Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Konens Fradrag
|
|
DLB |
Lagt på d. 05/01-2015 10:28
|
Begynder Antal indlæg: 8 |
Fik denne mail fra skat... Svar fra SKAT – Modtaget d. 02.01.2015 13:22 Tak for din mail. Før der kan ændres på dit skattekort, skal der foreligge dokumentation fra din bopæls stat om, at du bor sammen med din hustru på samme adresse, samt oplysning fra skattekontoret om, at hun ikke arbejder, eller hvilken indtægt hun forventer at have i 2015, samt din forventede indtægt ud over din danske pension. Når materialet er modtaget, kan SKAT tage stilling til, om du kan blive beskattet i henhold til grænsegængerreglerne. Med venlig hilsen SKAT hvordan kan jeg bevise at min kone ikke arbejder ? min kone siger at naar man ikke har arbejde, har skat ikke hendes oplysninger.... haaber i kan hjaelpe... |
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 05/01-2015 10:38
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 587 |
Da jeg kontakte det Thailandsk skatte kontor (The Revenue Department) Fik jeg beskeden at det kunne de ikke. Da man i Thailand kan tjene op til 25.000 baht pr måned uden at betale skat, Kan de derfor ikke være behjælpelige med papir på af ens konen ingen arbejde har. Samt de lave en et stykke papir på 0 baht betalt i skat. Jeg har den gang med kontrol team undersøgt det med at få en udskrift på hvem der bor på ens adresse på mit Amphoe. Men som de sagde den gang, Det har vi da ikke. Jeg ringet hjem og forklaret skat dette, som de godtog. Ved ikke om det kan være behjælpelige, Men sådan gjorde jeg da jeg var blevet gift i 2014 og skulle havde fradraget første gang. Samt til forskudopgørelsen for 2015, gjorde jeg som en bruge her på siden anbefalet mig. Sendte en mail til skat, om jeg gerne ville havde konen personfradrag under regler for grænsegænger fradraget, samt min kone intet arbejde har, og ingen andre former for indtægt har. Også fik jeg kones fradrag. Mvh Bade-Dyr |
|
|
lek |
Lagt på d. 05/01-2015 11:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 299 |
badedyr det er fint du gerne vil hjælpe. Jeg ved godt du tror du ved alt efter 4 år, men så læs dog lidt før du udtaler dig. Bundgrænsen for skat er 150.000 og der af skal der betale 5 % Dertil kommer så fradrag af diverse slags.. f. eks børn. Hvem der bor på din adr.. Det fremgår tydeligt af Tabianbahn, hvis den er lovformelig ajourført. |
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 05/01-2015 11:45
|
Det damen på Thailandsk skatte kontor fortalte mig var. De første 15.000 baht pr måned skatte fri. Så er der en regel der hedder at HVIS en af person forældre modtage penge fra person hver måned, bliver man fritaget for at betale skat fra 15.000 op til 25.000 baht pr måned. Derfor jeg skrev op til 25.000 baht (Da alle får deres forældre til det). Og jeg vælger at tro på det hun fortalte mig, det er trods alt hendes arbejde !!! |
|
|
lek |
Lagt på d. 05/01-2015 12:44
|
Øvet medlem Antal indlæg: 299 |
Børn giver et fradrag på 15.000 forældre over 60 -- 30.000, hvis de tjener under 30.000 år Så selv med begge forældre over 60, så giver det max 17.500 før der skal betales skat. Men det er jo sagen uvedkommende.. Der er ikke noget skattekort før man overstiger de 150.000 år. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/01-2015 13:07
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Nu drejer det sig om et uopnaaeligt dokument og ikke om fradrag osv for foraeldre og boern her i Thailand. Problemet har vaeret bragt op mange gange her i TP i andre traade. Jeg selv har problemet, men hvordan faar jeg overbevist en medarbejder i SKAT at det dokument hun gerve vil have er der ingen som er i stand til at udstede. Det med adressen burde vaere nemt nok. Det kan vaere kopi af konvolutter hvor navne er trykt eller en fotokopi af House Book eller Tabian Baan. Jeg selv har den gule bog og adressen i den er den samme som min hustrus (pudsigt nok). Men det er paa Thai saa SKAT vil sikkert ogsaa have en certificering paa dansk eller engelsk. Overfor Udbetaling Danmark underskriver man en tro og love erklaering og det burde efter min mening vaere tilstraekkeligt for SKAT. |
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 05/01-2015 13:24
|
Ang adressen er der svært når man bo til leje, da vi ikke står i udlejer bog. Og konen står i forældre house book. Men problemet omkring det med adressen var som sagt oppe med kontrol team, og team selv havde undersøgt det her i Thailand, og selv komme fremtil det var umulige. Og derfor opgav de dette krav. En skam sådan en oplysning IKKE er i et "fælles" IT system der hjemme, så skat kunne se dette. Omkring skattefrit. Ved jeg at at de Thai vi kender ikke betale skat af deres løn på 22.000, og 24.000 pr måned. De lære på sprogskolen jeg gik på betalte ikke skat af deres læreløn på 14.000 baht, og det var uden forældre delen. derfor jeg godt var klar over det med de 15.000 baht er skattefri. Fandt først ud af det med de 25.000 baht efter kontakten til Thailandsk skatte kontor, da jeg bagefter forhørt mig i vores vennekreds. Der ud over kan diverse lån og andet også nedsætte en Thaier skatte %. Og der er del flere ting Thai kan gøre for at slippe for at betale skat. Der ud over er der også hvis ens konen har egen shop, så kan det endnu nemmere undgås at betale skat. Men det er ikke det denne tråd handler om, så ikke mere om skat fra mig. Man kan altid selv kontakte dem og forhøre sig Da jeg synes det som tråden handler om, er langt vigtiger, Da jeg ved der er nogle stykker der har bøvl med skat der hjemme. Nå tid til at nyde konen hjemmebag og en kop varm kakao. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/01-2015 13:30
|
Bade-Dyr skrev: Ang adressen er der svært når man bo til leje, da vi ikke står i udlejer bog. Og konen står i forældre house book. Men problemet omkring det med adressen var som sagt oppe med kontrol team, og team selv havde undersøgt det her i Thailand, og selv komme fremtil det var umulige. Og derfor opgav de dette krav. En skam sådan en oplysning IKKE er i et "fælles" IT system der hjemme, så skat kunne se dette. Omkring skattefrit. Ved jeg at at de Thai vi kender ikke betale skat af deres løn på 22.000, og 24.000 pr måned. De lære på sprogskolen jeg gik på betalte ikke skat af deres læreløn på 14.000 baht, og det var uden forældre delen. derfor jeg godt var klar over det med de 15.000 baht er skattefri. Fandt først ud af det med de 25.000 baht efter kontakten til Thailandsk skatte kontor, da jeg bagefter forhørt mig i vores vennekreds. Der ud over kan diverse lån og andet også nedsætte en Thaier skatte %. Og der er del flere ting Thai kan gøre for at slippe for at betale skat. Der ud over er der også hvis ens konen har egen shop, så kan det endnu nemmere undgås at betale skat. Men det er ikke det denne tråd handler om, så ikke mere om skat fra mig. Man kan altid selv kontakte dem og forhøre sig Da jeg synes det som tråden handler om, er langt vigtiger, Da jeg ved der er nogle stykker der har bøvl med skat der hjemme. Nå tid til at nyde konen hjemmebag og en kop varm kakao. OK Bade-Dyr, det er lykkedes for dig, saa tillykke med det. Som naevnt saa tror jeg det afhaenger hvilken person som behandler ens sag. Nyd konens hjemmebag og den varme kakao, det lyder rart. |
|
|
milton |
Lagt på d. 05/01-2015 13:35
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 27 |
Da konen fik sit CPR nummer tilbage i starten af oktober 2014 ringede jeg til Skats hovednummer og kom via en medarbejder igennem til Skat Udland (det mener jeg det hed) - Efter 20 minutters tid fik jeg hendes fradrag for hele 2014 fordelt på årets sidste 3 lønudbetalinger. Da forskudsopgørelsen for 2015 så kom ringede jeg op igen og via endnu en venlig medarbejder kom jeg igennem til samme afdeling og fik klaret det, således at konens fradrag for 2015 udnyttes af mig. 5 minutter senere var dette klaret. Og der var ingen behov for at sende nogen papirer eller noget som helst andet |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 05/01-2015 15:34
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
lek skrev: badedyr det er fint du gerne vil hjælpe. Jeg ved godt du tror du ved alt efter 4 år, men så læs dog lidt før du udtaler dig. Hvem der bor på din adr.. Det fremgår tydeligt af Tabianbahn, hvis den er lovformelig ajourført. @lek, Det er ikke rigtigt at det fremgaar af Tabien baan (blaa) hvem der bor paa adressen, da kun Thai'er er indfoert i bogen, udlaendinge kan ikke staa der. Udlaendinge kan som bekendt maaske faa en gul Tabien baan, hvori de kan vaere opfoert. Men man kan altid faa en attest paa ens adresse hos Immigration. Da jeg blev graensegaenger i 2012 sendte jeg foerst Skats skema 04.029 (oplysninger om adresse i udlandet) til dem og skrev at jeg boede sammen med min hustru og at hun ingen indtaegter havde. I CPR registeret havde jeg kontrolleret at jeg var opfoert som gift med min hustru og min thai adresse var opfoert. Jeg sendte brev og skema til Skat i Maribo, da de var anfoert paa skemaet dengang, nu er det Skat i Sakskoebing. Min hustru er Thai og har intet dansk CPR nr. Jeg fik brev tilbage at nu var jeg registreret som graensegaenger og at jeg foruden alm. selvangivelse ogsaa skulle udfylde Skat skema 04.031 naar det var tid for selvangivelse. Dernaest anmodede jeg via Skat e-mail om at blive forskudsansat og faa min hustrus personfradrag og det blev ordnet. Skema 04.031 skal udfyldes hvert aar naar man udfylder selvangivelsen. Man skal ogsaa hvert aar skrive til Skat, efter at man har faaet forskudsskema, at de har glemt at man er graensegaenger og skal have hustruens personfradrag. Da jeg har pensionsordninger hvoraf der betales PAL skat (pensionsafkastskat), saa sendte jeg senere Skat skema 07.058 og blev fritaget for at betale den PAL skat. Jeg har i de sidste par aar hjulpet flere herinde med at blive registreret som graensegaengere og faa hustruens fradrag og det er mit indtryk at for nogle gaar det let og smertefrit, men for andre er der mere besvaer, det er nok afhaengig af hvem i Skat der behandler ens sag. Men man skal bare vaere ihaerdig saa skal det nok lykkes. Det Skat evt. forlanger, som man ikke kan faa ved Thai myndighederne, det skal man fortaelle dem at man ikke kan faa. Hvis Skat ikke giver sig, saa er der jo mulighed for at klage. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 06/01-2015 01:25
|
milton skrev: Da konen fik sit CPR nummer tilbage i starten af oktober 2014 ringede jeg til Skats hovednummer og kom via en medarbejder igennem til Skat Udland (det mener jeg det hed) - Efter 20 minutters tid fik jeg hendes fradrag for hele 2014 fordelt på årets sidste 3 lønudbetalinger. Da forskudsopgørelsen for 2015 så kom ringede jeg op igen og via endnu en venlig medarbejder kom jeg igennem til samme afdeling og fik klaret det, således at konens fradrag for 2015 udnyttes af mig. 5 minutter senere var dette klaret. Og der var ingen behov for at sende nogen papirer eller noget som helst andet @Milton - Mht konens CPR nummer er det saa et rigtigt CPR nummer eller et fiktivt CPR nummer ? Udbetaling Danmark har tildelt min kone et fiktivt CPR nummer som starter med 6xxxxx-xxxx. Jeg spurgte UD om det kunne vaere korrekt og svaret var at hun nu var "inde i systemet". |
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 06/01-2015 02:51
|
Men man kan altid faa en attest paa ens adresse hos Immigration. Kan skat bare ikke bruge, da den kun viser jeg bo her på adressen, og ikke at VI bo her. En lejekontrakt med mit og konen navn er heller ikke nok for skat. Dog slap jeg for mere papir bevis som skrevet før. Min ven skal ud over de papir som beskrevet her, Også bevise han er gift endnu. Går ud fra den der kor.2 eller kor.3 man får ved Amphoe og som nogle Immigration ønske en ny af hvert år ved Married-Extension kan bruges, nogle der ved om det er den han skal bruge for at bevise han er gift endnu ? Nogle der ved om den også skal oversættes til English ? Hvis den skal oversættes skal den så også legaliseret ? Nu ved jeg ikke hvor mange år det her fradrag har været mulige, og ved ikke hvor mange Dansker der bo i Thailand der får det her fradrag. Men det er nu sær at i år 2015 at skat kan bede nogle om de papir de ved man ikke kan skaffe, år efter år. De må da oprette en database med infomation omkring hvad der er mulige i Thailand (samt andre lande også) Det er da spild af ressourcer fra skat side synes jeg. |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 06/01-2015 03:40
|
@Bade-dyr, Du kunne jo faa adresse attesten oversat til engelsk ogsaa Tabian baan for din hustru, hvis det da ellers er samme adresse. Det lyder som om at du og din ven er kommet i "kloerne" paa nogen i Skat, som er negative over for dem som bor i udlandet eller bare er besvaerlige. Jeg ved heller ikke hvor laenge man har kunnet faa hustruens fradrag under visse vilkaar, men graensegaenger ordningen har eksisteret i adskillige aar. Maaske er Skat blevet mistaenkelige, fordi de maaske har opdaget at nogle faar hustruens fradrag uden stadig at vaere gift eller bo sammen. |
|
|
Mukke |
Lagt på d. 06/01-2015 07:19
|
Øvet medlem Antal indlæg: 378 |
Conrad det viser jo bare at Danmark ikke er så forskelligt fra Thailand med hensyn til resultat af en henvendelse... Da jeg for flere år siden skulle have min kones fradrag som grænsegænger talte jeg med skat, som forlangte gud ved hvad de ikke forlangte, hvorpå jeg måtte gå videre med sagen til dem der bestemmer, så enden på det hele blev at jeg bare skulle sende vielses attesten som jeg havde på engelsk fra ampur, samt et brev fra ampur, som fortalte at jeg boede sammen med konen på denne adresse.. Alt dette fik jeg på engelsk fra ampur uden problemer.. Det skal også lige siges, at da jeg forklarede skattepigen i Thailand mit problem, gav hun mig en slip med min kones navn på, samt at hun dette år havde betalt 0 kr. i skat... den lignede faktisk en slip fra kasse apparatet i NETO. Dette fik skat også. Siden den første gang har jeg ikke haft problemer med Skat, nu sker det faktisk automatisk, fordi min skattemand skriver til mig hvert år, og spørger om jeg stadig er gift.. Så siger man man ikke får service fra det danske...når man bor i Thailand. Jeg har aldrig fået mere service siden jeg flyttede herud... Problemet er jo nok, at folk ikke bruger det danske system rigtigt, og det kan jo skyldes mange ting. Redigeret af Mukke d. 06/01-2015 07:31 |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 06/01-2015 08:06
|
@Mukke, Jeg har ikke haft mange problemer med Skat, jeg skulle hverken sende vielsesattest eller bevis paa hvor jeg boede eller at hustruen ingen indtaegt havde, for at jeg kunne blive registreret som graensegaenger. De fik skema 04.029 i udfyldt stand tillige med et foelgebrev og saa fik jeg graensegaenger status og hustruens fradrag. At du og jeg ikke har problemer med Skat og graensegaenger ordningen tror jeg ikke skyldes at vi bruger det danske system rigtigt, men mere at vi bliver sagsbehandlet af personer, som ikke er saa bureaukratiske som dem andre brugere her paa siden sagsbehandles af. Men hvordan man formulerer sig ved en henvendelse til Skat kan nok have nogen betydniing for udfaldet. At du er heldig at kunne faa dokumentation paa engelsk fra Amphur og thai skattekontoret, det er nok ikke almindeligt i Thailand. Med hensyn til manglende service fra dansk myndighed, saa har jeg ikke vaeret ude for noget daarligere end IPOS, tidl. Pensionsstyrelsen. |
|
|
Mukke |
Lagt på d. 06/01-2015 08:15
|
Øvet medlem Antal indlæg: 378 |
Conrad samme her, men IPOS jagtede mig meget kort, for jeg tror nok ham krakileren kontorchefen blev frataget sin kompetence efter for mange klager... Jeg blev selv jagtet af ham et stykke tid, med hans håndlanger fra Bangkok... men det stoppede meget hurtigt... Folk skal jo nok også vide, at de fleste folk er blevet overflyttet til udbetaling Danmark... Jeg er ikke klar over om ambassaden stadig har dette venlige kvindemenneske ansat, til at undersøge.... Hun havde da ikke et nemt arbejde... Husker stadig da jeg strippede tøjet af hende med hendes ubehjælpelige spørgsmål.. Hun ringede 1. gang og jeg hørte aldrig mere fra den nedlagte styrelse.. |
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 08/01-2015 01:43
|
Bare for at give oplysning videre. Min ven her nede, der har haft stor bøvl med skat. Fik hans familie i DK til at kontakte skat, og efter talrige samtaler med Mange af skat medarbejder, fik han endelig sit fradrag, uden at skulle fremvise de papir de i første omgang VILLE have. Så er han sove rolige igen. |
|
|
Yonok |
Lagt på d. 11/01-2015 12:29
|
Øvet medlem Antal indlæg: 442 |
med hensyn til adresse,så har udlejer pligt til at oplyse hvis de har en udlænding boende,så skulle ikke være et problem hvis loven er overholdt-fra udlejers side. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 11/01-2015 12:38
|
Yonok skrev: med hensyn til adresse,så har udlejer pligt til at oplyse hvis de har en udlænding boende,så skulle ikke være et problem hvis loven er overholdt-fra udlejers side. Gad vide hvor mange udlejere som opfylder det krav. |
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 11/01-2015 13:52
|
Yonok skrev: med hensyn til adresse,så har udlejer pligt til at oplyse hvis de har en udlænding boende,så skulle ikke være et problem hvis loven er overholdt-fra udlejers side. Det klare udlejer med en TM.30. Dette er et krav ved min Immigration. Det betyder bare ikke en skid i denne her sammenhæng. Da der står at JEG bo i hans udlejning lejlighed (Eller hus) Og intet omkring at jeg bo her med min kone. Som skrevet før, godtager skat.dk ikke en lejekontrakt med mit og konen navn på. Da det jo ikke betyde vi faktiske bo her, eller bo her sammen (skat egen ord) Tilbage i Maj/Jun 2014 da jeg skulle havde fradraget første gang. Sagde skat.dk Ja ja kan godt være du er blevet gift. Men vi ved jo ikke om du bo med din konen, eller med en anden kvinde. Og du kan kun få fradraget hvis du bo med din kone. Det er altså lidt svært IKKE at fortælle sådan et fjols at han er et "blip blip blip" |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |