Se indlæg
 Udskriv debat
HVAD GØR I
Mukke
Jeg har undret mig lidt over, her efter mere end 9. år i Thailand, hvad det er der gør dette land så attraktivt ud over vores koner...

Jeg har lavet en lille kavalkade over sjove hændelser, som vi danskere ikke mener er så pæne, eller skal jeg sige... Jeg ikke mener er så pæne.

1.. Kan bare ikke forstå hvorfor thailænderne skal have 5 hunde på 20 kvadratmeter, for de snakker jo aldrig med dem...

2. Kan ikke forstå thailænderne bliver sure på en Farang, fordi han smider lynkinesere klokke 0300 om morgenen, fordi naboernes hunde gøer og han ikke kan sove.

3. Kan ikke forstå, at når thailænderne køber hus i et område med 500 andre huse, at de skal udlede deres stinkende vand fra vaskemaskinerne på den offentlige vej... Jeg har da brugt penge på afløb så ingen bliver generet..

4. Undre mig meget over, at thaierne er fuldstændig ligeglade med, hvordan alt ser ud mod vejen... De gider ikke male deres mur, så alt er bare uhumsk...

5. Kan ikke forstå at thailænderne når de laver tilbygninger, lader rå mur blive tiilbage uden finish, og lader det blive naboens problem... Dette er sgu da underligt, og da jeg byggede ekstra til gjorde mig meget ud af, at dette blev lavet, så ingen skulle blive sure, men dette til stor mora fra thaierne... RIG farang....

Ja sådan kunne jeg blive ved, men dette kunne da være yderst interessant, hvis andre kunne op med sjove og anderledes oplevelser ud i det thailandske... men er det kun mig...Angel

buick
jeg kan ikke forstå at så mange faranger forlader deres hjemland og bosætter sig i Thailand med forventninger om at alle thaier skal ændre deres levemåde så den svare til farangens fortrukne levemåde

som vi her i Danmark siger til vores indvandre, kan i ikke lide lugten i bageriet så flyt hjem igen.

Ikke dermed sagt at jeg selv ikke kan forstå rigtig mange ting thaier gør og ikke gør men i mine øjne så hedder det, det er ikke mit land jeg har valgt at være her fordi jeg elsker masser af ting her og så må jeg tage de dårlige med eller flytte tilbage igen

Anonym Bruger
Hvad gør jeg?

1. accepterer at jeg er rejst 8-9.000 km til et andet land og en anden kultur.

2. opfører mig som den gæst jeg nu engang er.

3. lader være med at pådutte de lokale mine standarder og undgår at se ned på deres måde at gøre tingene på.

Hvad er det der gør landet attraktivt? well, en god start er vel at Thailand netop ikke er som i DK..selvom mange bitre (isaan)-faranger gerne så det ændre. Thailand er desværre igang med at blive "westernized"...´

For at gennemgå dine punkter:

1.. Kan bare ikke forstå hvorfor thailænderne skal have 5 hunde på 20 kvadratmeter, for de snakker jo aldrig med dem...

Kunne det tænkes at de ikke ser hunde på samme måde som danskere? I DK er hunde sidestillet med børn, men traditionelt set har de fleste dyr typisk et praktisk formål, enten kan de spises, sælges, tilbedes el. bruges som arbejdsredskab. I dag er der mange som bruger dem som vagtværn for bedre tryghed.

2. Kan ikke forstå thailænderne bliver sure på en Farang, fordi han smider lynkinesere klokke 0300 om morgenen, fordi naboernes hunde gøer og han ikke kan sove.

Jeg tror også at farangen ville blive sur hvis naboerne gik til yderligheder og kastede fyrværkeri ind til ham kl. 03.00 om morgenen. I mange thailandske landsbyer bor folk virkelig tæt, i mange tilfælde er de beslægtet på den ene el. anden led. Dette har man gjort i mange hundrede år og man har derved lært at accepterer hinanden og udvise "kreng jai" som mange udlændinge ikke fatter et hak af. Det er irriterende med hunde der gøer (det gør hunde altså!), ældre mennesker der vågner kl. 04.00 om morgenen og larmer helt vildt osv. Men acceptér det og tag en middagslur i stedet, det er stilen (især på landet). Alternativt tror jeg at farangen skal flytte længere væk el. lære at bruge ørepropper som undertegnede.

3. Kan ikke forstå, at når thailænderne køber hus i et område med 500 andre huse, at de skal udlede deres stinkende vand fra vaskemaskinerne på den offentlige vej... Jeg har da brugt penge på afløb så ingen bliver generet..

Det er flot hr. eksemplariske farang, men der er flere ting i det, Bl.a. skal du tænke på at det med store flotte huse osv. er en ret ny ting i Thailand (især på landet). Du skal ikke mange år tilbage hvor fx isaan kun bestod af træhuse og hvor ting som vaskemaskiner, kemi (sæbe) hertil plus 10 forskellige shampoo og lotion ikke var normalt.

Nu har folk fået smag for en ny type huse og den vestlige forbrugslivsstil hvor du-, tallerknerne el. tøjet ikke er rent før det dufter af en blomstermark.

Spildvandet bliver ofte ledt ud på de nærmeste veje (nøjagtigt som i DK før i tiden). I byerne er der tit kloaker i siden af det større veje, men på landet går tingene noget langsommere, dog har de typisk åbne render i siderne således at hele vejen ikke er indsmurt men holdes i kanten, hvor det ikke synes at genere nogen.

Men hvem havde du regnet med skulle betale for kloakering? Kommunen? haha! personen selv? det er ikke højt prioriteret, men kan være at det kommer. Hvis det er nybyggede typehuse, er der som regel sørget for det. Desuden er også eksempler på at nogle af disse "offentlige" veje, rent faktisk hører til matriklerne, dvs. det teknisk set er deres egen vej i hælder vandet ud på, også selvom vejen bliver brugt offentligt.

Igen er mit råd at acceptere tingenes tilstand, Thailand udvikler sig, nogle steder i en dårlig retning, men tingene skal nok komme i deres eget tempo og ikke hvad farang mener efter vestlig/DK standard. Efter 9 år, undrer det mig at du ikke kan tænke "mai bpen rai". Men kedsomheden rammer hårdt nogen gange, bare pas på det ikke påvirker dig humør...I been there...husk hele tiden på at ingen tvinger dig til at være der...

4. Undre mig meget over, at thaierne er fuldstændig ligeglade med, hvordan alt ser ud mod vejen... De gider ikke male deres mur, så alt er bare uhumsk...

farang mentalitet...igen handler det om prioritet i forhold til økonomi, skal det være praktisk el. pænt? En del thaier gør faktisk noget ud af murene, men det er mest dem som har tid og penge til det, sådan er det også i DK.

5. Kan ikke forstå at thailænderne når de laver tilbygninger, lader rå mur blive tilbage uden finish, og lader det blive naboens problem... Dette er sgu da underligt, og da jeg byggede ekstra til gjorde mig meget ud af, at dette blev lavet, så ingen skulle blive sure, men dette til stor mora fra thaierne... RIG farang....

Samme som overstående...du skal tænke på at en bygning blot er en død ting, vi skal bo i den i kort tid, og så give den videre..ligesom vores krop er det kun til låns. Det vigtige er hvad der sker indeni huset/kroppen. Nu bliver det snart religiøst, men jeg tror det handler om økonomi og ikke for at genere nogen. Vær lidt positiv...
Redigeret af Anonym Bruger d. 14/11-2014 17:27

Mukke
Jeg har jo nok udtrykt mig lidt trekantet, men det er ikke første gang, for jeg elsker Thailand og thaierne i særdeleshed...

Det jeg skrev i første indlæg, var faktisk ment med et glimt i øjet, men kan da godt se nu, at det er lidt misvisende...

Jeg lever skam i dette land som en yderst høflig gæst, men der er altså ting man ikke skal finde sig i, og dette har intet specielt med thaierne at gøre.. men det enkelte menneskes opfattelse..¨

Bare et eksempel og jeg trækker ikke flere frem...

Min genbo med 5 gøende nathunde, som hun aldrig er sammen med, da de er i 4 kvm. hundgård det meste af dagen, og om natten ude og i området omkring huset.

De holder de 10 omkringliggende huse vågne med deres galpen, og det er hver nat..

Hvad har 5 gøende nathunde med specielt thaierne at gøre.. Dette oplevede jeg sgu da også i Danmark, Afrika, Tyrkiet og andre steder.. Hvis det er en fejl at alle naboerne er gået på barrikaderne..

Jeg vil lige sige, at jeg er den eneste Farang med i koret, ja så kan jeg da godt se, at jeg er et misfostre ud i min forståelse af de thailandske forhold.

Nej de andre ting jeg skrev om, var mere ment som noget vi farang synes er lidt underligt, men selvfølgelig er nødt til at acceptere, for sådan er det jo, men jeg lagde faktisk op til en sjov dialog om emnerne, for det kunne da være sjovt at høre om andres observationer, altså på den positive måde...

Undskylder for mit indlæg...

VI er jo ikke alle ens, og heldigvis for dette..Wink

Anonym Bruger
Tak mukke, nu kan bedre forstå dig, og som du selv siger så er der brogede kår overalt. Naboskænderier er en global ting. Jeg har selv prøvet at bo over en længere periode i isaan, og oplevede disse problemer og lærte mig ikke at lade mig gå på af det. I dette tilfælde ville jeg opfordrer konen til at gå sammen med de øvrige naboer og tage en snak med byens 'høvding' og så finde en løsning. Om Thailand har en lov omkring sådanne ting ved jeg ikke, men jeg ville ikke tage sagen i egen hånd, ligesom disse to tyskere i pattaya;

http://www.pattay...lling-dog/

http://www.pattay...n-car-2345

Det er bare ikke vejen frem, for du får flere fjender end venner og snakken vil hurtigt gå i sådan en lille by om ham den skøre dansker osv..

HansW
Med hensyn til Thai naboer har jeg det fint, derimod har jeg faaet en nabo fra helvede en gammel grumpy englaender, har maattet rive haekken ned imellem os og bygge en berlin mur i stedet for, og ja jeg har ikke pudset den paa den udvendige side til stor iritation hos naboen han har faaet at vide at han holder fingrene vaek fra vores mur da den staar inde paa vores grund og ikke i skel. han er blevet tilbudt at faa en haandvaerker til at pudse den, men han selv holder sig inde paa hans grund
Foerend denne nabo flyttede ind havde vi en meget god Thai med aabne skel kun lav levende hegn.
Den nye nabo har flere gange skudt paa vores hunde og i 2 tilfaelde kom kuglen taet forbi min kone og han skoed ogsaa mod en anden naboens hunde (der var en overgang 8 stk, men hun er nu flyttet)med luft gevaer, foruden luftgevaret skyder han sten med slange boesse hen over vores hus nogle af dem rammer paa taget, min kone har en gang faaet politiet til at snakke med ham det har hjulpet lidt men muren kom til sin ret, da vores hunde nu ikke kan loebe indtil ham, alt dette skete efter at han under en ferie mistede hans egen hund, som han lod gaa uden foder i naesten 2 uger, vores hushjaelp gav den foder sammen med vores egne hunde, men den strefejede jo rundt da der ingen var i huset, iden periode lagde nogle Thaier gift ud for at komme de loese hunde til livs mere end 20 hunde doede i vores resort paa en enkelt nat, dette er nu 2 aar siden, og jeg har ikke talt med naboen siden. Han har forsoegt at saelge de sidste 2 aar men han forlanger alt for meget saa han faar nok ikke solgt foerend han stille traeskoene, men det tager jo nok lang tid da gud ikke toer tage ham og fanden oensker ikke kompetition desvaerre.
Han klager over alt og alle, hvis der holdes fest i klubhuset og der spilles lidt hoejt musik starter han med at skyde meget kraftige kanoon slag af, her kan jeg saa sige at vores hunde begynder at goe hvergang der skydes, ellers kun naar der kommer fremmede ind paa vores grund, hvilket er ogsaa en af grundene til vi har dem.
En af vores hunde gaar ude om natten de 2 andre er inde i vores huse, der er altid en person paa matriklen 24/7 365 da der er meget kriminalitet i landsbyerne taet paa selvom der er vagt om natten her i resorten, men det er et stort omraade der graenser op til plantager og sukker roers marker.
Saa med hensyn til Thaier er jeg meget tilfreds, har aldrig haft nogen kontroverser med dem.
Vi byggede vores hus i 2008 og naboen fra helvede flyttede ind i 2011, jeg haaber at han faar solgt og vi faar en "normal" nabo saa vil jeg fjerne berlin muren igen eller aendre den til at vaere mere aaben. for koen er saadan en berlin mur jo ikke. I vores resort er der blandet nationaliteter, dog mest Thaier, og heldigvis kun "en" englaender bare aergeligt at han valgte at bosaette sig som vores nabo.
MVH Hans

Spring til debat: