Se indlæg
på 2 hjul i Thailand
|
|
cali111 |
Lagt på d. 26/02-2014 06:43
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
Det er ikke så farligt at køre på motorcykel i Thailand, som mange vil gøre det til, hvis man bare tager sine forhåndsregler. Kør defensivt og vær klar til at tage farten af, når der er nogle, der kører ud foran dig. Bliv så vidt muligt i scootersporet, også selvom du kører big bike og undgå at køre efter mørkets frembrud. Skal du opholde dig længere tid i Thailand, så anskaf dig et Thaikørekort og lav en ansvarsforsikring på din motorcykel. Begge dele fås for under 1000 bath og udstedes på det lokale transportkontor. Ankommer du på din egen motorcykel via landegrænse til TH, skal du have en midlertidig importtilladelse. Efter immigration henvender man sig til custom, medbringende kopi af pas og registreringsattest. Ved grænsen får man 1 md. midlertidig importtilladelse. Men på anfordring kan den udvides til max. 6 mdr. Den koster ikke noget. Men det koster 1000 baht pr dag, man overskrider datoen. Før udløbsdag kan man lave et u- turn og få en ny tilladelse. Det er nogenlunde de samme regler, hvis man vil besøge nabolandene til Thailand. Med Thailandsk indregistreret motorcykel medbringes den grønne bog. De Laotiske myndigheder tillader ikke, at man medbringer en motorcykel UNDER 250 cc fra Thailand. Denne regel fastholdes ved alle grænseovergange mellem Laos og Thailand. For at få en midlertidig importtilladelse til Cambodia kræver det en tilladelse fra Turistministeren i Cambodia og et Carnet de Passage (Tolddukoment som udstedes af ADAC i Tyskland) Det er imidlertidig ikke noget problem at køre ind i Cambodia uden midlertidig importtilladelse på motorcykel. Man skal blot undlade at rette henvendelse på custom. Redigeret af cali111 d. 26/02-2014 06:53 |
|
|
Yonok |
Lagt på d. 26/02-2014 12:20
|
Øvet medlem Antal indlæg: 442 |
Det er bare sådan at Thailand er ranked som det 2. farligste land i verden at køre i-og ja,man kan gøre sit til at det ikke går galt men du kan nu engang ikke garderer mod andres fejl og hensynsløs kørsel. |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 27/02-2014 01:04
|
Siger statistikken noget om på hvilket tidspunkt af døgnet, der sker flest uheld med dødsfald til følge? |
|
|
jack |
Lagt på d. 27/02-2014 02:59
|
Begynder Antal indlæg: 14 |
Ikke så farlig tja det ved jeg nu ikke helt :-( Har jeg kendskab til 4 meget alvorlige benskader på utrolig kort tid. Ser ofte et uheld af den ene eller den anden art. Mener nu trafikken er blevet betydelig værre her i thailand. Flere trafikanter til alt for små veje. Hensynsløs kørsel. Alkohol M.M Dette er bare min lille holdning :-) Kan ikke lade vær med at drille lidt om så hedder michael schumacher så er der skisme situationer herned hvor man ikke kan undgå at blive ramt :-( :-( Kan i have en dejlig dag :-) |
|
|
Yonok |
Lagt på d. 27/02-2014 03:15
|
Nej Cali111-det gjorde den ikke,men jeg ved godt at du har kørt meget hernede osv.-derfor undrer det mig at du fortæller folk der måske aldrig har været her at det er ok bare at begive sig ud i trafikken som slet ikke er farlig når bare man passer på. Folk kører som sindsyge hernede og alene til Nytår dør flere hundrede mennesker i trafikken-på 7 dage....og der ER jo altså nok en grund til at man ranker Thailand som nr. 2 blandt verdens farligste lande at køre i. Selvfølgelig vil du der har mange tusinde kørte km -også hernede,have en god chance for at undgå uheld-men det er da ikke noget du skal regne med-bare fordi du kører ordentligt kan du jo ikke styre hvad andre laver. Og fortælle her at det slet ikke er så farligt-af en garvet gut som dig--det er ikke videre klogt eller fornuftigt syntes jeg.Folk der måske aldrig har været her før kan jo tro på det og bare kaste sig ud i traffikken og komme grueligt galt afsted. Ikke fordi-de råd du giver er gode og fornuftige nok Cali,men at fortælle at det slet ikke er så farligt-det er simpelthen ikke gennem tænkt. |
|
|
HFD |
Lagt på d. 27/02-2014 03:22
|
Øvet medlem Antal indlæg: 196 |
Det kan da ikke passe, Thai,er kører da meget fint. http://www.livele...1392977143 |
|
|
Frank |
Lagt på d. 27/02-2014 08:09
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Et af de meget lokale "nyhedswebsites på facebook" bringer dagligt historier om dit og dat fra området omkring kolonihaven. Flere gange ugentligt er der tale om billeder fra trafikulykker. Billeder hvor man i modsætning til i Danmark går rigtig tæt på og ikke overlader noget til fantasien. Og med de lokales indstilling til sikkerhedsforanstaltninger som brug af sele, ikke sidde på ladet af pickup'en, brug hjelm, syn på promillegrænser osv. sammenblandet med overlæsning af sukkerrørslastbiler, hastighed på busser, pludselige huller ude i vejkanterne, hvor knallerterne ofte kører, mm., så er ulykkerne hyppige og ikke overraskende ofte fatale for ofrene. I særdeleshed synes ulykker med knallerter at være fulgt af billeder af en eller flere personer, som bliver hjulpet ned i en plastikposer. Jeg har nu besluttet, at jeg i Danmark køber en ordentlig kvalitetshjelm, og tager den med til kolonihaven. Der er ingen grund til at komme på forsiden. |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 27/02-2014 09:02
|
[url=http://www.thailand-portalen.dk/forum/viewthread.php?Det vil altid være farligt at færdes i trafikken. Jeg gir blot et par råd til hvordan man kan gøre det mindre farligt og vil på det kraftigste fraråde alle uden motorcykelerfaring at bevæge sig ud i den thailandske trafik på motorcykelthread_id=16488&pid=214423#post_214423]Yonok skrev:[/url] Nej Cali111-det gjorde den ikke,men jeg ved godt at du har kørt meget hernede osv.-derfor undrer det mig at du fortæller folk der måske aldrig har været her at det er ok bare at begive sig ud i trafikken som slet ikke er farlig når bare man passer på. Folk kører som sindsyge hernede og alene til Nytår dør flere hundrede mennesker i trafikken-på 7 dage....og der ER jo altså nok en grund til at man ranker Thailand som nr. 2 blandt verdens farligste lande at køre i. Selvfølgelig vil du der har mange tusinde kørte km -også hernede,have en god chance for at undgå uheld-men det er da ikke noget du skal regne med-bare fordi du kører ordentligt kan du jo ikke styre hvad andre laver. Og fortælle her at det slet ikke er så farligt-af en garvet gut som dig--det er ikke videre klogt eller fornuftigt syntes jeg.Folk der måske aldrig har været her før kan jo tro på det og bare kaste sig ud i traffikken og komme grueligt galt afsted. Ikke fordi-de råd du giver er gode og fornuftige nok Cali,men at fortælle at det slet ikke er så farligt-det er simpelthen ikke gennem tænkt. |
|
|
Yonok |
Lagt på d. 27/02-2014 10:04
|
Ja Cali-men i denne tråd starter du med at sige: Det er ikke så farligt at køre på motorcykel i Thailand, som mange vil gøre det til, hvis man bare tager sine forhåndsregler. |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 27/02-2014 10:28
|
Yonok skrev: ok en uheldig formulering. Det er farligt og man skal passe meget på. Men gør man det, er thailand et fantastisk land at køre på motorcykel i.Ja Cali-men i denne tråd starter du med at sige: Det er ikke så farligt at køre på motorcykel i Thailand, som mange vil gøre det til, hvis man bare tager sine forhåndsregler. |
|
|
Hilux |
Lagt på d. 27/02-2014 20:15
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 87 |
Hej Cali Masser af god information i din første post. Jeg er lige vendt hjem efter 6000 km på motorcykel (Kawasaki 1400) i Thailand. De 3000 med konen bagpå igennem det meste af Issan og midt/nord/vest Thailand. Det eneste jeg ikke helt kan tilslutte mig er at køre i scootersporet. Der kører jeg kun i meget sjældne tilfælde. Så hellere finde en pickup der kører med en passende fart og så følge den i en fornuftig afstand. Mit råd til folk der gerne vil rejse i Thailand på MC (bigbike) - og ikke er vant til den Thailandske trafik - er enten at finde en turudbyder der arrangerer MC ture og så følge med på nogle af disse eller finde en gruppe af motorcyklister at køre sammen med (der er masser af grupper af motorcyklister rundt om i Thailand og de fleste vil hellere end gerne have en ekstra MC med på tur). En ting er sikkert. Det er en fantastisk måde at opleve landet på, og ja... vel er det farligt... Alt hvad der er sjovt er jo altid enten farligt, usundt eller forbudt. Hilux |
|
|
Chase |
Lagt på d. 27/02-2014 23:50
|
Øvet medlem Antal indlæg: 116 |
Hej Calli Skide god info , og jeg følger selv de regler du opremser, måske lige bortset fra scooter sporet som tit ligger 10 cm under den normale vej , og de skrå kanter Har selv kørt ca 30000 km rundt i thai på mc de sidste 15 år, og ja trafikken er vokset voldsomt, især i Nord Thai , Et stort fare signal er en pick up med en grå minibus efter , så ved du at om 1 sek så overhaler han og du må ned i scooter sporet ellers bliver du en Bug på forruden http://www.youtub...mekLGqT6L4 |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 28/02-2014 06:32
|
Bliv så vidt muligt i scootersporet. Når man møder modgående trafik, kan man ligeså godt tage farten af og krybe ind i scootersporet. De modkørende forventer ikke en big bike med høj hastighed. Sker der et uheld hvor motorcyklen befinder sig udenfor scootersporet, vil skylden oftest blive pålagt motorcyklisten. Jeg har engang fået en bøde ved en politikontrol fordi jeg ikke benyttede scootersporet hen til kontrollen. Man skal selvfølgelig lige vænne sig til at overhale indenom. Vi har lige været et par stykker på tur til Cambodia, Vietnam, Laos og Thailand ca 7000 km på 6 uger. En fantastisk tur som jeg er klar til at køre igen, hvis der er nogle der vil med. Det er ikke en arrangeret tur. Vi finder overnatning undervejs og afholder selv alle udgifter. Jeg kan være behjælpelig med at finde egnet mc og udstyr til turen. send en mail til eller en pb |
|
|
Hilux |
Lagt på d. 28/02-2014 07:35
|
cali111 skrev: Jeg har engang fået en bøde ved en politikontrol fordi jeg ikke benyttede scootersporet hen til kontrollen. Det lyder mest som en BiB der manglede penge... Havde du kørt i scootersporet havde du nok fået en bøde for ikke at køre på vejen. Hilux |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 28/02-2014 08:19
|
Hilux skrev: tohjulede køretøjer skal benytte scootersporet!!!cali111 skrev: Jeg har engang fået en bøde ved en politikontrol fordi jeg ikke benyttede scootersporet hen til kontrollen. Det lyder mest som en BiB der manglede penge... Havde du kørt i scootersporet havde du nok fået en bøde for ikke at køre på vejen. Hilux |
|
|
Hilux |
Lagt på d. 28/02-2014 17:50
|
cali111 skrev: Hilux skrev: tohjulede køretøjer skal benytte scootersporet!!!cali111 skrev: Jeg har engang fået en bøde ved en politikontrol fordi jeg ikke benyttede scootersporet hen til kontrollen. Det lyder mest som en BiB der manglede penge... Havde du kørt i scootersporet havde du nok fået en bøde for ikke at køre på vejen. Hilux Dette er ikke korrekt. Alle køretøjer skal benytte scootersporet (curbside), men kun såfremt de kører langsommere end den øvrige trafik (Section 35 / Land traffic Act). Køres man MC med samme hastighed (eller hurtigere) end den øvrige trafik skal vejen benyttes som normalt. Ret beset må man heller ikke overhale et andet køretøj inden om fra scootersporet. man må kun overhale inden om såfremt der er to - eller flere - vejbaner i den samme retning (section 45 / Land Traffic Act). Der er i den thailandske trafik lov (land traffic act) ingen forskel på hvorledes motorcykler og biler skal placere sig i trafikken. Hele Land traffic act kan læses på følgende link: http://thailaws.c...0140_5.pdf Hilux |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 28/02-2014 23:42
|
Hilux skrev: tusind tak for info.cali111 skrev: Hilux skrev: tohjulede køretøjer skal benytte scootersporet!!!cali111 skrev: Jeg har engang fået en bøde ved en politikontrol fordi jeg ikke benyttede scootersporet hen til kontrollen. Det lyder mest som en BiB der manglede penge... Havde du kørt i scootersporet havde du nok fået en bøde for ikke at køre på vejen. Hilux Dette er ikke korrekt. Alle køretøjer skal benytte scootersporet (curbside), men kun såfremt de kører langsommere end den øvrige trafik (Section 35 / Land traffic Act). Køres man MC med samme hastighed (eller hurtigere) end den øvrige trafik skal vejen benyttes som normalt. Ret beset må man heller ikke overhale et andet køretøj inden om fra scootersporet. man må kun overhale inden om såfremt der er to - eller flere - vejbaner i den samme retning (section 45 / Land Traffic Act). Der er i den thailandske trafik lov (land traffic act) ingen forskel på hvorledes motorcykler og biler skal placere sig i trafikken. Hele Land traffic act kan læses på følgende link: http://thailaws.c...0140_5.pdf Hilux |
|
|
lung |
Lagt på d. 01/03-2014 15:06
|
Øvet medlem Antal indlæg: 365 |
nu behøver man ikke en big bike for at køre Thailand tynd, jeg gør det selv på min yamaha spark 135cc, kørte sidste år den første længere tur, fra pattaya til chiang mai, rundt omkring pai og mae hong son og retur pattaya foruden et par ture til ko chang samt en tur til surin og si sa ket. i år har jeg været sydpå til phuket og rundt i området dernede og tilbage samt en tur til river kwai. jeg kører med gps så det er sædeles nemt at finde logi når man ikke gider køre mere.. jo en større mc er at foretrække men jeg har endnu ikke haft mod på en brugt pga. det store udbud af gråzone mcér. måske var det en ide med en facebook gruppe for folk med interesse for to hjul i Thailand... cali111 har jo feks erfaring med at få sin danske mc med til Thailand det er jo vædifuld viden at kunne trække på. og feks. når man mangler svar på hvor man kan komme over floden i Bangkok etc. lung |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 01/03-2014 16:40
|
lung skrev: an kan sagtens køre rundt i Thailand på en mindre motorcykel. Vi kørte 7000 kmpå godt 6 uger, min kammerat kørte på en 200 cc honda phantom. Det længste stræk på en dag fra Sisaket til Pattaya ca 700km. Men da var mn ven på hondaen færdig. Vi havde på et tidspunkt følgeskab af to englændere på hver sin honda wave 125 cc. God ide med en facebookside. Jeg ved ikke hvordan man opretter sådan en.nu behøver man ikke en big bike for at køre Thailand tynd, jeg gør det selv på min yamaha spark 135cc, kørte sidste år den første længere tur, fra pattaya til chiang mai, rundt omkring pai og mae hong son og retur pattaya foruden et par ture til ko chang samt en tur til surin og si sa ket. i år har jeg været sydpå til phuket og rundt i området dernede og tilbage samt en tur til river kwai. jeg kører med gps så det er sædeles nemt at finde logi når man ikke gider køre mere.. jo en større mc er at foretrække men jeg har endnu ikke haft mod på en brugt pga. det store udbud af gråzone mcér. måske var det en ide med en facebook gruppe for folk med interesse for to hjul i Thailand... cali111 har jo feks erfaring med at få sin danske mc med til Thailand det er jo vædifuld viden at kunne trække på. og feks. når man mangler svar på hvor man kan komme over floden i Bangkok etc. lung |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 01/03-2014 16:43
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Enig. Jeg var på en 5.000-kilometers tur i efteråret på min 125cc. Det er sikkert en del mere behageligt på en stor bike, især når man møder huller i vejen, men det går vel ikke så meget hurtigere på sådan en, hvis man skal køre forsvarligt. Var på en tur i stil med din: Bangkok - Pattaya - Surin - Sisaket - Udon Thani - Nong Khai - Nan - Chiang Rai - Chiang Mai. Og så Chiang Mai til Phuket i ét stræk |
|
Spring til debat: |