Se indlæg
Er det normen at prange om lejeprisen i Thailand
|
|
Hymmer |
Lagt på d. 10/01-2015 14:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 199 |
Jeg lander jo lige snart i Thailand, og har gjort som jeg blev rådet til herinde booket et hotel og først leje efter selvsyn. Har allerede en aftale med en agent, så så langt så godt. Men jeg mener,at have læst et eller andet sted, at det er helt okay at prange om lejeprisen. Men da jeg på ingen måde vil være uhøflig eller gøre noget der går imod alm. opførsel I Thailand, vil jeg gerne høre om nogen herinde har oplevet/meninger om dette. De boliger jeg har i kikkerten passer med den pris jeg er indstillet på at betale, men som jyde vil det da helt sikkert være mere end træls, at finde ud af på et senere tidspunkt, at jeg kunnet have fået lejeprisen ned, og at det måske endda er en del af lejeboligmarkedet. Hvis det er lidt af et pranger markedet, hvor står en del kan der pranges om rent % mæssig?? Jeg snakker selvfølgelig om langtidsleje min 12 mrd. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 10/01-2015 14:25
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Hymmer skrev: Jeg lander jo lige snart i Thailand, og har gjort som jeg blev rådet til herinde booket et hotel og først leje efter selvsyn. Har allerede en aftale med en agent, så så langt så godt. Men jeg mener,at have læst et eller andet sted, at det er helt okay at prange om lejeprisen. Men da jeg på ingen måde vil være uhøflig eller gøre noget der går imod alm. opførsel I Thailand, vil jeg gerne høre om nogen herinde har oplevet/meninger om dette. De boliger jeg har i kikkerten passer med den pris jeg er indstillet på at betale, men som jyde vil det da helt sikkert være mere end træls, at finde ud af på et senere tidspunkt, at jeg kunnet have fået lejeprisen ned, og at det måske endda er en del af lejeboligmarkedet. Hvis det er lidt af et pranger markedet, hvor står en del kan der pranges om rent % mæssig?? Jeg snakker selvfølgelig om langtidsleje min 12 mrd. Selvfoelgelig er det OK at prange om prisen. Paa den anden side naar der er en maegler involveret saa gaar det ud over maeglerens kommisssion som ligger paa 1 maaneds husleje. Vi lejede en lejlighed i 12 maaneder saa vi havde tid nok til at kigge paa husmarkedet. Vi havde ikke maegler paa saa vi fik en rabat paa 10% fra den oprindelige husleje. Kig dig omkring og gaa direkte til management office og spoerg om der er ledige lejligheder. Herved undgaaes maegler honoraret som udlejer skal betale. En anden ting du skal vaere paapasselig med er hvilke rater som indgaar i lejekontrakten for el, vand, gas og evt air-condition. Derfor undersoeg de normale rater og sammenlign med hvilke rater der indgaar i lejekontrakten. |
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 10/01-2015 14:32
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 587 |
Ja for pokker mand. Thai sætte bevist prisen højre end de er tilfreds med, i håb om en bare siger okay. Og så har de den mere pris pr måned at forhandle med, så en mulig lejer føler han/hun har gjort det godt ved at få udlejer ned i pris. *win win* Den lejlighed jeg har nu var på nettet til 15.000 baht pr måned. Via en udlejning firma (Agent) Jeg sagde ved første samtale (før jeg så lejligheden) at prisen var for høj. Og med et var vi nede på 12.000 baht pr måned. Det har været det samme med de andre steder jeg har fundet her nede, Dog ikke mit første sted, da jeg ikke var klar over det. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 10/01-2015 14:39
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Jeg tror, at med vanlig jysk økonomisk påholdenhed og forhandlingsteknik (kaldes nærighed og krejleregenskab på østsiden af Storebælt ) ;-) så kommer du rigtigt langt ved at give et mere realistisk bud ang. den udmeldte pris. Det er en helt normal og respektfuld del af en handel eller en forhandling om kontraktforhold. Især hvis man kan "tilbyde" noget. To måneders leje ud. Uanset om det allerede er et krav, eller om kravet skulle være 3 måneder. På den måde indikerer man, at alt er til forhandling. Udlejer kan så "vinde" ved at nogle af de standardkrav han ellers havde tænkt faktisk bliver opfyldte. Du "vinder" ved evt. forbedrede kontraktvilkår. En sådan win/win situation giver en god forhandling, og to tilfredse parter. Der ligger meget mere i dette end i dansk kontraktkultur. Selvfølgelig vil en thailænder gerne tørre dig for en alt for dårlig handel, men idet dette ikke er et salg vil der "mangle noget". Harmoni. Og denne ubalance gør jo bare, at det ligger i luften at du skrider lige så snart at du kan se dit snit til det. To glade kontraktsparter efter et høfligt og respektfuldt forhandlingsforløb giver lige netop denne harmoni. Det ligger dybt i thailændere Har ikke taget højde for plattenslagere. De indgår ikke under noget, der kan behandles med normal respekt eller normale kulturnormer alligevel. Du har en god forhandlingsposition, idet du har pengene. Og du kan bare vælge et andet sted. Du er ikke presset. Derfor har du "råd til" at være positiv fra starten. Det har en plattenslager ikke. |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 10/01-2015 15:57
|
Øvet medlem Antal indlæg: 445 |
Ja gu er det et prangermaked! Nu ved jeg ikke hvad du vil ha og hvor du vil bosætte dig..... Jeg sendte konen rundt i Pattaya, Hun fandt fin lejlighed til 13.000. Som endte med 8.500 pr måned!! for en 3 vær. meget tæt på Big C i Pattaya Klang. Ikke noget med antal mdr eller andre klausuler. Mit råd... hvis det er Pattaya..... tag et værelse på Marina eller lignende for 17.000 den første måned. Og find så et sted der matcher pris og beliggenhed i den måned :-) |
|
|
Hymmer |
Lagt på d. 10/01-2015 18:41
|
1000 tak for jeres input. Det var lidt som jeg havde regnet med Så vil se om jeg ikke mindst på god vestjysk vis kan få haglet mindst 10 % af i den udbudte pris. Især da der bare den seneste måneds tid er kommet ca 50 % flere lejligheder i udbud, sikkert pga. den dalende rubler og de færre turister. Så pilen peger heldigvis i min retning mht. prisen |
|
|
Hardtogetonline |
Lagt på d. 10/01-2015 22:08
|
Begynder Antal indlæg: 3 |
Hymmer skrev: Jeg lander jo lige snart i Thailand, og har gjort som jeg blev rådet til herinde booket et hotel og først leje efter selvsyn. Har allerede en aftale med en agent, så så langt så godt. Men jeg mener,at have læst et eller andet sted, at det er helt okay at prange om lejeprisen. Men da jeg på ingen måde vil være uhøflig eller gøre noget der går imod alm. opførsel I Thailand, vil jeg gerne høre om nogen herinde har oplevet/meninger om dette. De boliger jeg har i kikkerten passer med den pris jeg er indstillet på at betale, men som jyde vil det da helt sikkert være mere end træls, at finde ud af på et senere tidspunkt, at jeg kunnet have fået lejeprisen ned, og at det måske endda er en del af lejeboligmarkedet. Hvis det er lidt af et pranger markedet, hvor står en del kan der pranges om rent % mæssig?? Jeg snakker selvfølgelig om langtidsleje min 12 mrd. |
|
|
hiks |
Lagt på d. 10/01-2015 22:18
|
Øvet medlem Antal indlæg: 209 |
Mange viser en pris for 1,3 eller 6 måneder. Så spørg du bare hvad prisen er for 12 måneder, så kontakter agenten udlejer for pris, eller kom selv med et forslag. naturvis er et 1 år billigere, det ville være meget forkert hvis du betalte for månedsprisen som meget højere. |
|
|
jh |
Lagt på d. 11/01-2015 02:09
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 700 |
Lidt mærkelig at mægler ikke er kommet med nogle priser til dig om du skal leje 1/2 eller 1 år. De sider jeg har set på enten lejlighed eller hus er der op til 3000-4000 Baht forskel på prisen pr måned hvis man lejer for et år. Men stadig er det købers eller lejers marked for tiden,så gør som en anden skriver Lej et hotel værelse for en måned eller to,se dig rigtigt godt omkring og vær ikke bleg for at prutte om prisen,gælder også hotel værelse for længere tid Redigeret af jh d. 11/01-2015 02:18 |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 11/01-2015 03:27
|
Hymmer skrev: 1000 tak for jeres input. Det var lidt som jeg havde regnet med Så vil se om jeg ikke mindst på god vestjysk vis kan få haglet mindst 10 % af i den udbudte pris. Især da der bare den seneste måneds tid er kommet ca 50 % flere lejligheder i udbud, sikkert pga. den dalende rubler og de færre turister. Så pilen peger heldigvis i min retning mht. prisen Så pilen peger heldigvis i min retning mht. prisen Thaierne kunne godt finde paa at saette priserne opad som kompensation for priser i nedadgaaende retning. Ligeledes kan en ejer af en lejlighed lade sin lejlighed staa tom i laengere tid eftersom han/hun ikke vil gaa ned i pris. |
|
|
Hymmer |
Lagt på d. 11/01-2015 10:58
|
@ JH Har fået priser på min. 12 mrd. selvfølgelig, det er dem jeg bruger/har brugt til at finde de lejemål som jeg vil se IRL. @hugoboerge Det jeg har oplevet svarer ikke til hvad du skriver. Lejen er på ingen måde gået op, ej heller er lejemål blevet færre tværtimod. Da jeg i Juni-Juli mrd. i 2014 besluttede at nu skulle det være mht. at flytte til Thailand og jeg begyndte at kigge på hjemmesider med lejemål er der sket følgende: Antallet af lejemål er steget betydeligt Prisen er gået ned Sider jeg havde bookmarked er væk nu, og kan se lejemål fra de sider er kommet til andre agenter. En side "Siamrealestate" har hele tiden haft en underlig måde at vise lejemål på. På mange står der en en ledig dato mrd. eller måske 1 år frem i tiden. På deres side har jeg oplevet at lejemål pludselig er blevet ledige inden den frist. Mit bedste bud er at de har været leje af russere som måske nu har svært ved at betale lejen. Om det er tilfældet ved jeg ikke. Havde jeg ikke rettet mig efter de gode råd jeg fik herinde omkring det at langtidsleje have jeg lejet for måske 3 mrd. siden. Og 1 af de lejligheder jeg er lidt hooket på er stadig ledig, men sat 5000 THB ned = 60.000 THB for et år...osse en slags penge at spare. Den højeste nedsættelse jeg har set er 15.000 THB pr mrd. En helt ny lejlighed i Kamala først udbudt til 45.000 THB pr mrd. Og den har jeg fået fra 2 fx. agenter til 30.000 THB nu. Den ser lækker ud, men er en typisk ferielejlighed, og ikke i min smag til at bo i langsigtet. Og disse eksempler viser for mig at det lige pt. er et presset marked, og derfor jeg spurgte om det er ok at prange. Og efter hvad jeg kan forstå er det helt okay, og i dette marked giver det mig gode kort på hånden til en pæn besparelse |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 11/01-2015 12:23
|
@Hymmer - vil anbefale at du booker dig ind i en servicelejlighed istedet for hotel til at starte med eftersom du faar betydeligt mere plads dvs separat dagligstue og sovevaerelse plus koekkenfaciliteter og hoejst sandsynligt til en billigere pris end et lille hotelvaerelse. |
|
|
Hymmer |
Lagt på d. 11/01-2015 13:20
|
Tror ikke jeg finde noget billigere end det jeg har booket 13 nætter 8800 THB når bare man er i god tid den blev booket omkring Juli 2014 Godt nok ikke køkken men det går nok til den pris...er så billigt at skulle jeg være så heldig at finde en lejebolig rimelig hurtigt, så går det nok osse at betale fuld pris |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 11/01-2015 13:41
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
@Hymmer Det lyder ikke så dyrt. Og til den pris kan det jo næsten være lige meget om man teoretisk set kunne finde noget bedre til samme pris andetsteds. Det har du masser af tid til at finde ud af. Jeg tror heller ikke, at du kommer til at savne et køkken, lige i starten. Rigtig mange thaier kommer jo også hjem med deres aftensmad i en plasticpose.. Det er lidt som med arbejdslivet, tror jeg. Det er altid nemmere at finde noget når man har noget allerede. Så er man mere rolig, og kan rykke stille og roligt op i sin karriere. Da jeg arbejdede i Thailand havde arbejdsgiveren nogle små huse, der blev stillet til rådighed for de ledende medarbejdere. Selvom det var fint nok, ønskede jeg noget mere centralt. Blev træt af at skulle køre i 20 minutter for at se andet end vandbøfler og maniokmarker. Men selv inden jeg fik dette lille hus, måtte jeg leje et par korte ophold med mildest talt forskellige udfordringer. E rigtigt godt sted var indrettet af en englænder, med det fedeste køkken og balkon, hvor man kunne nyde aftensolen med en klirrende cider og dagens avis. -Og så startede karaokeanlægget i forretningen overfor. Det var vidst et ret populært sted. Det blev et kort ophold. Jeg er sikker på, at du nok skal finde dig tilrette, og kommer til at nyde dit ophold. |
|
Spring til debat: |