Se indlæg
Kan det virkelig passe? Så skal man vare sin mund!!!
|
|
Un-jai |
Lagt på d. 23/04-2014 13:04
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 65 |
Min kone er i Thailand for tiden og der er der udbrudt lidt nabostridighed... Nabokonen har i bare misundelse over at min kone har evnet at få hegn omkring hele grunden og fået opført en hønsehus "kommet til" at blamerer sig om at min kone har solgt tissekone for at få råd til omtalte anlægsarbejde i overhørelse af flere uvildige, hvilket har nået min kones øren.... Nu har min kone, da der ikke er noget om snakken, så anmeldt "dorelae" (sladrekællingen) til politiet på opfordring af "oberdoren" (landsbyoverhovedet) og der er de blevet enige om at konen skal/ kan med held, sagsøge "dorelae" for en erstatning på ikke mindre end 100.000thb. Det lyder helt sindsygt i mine øre og kan hun ikke betale kan det siddes af i spjældet med et afdrag på 200thb. pr. dag = 500dage.... Kan det virkelig passe? Mvh Un-jai |
|
|
buick |
Lagt på d. 23/04-2014 13:15
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 549 |
sikkert intet forbavser jo når det er Thailand. jeg oplevede engang noget lignede i min x´s landsby en havde løget om en anden hele landsbyen var oppe og køre oberdoren førte ord og det ente med sladderkællingen angrede og betalte lidt til offeret jeg tror ikke det var mange baht men det gjorde bestemt ondt på hende |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 23/04-2014 13:17
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Det er æreskrænkelse, det kan man også dømmes for i Danmark, omend det foregår lidt anderledes. Fx er der privat påtale i Danmark, hvilket vil sige, at man selv skal lægge sag an. Det er desuden sværere at vinde en sag i Danmark, og straffen er sjældent så hård som i Thailand.
|
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 23/04-2014 20:45
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Hej Un-Jai De thailandske love ligner de danske en smule. Som i Thailand, er æreskrænkelser eller bagvaskelse reguleret i Straffeloven herhjemme Straffen i DK er faktisk op til 2 år, alt efter forseelsens geringsindhold Her er hvor du kan finde de tilsvarende bestemmelser i thailandsk Staffelov. (den engelske version) THAILAND PENAL CODE BOOK II SPECIFIC OFFENCES TITLE XI Offences against Liberty and Reputation Og så har jeg copy/pastet en forklaring til de noget korte lovbestemmelser. In Thailand, defamation is a criminal offense under Chapter 3 Sections 326 up to 333 of the Thai Criminal Code. There are two kinds of defamation: 1) Simple defamation (Section 326) — Whoever imputes anything, to the other person before a third person, in a manner likely to impair the reputation of such other person or to expose such other person to be hated or scorned. 2) Libel (Section 328) — If the offense of defamation is committed by means of document publication, drawing, painting, cinematography, film, picture or letters made visible by any means, or any other recording instruments, recording picture or letters, or by broadcasting or spreading picture, or by propagation by any other means. Penalty for defamation constitutes imprisonment ranging from one year (Section 326) to two years (Section 328). However, the Thai Penal Code stipulates that any person making a statement “in good faith by way of fair comment on any person or thing subjected to public criticism” shall not be guilty of defamation. Moreover, if a defendant can prove to the court that a statement is true, he will not be subjected to punishment for such statement. But the court will not allow proof of truth as a defense if the statement is personal in nature and such proof will not benefit the public. Civil defamation in Thailand is defined under the Thai Civil and Commercial Code as follows: “Section 423. A person who, contrary to the truth, asserts or circulates as a fact that which injurious to the reputation or the credit of another or his earnings or prosperity in any other manner, shall compensate the other for any damage arising therefrom, even if he does not know of its untruth, provided he ought to know it.” “A person who makes a communication the untruth of which is unknown to him, does not thereby render himself liable to make compensation, if he or the receiver of the communication has a rightful interest in it.” It must be remembered, however, that the claim for damages under Section 448 of the Thai Civil and Commercial Code must be filed within one year from the day of the wrongful act and the person bound to make compensation became known to the injured person, or ten years from the day when the wrongful act was committed. Burden of Proof and Available Defenses In Thailand, it is not the duty of the victim or the prosecution that the statement made by the defendant is false. Hence, the burden of proof lies on the defendant to prove that his statements are true. The defense that the defendant did not know his statements to be false is not acceptable in Thailand. Regardless of the truthfulness or falsehood of the statement, once it became a source of an injury which caused damage to the victim, the defendant is liable. Also, although the defendant proves that his statement is true, he still has the burden of proving to the court the propriety of such statement. Nevertheless, the defendant may set up a defense that the statement was made by him in good faith to the person who he believes to be entitled to such information or has interest thereof. Statements made in court by the parties as well as their lawyers do not constitute defamation. Also, expressions of an opinion made in good faith are not considered as defamatory especially so when it is intended to protect legal interest, to comment on actions of an official under official capacity or to provide a fair comment to any person. |
|
|
patirak |
Lagt på d. 26/04-2014 11:50
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 739 |
Problemet er så hvordan din kone beviser at nabokonen nu virkelig også har sagt noget dårligt om hende. Vidner ok... men det er stadig et dårligt bevismateriale. Altid svært at bevise noget der er blevet sagt. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 26/04-2014 12:28
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
øhhh... Patirak...?? Har du læst det lille afsnit om bevisbyrden? ;-) Det svarer på din underen.. Faktisk samme bevisbyrde, der skal løftes i DK . Langballe og Hedegaard for deres udtalelser om, at muslimske mænd voldtager deres familiemedlemmer. Det kunne de ikke løfte bevisbyrden for, idet udtalelserne var så generelle, at bare et pr enkelte muslimske mænd IKKE voldtager deres familiemedlemmer, falder argumentationen, og er derved strafpådragende Iøvigt en rig kilde til ballade her på DTW, at en bruger kommer med en udtalelse, og det udløser en 80 sider lang tråd, udelukkelser fra Webbie. og til sidst en låst tråd, hvor den gennemgående argumentation går på om hvorvidt "alle" er omfattet af argumentet. |
|
Spring til debat: |