Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Besøg i Danmark
 Udskriv debat
En anden vej til Visa til Schengen
taxidriver990
Jeg bringer her en korrespondence med den svenske ambassade og mig selv ang visa til min hustru.
Synes det lyder lidt for let men sikkert rigtigt og jeg haaber at nogle kan bruge samme maade.

Hej,

Jag vill bara fraga vilket visa vi skal soka.

Jag, dansk man, gift med thai kvinna och bosatt i Thailand

Jag har en dotter i Sverige som vi jatte garna vill besoka och vi vill garna soka for 90 dagar

Ska vi soka visiting friends eller visiting relatives ?

Svar :

Om ni kan styrka att ni är gifta (med vigselbevis) och att ni reser tillsammans (med flygbokningar) så behöver hon inte lämna in några andra handlingar utöver sitt pass och ifyllt ansökningsformulär samt passfoto.

Nyt spoergsmaal :
Jag ar imponeret over att det ar sa enkelt.

Min fru hade senest visa till schengen fran 13-03-01 till13-05-25 ( 71 dagar ) sa dar skulle inte va nagot till hinder for att soka nu.

Hur sager jag till VFS att vi endast behover lamna in det du skriver i din mail ?

Svar:
Du kan säga att du inte är svensk medborgare (EU medborgare) och att i sådana fall gäller andra regler.

Hon betalar dessutom inte någon viseringsavgift 2,400 baht (2,500 baht fr.o.m. 1 oktober, 2013) dock serviceavgiften 535 baht på VFS .

Ikke noget med bankbog eller invitation eller familie liste eller andet
Good luck
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Anonym Bruger
taxidriver990 skrev:

Jeg bringer her en korrespondence med den svenske ambassade og mig selv ang visa til min hustru.
Synes det lyder lidt for let men sikkert rigtigt og jeg haaber at nogle kan bruge samme maade.

Hej,

Jag vill bara fraga vilket visa vi skal soka.

Jag, dansk man, gift med thai kvinna och bosatt i Thailand

Jag har en dotter i Sverige som vi jatte garna vill besoka och vi vill garna soka for 90 dagar

Ska vi soka visiting friends eller visiting relatives ?

Svar :

Om ni kan styrka att ni är gifta (med vigselbevis) och att ni reser tillsammans (med flygbokningar) så behöver hon inte lämna in några andra handlingar utöver sitt pass och ifyllt ansökningsformulär samt passfoto.

Nyt spoergsmaal :
Jag ar imponeret over att det ar sa enkelt.

Min fru hade senest visa till schengen fran 13-03-01 till13-05-25 ( 71 dagar ) sa dar skulle inte va nagot till hinder for att soka nu.

Hur sager jag till VFS att vi endast behover lamna in det du skriver i din mail ?

Svar:
Du kan säga att du inte är svensk medborgare (EU medborgare) och att i sådana fall gäller andra regler.

Hon betalar dessutom inte någon viseringsavgift 2,400 baht (2,500 baht fr.o.m. 1 oktober, 2013) dock serviceavgiften 535 baht på VFS .

Ikke noget med bankbog eller invitation eller familie liste eller andet
Good luck

en enkelt og nem måde ja, men det kræver vel rent faktisk at man nu også har en datter som er svensk statsborger, og at man er registreret som barnefaderen, så det virker nok kun få ganske få menesker, da vi jo ikke alle har unger på papegøjeplader i sverige.

taxidriver990
Maaske ja, men det kunne ogsaa vaere at det er den med EU-reglen de bruger
Og saa kan man bruge den hvis man har en faster eller lign der, eller tager jeg helt fejl ?
Det kraever en naer slaegtning ikke noedvendigvis et barn

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Robert Kronberg
Hvis en EU-borger er gift med en Thai, og man ikke bor i EU, så kan den thailandske ægtefælle søge turistvisum under EU-ordningen, hvis man sammen vil besøge et andet land end EU-borgerens eget.

Der er altså ingen, som skal invitere, garantere eller noget som helst.

Der bør heller ikke ikke stilles krav om rejseforsikringen, så man skal kun betale gebyret til VFS (og ikke til ambassaden). Der er derved lidt penge sparet.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Boes
Good news Robert !!
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Robert Kronberg
Hej Boes,

Hvis du bor i Thailand, hvad jeg forstår, at du gør, så kan du nemt invitere din kæreste/kone til DK, om end der i så fald skal betales gebyr til ambassaden, samt betales en rejseforsikring, men rejseforsikring er praktisk at have.

De 2.500 baht, som spares ved at søge via Sverige, modsvares vel ekstra-omkostningerne ved at skulle videre til Danmark fra Sverige.

Hilsen, Robert

Boes skrev:

Good news Robert !!

Redigeret af Robert Kronberg d. 16/10-2013 22:36

"

Boes
Robert, selv har jeg ingen problemer, men jeg kan tanke mig at det kan gøre processen enklere for en del.....
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

taxidriver990
Tak for hjaelpen Robert for tydeligoerelsen

Jeg skrev i min mail til Sveriges ambassade at jeg har en datter der, ikke en lyd om statsborgerskab.

Man behoever ikke lande i sverige bare fordi man har visa udstedt af Sverige, man kan godt lande i Kastrup.
Der er jo tog forbindelses til sverige eller man kan tage toget til CPH
Ikke nogen der stiller spoergsmaal ved det, skal bare fremgaar af ansoegningen at foerste land i Schengen er DK
Er proevet foer af min bedre halvdel.

Ioevrigt giver sverige svar inden for en uge om man faar eller ikke faar visa, ikke saerlig lang ekspeditionstid.

Robert Kronberg
Du skrev i mailen, at du er dansk, og at du vil besøge din datter, og derfor henviser ambassaden til EU-reglerne. Din datters statsborgerskab er irrelevant.

Jo, teknisk set kan ens kone godt søge visum til Sverige under EU-reglerne og vedlægge flybillet til Kastrup og sige, at man skal med toget til Sverige. Dog ved jeg ikke, om de så vil tro, at man prøver at omgåes Schengen-reglerne, men så kan de jo bare sige nej, og der er jo ingen penge tabt, udover gebyret til VFS.

Den danske ambassade giver også nogle gange visum på 5 dage. Det afhænger af sæsonen. De fleste ambassader kan derimod ikke følge med i højsæsonen.

Hilsen, Robert

taxidriver990 skrev:

Tak for hjaelpen Robert for tydeligoerelsen

Jeg skrev i min mail til Sveriges ambassade at jeg har en datter der, ikke en lyd om statsborgerskab.

Man behoever ikke lande i sverige bare fordi man har visa udstedt af Sverige, man kan godt lande i Kastrup.
Der er jo tog forbindelses til sverige eller man kan tage toget til CPH
Ikke nogen der stiller spoergsmaal ved det, skal bare fremgaar af ansoegningen at foerste land i Schengen er DK
Er proevet foer af min bedre halvdel.

Ioevrigt giver sverige svar inden for en uge om man faar eller ikke faar visa, ikke saerlig lang ekspeditionstid.

"

taxidriver990
Tak igen Robert.

Jeg skrev indlaegget om at jeg ikke havde naevnt noget om statsborgerskab fordi number1kk skrev som han gjorde i indlaeg 2

Turen er afproevet og der var ingen problemmer med at faa visa ej heller problem i kastrup i pas kontrollen
Ioevrigt fik min hustru forlaenget opholdet vha af svensk garant og et besoeg hos immigrationsverket i Malmoe, hun fik et svenskt upphallskort gaeldende yderligere 3 mdr.

Ved ikke om den holder med andre familie medlemmer, eller hvis man bare vil besoege nogle danskere der har sommerhus i Sverige.
Redigeret af taxidriver990 d. 18/10-2013 05:27

Robert Kronberg
Nej, det er ikke nok med et sommerhus i Sverige, for man skal fx vise et personbevis fra skatteverket, hvis man inviterer til Sverige (hvis der ikke er tale om ægtefæller og EU-reglerne).

Hilsen, Robert

taxidriver990 skrev:

Tak igen Robert.

Jeg skrev indlaegget om at jeg ikke havde naevnt noget om statsborgerskab fordi number1kk skrev som han gjorde i indlaeg 2

Turen er afproevet og der var ingen problemmer med at faa visa ej heller problem i kastrup i pas kontrollen
Ioevrigt fik min hustru forlaenget opholdet vha af svensk garant og et besoeg hos immigrationsverket i Malmoe, hun fik et svenskt upphallskort gaeldende yderligere 3 mdr.

Ved ikke om den holder med andre familie medlemmer, eller hvis man bare vil besoege nogle danskere der har sommerhus i Sverige.

"

Bjarke85
Får man ikke personbeviset på migrationsverket ?

Men hvad er pointen med den fidus ? Udover man ikke behøver forsikring, hvilket ville være snot dumt ikke at have, tænk hvis der skete noget i de 90 dage og man ikke er forsikret. Selv en lille ting som en brækket finger, ville koste tusindvis af kroner på et dansk hospital uden forsikring.

Min søster var i Luxembourg (hun er 15 år) og kom på sygehuset med mavekneb, det viste sig bare at være forstoppelse. hun fik nogle stikpiller og det var det. 3800.- at betale fordi min mor glemte rejseforsikring, det var jo kun lige 4 dage og så i Europa, men hun blev klogere.

Så vil ikke opfordre folk til at bruge denne fidus, for at spare lidt penge, da det kan komme til at ende med det stik modsatte.

taxidriver990
Skatteverket laver personbevis og folkeregistrere.

Jeg har ikke naevnt noget om iikke at tegne en forsikring.

Tilgengaeld aabner det op for at man kan faa et forlaenget ophold efter de 90 dage, via besoeg hos migrationsverket.
Der kan man ved indehav af de rigtige dokumenter faa op til 3 maaneders yderligere ophold.

Alt er testet, dels via faktiskt rejse, og besoeg paa svenske ambassade i BKK, plus besoeg hos migrationsverket i Malmoe.
Dog blev alle 3 maaneder ikke udnyttet.
Og der blev ikke kommenteret noget af pas kontrollen i CPH ved afrejse da vi var i besiddelse af upphallskort udstedt i Malmoe af migrationsverket.

Ja det kraever en som bor i Sverige, og det er der jo mange danskere der ogsaa goer.

Off topic:
Hvis man flytter fra DK til Sverige kraeves internordisk flyttebevis, flytter man fra Thailand til Sverige kraever det bare et pas. ( Som dansk statsborger )

Bjarke85
Nej nu var det heller ikke til dig, der blev blot nævnt man kunne spare forsikringen. Så jeg ville blot fraråde at bruge den fidus blot for at spare nogle penge.

Danskere kan tit godt glemme, at det rent faktisk koster penge hvis man kommer til skade eller bliver syg. Fordi vi er så forkælede her i landet. Så ville bare lige advare ;-)

buick
Forlængelsen på 90 dage du kan få i Sverige er deen samme som du for år tilbage kunne få i Danmark MEN!!! denne forlængelse gælder ikke i Shengen den gælder kun ophold i Sverige

taxidriver990 skrev:

Skatteverket laver personbevis og folkeregistrere.

Jeg har ikke naevnt noget om iikke at tegne en forsikring.

Tilgengaeld aabner det op for at man kan faa et forlaenget ophold efter de 90 dage, via besoeg hos migrationsverket.
Der kan man ved indehav af de rigtige dokumenter faa op til 3 maaneders yderligere ophold.

Alt er testet, dels via faktiskt rejse, og besoeg paa svenske ambassade i BKK, plus besoeg hos migrationsverket i Malmoe.
Dog blev alle 3 maaneder ikke udnyttet.
Og der blev ikke kommenteret noget af pas kontrollen i CPH ved afrejse da vi var i besiddelse af upphallskort udstedt i Malmoe af migrationsverket.

Ja det kraever en som bor i Sverige, og det er der jo mange danskere der ogsaa goer.

Off topic:
Hvis man flytter fra DK til Sverige kraeves internordisk flyttebevis, flytter man fra Thailand til Sverige kraever det bare et pas. ( Som dansk statsborger )

Bjarke85
Den kan du også få i Danmark stadigvæk, og den gælder ikke i Schengen, men KUN i danmark.

Den er dog ret umulig at få, medmindre der er en god grund, som sygdom i nærmeste familie etc.

taxidriver990
Min hustru havde et svenskt upphallskort ( det er det som gaelder 90 dage ) med det rejste hun ud via Kastrup UDEN at moede problemmer i paskontrollen.
Schengen visaet var udloebet ca 2 maaneder foer.
Det eneste den danske betjent sagde var : Goodday
Saa paa en eller anden maade maa det jo virke i schengen

Jeg skal se om jeg rent fysiskt kan finde det kort og se hvad der staar paa det, men tror hun har smidt det ud

buick
Den akseptere de da danmark jo ofte er udrejseland til Thailand men hvis hun nu var mødt på gaden uden for Sverige og uden at være på vej til lufthavnen så var hammeren faldet med indrejse forbud osv.

taxidriver990 skrev:

Min hustru havde et svenskt upphallskort ( det er det som gaelder 90 dage ) med det rejste hun ud via Kastrup UDEN at moede problemmer i paskontrollen.
Schengen visaet var udloebet ca 2 maaneder foer.
Det eneste den danske betjent sagde var : Goodday
Saa paa en eller anden maade maa det jo virke i schengen

Jeg skal se om jeg rent fysiskt kan finde det kort og se hvad der staar paa det, men tror hun har smidt det ud

BoPhuket
Thom Thai Visa portal : One year ago, I posted in Thaivisa.com about the Schengen visa and now I can report the results. My Thai wife got her Schengen visa from Sweden through her Swedish brother in law who invited her for a family visit for 90 days. However, we flew first to France where we stayed for 2 weeks. We then flew to Sweden where my wife stayed until there was only a few days left on her visa and returned to Thailand. There were no problems with French immigration and no questions were asked. The flight between Paris and Stockholm was not controlled.

This year, we have completed all the documents with the French consulate to record our marriage and they have informed me that I no longer have to buy the insurance for her and the visa is free of charge. However they still want us to apply for her visa with an external agency but they promised us that the agency fee would be very small around 300 baht. We will apply in April this way and I will post the results.

Spring til debat: