Se indlæg
Gode råd til førstegangsrejsende
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/10-2014 14:30
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Hvad er jeres gode råd? Der er en enestående erfaringspulje herind på dtw/tp, og jeg er sikker på at så at sige ethvert medlem herinde kan bidrage med noget. Tillad mig at melde ud med noget helt generelt og basalt. 1. Lad være med at gøre noget, du ikke ville gøre derhjemme. Du er så meget på udebane. 2. Hvis det lyder for godt til at være sandt, hvad tror du så det er? 3. I lighed med andre damer, så bliver thai damer altså heller ikke totalt forelskede, blot fordi man hælder et par drinks på dem i løbet af et par dage. 4. Jeg er en stor tilhænger af at udvise respekt overfor lokale skikke/religion etc. Lad blot være med at køre den derud, hvor du Wai`er gud og hvermand. Det forekommer faktisk lidt latterligt for de lokale. Lidt mere konkret: Lad være med at tage en taxa, der holder stillestående udenfor dit domicil. De vil ikke køre på taxameter, og om end du kan opleve de taler ok engelsk, så vil de tørre dig. Modsat deres kolleger, der kører hele tiden på taxameter-prisen. Du kan ikke handle om prisen på for eksempel, department stores, navngivne forretningskæder etc. Men du kan handle om prisen på alle markeder, shops der står langs vejen. Og det bør du også. Mange gange kan det betale sig at booke værelser on-line, fremfor blot at troppe op i egen person. Det giver sig selv, at det selvfølgelig kræver at dit hotel har en webadresse. Hvis du har en thai kone/kæreste, så lad hende stå for enhver forhandling, mens du står i kulissen. Det var mine få og fattige råd, jeg lige kunne komme på. Jeg er sikker på, at vores medlemmer herinde kan bidrage med alle de ting jeg ikke har tænkt på. mvh |
|
|
maik |
Lagt på d. 07/10-2014 14:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 582 |
- Selvom nattelivet i Thailand kan være sjovt, er det vigtigt også at opleve noget andet.
|
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 07/10-2014 15:07
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 587 |
Være sikker på gyldig forsikring til Thailand (Uden for EU) Være sikker på den dække det man gerne vil prøve her nede. så som dykning, kørsel på motor bike / mc , der står nogle gang den ikke dække kørsel på lejet motor bike / mc, kunne dække op til en hvis strøelse osv Har man modet til den lokal mad på de mindre steder på gade med mere, så se om der er mange Thai der spiser der, da det "normal" betyder godt mad der, er der ingen, "kan" det betyder stedet har haft bøvl før, Men ingen regler uden undtagelser. |
|
|
vandango |
Lagt på d. 07/10-2014 16:00
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
maik skrev: - Selvom nattelivet i Thailand kan være sjovt, er det vigtigt også at opleve noget andet. Hvad? |
|
|
maik |
Lagt på d. 07/10-2014 17:18
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 582 |
vandango skrev: maik skrev: - Selvom nattelivet i Thailand kan være sjovt, er det vigtigt også at opleve noget andet. Hvad? Det er til gengæld knap så vigtigt Så længe det bare er noget, man fortsat husker, når man kommer hjem. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 07/10-2014 17:21
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Er man ung rygsækturist, så lad være med at købe en druk-kebab på vej hjem fra festligt lag, som det er populært hjemme. Det er den sikre vej til et langt toiletbesøg Samme gælder for fødevarer købt på stranden, af de sælgere der traver hvileløst frem og tilbage. Men har man en fuld søndags Berlinger med, kan det måske være lidt kvalitetstid alene...Hvis man er heldig. Og som Bade-dyr skrev...Forsikring. Det gyser i mig, når jeg møder folk, der fortæller, at det har de ikke lige fået ordnet |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 07/10-2014 17:46
|
Øvet medlem Antal indlæg: 445 |
Bade-Dyr skrev: Være sikker på gyldig forsikring til Thailand (Uden for EU) Være sikker på den dække det man gerne vil prøve her nede. så som dykning, kørsel på motor bike / mc , der står nogle gang den ikke dække kørsel på lejet motor bike / mc, kunne dække op til en hvis strøelse osv Har man modet til den lokal mad på de mindre steder på gade med mere, så se om der er mange Thai der spiser der, da det "normal" betyder godt mad der, er der ingen, "kan" det betyder stedet har haft bøvl før, Men ingen regler uden undtagelser. Samme som alle andre steder... en velbesøgt restaurant er at foretrække frem for en tom restaurant (alm sund fornuft) Forsikring ? Hvad er det ???? Der findes ikke noget man ikke kan betale sig ud af. Max 1000 $ næsten uanset hvad der sker! |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/10-2014 18:33
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Asian Farmer skrev: Forsikring ? Hvad er det ???? Der findes ikke noget man ikke kan betale sig ud af. Max 1000 $ næsten uanset hvad der sker! Er det Norwegian, der flyver dig hjem til den pris, når du ligger i koma efter en scooterulykke? |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/10-2014 18:44
|
Respekter kongen, det vil sige, lad være med at træde på pengesedler eller tegne overskæg på hans billede. Hold dig fra at leje jetski, der svindles i vidt omfang med skader. Lad være med at leje en scooter, medmindre du har kørekort eller i det mindste har prøvet sådan en før. Og kører du endelig, så husk hjelm, også selvom alle de lokale kører uden. Tænk dig om, når du giver drikkepenge. Selvom 100 bht ikke er meget for dig, så er det meget for en thai. Vil du endelig give drikkepenge, så giv i baht hvad du ville give i danske kroner derhjemme. Drikkepenge er ikke en del af den thailandske kultur. Men i turistområderne er mange blevet vænnet til skikken. Køb aldrig af børn, der går rundt på gaden og sælger ting. Det er typisk handlede børn, og de får ikke selv glæde af pengene. Du er i stedet med til at sikre at nye børn handles. Giv aldrig til tiggere med børn. Det er typisk børn som tiggerne låner eller lejer. Skulle det endelig være deres egne børn, så tænk på om de vitterligt tænker på børnenes vel, når de lader dem side mange timer i varmen for at tigge. Det er ikke børnene, der får glæde af dine penge. Sørg for at indkode diverse nødnumre på din mobiltelefon, og skriv dem også gerne ned på et stykke papir. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/10-2014 19:56
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
sudsakhon skrev: Er man ung rygsækturist, så lad være med at købe en druk-kebab på vej hjem fra festligt lag, som det er populært hjemme. Det er den sikre vej til et langt toiletbesøg Samme gælder for fødevarer købt på stranden, af de sælgere der traver hvileløst frem og tilbage. I den henseende kommer jeg også til at tænke på alle de sælgere, der flokkes når man stopper ved en tog/bus-station og faldbyder deres stegte kyllingspyd m.m. Hvor længe har de monstro været undervejs? Den "menu" lagde i hvert fald undertegnede ned big time på en togtur fra Penang til Udon Thani. Scan alle dine vigtige dokumenter, pas/billetter ind på en computer, således at du altid har tilgang til disse, såfremt du skulle være uheldig. Gode råd i denne tråd. (Jeg havde heller ikke forventet mindre) |
|
|
Nahm |
Lagt på d. 07/10-2014 20:10
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 513 |
Behandle de lokale med respekt, vær flink og høflig som vi er det overfor folk i Dk, lad være med at føle sig som et overmenneske fordi man er rig i forhold til dem, penge gør dig ikke til et bedre mennese end dem, men det tror mange falanger desværre..
Mvh,
Nahm |
|
|
Amagerdreng |
Lagt på d. 07/10-2014 20:35
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 652 |
Spring dog ud af skabet.... I glemmer alle sammen det vigtigste (for nogle) Kondomer.. Dem der fås i Thailand er skidt og kanel.. Alt for små og springer som en vandfald. SS.. Og måske skal man tage toiletpapir med hvis man altså ikke er til det tynde l... de har på div restauranter og centre og når vi er der så husk lige Kærgården. Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.
|
|
|
THansen |
Lagt på d. 07/10-2014 21:23
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
rinpoche skrev: sudsakhon skrev: Er man ung rygsækturist, så lad være med at købe en druk-kebab på vej hjem fra festligt lag, som det er populært hjemme. Det er den sikre vej til et langt toiletbesøg Samme gælder for fødevarer købt på stranden, af de sælgere der traver hvileløst frem og tilbage. I den henseende kommer jeg også til at tænke på alle de sælgere, der flokkes når man stopper ved en tog/bus-station og faldbyder deres stegte kyllingspyd m.m. Hvor længe har de monstro været undervejs? Den "menu" lagde i hvert fald undertegnede ned big time på en togtur fra Penang til Udon Thani. Scan alle dine vigtige dokumenter, pas/billetter ind på en computer, således at du altid har tilgang til disse, såfremt du skulle være uheldig. Gode råd i denne tråd. (Jeg havde heller ikke forventet mindre) Jeg vil så også anbefale at der gemmes en kopi på DropBox eller lignende, eller som jeg selv praktiserer - en mail sendt til mig selv vedhæftet alle vigtige dokumenter. Jeg vil også anbefale, at der altid rejses med 2 hævekort. Lidt surt at rejse med kun 1 kort og så modtage en besked fra banken om at kortet af en eller anden grund er blevet spærret. |
|
|
Rasmus |
Lagt på d. 07/10-2014 22:19
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 772 |
Gode råd til førstegang rejsenede, afhænger selvsagt af hvor man slår sine folder! Som udgangspunkt, skal man først og fremmest bruge sine sunde fornuft godt krydderiet med én god portion skepsis – så er man kommet godt fra start. Bevæger man sig ud i det Thailandske natteliv for første gang, skal man aldrig have mere på sig end man kan tåle at miste – det være sig et dyrt ur, en iPhone eller særlig mange penge. Lad det dyre ur blive hjemme, køb så det billigste ur man kan finde f.eks. på den lokale markedsplads (pris: ca. 200 THB = 40 dk.kr.) Har man behov for én mobiltelefon i Thailand tager man den gl. ”skodtelefon” med. (sådan én har vi vel alle sammen liggende i køkkenskuffe?) Hav aldrig særlig mange penge på sig - 2-3000 THB (ca. 600 dk.kr.) rækker rigeligt til én våd aften i byen! Div. kreditkort, pas og evt. kontanter efterlades i hotelles Safety Boks (leje pr. døgn: ca. 120 THB = ca. 25 dk.kr.) Husk at tage en fotokopi passet, sygeforsikring papirer og andre relevante papirer, så som telefon nummeret på sin bank - hvis uheldet skulle være ude! Betal aldrig én regning med sit Bangkort via. én såkaldt ”fluesmækker” i Thailand! Chancen for én efterfølgende meget ubehagelig overraskelse på sit kontoudtog fra banken er meget stor – hvis man i et uopmærksomt øjeblik ikke lige så hvor mange gange kortet var én tur igennem ”fluesmækkeren”…! Skulle man rende ind i én eller anden ”lokal skønhed” gælder det absolut om at holde hoved koldt og tænke logisk! (om end de første pr. gange kan være lidt svært) Disse skønheder har kun et får øjet: at tjene penge til livets ophold, og andre økonomiske forpligtigelser på hjemmefronten ca. 4-500 kilometer længere nordpå i Thailand. Dette er bare et par af de fladgrupper, som førstegangs rejsenede singler i Thailand almindeligvis kan flader i….! Rasmus |
|
|
Nahm |
Lagt på d. 07/10-2014 23:41
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 513 |
Tag ALDRIG med en pige hjem til hendes adresse...som evt. er "lige" i nærheden...du kan komme laaaangt væk fra hvor du bor, og her er du så bare helt lost,,,og der kan ske mange "ting og sager" du ikke ønsker ( farligt)...bliv i dit lokal område -altså dit hotel eller et rum der tilhører baren hvis du skal have sjov/sex med pigen... Mvh,
Nahm |
|
|
lindy |
Lagt på d. 08/10-2014 00:10
|
Øvet medlem Antal indlæg: 118 |
Stol aldrig på hvad de "erfarne" falangs siger eller skriver? ( guderne skal vide at der er mange kloge hoveder på div. barer) |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 08/10-2014 01:25
|
Kim Ludvigsen skrev: Asian Farmer skrev: Forsikring ? Hvad er det ???? Der findes ikke noget man ikke kan betale sig ud af. Max 1000 $ næsten uanset hvad der sker! Er det Norwegian, der flyver dig hjem til den pris, når du ligger i koma efter en scooterulykke? Hjem? Jeg bor her. :-) |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 08/10-2014 02:19
|
Asian Farmer skrev: Kim Ludvigsen skrev: Asian Farmer skrev: Forsikring ? Hvad er det ???? Der findes ikke noget man ikke kan betale sig ud af. Max 1000 $ næsten uanset hvad der sker! Er det Norwegian, der flyver dig hjem til den pris, når du ligger i koma efter en scooterulykke? Hjem? Jeg bor her. :-) Læste du trådens overskrift? |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 08/10-2014 02:32
|
Kim Ludvigsen skrev: Asian Farmer skrev: Kim Ludvigsen skrev: Asian Farmer skrev: Forsikring ? Hvad er det ???? Der findes ikke noget man ikke kan betale sig ud af. Max 1000 $ næsten uanset hvad der sker! Er det Norwegian, der flyver dig hjem til den pris, når du ligger i koma efter en scooterulykke? Hjem? Jeg bor her. :-) Læste du trådens overskrift? Ja ok, den missede jeg lige :-) |
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 08/10-2014 05:18
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 587 |
ang Kondomer kunne rådet vil være at læse på pakken inden man køber dem, da de findes i "normal" Thai str 49 mm hvis jeg husker korrekt. Samt i Fa-Rang str, lille 52mm, Mellem 54 mm, stor 56 mm. I Denmark er en 56 mm = kingsize / XX-Large Så tro nu der er god chance for at finde en der passer !!! Har selv brugt en del af Fa-Rang kondomer her nede uden problemer. |
|
Spring til debat: |