Se indlæg
 Udskriv debat
på 2 hjul i Thailand
Yonok
7000 km og 1-2 uheld...fantastisk...vi kører ofte en strækning på 60 km hver vej og oplever ofte både 2 og 3 ulykker bare den ene vej.
Så lige nyhederne hvor de viste adskillige nye uheld med dødelig udgang og det er jo hver eneste dag året rundt det samme.
Jeg er helt enig i at køre bil og motorcykel ikke er det samme - og at folk har forskellige søvn behov osv. - men mener at kører 12-16 timer i et stræk...uanset om det er det ene eller det andet...det er for meget.
Det er jo også lidt pudsigt at se at når vi læser/ser om ulykker forårsaget af en chauffør der er faldet i søvn så skriger folk op om hvor dårligt det er at manden kører så mange timer-uansvarligt osv. - men i denne forbindelse syntes nogle at mene at det er helt ok.
Det forstår jeg ikke rigtigt og mener absolut ikke at det er ok.
Mener at enhver der kører 14-16 timer i et stræk er ikke egnet på vejen overhovedet - om så det var på en træde-cykel.
 
cali111
Yonok skrev:

7000 km og 1-2 uheld...fantastisk...vi kører ofte en strækning på 60 km hver vej og oplever ofte både 2 og 3 ulykker bare den ene vej.
Så lige nyhederne hvor de viste adskillige nye uheld med dødelig udgang og det er jo hver eneste dag året rundt det samme.
Jeg er helt enig i at køre bil og motorcykel ikke er det samme - og at folk har forskellige søvn behov osv. - men mener at kører 12-16 timer i et stræk...uanset om det er det ene eller det andet...det er for meget.
Det er jo også lidt pudsigt at se at når vi læser/ser om ulykker forårsaget af en chauffør der er faldet i søvn så skriger folk op om hvor dårligt det er at manden kører så mange timer-uansvarligt osv. - men i denne forbindelse syntes nogle at mene at det er helt ok.
Det forstår jeg ikke rigtigt og mener absolut ikke at det er ok.
Mener at enhver der kører 14-16 timer i et stræk er ikke egnet på vejen overhovedet - om så det var på en træde-cykel.


Det kan vi godt blive enige om. Der er ikke nogen motorcyklister der kører så mange timer i et stræk. De fleste holder en naturlig pause i forbindelse med tankning minimum hver anden time. på små motorcykler hver time. Læs eventuelt om reglerne for ironbutt på deres hjemmeside eller jernbag på mc touringklub.dk
 
http://www.aseanmctour.dk
Hilux
Når jeg (vi) kører tur er det som regel altid med konen bagpå. Vi har ikke så meget bagage med som Cali - én 45 liters taske er nok til deling (43 liter til konen - og 2 til mig...) og så finder vi et fornuftigt hotel efterhånden som vi kommer frem.
Vi sigter på at køre ca. 400-500km om dagen, med mindre vi bliver det pågældende sted en ekstra nat, hvor vi så i stedet kører rund og besøger forskellige ting i området.
Selvom der kan være 22 liter i tanken, så sigter jeg på at fylde op omkring de 300-350 KM. Så er der altid lidt ekstra at gøre med hvis de nu skulle være rendt tør for 95 der hvor man kommer frem.
Vi kører ikke for bare at komme frem. Vi kører fordi det er en fornøjelse og fordi det er en helt anderledes måde at se landet på end at køre rundt i bil. Om man så er til bigbike eller til mindre MC det er jo op til den enkelte. Men for mig er der meget mere fornøjelse i at køre på Kawasakien end hvis jeg kører på min honda PCX.
En ting jeg forøvrigt varmt kan anbefale er at investere i intercom i hjælmen. Vi brugte det ikke i starten, men nu kan jeg slet forestille mig at køre uden.
For mig er MC også en sport. Lige så hyggeligt det er at køre tur og slappe af, lige så fedt er det ogå at tage en alene (eller sammen med venner) tur ned til f.eks Kaeng Krachan og så fyre lidt op for maskinen. Det giver nu et vist sus i maven når man ligger ned få cm over asfalten igennem kurverne og på de lige stræk lige kan nå at se nålen røre de 250km/t inden der skal bremses.... men sådan er vi jo så forskellige.

Hilux
 
lung
jeg har engang kørt 180 kmt på min gamle shovel... den vibrerede så jeg blev blind og snotten stod ud af næsen, og mine ben rystede så de blev følesesløse.... jeg havdede følelsen som om jeg kørte 300 kmt, jo farten er relativ...men dejligt er det--


lung
 
Anonym Bruger
på vejen hjem frajomthien idag, mødte jeg en dansker med konen på bagagebæreren, han var på vej fra patty til sissakhet på en 200ccm honda shadow, mødte ham i kabinburi lige før opstigning over bjergene, håber han er kommet godt over knoldene for der var rigtig mange lastbiler der lå og masede for at komme op, på den nordlige nedkørsel er der jo nu fin 4 og sporet vej på 304, så der skal det nok gå let, men op kan være et helvede.
 
andersv3
Hvor langtid tager det, at få et thailansk kørekort, og skal man have et motorcykel kørekort hjemmefra? Smile
Få 3 gratis uforpligtende tilbud på din næste rejse her:
http://3ferietilb...
 
http://3ferietilbud.dk
Kim Ludvigsen
Hvis du har motorcykelkort i Danmark er det lidt nemmere og lidt billigere, fordi du ikke skal bestå teori og til køreprøve.

Men det er ikke just en uoverkommelig opgave, selvom du ikke har dansk kørekort. Teori, køreprøve og udstedelse af kortet kan gøres på én dag, og det koster ikke mere end et par hundrede kroner.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...
 
http://rejse-til-thailand.dk
Anonym Bruger
nogen her der har eller har kendskab til nogen der har en gammel yamaha v-max til salg, gerne mere eller mindre et vrag da jeg skal bruge den til et custom bike projekt så stand er underordnet bare der er bog på den, og motoren må være komplet men gerne i dårlig stand da den skal ombygges til remtræk og helrenoveres alligevel.
 
cali111
Regler og priser kan variere lidt fra provins til provins. I Det Udom gjorde jeg følgende: Først ind på en klinik for at få en lægeattest. Den skrev sekretæren med det samme og den kostede 50 Baht. Derefter henvendte jeg mig på immigration for at registrere min adresse og efterfølgende på Ampur (rådhuset) for at få en gul adressebog.. Man skal have et visum på min. 3 mdr. Derefter på landtransportoffice for at få udstedt kørekort, medbringende 2 billeder, dansk kørekort,(Behøver ikke være til mc) lægeattest og gul bog. Anmodede om kørekort til bil og mc på samme tid. Efter en times tid blev jeg kaldt ind til fotografering og 5 minutter efter havde jeg mine kørekort. Et til bil og et til mc. pris ialt 350 Baht. Første gang man får kørekort gælder de 1 år, derefter forlænges de til 5 år. Husk at vise kortet ved indgang til naturparker og lignende hvor der er entregebyr, med forskellige priser for Thai og falang. De fleste steder betaler du Thaipris, når du viser kortet
 
http://www.aseanmctour.dk
Kim Ludvigsen
Det kunne være, at andersv3 lige skulle fortælle, hvor i Thailand han gerne vil tage kortet, så vi kan være mere præcise med hjælpen. Som cali111 skriver, kan det variere.

På Phuket skal man ikke have billeder med. Og de var meget opmærksomme på, at mit danske/internationale kørekort ikke dækkede motorcykel, så jeg slap ikke for teori og prøve.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...
 
http://rejse-til-thailand.dk
Chase
number1kk skrev:

nogen her der har eller har kendskab til nogen der har en gammel yamaha v-max til salg, gerne mere eller mindre et vrag da jeg skal bruge den til et custom bike projekt så stand er underordnet bare der er bog på den, og motoren må være komplet men gerne i dårlig stand da den skal ombygges til remtræk og helrenoveres alligevel.


Godt projekt med rem træk Wink

Har en kami der kører med kædetræk på sin Vmax, og det er ikke bare lige, men det virker

Men kik nu lige på en Honda X4 når du nu er i Østen, den æder Vmax i alle dicipliner og de findes i Thai
 
cali111
Jeg har tidligere fortalt om reglerne for midlertidig importtilladelse af køretøj via landegrænse til Thailand.

De er nu blevet ændre til, at man skal søge om en tilladelse 10 dage i forvejen via en Thailandsk rejseagent. Tilladelsen gives for 30 dage og kan forlænges 30 dage indenfor 12 mdr.
Priserne hos agenterne varierer. Det billigste jeg har hørt om er 5000 baht

En stor ændring i forhold til tidligere, hvor man kunne få tilladelsen ved grænsen i 6 mdr. gebyrfrit og fornyet ved ny indrejse.

Jeg kan ikke længere anbefale, at man benytter sig af denne ordning, hvis man ønsker at have sit køretøj i længere tid i Thailand.

Hvis man har en midlertidig importtilladelse udstedt før den nye regel trådte i kraft d 27/6 2016, kan den muligvis forlænges efter de gamle regler hos Custom Service. Dette har jeg dog ikke prøvet i praksis endnu.

Ønsker man at importere sit køretøj permanent til Thailand, skal der meget naturligt betales afgift.
Er der nogen, der har nogen praktisk erfaring om, hvordan det foregår?

Jeg har læst på Customs hjemmeside, at en udlænding har lov til at importere et køretøj, og alt efter hvor lang tid man har ejet det, kan man få reduktion i afgiften op til 70% (Ejerskab i mere end 10 år)

Reglen er blevet lavet for at begrænse ankomsten af selvkørende kinesere, som har været skyld i flere uheld i Nordthailand. Men reglen gælder alle lande, som Thailand ikke har særlig aftale med. Heriblandt Danmark.

Bangkok post har skrevet, at der nu kun kommer 10 kinesiske køretøjer i nordthailand pr. dag mod førhen 600 pr. dag. Det har medført at flere end 5000 thailændere i regionen er blevet arbejdsløse og flere forretninger er allerede lukket, samt turistindtægterne er faldet drastisk, så der er håb om reglerne ændres igen.

Kurt Rasmussen
www.aseanmctour.dk
NØD BRYDER ALLE REGLER
 
http://www.aseanmctour.dk
buick
Du kan ikke længere importere brugte køretøjer og få den registreret, de kan kun importeres til reservedele.
Thailand tillader kun import af nye køretøjer hvis de skal inregistreres og dette pga tidligere misbrug af importreglerne hvor nogle har importeret nye-nyere biler som dele for så at indregistrere dem billigere
 
cali111
Ifølge Customs hjemmeside og en medarbejder hos customs, som jeg har talt med, skulle det være muligt for en tilflytter permanent at importere et stks brugt køertøj, med nedslag i afgiften alt efter hvorlænge man har haft det..
Er der nogen der har praktisk erfaring med dette. Altså enten fået et afslag eller fået et køretøj registreret på denne måde, eller kender nogen som har?
Jeg vender tilbage med resultatet, når det bliver nødvendigt for mig at sætte en thailandsk nummerplade på min gamle moto guzzi. Foreløbig er den i Thailand pÅ midlertidig import tilladelse på 4. år.
NØD BRYDER ALLE REGLER
 
http://www.aseanmctour.dk
cali111
Ifølge Customs hjemmeside og en medarbejder hos custom, som jeg har talt med, skulle det være muligt for en tilflytter permanent at importere et stk. brugt køertøj, med nedslag i afgiften alt efter hvorlænge man har haft det.

Er der nogen der har praktisk erfaring med dette. Altså enten fået et afslag eller fået et køretøj registreret på denne måde, eller kender nogen som har i nyere tid?

En ting er hvad de skriver på hjemmesiden samt oplysninger fra en medarbejder. En anden ting er hvad der er gældende i dag.

De nye regler om midlertidig import er heller ikke opdateret endnu, så Buick har måske ret.

Jeg vender tilbage med resultatet, når det bliver nødvendigt for mig at sætte en thailandsk nummerplade på min gamle moto guzzi. Foreløbig er den i Thailand pÅ midlertidig import tilladelse på 4. år.

Undskyld dobbeltindslag. Jeg havde ikke set kladden var kommet op.Frown
Redigeret af cali111 d. 28/07-2016 05:42
NØD BRYDER ALLE REGLER
 
http://www.aseanmctour.dk
buick
Thailand er Thailand så ingen kan være sikre men jeg har kikket lidt på Harley den sidste tid og er her faldet over flere som er her uden bog og enkelte sælgere skriver selv kan ikke indregistreres (de fleste prøver at sælge aben videre) men generelt så kommenteres der fra alle at det ikke længere er muligt at indregistrere brugte køretøjer
 
cali111
Ifølge www.costums.go.th under importing personel vehicles og videre tll used/secondhand vehicles skulle det være muligt for en tilflytter at medbringe et køretøj som personlig effekt, og få den indregistreret i Thailand.
Et opkald til det oplyste tlf nr. bekræftede muligheden for et par dage siden.

Røde Ivan kunne køre rundt på hans nimbus i Pattaya med dansk nummerplade, fordi han havde en speciel aftale med politichefen.

Der er flere der kører rundt uden nummerplade, fordi de har særaftaler med den lokale politichef. Men de kan kun køre rundt uden problemer i den provins. de har lavet aftalen.

Min motorcykel er kommet ind i landet legalt, inden de nye regler trådte i kraft. Den er derfor underlagt de gamle regler, indtil den forlader landet og skal ind igen, efter hvad jeg har fået oplyst i dag hos land transport office, som de nye regler hører under.
NØD BRYDER ALLE REGLER
 
http://www.aseanmctour.dk
Spring til debat: