Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Motorzikel kørekort
|
|
Un-jai |
Lagt på d. 04/07-2014 17:22
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 65 |
Jeg har gjort mig den erfaring at man skal have kørekort til motorzikel for at drøne rundt på de dersens 125cc Honda scootere, jeg har ikke noget dansk motorzikelkørekort, hvorfor jeg jo ikke kan få et internationalt kørekort i den kategori, jeg er heller ikke fastboende endnu, så jeg kunne få et thaikørekort... Hvad gør I andre, jeg kunne tænke mig at der en del der er i samme situation som mig, køre I bare alligevel og kan det have nogen alvorlige konsekvenser? Jeg er jo ikke interesseret i at lægge med ud med de thailandske myndigheder, da det måske vil ramme mig senere når jeg gerne vil bo fast dernede. Mvh Un-jai Solen skinner altid, det er bare et spørgsmål om at finde et hul i skyerne
|
|
|
milex |
Lagt på d. 04/07-2014 17:29
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 830 |
Tror såmænd ikke du skal bekymre dig så meget om de thailandske myndigheder. Men du skal bekymre dig rigtig meget om dine forsikringsforhold. Dækker din forsikring hvis noget går galt?? |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 04/07-2014 17:53
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Du behøver ikke at være fastboende for at kunne få et thailandsk kørekort, du skal vist blot have et visa (ikke bare den automatiske opholdstilladelse). Men de er vist begyndt at stramme lidt op på reglerne.
|
|
|
Conrad |
Lagt på d. 04/07-2014 17:55
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Hej Un-jai, Det er hvad Milez skriver, som er det vaesentlige, forsikringen daekker nemlig ikke. Hvis du lejer en MC, saa er den sikkert kun med den lovpligtige forsikring og den daekker ikke meget. Hvis du koeber din egen MC, saa tegn ogsaa en udvidet ansvars-og ulykkesforsikring, den daekker baade dig selv for skader ved en ulykke foruden din modpart. Jeg har en saadan og den koster ca. 2.500-3.000 baht p.a. Men forsikringerne kraever at man har gyldigt koerekort. HUSK! styrthjelm. Conrad |
|
|
Dalton |
Lagt på d. 04/07-2014 19:30
|
Øvet medlem Antal indlæg: 326 |
At køre mc i Thailand uden gyldig mc kørekort er vel egentlig lige så smart som at rejse på ferie uden rejseforsikring. Det er jo først når uheldet er ude at man får brug for det Vil man køre mc i Thailand og ikke opholder sig der så længe at man kan nå at "trække en i automaten" er der jo ikke andre muligheder end at tage kortet i Danmark. Det giver jo så den sidegevinst at man også kan køre mc herhjemme. Dalton |
|
|
HongNam |
Lagt på d. 04/07-2014 19:54
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 50 |
Jeg tog MC kørekort(her i DK) oktober sidste år da jeg var blevet træt af politiet på Phuket der havde fået en ny indtægtskilde ved at lave scooter razzia for at tjekke kørekort..... Kører man rimelig meget på scooter på Phuket så vil man rende ind i dem mange gange.... Næste gang vil jeg smaske mit MC kørekort lige op i hovedet på dem |
|
|
jojokent |
Lagt på d. 04/07-2014 23:01
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 74 |
Der var ikke rigtig nogen der svarede dig rigtigt. Du tager ned på emigration (du behøver ikke visa) og siger du vil have et kørekort . Det er nogle år siden jeg fik første gang , men jeg tror at jeg havde en huslejekontrakt med . Så får du et stykke papir med nogle stempler på ,der ikke koster særligt meget. Derefter tager du ind til en læge , ligegyldigt hvor , og siger du skal have en lægeattest til lørekort. Endeligt tager du ud til det sted hvor man tager kørekort , afleverer papirerne og siger du gerne vil have et kørekort . Så skal du op til en teoriprøve,bremsetest,synstest og derefter en lille køretur rundt på en bane. Det hele tog mig 1 dag , var færdig kl.3 om eftermiddagen. Har godtnok snakket med en af mine naboer der oplevede at det tog 2 dage. Held og lykke |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 05/07-2014 03:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 445 |
jojokent skrev: Der var ikke rigtig nogen der svarede dig rigtigt. Du tager ned på emigration (du behøver ikke visa) og siger du vil have et kørekort . Det er nogle år siden jeg fik første gang , men jeg tror at jeg havde en huslejekontrakt med . Så får du et stykke papir med nogle stempler på ,der ikke koster særligt meget. Derefter tager du ind til en læge , ligegyldigt hvor , og siger du skal have en lægeattest til lørekort. Endeligt tager du ud til det sted hvor man tager kørekort , afleverer papirerne og siger du gerne vil have et kørekort . Så skal du op til en teoriprøve,bremsetest,synstest og derefter en lille køretur rundt på en bane. Det hele tog mig 1 dag , var færdig kl.3 om eftermiddagen. Har godtnok snakket med en af mine naboer der oplevede at det tog 2 dage. Held og lykke Korekt. Det papir du skal ha paa emigration er Certificate of Residence. Enten tager du din kone med og viser hendes blaa bog(Som du ikke behoever at vaere skrevet ind i), eller du medbringer en lejekontrakt. Prisen er 500 Bath for certificatet og det tager max en time. Laege erklaeringen koster 60 bath og kan faas paa alle hospitaler eller hos en laegeklinik. Kopi af pas og internationalt koerekort. Uanset om du har til MC i forvejen eller ej er internationalt koerekort absolut en hjaelp her. 2 friske billeder. Saa har du hvad du skal bruge. De fleste steder starter undervisningen/proeven kl 8 om morgenen og er slut ved 14-tiden. Koereproeven koster 250 Baht. God fornoeelse :-) |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 05/07-2014 03:51
|
Priserne og fremgangsmåden kan variere. Nogle steder skal man fx ikke have billeder med, de tages af personalet. Plejer Certificate of Residence ikke at være gratis, hvis man får det på immigration? Officielt i hvert fald. Man kan også få det på den danske ambassade, men her koster det 1.000 baht, hvis min hukommelse ikke snyder mig. Jeg gav 200 baht for lægeerklæringen i sin tid.
|
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 05/07-2014 03:58
|
Øvet medlem Antal indlæg: 445 |
Kim Ludvigsen skrev: Priserne og fremgangsmåden kan variere. Nogle steder skal man fx ikke have billeder med, de tages af personalet. Plejer Certificate of Residence ikke at være gratis, hvis man får det på immigration? Officielt i hvert fald. Man kan også få det på den danske ambassade, men her koster det 1.000 baht, hvis min hukommelse ikke snyder mig. Jeg gav 200 baht for lægeerklæringen i sin tid. Priserne og fremgangsmaaden jeg har beskrevet er fra Korat. ;-) |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 05/07-2014 08:05
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
@HongNam, Husk at faa et internationalt MC koerekort inden du tager til Phuket igen. ---------------- Til ovrige laesere, saa frygt ikke for at I tit bliver stoppet af politiet paa Phuket for kontrol af koerekort eller tax-sticker mm., jeg har nu koert meget rundt paa oen i 8 aar og er aldrig blevet stoppet, naar der er razzia bliver jeg vinket videre. Jeg har altid styrthjelm paa. Husk for adresseattest hos Immigration, skal der medbringes et pasfoto. Attesten er gratis, men nogle steder vil de gerne have lidt til tea-kassen. Paa Phuket skal der ikke medbringes billeder til koerekortet, dem tager de paa kontoret, da de bliver overfoert elektronisk til plastik kortet. Det er mange aar siden at man fik udstedt et pap kort. Hvis man tager baade kort til bil og MC, saa er en laegeattest og en adresseattest nok + 1 kopi af hver. Teoriproeven for koerekort er aendret for et par maaneder siden, den er udvidet med flere spoergsmaal og %-vis flere skal vaere rigtige, saa der er flere som dumper, men hvis man har dansk/internationalt koerekort undgaar man denne proeve. Foerste gang gaelder kortet 1 aar og naar det er udloebet kan det fornyes for 5 aar fra ens naeste foedselsdag, jeg fornyede i oktober og da jeg har foedselsdag i september fik jeg naesten 6 aar. Paa bagsiden af kortet er ens adresse i Thailand og istedet for ID-nr., saa paafoeres ens pas nr., saa i daglig brug er koerekortet naesten lige saa godt som passet. Conrad |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/07-2014 09:49
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Enten tager du din kone med og viser hendes blaa bog(Som du ikke behoever at vaere skrevet ind i), eller du medbringer en lejekontrakt. . Oensker ikke at starte en stoerre diskussion omkring den "blaa bog". Som farang kan man IKKE blive indfoert i den blaa bog med mindre man er gaaet hen og blevet thailandsk statsborger, hvilket ikke er helt nemt. Farangerne bliver udstyret med en "gul bog" hvis man har lyst til at anskaffe sig en saadan. Mht koerekort osv saa er det bedste helt sikkert at have alt papirarbejdet i orden det vaere sig koerekort samt forsikring. Jeg vil mene per automatik vil en farang faa skylden i en hvilken som helst faerdelsulykke. Selv et tilfaelde hvor en billist banker ind i en motorcykel der koerer i ens modsatte retning i samme vejbane. Al logik forsvinder eller man kan sige logikken er der for en bil er stoerre end en motorcykel. Saa hvis man ikke har sine papirer i orden og selv om man er uskyldig saa vil systemet her i Thailand arbejde imod een. Min mening. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 05/07-2014 09:58
|
Forsikring har været nævnt nogle gange i tråden, men det er måske værd lige at nævne, at en rejseforsikring ikke nødvendigvis dækker - heller ikke selvom, man har gyldigt kørekort til kørsel i Thailand. Det vil være en god ide at tjekke rejseforsikringen for at se, om den dækker MC-kørsel, og om der evt. er begrænsninger på dækningen. Nogle forsikringer dækker fx kun op til 110 cc.
|
|
|
cali111 |
Lagt på d. 05/07-2014 10:58
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
hugoboerge skrev: Enten tager du din kone med og viser hendes blaa bog(Som du ikke behoever at vaere skrevet ind i), eller du medbringer en lejekontrakt. . Oensker ikke at starte en stoerre diskussion omkring den "blaa bog". Som farang kan man IKKE blive indfoert i den blaa bog med mindre man er gaaet hen og blevet thailandsk statsborger, hvilket ikke er helt nemt. Farangerne bliver udstyret med en "gul bog" hvis man har lyst til at anskaffe sig en saadan. Mht koerekort osv saa er det bedste helt sikkert at have alt papirarbejdet i orden det vaere sig koerekort samt forsikring. Jeg vil mene per automatik vil en farang faa skylden i en hvilken som helst faerdelsulykke. Selv et tilfaelde hvor en billist banker ind i en motorcykel der koerer i ens modsatte retning i samme vejbane. Al logik forsvinder eller man kan sige logikken er der for en bil er stoerre end en motorcykel. Saa hvis man ikke har sine papirer i orden og selv om man er uskyldig saa vil systemet her i Thailand arbejde imod een. Min mening.[ LOGIKKEN ER, AT HVIS DU IKKE VAR DER, VAR DET IKKE SKET!!!!! |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/07-2014 11:00
|
Egentlig et meget underligt svar. Men hvad .................. |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 05/07-2014 11:04
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
ikke desto mindre et argument fremført af politiet i mindst et tilfælde, hvor jeg selv var impliceret. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/07-2014 11:10
|
cali111 skrev: ikke desto mindre et argument fremført af politiet i mindst et tilfælde, hvor jeg selv var impliceret. Godt ord igen. TIT. |
|
|
HongNam |
Lagt på d. 05/07-2014 11:20
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 50 |
[quote]Conrad skrev: @HongNam, Husk at faa et internationalt MC koerekort inden du tager til Phuket igen. ---------------- Jep skal til Phuket igen 1 januar og skal have hentet det internationale kørekort hos borgerservice Vil lige sige at jeg er kommet på Phuket de sidste 10 år minimum to gange om året og de første 8 år blev jeg aldrig stoppet i de her kørekort razziaer men det sidste to år er jeg blevet stoppet mindst 5 gange....de har flere kontroller når jeg dagligt kører fra Patong til Nai Harn |
|
|
John |
Lagt på d. 05/07-2014 11:28
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
hugoboerge skrev: Jeg vil mene per automatik vil en farang faa skylden i en hvilken som helst faerdelsulykke. Selv et tilfaelde hvor en billist banker ind i en motorcykel der koerer i ens modsatte retning i samme vejbane. Al logik forsvinder eller man kan sige logikken er der for en bil er stoerre end en motorcykel. Det er ikke rigtigt... Jeg har været blandet ind i to ulykker, i forskellige provinser, den ene bil - bil den anden bil- motorcykel i begge tilfælde var der personskade og politiet var indblandet. Jeg havde papirene iorden, og var uden skyld. Jeg fik heller ikke skylden, tvært imod blev jeg spurgt om jeg ville have penge fra modparten (svie og smerte) Måske de i nogen tilfælde prøver at vride falangen, men det er bestemt ikke noget der sker pr. automatik. john@dansk-thai.dk
|
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/07-2014 11:36
|
John skrev: hugoboerge skrev: Jeg vil mene per automatik vil en farang faa skylden i en hvilken som helst faerdelsulykke. Selv et tilfaelde hvor en billist banker ind i en motorcykel der koerer i ens modsatte retning i samme vejbane. Al logik forsvinder eller man kan sige logikken er der for en bil er stoerre end en motorcykel. Det er ikke rigtigt... Jeg har været blandet ind i to ulykker, i forskellige provinser, den ene bil - bil den anden bil- motorcykel i begge tilfælde var der personskade og politiet var indblandet. Jeg havde papirene iorden, og var uden skyld. Jeg fik heller ikke skylden, tvært imod blev jeg spurgt om jeg ville have penge fra modparten (svie og smerte) Måske de i nogen tilfælde prøver at vride falangen, men det er bestemt ikke noget der sker pr. automatik. @John - det var blot min mening eller lad os sige en formodning. Godt dine papirer var i orden. Grunden til jeg naevner den der med en motorcykel som kommer i modsat retning i samme koerebane er at det vitterlig er sket (faktisk paa en one-way road) og at man gik efter farangen og hans thai kone. Hvad det endte med aner jeg ikke. Men som naevnt saa gaelder det om at have papirerne 100% i orden. Den der med at bestikke politiet med et par hundrede THB glem det. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |