Se indlæg
 Udskriv debat
BLÅ sygesikringskort
roald
Fra august skal vi have det blå sundhedskort når vi rejser i EU landene.

Jeg går ind på nettet og bestiller et kort ,ingen problem, vil så også bestille et kort til konen, der står så at det kan jeg ikke og hun skal henvende sig til kommunen. Vi var så på kommunen i går, og den flinke dame siger det er kun folk med et pas fra et EU land der kan få kortet.

Hun sagde når vi var gift kunne vi komme 2-3 uger før vi skulle rejse, så kunne hun lave et stykke papir og så havde hun samme retigheder som os andre , men et blå kort kunne hun IKKE få

Bjarke85
Jeg giver sku ikke så meget for sygesikringskortet i udlandet i det hele taget, det er vel nærmest kun et kort man bruger hos lægen osv. i dag..

Det dækker næsten ingenting mere, og en rejseforsikring i EU koster næsten intet.

Min lillesøster kom på sygehuset i louxembourg med hård mave, hun havde ikke rejseforsikring, men hun havde sygesikring. Min mor fik dog tilsendt en regning på 1800kr. Havde hun haft en forsikring til 150kr havde det intet kostet.

Mit råd er, uanset hvor man skal hen uden for landets grænser, så hav en rejseforsikring. Eventuelt en helårs der dækker uanset hvornår du rejser, så er du altid sikker.

maik
I visse tilfælde gælder det gule sygesikringsbevis også som legitimation, når man skal i kontakt med det offentlige.
Hvis det også bliver sådan med det blå sundhedskort, er det et problem, hvis alle ikke kan få et.
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
Frank
roald skrev:

Fra august skal vi have det blå sundhedskort når vi rejser i EU landene.

Jeg går ind på nettet og bestiller et kort ,ingen problem, vil så også bestille et kort til konen, der står så at det kan jeg ikke og hun skal henvende sig til kommunen. Vi var så på kommunen i går, og den flinke dame siger det er kun folk med et pas fra et EU land der kan få kortet.

Hun sagde når vi var gift kunne vi komme 2-3 uger før vi skulle rejse, så kunne hun lave et stykke papir og så havde hun samme retigheder som os andre , men et blå kort kunne hun IKKE få

På vores kommune sagde de, at man med thaipas/ubegrænset opholdstilladelse ikke kan bestille det blå kort via nettet, men via kommunen. Det gjorde vi så under samme samtale. Det er dog ikke dukket op endnu efter knap 3 måneder, så måske man skulle rykke for det.

Spring til debat: