.eks. hvis det er "tydeligt", at opholdet er et proformaophold.
Det er denne tydelighed, eller bevisbyrde, der er nøglefaktoren, som en god juridisk rådgiver arbejder med.

Ad 3.

Er det ikke korrekt at det er Statsforvaltningen som ordner det praktiske når vi snakker om en flytning indenfor EU, og ikke Udlændingestyrelsen som når vi snakker om en familiesammenføring?

Jo, det er helt korrekt.

Men det er for sagsbehandlingen underordnet hvilken myndighed, der konkret foretager denne. Reglerne, og de hensyn der skal sagsbehandles efter er de samme.

Se i øvrigt dette notat, der dog er under revision (skal omfatte nyeste afgørelser fra EU domstolen)

http://www.nyidan...ophold.pdf

Redigeret af sudsakhon d. 06/03-2015 18:28

Webmaster
sudsakhon skrev:

Ad1:

Jo, det er vi enige om.
Men spørgsmålet opstår om hvornår man er selvforsørgende.

Kriteriet reguleres i hvorvidt opholdet har haft til formål at etablere varigt eller længerevarende ophold.

Ang. den med selvforsørgende, så syntes jeg at mindes at en eller anden offentlig instans i Sverige havde en sådan udregner på deres hjemmeside hvor man kunne indtaste indtægter, formue, udgifter osv. for at udregne om man selvforsørgende eller om man havde nok tilbage i rådighedsbeløb som arbejdstager. Har søgt, men har ikke kunne finde siden igen.

Men den officielle definition er vel "hvis du kan dokumentere, at du råder over tilstrækkelige midler til dig selv og din familie, så I ikke kan antages at blive en byrde for det sociale system".

Men Asian Farmer nævnte i indlæg 5 noget med Bulgarien, og i Bulgarien er der uden tvivl et helt andet krav i kroner og øre til hvornår man er selvforsørgende end man finder i Danmark og Sverige. Og hvis man har opfyldt kravene i fraflytter-landet mhs. til at være selvforsørgende så kan tilflytter-landet vel ikke stille nogle krav omkring det - kun prøve at jorde folk på nogle af de andre punkter de gerne vil have opfyldt.

Men ellers kan man jo bare blive arbejdstager.

Et par gode links:
- Familiesammenføring efter EU-retten (Dansk Russisk Forum)
- Flytte til Sverige / EU-land (Ægteskab Uden Grænser)
Med venlig hilsen

Webmaster

Spring til debat: