Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad laver du i Thailand?
Hero
Jeg vil gerne vide, hvad der har fået jer til at flytte/længerevarende ophold i Thailand?
Hvad får I tiden til at gå med?

Jeg kan godt se mig selv bo i Thailand i 4-5 måneder. Men det bliver jo også hverdag Smile

Jeg håber på nogle gode input Smile

CHINGCHOK
Thailand er et af verdens ferier lande. Der findes.
Du er blot nød tll af have penge
จิ้งจก

Hero
Good point.
Men det er vel ikke alle tilrejsende, som holder ferie Smile

Er det kærlighed, business eller noget helt tredje?

FarangDingDong
For mig er det vigtigt at bo et sted hvor jeg befinder mig godt og har gode omgivelser samt nogle hobbyer at tage mig til. Derudover går der meget tid med familie, børn og landbrug. Nogen gange kan jeg godt lide at gå rundt for mig selv og nyde omgivelserne og hvis jeg har lyst til at se andre mennesker kan jeg bare køre en tur.
Livet er for kort til lange underbukser

chaingmai
for mit vedkommende,er der flere grunde, jeg er pensionist (folke) og kan helt klart mærke på min gigt, at jeg har det meget bedre her,og min psoriasis, kan jeg holde nede her, og så kan jeg også slå lidt mere ud med armene her (købekraft) og jeg synes det er et rart land og bo i , med en venlig befolkning...................LOL LOL

cali111
Rart at kunne tage hjemmefra, uden at skulle låse sin dør. En skøn natur, hvor man kan oplever noget nyt hverdag, dejligt fri for parkeringsbøder og meget andet fjolleri. Og så er det vejr til at køre på motorcykel hele året.

http://www.aseanmctour.dk
Druwor
I starten da jeg kom i Thailand var det helt klart naturen, kulturen, maden og venligheden der trak.
Nu bor jeg ikke fast i Thailand men er der 6 måneder om året. Nu er det mere kæresten, (gennem 4 år), og hindes to dejlige børn der trækker mest.
Jeg er så heldig at hun har egen forretning men 14 ansatte.
Om 2,5 år når jeg bliver 50, så bliver der pakket sammen i Danmark og så flytter jeg til Thailand.
Til den tid er det meningen at jeg vil studere thai, jeg kan dug noget thai men når jeg skal bo der fast mener jeg at skal lære mere thai. Vi forlanger jo det samme af fremmede her i lille DK.
Jeg har det rigtig godt med at bo i et område af Hua Hin hvor der stort set kun bor thai´er.
Selv om det er begrænset hvad jeg må påtage mig af arbejde, så har jeg/vi ikke fundet noget der forhindre mig at fortsætte mit arbejde som freelance fotograf i Thailand.
Jo mere man ved,..
Jo mere ved man man ikke ved...

patirak
Min kæreste og klimaet bragte mig til Thailand. Uden mit arbejde, så tror jeg dog jeg ville kede mig selv ihjel.

Du har helt ret. Det bliver hverdag på alle måder, også her i Thailand. Som alle andre steder i verden, så skal man have afklaret spørgsmålene:

1) Hvordan forsørger jeg mig selv og familien?
2) Hvad skal jeg få tiden til at gå med?
3) Hvorfor lige netop Thailand?

Hvis ikke man f.eks. kan affinde sig med kulturen her, så kan det blive hårdt for blodtrykket at være her. Omvendt, hvis man kan indordne sig rent kulturelt, så er det efter min mening et verdens bedste lande at bo i.

Druwor
patirak skrev:

Hvis ikke man f.eks. kan affinde sig med kulturen her, så kan det blive hårdt for blodtrykket at være her. Omvendt, hvis man kan indordne sig rent kulturelt, så er det efter min mening et verdens bedste lande at bo i.

Hvor har du ret Patirak, vil bare lige føre traditionerne i Thailand på listen.
Jo mere man ved,..

Saendaeng
Jeg er her på 14 år.
Er dog ikke permanent her, arbejder worldwide og er i Thailand hver 3 mdr.
Elsker at kunne rigtig slappe af når jeg er hjemme. Da jeg frakobler totalt.

Det eneste jeg ikke bryder mig om i Th er at thaier kan og vil aldrig lære at køre bil.
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
John
Hero skrev:

Jeg vil gerne vide, hvad der har fået jer til at flytte/længerevarende ophold i Thailand?
Hvad får I tiden til at gå med?

Jeg kan godt se mig selv bo i Thailand i 4-5 måneder. Men det bliver jo også hverdag Smile

Jeg håber på nogle gode input Smile

Med hensyn til spørgsmålet: Hvad får i tiden til at gå med.
Jeg blev for år tilbage spurgt, om jeg havde tænkt mig at flytte til Thailand når jeg gik på pension. Jeg svarede bekræftende på spørgsmålet. Og fik så det næste spørgsmål: Hvad F..... vil du lave der!!!

Det fik sat gang i nogle tanker, og jeg tænkte "hvad vil du lave i DK, hvis du bliver her når du går på pension"

Konklusionen på spørgsmålet er for mig: Nøjagtig det samme , som jeg ville gøre i DK + lidt mere.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Un-jai
Når jeg om et års tid flytter til Thailand vil jeg vil hjælpe konen med hendes forretninger (transport af tøj, æg og foder) det må farang vist godt uden at komme galt afsted, der er jo mange ting man som farang ikke må lave dernede...

Der ud over vil jeg vedligeholde hus og have, skulle der blive mulighed for at slappe lidt af vil jeg også gøre det, evt. med en hjemmebrygget IPA øl i hånden ved weberen Smile

Druwor
Un-jai skrev:

Når jeg om et års tid flytter til Thailand vil jeg vil hjælpe konen med hendes forretninger (transport af tøj, æg og foder) det må farang vist godt uden at komme galt afsted, der er jo mange ting man som farang ikke må lave dernede...

Efter hvad jeg ved så må du ikke tage et arbejde hvor du kører et motordrevet kørertøj, heller ikke uden løn.
Et vennepar jeg/vi har driver en gård hvor de drker sukkerrør. Han ejer alle maskiner, traktorre og lastbilen. Han må kke engang kører lastbilen hjem fra marken.

Det jeg gør med kærestens forretning er at jeg laver regskabet, dette kan jeg gører selvom jeg er I DK 6 måneder om året. Men det har kostet lidt at få det op at kører, da alt skal være på thai og engelsk. Jeg er online med forretningen 24/7.
Jeg har intet at gører med selve forretningen, men jeg ejer kasseterminaler, scanner og computer. dem lejer hun billigt. Det er min løn, jeg skal ikke tjene det store på det, kun til reerve hvis noget går I stykker. Det giver lillmor mere fritid sammen med ungerne og det er løn nok for mig. Dog sættes der lidt ind på min konto I tailand, men det er opsparing til min thai undergisningnår jeg flytter I 2016.
Vi kan leve af forretningen.
Og jeg kan tjene lidt ekstra som fotograf, det må jeg godt. Se indlæg #7
Jo mere man ved,..

sudsakhon
De gange jeg har haft længerevarende ophold i Thailand, har jeg arbejdet for forskellige firmaer.

Jeg ved faktisk ikke hvad jeg skulle få tiden til at gå med, hvis jeg skulle sidde i en eller anden udørk og kukkelure.

Håndværksmæssige opgaver gider jeg simpelthen ikke, for at sige det lige ud. Og det er nok også bedst sådan...

Men har man tid nok, og bor i nærheden af nogle af de store universitetsbyer, kunne man overveje at tage et semester eller to på thai studierne, der ofte udbydes.

Jeg har taget to semestre på universitetet i Bangkok, da jeg ikke "havde noget at lave"..

Jeg kunne ikke forestille mig at bo et sted uden at kunne tale/læse/skrive sproget.

Der er mange steder, der udbydes (private, ikke akademske) "kurser" i thai. Men kvaliteten og især udbyttet er meget svingende.

man får ofte mere ud af det ved, med basale sprogkundskaber, at kaste sig ud i det "almindelige" liv. (spørge, opsøge, få forklaret osv.)

Men det er naturligvis et valg efter interesse, og bare man har noget at sysle med, som giver mening, skal det nok gå.

Det vigtigste er dog at have et eller andet. Ellers visner man og sidder bare og bliver mere og mere indestængt med alt det som ikke fungerer i Thailand.

Jeg selv ved faktisk ikke hvad jeg vil lave når jeg "bliver gammel".

Har flere planer, men det er lidt diffust. Måske mest fordi, at der nok kommer til at gå i omegnen af 15 år før det begynder at ble relevant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Robert Kronberg
Druwor skrev:

I starten da jeg kom i Thailand var det helt klart naturen, kulturen, maden og venligheden der trak.
Nu bor jeg ikke fast i Thailand men er der 6 måneder om året. Nu er det mere kæresten, (gennem 4 år), og hindes to dejlige børn der trækker mest.
Om 2,5 år når jeg bliver 50, så bliver der pakket sammen i Danmark og så flytter jeg til Thailand.
Til den tid er det meningen at jeg vil studere thai, jeg kan dug noget thai men når jeg skal bo der fast mener jeg at skal lære mere thai. Vi forlanger jo det samme af fremmede her i lille DK.
Jeg har det rigtig godt med at bo i et område af Hua Hin hvor der stort set kun bor thai´er.
Selv om det er begrænset hvad jeg må påtage mig af arbejde, så har jeg/vi ikke fundet noget der forhindre mig at fortsætte mit arbejde som freelance fotograf i Thailand.

Hej Druwor,

Der er intet arbejde i Thailand, som er fritaget for arbejdstilladelse, men under normale omstændigheder, så kan man jo ikke se forskel på en amatørfotograf eller en professionel fotograf, og med den professionelle fotograf, så kan det være vanskeligt at se, om han er på arbejde, eller om han udfører sin hobby.

Du skal altså ikke lige oplyse til en immigrationsbetjent, at du er fotograf (i Thailand).

Der findes særlige visa til journalister (og fotografer, som arbejder for aviser i udlandet), og der findes særlige visa til filmfolk, som er her kortvarigt.

Held og lykke.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
FarangDingDong
Robert Kronberg skrev:

Druwor skrev:

Hej Druwor,

Der er intet arbejde i Thailand, som er fritaget for arbejdstilladelse, men under normale omstændigheder, så kan man jo ikke se forskel på en amatørfotograf eller en professionel fotograf, og med den professionelle fotograf, så kan det være vanskeligt at se, om han er på arbejde, eller om han udfører sin hobby.

Du skal altså ikke lige oplyse til en immigrationsbetjent, at du er fotograf (i Thailand).

Der findes særlige visa til journalister (og fotografer, som arbejder for aviser i udlandet), og der findes særlige visa til filmfolk, som er her kortvarigt.

Held og lykke.

Hilsen, Robert

Du siger der er intet arbejde som er fritaget for arbejds tilladelse, men hvor går grænsen mellem arbejde og hobby.
En del af mit “arbejde” med at passe landbrug består i at gå lange ture med mit luftgevær for at skyde egern og rotter som ellers spiser vores afgrøder. Der er ingen her som indtil videre har klaget over det selvom en af mine nærmeste naboer er en politichef som bor 1,5 km fra mig. Jeg betragter det som en hobby at passe haven og dermed afgrøderne.

patirak
FarangDingDong skrev:

Robert Kronberg skrev:

Druwor skrev:

Hej Druwor,

Held og lykke.

Hilsen, Robert

Du siger der er intet arbejde som er fritaget for arbejds tilladelse, men hvor går grænsen mellem arbejde og hobby.
En del af mit “arbejde” med at passe landbrug består i at gå lange ture med mit luftgevær for at skyde egern og rotter som ellers spiser vores afgrøder. Der er ingen her som indtil videre har klaget over det selvom en af mine nærmeste naboer er en politichef som bor 1,5 km fra mig. Jeg betragter det som en hobby at passe haven og dermed afgrøderne.

Grænsen går ved det punkt, hvor en eller anden får "ondt i røven" af det du laver, hvorefter han/hun melder dig til immigrationsmyndighederne eller gør noget andet for at genere dig.

Det bedste man kan gøre her (med eller uden arbejdstilladelse) er at holde lav profil og holde sig gode venner med så mange som muligt. Har du succes, så lad være med at skilte med det. Det er ikke alle Faranger eller Thaier her, som har lige god moral og der vil altid være nogle der er klar til at overtage din forretning eller gøre livet surt for dig.

Jeg har efterhånden set en del miste alt eller komme i problemer her, netop fordi de pga. succes har følt sig uovervindelige. En forkert Thai kan meget nemt gøre livet surt for en Farang, der træder for meget ved siden af.

Så hold lav profil lige meget hvad og nyd livet. Det er mit råd.

FarangDingDong
Det har du fuldstaendig ret i Patirak

buick
forskellen imellem hobby og arbejde er tjener du penge eller bruger du penge
så skyder du rotter for at tjene mere på afgrøden så arbejder du men skyder du rotter hjemme ved huset langt væk fra afgrøden bare for sjov så er det hobby

Så hvis i vil arbejde så få dog en arbejdstilladelse / lav et firma hvor du kan få arbejds tilladelse
at rende rundt og kikke sig over skulderen er ikke tiden værd, nyd det istedet for med en lovlig hobby og betal en thai for at arbejde
på den måde har du ikke meget fritid hobby og at holde øje med en arbejder tager 24 timer i døgnetLOL LOL

Druwor
buick skrev:

Så hvis i vil arbejde så få dog en arbejdstilladelse / lav et firma hvor du kan få arbejds tilladelse
at rende rundt og kikke sig over skulderen er ikke tiden værd, nyd det istedet for med en lovlig hobby og betal en thai for at arbejdeLOL LOL

Som sådan har du ret Buick. Men fotobranchen er lidt speciel hvad angår udstyr. Det er ikke arbejdsgiveren der udlevere dit udstyr, det må du selv købe.
En standard udrustning til pressefoto består af: 3 kamerahuse (det ene er reserve), 4-5 optik, 2 flash, 2 stativer (treben og monopod), Laptop med internet opkobling, div. filter og taske/kuffert. Prisen ligger I Danmark på 170.000-200.000 kr., (lige på den anden side af 1 mill THB ). Prisen svinger meget da det meste er bestillingsvare og til dagspris. Der til skal du lægge en bil når du arbejder freelance.
Og det udstyr jeg har er IKKE billigere I Thailand.
Og når du arbejder freelance får du ikke løn, men får kun penge for de billeder der bliver solgt.
Jeg har mange gange været på arbejde I en hel dag, og køre hjem uden at have lavet en krone. Men har også lavet over 15.000 på en dag.

Det vil ikke være noget problem at lave et billedbureau og sælge billeder der fra. Men problemet vil være at finde en thai der har udstyret.
Redigeret af Druwor d. 16/04-2014 12:07
Jo mere man ved,..

Spring til debat: