Se indlæg
Chili !!
|
|
AMLO |
Lagt på d. 20/09-2014 20:24
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 27 |
Jeg er sikker på, at nogen herinde kan give mig svar på et spørgsmål jeg har funderet over længe. Hvorfor spiser thailændere, og for den sags skyld så mange andre, så meget chili. Jeg syntes det er synd og skam at ødelægge de gode råvarer med den altoverskyggende chili. Jeg har spurgt min kone og hendes veninder uden at få et svar. Det kunne være fordi de mener det er sundt? Men jeg hælder mere til at det stammer fra gammel tid hvor de ikke fik så god kost og måtte dulme smagen med chili. På forhånd tak! |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 20/09-2014 21:37
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Jeg spiser chili, fordi jeg godt kan lide stærk mad. Jeg kan forestille mig, at det samme gælder thaier, der spiser chili.
|
|
|
burana |
Lagt på d. 20/09-2014 22:17
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 47 |
Jeg ved ikke om du har set det, men for det meste bruger man også meget hvidløg og ingefær i mad i Thailand, du er på rette spor når du nævner sundhed, når du kombinere disse 3 urter forbedre du blodkredsløb og sænker blodtryk, der er lidt forskellige bud på hvor meget effekt det har, nogle siger 3-6 % andre siger 7-10 % men de kloge er generelt enige om at det har en gavnlig effekt, med chili siger de at den gavnlige dags dosis liger på ca 2 - 5 gram tørret chili alt efter hvilken sort der er tale om, men større dosis skader dig ikke. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 20/09-2014 23:59
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Chili sætter også forbrændingen i vejret. Desuden skulle chili være bakteriedræbene. Er i øvrigt selv blevet bildt ind at f.eks. chili og varm te er godt i troperne mod varmen. Varmen man får ved at indtage chili, varm te mv. er med til at sænke kroppens temperatur. Hvilket jo er genialt i den thailandske varme. Og så kommer alt det med smagen. Det er en helt verden for sig, en verden man skal lære at kende. Ikke som en manddomsprøve, men som en verden der langsomt åbner sig for en. Chili er ikke bare chili, chili er en hel verden for sig, både i forhold til smag og styrke og i de senere år også i dyrkning - endda også dyrkning af chili hjemme i Danmark. Hvis man har interessen, så kan facebook-gruppen Danske Chili entusiaster anbefales. Man finder gruppen ved at klikke HER - Der er 4200+ medlemmer i gruppen pt. og der er selvfølgelig plads til flere. Man kan også læse lidt om hele chiliens (peberfrugterne) familie på Videnskab.dk Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 21/09-2014 07:54
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Chillier har ogsaa andre positive effekter. Proev en gang "pad ka prao" som indeholder chili, basil og garlic bl.a. Naar man laeser nedenstaaende forstaar man hvorfor retten er saa populaer i Thailand og med et spejlaeg paa toppen kan det ikke gaa helt galt. Basil From pesto to pizza and everything in between, basil is one amazing herb. Not only is it an anti-inflammatory food, but it also works like a natural antibiotic, fending off harmful bacteria. Basil's aphrodisiac properties are part folklore and part physiology. It's said that the scent of basil naturally increases sexual desire in men. Perhaps rubbing a little basil behind the ears or neck might just be enough to do the trick. What goes on inside our body is a little different. Basil has a very warming effect on our bodies, promoting circulation in all the right regions. Garlic Not necessarily an obvious choice, but garlic is a potent aphrodisiac for a one very good reason: it's ridiculously high in incredibly high in allicin. Allicin boosts energy, increases circulation and greatly increases stamina. When all of these become synergistic, people just feel better. Let's do the math, shall we? Energy + Increased Circulation + Superman Stamina + Happy Thoughts = A Love Machine. Garlic is most potent when eaten raw, so dice some up with a little olive oil, balsamic vinegar, honey and mustard. The result: a really simple and healthy salad dressing. If you're looking for something that falls under the comfort food category, Chili Peppers Chili peppers, along with all peppers that are spicy, contain capsaicin. Capsaicin is produces heat, which promotes circulation. Chili peppers, in particular, are known to boost endorphins, which give your mood and libido a little boost, too! |
|
|
lek |
Lagt på d. 21/09-2014 14:25
|
Øvet medlem Antal indlæg: 299 |
jo jo der findes sikkert nogle nørder i Thaiand som ved noget om mad. Men det er nu nok mest... folk spiser de råvarer der er hjemmehørende der hvor de bor. Og der er chilli jo en go ingrediens, den skjuler smagen af dårlig mad. det meste street food er noget arrigt lort hvis man fjerner chilli. |
|
|
Nahm |
Lagt på d. 21/09-2014 14:39
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 513 |
lek skrev: jo jo der findes sikkert nogle nørder i Thaiand som ved noget om mad. Men det er nu nok mest... folk spiser de råvarer der er hjemmehørende der hvor de bor. Og der er chilli jo en go ingrediens, den skjuler smagen af dårlig mad. det meste street food er noget arrigt lort hvis man fjerner chilli. Chillien er jo importeret for ca 300 år siden, Thailand havde kun div andrte peber der slet ikke er så stærke, jeg undrer mig også ofte over at de gider spise så "spisy" food, maden smager jo herefter kun af chilli, og for mig selv er det ofte helt uspiseligt, især deres som dam hvis det er proppet med chilli, det er ganske imponerende de kan spise det, og så i disse store mængder. Mvh,
Nahm |
|
|
lek |
Lagt på d. 21/09-2014 15:01
|
Der er meget stor forskel fra hjem til hjem hvor stærkt man laver maden. Om man kan spise det stærkt er kun et spørgsmål om vane. Som tam.. præcis det samme, men der skal jo være noget til at overdøve smagen af rådne fisk / krabber. Hvis man bestiller som tam thai, får man der i mod en ganske glimrende spise. |
|
|
Un-jai |
Lagt på d. 22/09-2014 09:24
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 65 |
Jeg spiser chili fordi det smager godt i de retter det er i, så simpelt er det... At sige chili ødelægger smagen af er simpelthenforkert, tværtom tilføjer denne masse smagsnuancer og som en nævner, er det kun et spørgsmål om vane, jeg kan sagtens spise lige så stærk mad som fruen uden at maden af den grund skulle være ødelagt. Og så er det sundt med chili, har dog hørt at kernerne ikke skulle være så godt for nyrerne... Så du må lidt igang med den gode stærke mad og en ny verden vil åbne sig for dig Heavy regn over Sydhavsøerne Solen skinner altid, det er bare et spørgsmål om at finde et hul i skyerne
|
|
|
vandango |
Lagt på d. 22/09-2014 10:22
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Før i tiden brændte chili'en helt igennem, i dag kan jeg sagtens smage hele retten. Nogen gange har jeg det sådanne at jeg skal spise spicy, jeg kan ikke forklare hvorfor, men sådan er det jo. Engang under et feriebesøg bad jeg "puttehønen" om at træne mig i chili spisning, ja det vil sige meget stærke retter, det gik som sagt rigtig godt. Til sidst sagde hun, nu kan du spise over alt i Thailand. Det er kun at vende sig til at spise dem, derefter kommer alle de gode smagsnuancer. Redigeret af vandango d. 22/09-2014 10:31 |
|
|
lek |
Lagt på d. 22/09-2014 10:42
|
har dog hørt at kernerne ikke skulle være så godt for nyrerne der florerer en masse rygter, men det er nu ikke kernerne som sådan, de suser bare gennem systemet. Men capsasinen sidder i kernerne og kernestokken. Og piller man det fra. så er der jo ikke så meget chili effect tilbage. |
|
Spring til debat: |