Se indlæg
 Udskriv debat
Thai kontra dansk Kørekort
nan
Under vores seneste ferie i Thailand tog min kone (Thai) kørekort. Vi gjorde dette primært for at hun skulle få lidt (billig) erfaring inden hun startede med Dansk kørekort til foråret. Hendes nye Thaikørekort er i første omgang gyldigt 1 år hvor vi så skal forny det og herefter får 5 år. Man kunne vist også i den forbindelse få et Internationalt kørekort.

Spørgsmålet er om hun kan bruge Thaikørekortet som en lettere adgang til det Danske kørekort eller om hun bare skal betragte det som en god og billig begyndelse/erfaring? Hvis nogle af jer på dette glimrende medie har erfaring med dette, vil vi sætte stor pris på at høre om jeres erfaringer.
Mvh N&L

vandango
Her er hvad borger.dk skriver:

https://www.borge...ekort.aspx

Kan det virkelig være så enkelt?

agent007
vandango skrev:

Her er hvad borger.dk skriver:

https://www.borge...ekort.aspx

Kan det virkelig være så enkelt?

Ikke helt så enkelt, hvis det er taget i Thailand.

Ombytning til dansk kørekort Fold denne artikel ind eller ud

Hvis du har et kørekort fra enten et EU-land eller Island, Norge og Liechtenstein, kan du bruge det i Danmark. Du kan vælge at få det byttet til et dansk EU-kørekort uden at komme til kontrollerende køreprøve, hvis du har bopæl i Danmark.

Kørekortet kan også ombyttes til et dansk kørekort uden kontrollerende køreprøve, hvis det er udstedt i Australien Capitol Territory, Brasilien, Japan, kinesisk Taipei (Taiwan), Republikken Korea (Sydkorea), Rusland, Schweiz eller Ukraine, men du skal medbringe en lægeattest udstedt af din egen læge.

En ombytning til dansk kørekort koster 280 kr. (2014).

Øvrige udenlandske kørekort kan først ombyttes efter en kontrollerende køreprøve.

lung
min ex kone fik sit thailanske kørekort ombyttet til dansk. hun var til teori prøve og køreprøve, hun tog nogle timer med en kørelærer, men sjovt nok var der ikke krav om at hun skulle på manøvrebanen og køre glat føre og køreteknik...

og her kan du jo snildt aftale en anden pris med en kørelærer, da han jo ikke behøver at dokumentere at han har kørt med eleven 16 timer, plus 8 timer på manøvrebane, som ellers er minimum krav...hvis du forstår. så jo der er penge at spare

jeg fik nøglen til tori lokalet og gennemgik selv billederne med hende indtil hun kunne svare rigtigt
(tak kørelærer)

lung
Redigeret af lung d. 28/01-2014 12:58

Bjarne
lung skrev:

min ex kone fik sit thailanske kørekort ombyttet til dansk. hun var til teori prøve og køreprøve, hun tog nogle timer med en kørelærer, men sjovt nok var der ikke krav om at hun skulle på manøvrebanen og køre glat føre og køreteknik...

og her kan du jo snildt aftale en anden pris med en kørelærer, da han jo ikke behøver at dokumentere at han har kørt med eleven 16 timer, plus 8 timer på manøvrebane, som ellers er minimum krav...hvis du forstår. så jo der er penge at spare

jeg fik nøglen til tori lokalet og gennemgik selv billederne med hende indtil hun kunne svare rigtigt
(tak kørelærer)

lung

Yderst betryggende for den generelle sikkerhed derude i trafikken med veluddannede automobilister!!!!

fckguld
nan skrev:

Under vores seneste ferie i Thailand tog min kone (Thai) kørekort. Vi gjorde dette primært for at hun skulle få lidt (billig) erfaring inden hun startede med Dansk kørekort til foråret. Hendes nye Thaikørekort er i første omgang gyldigt 1 år hvor vi så skal forny det og herefter får 5 år. Man kunne vist også i den forbindelse få et Internationalt kørekort.

Spørgsmålet er om hun kan bruge Thaikørekortet som en lettere adgang til det Danske kørekort eller om hun bare skal betragte det som en god og billig begyndelse/erfaring? Hvis nogle af jer på dette glimrende medie har erfaring med dette, vil vi sætte stor pris på at høre om jeres erfaringer.
Mvh N&L
Thai kørekort, giver samme fordel . som hvis du har tilladelse til køre æsel- vogn i Marokko, INGEN-og klart.
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

lung
Yderst betryggende for den generelle sikkerhed derude i trafikken med veluddannede automobilister!!!!

Thai kørekort, giver samme fordel . som hvis du har tilladelse til køre æsel- vogn i Marokko, INGEN-og klart.

Trådstarter spørger:

Spørgsmålet er om hun kan bruge Thaikørekortet som en lettere adgang til det Danske kørekort.

og her er svaret klart og tydeligt, Ja absolut.

har nogen ondt i røven over at reglerne er sådan, bør de skrive til de relevante myndigheder...

lung

THansen
lung skrev:

Trådstarter spørger:

Spørgsmålet er om hun kan bruge Thaikørekortet som en lettere adgang til det Danske kørekort.

har nogen ondt i røven over at reglerne er sådan, bør de skrive til de relevante myndigheder...

lung

Jeg vil nu mene, at svaret er et klart NEJ.

Man kan ikke have fast bopæl i Danmark og få lettere adgang til et dansk kørekort, hvis det thailandske er erhvervet under en ferie eller som der står i bekendtgørelsen:.

§ 126. Et kørekort erhvervet i udlandet af en person med sædvanlig bopæl i Danmark kan ombyttes efter bestemmelserne i dette kapitel, hvis opholdet har været af mere end seks måneders varighed, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Denne begrænsning gælder dog ikke færøske og grønlandske kørekort samt kørekort erhvervet i et EU- eller EØS-land.

Se også: Udenlandske kørekort, ombytning og turistkørekort

Lung Yao
Bjarne skrev:
...............................................................
Personligt vil JEG være tryg med X-Fru Lung i trafikken end disse "hjernedøde" unge mennesker som fræser med 80-90km/t op ad H.C. Andersens Blvd og krydsende fra den yderste til den inderste vognbane, til gene og fare for den øvrige trafik (heldigvis bliver de snuppet af Politiet af og til.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Lung Yao
Så vidt jeg husker er der også noget om at en udlænding med fast bopæl i DK IKKE kan benytte en udenlandske kørekort efter 6 mnd. Det samme gælder nr. plader, selv om mange polakker ser stort på det.(Ingen vægtafgift eller forsikring til DK).

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

THansen
Lung Yao skrev:

Så vidt jeg husker er der også noget om at en udlænding med fast bopæl i DK IKKE kan benytte en udenlandske kørekort efter 6 mnd. Det samme gælder nr. plader, selv om mange polakker ser stort på det.(Ingen vægtafgift eller forsikring til DK).

.

Grænsen er 90 dage og gælder ikke for udlændinge fra et EU- eller EØS-land.

Bekendtgørelse om kørekort

Bestemmelser for kørekortindehavere med sædvanlig bopæl i Danmark

§ 117. Personer, der har sædvanlig bopæl i Danmark, skal være i besiddelse af dansk kørekort for at føre motordrevet køretøj her.

Stk. 2. Motordrevet køretøj kan dog føres i Danmark på baggrund af et færøsk, grønlandsk eller udenlandsk kørekort efter det tidspunkt, hvor sædvanlig bopæl er etableret, i det omfang det følger af bestemmelserne i §§ 118-120.

§ 118. Et færøsk kørekort sidestilles i enhver henseende med et dansk kørekort og giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre på Færøerne i den i kørekortet angivne gyldighedsperiode, medmindre denne er længere end til indehaverens fyldte 70. år.

Stk. 2. Et grønlandsk kørekort giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i Grønland, i indtil 90 dage efter det tidspunkt, hvor betingelsen om sædvanlig bopæl er opfyldt.

§ 119. Et kørekort udstedt i et andet EU- eller EØS-land giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet i den i kørekortet angivne gyldighedsperiode, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Har et kørekort udstedt i et andet EU- eller EØS-land en længere gyldighedstid end fastsat i § 80, første led, eller § 81, stk. 1, giver det indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet, i indtil 2 år efter det tidspunkt, hvor betingelsen om sædvanlig bopæl er opfyldt. Denne ret mistes dog tidligst den 19. januar 2015.

Stk. 3. Et kørekort, der ikke er udstedt i et EU- eller EØS-land, samt kørekort udstedt på baggrund af et sådant kørekort, giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet, i indtil 90 dage efter det tidspunkt, hvor betingelsen om sædvanlig bopæl er opfyldt. Det er dog en betingelse, at kørekortet er udfærdiget med latinske bogstaver eller er ledsaget af en oversættelse til dansk, engelsk eller fransk, som er udfærdiget af en offentlig myndighed eller af en organisation, der i udstedelseslandet er bemyndiget dertil.

fckguld
lung skrev:

Trådstarter spørger:

lung
Slet ikke køre prøve og teori kursus skal jo beståes , mente bare at et thai køre kort ikke er en pind værd- misforstå mig ikke.
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

Jonas22
Jeg boede på et bar og hotel 1 gade fra hvor copenhagen bar er, hvor ejeren sagde at det kostede 200 baht og et par timer for og kunne erhverve et thailandsk kørekort, men det tog 2 dage + 500 baht for og erhverve et thailandske kørekort til bus eller lastbil. Yderst betryggende hvis dette er sandt. Han havde selv været bosat i England hvor det var noget sværrer, og i vores samtale nævnte han hvad det kostede i England og hvad jeg havde givet for mit i Danmark, men også med hvor billigt og nemt det var og få i Thailand.

En som kan bekræfte om manden har ret?

NFP
Jonas22 skrev:

Jeg boede på et bar og hotel 1 gade fra hvor copenhagen bar er, hvor ejeren sagde at det kostede 200 baht og et par timer for og kunne erhverve et thailandsk kørekort, men det tog 2 dage + 500 baht for og erhverve et thailandske kørekort til bus eller lastbil. Yderst betryggende hvis dette er sandt. Han havde selv været bosat i England hvor det var noget sværrer, og i vores samtale nævnte han hvad det kostede i England og hvad jeg havde givet for mit i Danmark, men også med hvor billigt og nemt det var og få i Thailand.

En som kan bekræfte om manden har ret?

Hvis man betaler for det faar man som regel det man har brug for i Thailand, omend det er blevet mindre lettere end det var foer i tiden, men det afhaenger hvor i landet man bor.

Min kone betalte THB 500 i sin tid for et 5 aarigt koerekort (det var en fejltagelse at hun fik et der gjaldt i 5 aar - normalt det foerste aar er det et kort der er gyldigt i 1 aar).

Dog ved fornyelsen sidste aar skulle hun sidde og se en video med alskens trafikulykker hvor blodet sproejtede og herefter var der en farveblindheds test.

Nu er det nok lidt svaert at sammenligne omkostningerne ved et koerekort i forskellige lande. Det afhaenger af antal koere undervisningstimer samt de udgifter der maatte vaere i forbindelse med udstedelse af koSmileSmilertet.

Summasummarum saa maa man nok konkludere at Thailand er et af de billigere lande at faa et koerekort.

Jeg personligt har et livstids koerekort saa har ikke problemet med fornyelser.Smile

rinpoche
Mht. erhvervelse af thai kørekort for thailændere...

Så kan jeg sige som så: Min ex tog glad og fro til en køreprøvetest i Sakon Nakhon. Hun havde siddet i en bil før, men det var godt nok ikke mange gange.

Den prøvesagkyndige sagde til hende, "Sæt kareten i gear og vis mig hvad du kan" . Hun prøvede at sætte bilen i gear, men var ikke bekendt med et aggregat der hedder kobling.
Gearkassen skurede fælt og bilen gik i stå.

Hmm..." Det var ikke så godt" Sagde den prøvesagkyndige, "Mon ikke du skulle læse lidt op på de rent praktiske færdigheder og komme tilbage en anden dag"?

"Næh, jeg vil helst have mit kørekort i dag"
"Okay, det bliver så 400 baht".

Jeg stod på sidelinjen og nægtede at tro hvad jeg hørte.
Jeg havde forventet at hun dumpede med et brag, hvilket hun i parentes også gjorde, men fik alligevel pappet for håndører.

Jeg er glad for at man ikke umiddelbart kan konvertere et thai kørekort til et dansk, for det vil da sætte trafiksikkerheden under et alvorligt pres.

Ovenstående beretning er godt nok af ældre dato skal jeg lige skynde mig at indrømme.

mvh

vandango
Rinpoche - har jo lige været afsted i 1½ måned.

Har grundet meget sygdom i 2013, samt passet mit arbejde i 2013, lignet/været en hængt hund i Korat, og egentlig spildt megen tid i byen, fordi fruen skulle passe sit arbejde.
Burde have brugt tiden på at tage et kørekort, i stedet for at ligge på den flade, selvom jeg har haft brug for det.

Husker du det med vægtafgift Wink kan et Thaikørekort give mig adgang til seværdighederne på lige fod med Thai'erne?

rinpoche
Wink Ja, Vandango, jeg husker den med vægtafgift.

Jeg har - indrømmet - ikke selv et thai kørekort, har aldrig gjort mig den ulejlighed, men jeg er sikker på at adskillige medlemmer herinde har det, og de har draget udnytte heraf med henblik på "thai entry fee".

Jeg kører en anden kurs, jeg kommer med en lang historie omkring mit angivelige virke i Thailand og alle de penge jeg spytter i statskassen.
Som regel bliver de trætte af at høre på mig og vinker os igennem til thai priser. Mine drenge ser også meget thailandske ud, det hjælper sikkert en del også.

Jeg har ikke den ringeste fortrydelse ved at foregive dette og hint.
Two tier price system er simpelthen provokerende, enten får jeg thai priser (95 procent af gangene) eller så skrider jeg.
Jeg vil simpelthen ikke finde mig i det P..

THansen
vandango skrev:

Rinpoche - har jo lige været afsted i 1½ måned.

Har grundet meget sygdom i 2013, samt passet mit arbejde i 2013, lignet/været en hængt hund i Korat, og egentlig spildt megen tid i byen, fordi fruen skulle passe sit arbejde.
Burde have brugt tiden på at tage et kørekort, i stedet for at ligge på den flade, selvom jeg har haft brug for det.

Husker du det med vægtafgift Wink kan et Thaikørekort give mig adgang til seværdighederne på lige fod med Thai'erne?

Jeg har kun oplevet at kunne slippe med thai-pris ved nationalparkerne. Jeg besøgte 4-5 parker i Kanchanaburi og Nakhon Nayok på min juleferie, og fik alle steder nedsat entreen fra 200 B til thai-prisen på 40 B.

Kunne være rart med en separat tråd med 'alle' de steder hvor et thai-kørekort giver 'rabat'

NFP
Nogle steder er der "3-tier price system" det er bl.a. Erawan Museet i Samut Prakan. Her er farang priser, thai priser og saa Samut Prakan priser.

Konen har SP id kort saa hun betaler SP pris og jeg betaler thai priser paa trods af at jeg har min Tabian Baan som er registreret i SP. For nogle aar siden kom jeg ind paa krokodille farmen i SP til thai pris baseret paa mit koerekort.

Erawan Museum : farang THB 400, thai THB 150, og SP THB 100.

Det skal lige naevnes at Erawan Museet er et besoeg vaerd. Paa trods af (synes jeg) den dyre entre, saa valfarter thaierne dertil.

Pengene gaar til vedligeholdelse og det kan man ogsaa se at stedet er godt vedligeholdt.

Krokodille farmen med 60,000 krokodiller og een tandloes tiger i et bur (den er sikkert doed nu) mener jeg ikke er et besoeg vaerd med mindre man har lyst til at se showet hvor en thai stikker hovedet ind i krokodillens mund.

kimkingo
Nan.
Som svar på dit spørgsmål. JA det vil være lettere for din kone og få Dansk kørekort, når hun har et Thai kørekort.
1.Det hun gør er, melder sig til en køreskole i Danmark.
2.Går på kommunekontoret i Dk, de ombytter hendes Thaikørekort til et midlertidig Dansk kørekort.
3. Går op til teoriprøve og hvis hun ikke består så mister hun sit kørekort indtil hun består både teori og køreprøve. Men består hun teori, så beholder hun sit midlertidige kørekort, og kan køre rundt indtil hun skal op til køreprøve.
(ps. Man kan med fordel få lavet et ekstra kørekort i Thailand, så hun har et Thaikørekort når i skal på ferie. For hun får ikke sit Thaikørekort igen.)
God weekend
Sunflower

Spring til debat: