Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Visum, indrejse og ophold i Thailand » Visa Run og forlængelser
 Udskriv debat
Hvor alvorligt er det...?
Un-jai
Syntes I alle tager det temmelig roligt, eller har I bare ikke set overskriften: De thailandske myndigheder advarer fastboende udlændinge om, at 'visa runs' strider mod de gældende immigrationsregler.???

Eller er det bare mig der ikke har fattet hvad der står, syntes det ser farligt ud!!!

Sol over VestegnenCool
Solen skinner altid, det er bare et spørgsmål om at finde et hul i skyerneCome here sun

hugoboerge
Un-jai skrev:

Syntes I alle tager det temmelig roligt, eller har I bare ikke set overskriften: De thailandske myndigheder advarer fastboende udlændinge om, at 'visa runs' strider mod de gældende immigrationsregler.???

Eller er det bare mig der ikke har fattet hvad der står, syntes det ser farligt ud!!!

Sol over VestegnenCool

Hvad er der farligt ved det ? Hvis man har sine papirer/dokumenter i orden er der ingen grund til bekymring og det er vel derfor medlemmer af forum tager det temmelig roligt.

Un-jai
Ja Hugobørge, jeg håber du har ret, for jeg tænker at hvis man som fastboende virkelig skal forlade landet i en længere periode, kan det jo blive en bekostelig affære, hvilket de fleste nok ikke har råd til på sigt, men hvis det er muligt at have orden i papirene og det kan løse problemet er det jo fint ;-)
Solen skinner altid, det er bare et spørgsmål om at finde et hul i skyerneCome here sun

Klovn
Hvis Tegne-drengen er i orden kan man få det som man vil 🎭

hugoboerge
Klovn skrev:

Hvis Tegne-drengen er i orden kan man få det som man vil 🎭

Det kan man vist ikke regne med mere. Der er ved at komme styr paa det hele.

FarangDingDong
Jeg har for første gang i mange år taget til Thailand uden visa og så kommer disse nyheder. Det er meget uheldig timing.
Jeg havde regnet med at denne gang ville jeg bare gå op på immigration og få 60 dage ekstra man kan når man er gift.
Da jeg her i morges hørte om disse visa skærpelser blev jeg specielt bekymret over det der stod med “der skal søges om visum svarende til det egentlige formål med opholdet i Thailand forud for indrejse i landet.”
Nu er det sådan at jeg skal udenlands i 4 dage, som jeg har prøvet at aflyse, fordi disse regler vil sige at jeg risikerer at blive afvist i lufthavnen fordi jeg ikke har visum.
Jeg fik min kone til at ringe til immigration og de sagde at jeg ikke skulle bekymre mig om at komme tilbage til Thailand, men som lidt af en overraskelse sagde de at jeg kunne kun få 30 dage ekstra og ikke 60 som jeg sidst fik for 6 år siden. Der er noget jeg er gået glip af. Det har jeg ikke hørt om at disse regler var ændret.
Dog er jeg mange gange før blevet fejlinformeret på immigration.
Livet er for kort til lange underbukser

Mukke
FarangDingDong tror faktisk de mener det alvorligt...

De gider bare ikke mere, at folk ikke har orden i deres sager... Tror der var en der skrev, at penge i gamle dage kunne klare alt, men tiderne mener jeg har ændret sig... Vi er nogle der siger til det positive, og andre der siger til det negative.... men det afhænger jo mange gange af, om du er fastboende eller turist.

Tror ikke mere at emigrationen tager imod penge, men måske om nogle måneder, for det er jo Thailand.

milex
http://thailand.u...14AA3CE025

Anonym Bruger
Det ligner ikke Thai'er, at "slagte" en hel industri og lukke arbejdspladser som det vil ske her.

Hvad med de mange busselskaber, chauffører og vognmænd, som kører daglige Visa Runs. Er det luk
og forsvind.? Næppe.
Redigeret af Anonym Bruger d. 22/09-2014 04:18

Bade-Dyr
Tro vores kære Ambassade har fået lidt gal i halsen !!!

Nu er det ikke folk på Tourist Visa denne crack down har været efter.
Faktiske har en del af ideen med det været at få folk over på Tourist Visa.

Crack down har været efter folk på 15/30 dags over grænsen og tilbage igen, og som også arbejde. også kaldet visa-free waiver / visa exempt.

Thailand Immigration har endda været ude og sige at dem der bo i Thailand år efter år på Tourist Visa, kan blive ved med det, og at hvis de har bevis for at de penge til at klare sig selv (indkomst Erklæring) vil det hjælpe ved ansøgning for Tourist Visa.
Samt behjælpelige ved indrejse i Thailand.
Da man derved kan bevise man ikke behøver arbejde her.

Fra Thaivisa:

Posted 2014-08-29 12:26:25
A friend/neighbor came back from Vientiane last week. After a visa run. He got his Tourist visa but also two stamps in his passport:

1. The holder of this passport travels to Thailand under a tourist visa several times which may result in the refusal of a visa in the future.
2. Proofs of Residence and financial income are required next time.

He is from Denmark 30 years. Have been staying here about 3 years on Tourist visas and a couple of visa exemptions.
What's his best option ??? He like to stay here a couple years more.

Answer from ubonjoe:

Posted 2014-08-29 12:30:23
He can go back to to Vientiane with what they requested and get a another visa.
Or go to a different location for his visa.

Later answer from ubonjoe:

Actually those stamps from Vientiane are nothing new. I can recall reports of them being done long ago.
There has is no "clamp down" on tourist visas,

Så køb et Tourist Visa, og skip de 15-30 dage fra grænse hop, og man kan forsætte som før.

Asian Farmer
Faktisk er de nye visa regler for turister en gevinst for både turisterne, Thailand og Visa-run firmaerne.
Tidligere hed det 30 dage on arrival og max 3 x 14 dage via visa run.
Nu er det 30 dage on arrival og extra 30 dage på emigrationen (1900 bath), derefter visa-run til 2000 bath som for danske pasholdere giver 15 dage. Derefter kan man forlænge med nye 30 dage på emigrationen for 1900 bath.
Altså nu 105 dage imod de tidligere 72 dage som max.

Bade-Dyr
Problemet med 30 dage on Arrival er bare at man SKAL havde en retur billet inden for de 30 dage, Hvis det er korrekt.
Uden Visa kan både fly selskabet nægte at tage en med, samt Immigration i Thailand Kan nægte en indrejse uden retur billet indenfor de 30 dage.

Derfor et Visa er at fortrække da man ikke skal havde en retur billet.

Og ja efter e nye stramning har diverse Visa run firma fået flere folk.
Nu da folk ikke tør hver her på "overstay" mere, og der er en del af dem der nu skal afsted for Tourist Visa, over grænsen for second entry osv

Der er også mange der før var på ED-Visa / Extension der nu er gået over til Tourist Visa, Da mange af dem ikke kan Thai nok til at klare den prøve hver 90 dag, samt den et års prøve. Simplehen fordi de aldrig går i skolen.

Bade-Dyr
@Edit:

Retur billet eller billet til et andet land ved de 30 dage "on Arrival" skulle der havde stået. Som man derved bevise man har planlagt at forlade landet inden for tidsfristen.

Asian Farmer
Bade-Dyr skrev:

@Edit:

Retur billet eller billet til et andet land ved de 30 dage "on Arrival" skulle der havde stået. Som man derved bevise man har planlagt at forlade landet inden for tidsfristen.

Den regel har jeg ikke hørt om, eller dvs jeg er aldrig blevet konfronteret med den regel. Hverken ved indrejse eller extensions. Alle min billetter er retur til Thailand.
Var iøvrigt på immigrationen i Korat i går da mit visa udløber i morgen. Havde 30 dage on arrival og 60 dages extension to visit wife.
Jeg fik besked på at tage et run til Cambodja og derefter returnere og få yderligere 60 dages extension to visit wife. Så det gjorde jeg med det samme :-)
Fik 15 dage ved grænsen.... men sticker til Cambodja koster nu 1200 bath + de 300 bath for at krydse tilbage til Thailand med det samme.
1900 bath på immigrationen som sædvanlig.

Bade-Dyr
Det er skam ikke nyt det her.

På google kan jeg se folk skriver om det helt tilbage til 2005. Og det er nok endnu ældre end det, Men gider ikke bruger mere tid, Det var bare en hurtig søgning.

Visa on Arrival

Securing Visas upon entry in Thailand

The VISA ON ARRIVAL allows passport holders of 19* countries to enter Thailand under this rule provided that they meet these requirements:

The visit is strictly for tourism purposes.
They must have a confirmed return ticket to show that they are flying out of Thailand within 30 or 15 days of entry, as appropriate. Open tickets do not qualify. Travelling overland out of Thailand by train, bus, etc to Cambodia, Laos, Malaysia (including en route to Singapore), Myanmar, etc is not accepted as proof of exiting Thailand.
You may be asked to show your flight ticket on entering Thailand. If you do not possess a flight ticket to show you will be exiting Thailand within 30 or 15 days of entry you will be most likely to be refused entry.
It will also be necessary to prove that you have funds of at least 10,000 THB per person and 20,000 THB per family during your stay in Thailand. A fee of 1,000 THB is payable upon entry and is subject to change without notice.
However, persons who are not eligible to enter Thailand under the VISA ON ARRIVAL and VISA EXEMPTION RULE are advised to obtain visas with the Royal Thai Embassy prior to their visit.

Un-jai
Jeg har endnu ikke helt afkodet signalerne der ryger rundt her, men er der nogen der rimelig kortfattet og letforståeligt kan fortælle hvad jeg skal gøre når jeg om ca. 2 år ønsker at tilbringe resten af livet i Thailand? Meget gerne den lovlige version!!! Ønsker ikke at blive smidt på porten da jeg har tilrettelagt mit liv efter pensionstilværelsen i LOS

1. Jeg er snart 52

2. Jeg er dansk gift med en thai i Danmark

3. Vi har hus og det hele klar i Thailand

4. Jeg har forhåbentlig penge på bogen når vi flytter derned

Gode råd søges, får sq lidt ondt i maven af disse "slemme" udmeldinger fra Immigrationsmyndighederne...

Gråt og trist over Vestegnen

Mukke
Det er jo faktisk meget nemt, hvis du kan læse engelsk, for er du 52 år kan du får retirement visa.. Har du indtægten som de 65.000.- baht per måned eller 800.000.- baht på bogen, ja så kan du faktisk gøre det samme... Nu er du jo gift,, og hvis i flytter til Thailand i din kones hus, ja tror jo ikke du kan eje det, så kan du som gift, hvis det er registreret i Thailand få ægteskabs visa hvor pengene er det halve .. De visas gælder for 1. år..

Dette er der overhovedet ikke ændret på, for har du orden i dine sagen, vil du altid kunne få visa...

Bade-Dyr
@Un-jai

Det er jo svært at sige 100% hvad regler er om 2 år.
Der kan jo nemt komme nye satser, andre forhold der skal opfyldes for at får ens Extension.
Ingen ved om de 65.000 / 800.000 baht
Eller 40.000 / 400.000 baht

Forbliver det mon uændret ??
De beløb størrelser er Meget gammel.

MEN som det er lige pt.

Man kan ansøge om at få Retirement Extension

Man er 50 år eller mere.

Hvis man har 65.000 baht indkomst pr måned før skat.

Har 800.000 baht i en Thai bank konto i ens eget navn, er bank kontoen i fælles navn er det 1.6 million baht.

Eller man kan kombinere de 2 ting til at når over de 800.000 baht total.
Altså hvis man har 300.000 baht i indkomst pr år, Skal man derfor havde 500.000 baht pr sin Thai bankkonto.

Der er kommet en ny regel angånede kombinere metoden ved Bangkok Immigration, og de plejer at være frontløber med nye regler.
Og det er at de penge til kombinere nu også skal være på bankkontoen i 3 måned, dog kun 60 dage første gang.

Før betød det intet om de kun var på kontoen 1 time / 1 dag, derfor mange brugte den metode, da de så bare "lånte" penge af en "udlejer" på det beløb de mange pr år.

Jeg har til nu kun læst det er Bangkok Immigration der er begyndt på det, Men det her er jo Thailand, så det kan nemt være andre gøre det samme, har gjort det før.

Married-Extension er kravene:

40.000 baht indkomst før skat.
Eller
400.000 baht på en ens egen konto, er kontoen fælles er det 800.000 baht.

Man kan ikke bruge kombinere metoden ved Married-Extension

Der lidt mere papir arbejde ved Married metoden, og selve Extension klare over 2 gange med ca 30 dage mellemrum.

Er selv på Married-Extension, og selv om der var en del papir var det overhovedet ikke svært eller noget.

Un-jai
I må undskylde mig at jeg måske lyder lydt dum og I får det til at se så let ud...

Men som jeg lige forstår og læser det I skriver, så skal man jo alligevel efter et år på "Married-visa" på visa-run, som jo kan medføre udvisning hvis man ikke kan bevise at man ikke fastboende, jeg ønsker netop at være fastboende eller er det ikke muligt?

Jeg vil fra jeg flytter derned til jeg kan få folkepension, ikke have nogen indkomst...

Sorry... Men bær over med mig

Mukke
Badedyr... måske er det kun mig, men jeg mener at dine alenlange forklaringer som kan siges med meget få ord. De er med til at forvirre begreberne...

Jeg var selv ude for det samme, da jeg for mange år siden startede herude, så for de nye, som har samme problem som jeg havde, tror jeg vi skal holde hele dette ligegyldige retirement og ægteskabs visas på et meget enkelt niveau, så det gør det lettere for den enkelte at finde rundt i dette, for det er faktisk meget enkelt, så hvorfor gøre det svært.

Reglerne er jo ikke lavet for at genere folk, men for at gøre det nemt for dem, der har orden i deres sager....

Spring til debat: