Se indlæg
 Udskriv debat
Demonstrationer i Bangkok
Kim Ludvigsen
Det, der gør mig mest trist til mode, er ikke thaier, der ikke kan forstå, hvad demokrati er. De har trods alt ikke så lang tids erfaring med det. Det er derimod vesterlændinge, som ikke forstår det.

Gamba, der vil normalt altid være noget som oppositionen er utilfreds med i et land, berettiget eller ej. Vil du virkelige mene, at løsningen er en udemokratisk magtovertagelse hvert eller hvert andet år? Skulle GOP'erne i USA med magt overtage regeringsmagten, fordi de (fejlagtigt) mener, Obama kører landet i sænk? Skulle oppositionen i Danmark afsætte Thorning med magt, fordi de mener, hun gør de forkerte ting? Hvem skal afgøre, hvad der er rigtigt og forkert?

Demokrati er ikke en perfekt løsning, men det er den bedste vi har.

Udviklingslande, som fx Thailand, mangler så at lære at demokrati ikke kun finder sted på valgdagen men skal passes og plejes, også efter valget. De skal lære at være villige til at dele magten med taberne. Ikke at taberne skal have vetoret på alle punkter, men man skal lytte til dem. At vinde et demokratisk valg er ikke at få adgang til et stort tag selv-bord.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Yonok
Jeg ved ikke om der pt. er alternativer til de røde og gule som ville være istand til at danne regering men jeg ved at det aldrig vil blive anderledes hvis man ikke prøver.
Hvis jeg som dansker er utilfreds med måden statens midler varetages på må jeg jo sætte mit kryds et andet sted næste gang.
Jeg kan da ikke bare gå ud på gaden og skabe mig og forlange at regeringen går af og begynde at lukke div. offentlige kontorer,skoler osv. samt stille krav til politikere,politi og true med at kidnappe statsministeren og nogle af hans ansatte.
Jeg er ganske overbevist om at jeg meget hurtigt ville ende bag tremmer eller på en lukket afd.
Hvis man lever i et demokrati så må man atså følge de spilleregler der er-om man kan lide det eller ej...man kan da for pokker ikke have alle mulige galninge der er utilfredse med systemet farer ud og opfører sig som Suthep gør nu...og det retfærdig gøres altså IKKE bare ved at sige---ja men de røde har været sådan og sådan.
Derudover glider du let og elegant hen over mine udsagn vedr. at se på egen side også hvilket er en bemærkelsesværdig evne gule tilhængere har overalt på nettet har jeg lagt mærke til.
Totalt tillukkede skyklapper!

Gamba
Yonok skrev:

Jeg ved ikke om der pt. er alternativer til de røde og gule som ville være istand til at danne regering men jeg ved at det aldrig vil blive anderledes hvis man ikke prøver.
Hvis jeg som dansker er utilfreds med måden statens midler varetages på må jeg jo sætte mit kryds et andet sted næste gang.
Jeg kan da ikke bare gå ud på gaden og skabe mig og forlange at regeringen går af og begynde at lukke div. offentlige kontorer,skoler osv. samt stille krav til politikere,politi og true med at kidnappe statsministeren og nogle af hans ansatte.
Jeg er ganske overbevist om at jeg meget hurtigt ville ende bag tremmer eller på en lukket afd.
Hvis man lever i et demokrati så må man atså følge de spilleregler der er-om man kan lide det eller ej...man kan da for pokker ikke have alle mulige galninge der er utilfredse med systemet farer ud og opfører sig som Suthep gør nu...og det retfærdig gøres altså IKKE bare ved at sige---ja men de røde har været sådan og sådan.
Derudover glider du let og elegant hen over mine udsagn vedr. at se på egen side også hvilket er en bemærkelsesværdig evne gule tilhængere har overalt på nettet har jeg lagt mærke til.
Totalt tillukkede skyklapper!

Tror nu ikke du vil være ligeglad hvis dine penge blev stjålet. OK, det kunne jo være du ikke har nogle af stjæle af og ingen børn har.

Vil lige sige vi nu ikke kun snakker om gule. Det er alle mulige farver og samfunds lag der er ved at vågne op. Lidt som Rød fjende min ven. Når dette engang er over, kommer der nok andre problemer.

Her er lige kort info om det nye Airbus flyselskab. Thailand er mulighedernes land med netto kun 1 milion baht på kontoen.

http://thainews.p...1020010003
Redigeret af Gamba d. 24/01-2014 10:12

http://www.welcome-inn.com
Yonok
Gamba-selvfølgelig er jeg da ikke ligeglad med om mine penge bliver stjålet-men i dk. er jeg temmelig sikker på at er der embedsmænd der bliver taget med fingrene i kage dåsen så ryger de ind og sidde.
Hvorvidt jeg har penge og børn kommer jo overhovedet ikke dette ved.
Ja Gamba - alle er som jeg har sagt tidligere enige om at som det kører og har kørt sådan ønsker man ikke at det skal fortsætte.Det ene problem i det er at de gule så misforstår en del og tror at fordi folk er enige i dette så er de pludselig blevet tilhængere af Abhisits parti hvilket jo overhovedet ikke er tilfældet idet det vil blive nøjagtigt det samme som nu bare med deres folk ved roret.
Der hvor det så går helt galt i forsøget på reformer er Suthep og hans uhyrlige fremturen-havde det ikke været for det så tror jeg som end der var mange mange flere der ville have sluttet op omkring den protest i et forsøg på at få bedre tider for Thailand og thailænderne.
Men man KAN altså bare ikke begynde at gøre som han har gjort og tro at fordi det er i en god sags tjeneste så kan man gøre alt som man vil både indenfor og udenfor lovens rammer.
Endnu engang må jeg jo så konstanterer at du ikke overhovedet tager stilling til de gules fejl-stadigvæk.
Men det er jo nok lidt lige som med vejret...man kan nok ikke gøre meget ved sådan en holdning.

Gamba
Yonok skrev:

Gamba-selvfølgelig er jeg da ikke ligeglad med om mine penge bliver stjålet-men i dk. er jeg temmelig sikker på at er der embedsmænd der bliver taget med fingrene i kage dåsen så ryger de ind og sidde.
Hvorvidt jeg har penge og børn kommer jo overhovedet ikke dette ved.
Ja Gamba - alle er som jeg har sagt tidligere enige om at som det kører og har kørt sådan ønsker man ikke at det skal fortsætte.Det ene problem i det er at de gule så misforstår en del og tror at fordi folk er enige i dette så er de pludselig blevet tilhængere af Abhisits parti hvilket jo overhovedet ikke er tilfældet idet det vil blive nøjagtigt det samme som nu bare med deres folk ved roret.
Der hvor det så går helt galt i forsøget på reformer er Suthep og hans uhyrlige fremturen-havde det ikke været for det så tror jeg som end der var mange mange flere der ville have sluttet op omkring den protest i et forsøg på at få bedre tider for Thailand og thailænderne.
Men man KAN altså bare ikke begynde at gøre som han har gjort og tro at fordi det er i en god sags tjeneste så kan man gøre alt som man vil både indenfor og udenfor lovens rammer.
Endnu engang må jeg jo så konstanterer at du ikke overhovedet tager stilling til de gules fejl-stadigvæk.
Men det er jo nok lidt lige som med vejret...man kan nok ikke gøre meget ved sådan en holdning.

Som jeg tidligere nævnt tager jeg en mere pragmatiske holdning og håber denne regeringen bliver stoppet inden skaden bliver for stor. Derefter håber jeg på en teknokrat regering og så nyvalg. Det mener jeg er bedste for Thailand lige nu.

NFP
[quote]Yonok skrev:

Hvis man lever i et demokrati så må man atså følge de spilleregler der er-om man kan lide det eller ej...man kan da for pokker ikke have alle mulige galninge der er utilfredse med systemet farer ud og opfører sig som Suthep gør nu..

skrev Yonok.

Der er bare den hage ved det at naar den valgte regering (demokratisk valgt eller koebt) begaar noget ulovligt er det klart at det faar almindelige mennesker op paa barrikaderne. Det er derfor vi snart har haft balladen i 3 maaneder.

Yonok
Ja-helt klart og det kan vi bestemt ikke være uenige i....det jeg bare stejler over er den måde Suthep forsøger at gøre det på...uden nogen som helst hensyntagen til andre end sig selv-udsteder ordrer til alt og alle og mener at han kan gøre nøjagtigt som det passer ham uanset loven.
Hvor i verden tror I lige en siddende regering uanset fra hvilken fløj ville tolererer sådan en adfærd?
Yder mere så hyler og skriger de lige så snart regeringen tager nogle små skridt for at forhindre ham i at gå helt amok...mere end han har gjort...så er det brud på menneske rettigheder osv. - hvad pokker er lige det han laver? Forhindrer folk i deres daglige arbejde,børn i at gå i skole-blokerer en hel by og truer med kidnapninger,invaderer regeringsbygninger og afbryder strømmen til politiet samt akvarium med sjældne fisk,afbryder muslimers gøre mål i moskeen og beordrer dem til at lukke-ja, man kan jo blive ved.
Jeg mener IKKE at det er måden at ændre nogen verdens ting på...men det er jo dybest set nok heller ikke det han vil-han vil vel bare til fadet istedet for dem der er der nu og så kan cirkuset fortsætte som vanligt.
Hvis du har en fordærvet rødspætte så nytter det nok ikke meget bare at skifte den ud med en fordærvet torsk og så tro på at maden er ok .

esanboy
Hvad ulovligt har den valgte regering gjort?

Gamba
Lidt info hvad man pt. mener er sket med risen. Regeringen siger de har laver G2G salg af ris som efter loven må sælges billigt. Risen bliver så solgt via flere mellemhandler som billig og gammelt ris fra lagerne. D.v.s. ekstra billigt. De får i stedet det gode dyre ris som nu enten bliver eksporteret som normalt eller solgt endnu dyrere i Thailand. Derfor har regeringen ikke kunne eller ville forklarer G2G aftalerne, hvad der er sket og hvor meget ris der er solgt og til hvem. En anden ting der efter sigende er blevet importeret billig ris fra Vietnam og så solgt som Thai ris med tilskud. Nu mangler der 180 miliarder til bønderne for sidste års høst og de har måtte optaget dyre lån for at klare sig.
Redigeret af Gamba d. 24/01-2014 14:14

NFP
Yonok skrev:

Ja-helt klart og det kan vi bestemt ikke være uenige i....det jeg bare stejler over er den måde Suthep forsøger at gøre det på...uden nogen som helst hensyntagen til andre end sig selv-udsteder ordrer til alt og alle og mener at han kan gøre nøjagtigt som det passer ham uanset loven.
Hvor i verden tror I lige en siddende regering uanset fra hvilken fløj ville tolererer sådan en adfærd?
Yder mere så hyler og skriger de lige så snart regeringen tager nogle små skridt for at forhindre ham i at gå helt amok...mere end han har gjort...så er det brud på menneske rettigheder osv. - hvad pokker er lige det han laver? Forhindrer folk i deres daglige arbejde,børn i at gå i skole-blokerer en hel by og truer med kidnapninger,invaderer regeringsbygninger og afbryder strømmen til politiet samt akvarium med sjældne fisk,afbryder muslimers gøre mål i moskeen og beordrer dem til at lukke-ja, man kan jo blive ved.
Jeg mener IKKE at det er måden at ændre nogen verdens ting på...men det er jo dybest set nok heller ikke det han vil-han vil vel bare til fadet istedet for dem der er der nu og så kan cirkuset fortsætte som vanligt.
Hvis du har en fordærvet rødspætte så nytter det nok ikke meget bare at skifte den ud med en fordærvet torsk og så tro på at maden er ok .

Nu befinder vi os i Thailand (jeg goer) og man ser lidt anderledes paa tingene end man vil goere f.eks. i Danmark. Som det er lige nu kan Suthep stort set goere hvad der passer ham og det har kunnet lade sig goere i snart 3 maaneder. Om kort tid saa kommer risboenderne til Bangkok og hjaelper til fordi de ikke har faaet deres penge i 5 maaneder. De spaerrer allerede nogle af vejene af der gaar op nordpaa. Finansministeren lyver saa det basker og undskylder sig med at det er paa grund af demonstrationerne. (5 maaneder uden penge og 3 maaneders demonstrationer !) Den koebte risboenderne ikke. Han har loejet foer og saagar indroemmet det.

Jeg synes heller ikke om den maade Suthep griber tingene an paa, men det er effektivt.

Vi kan blot haabe paa at det snart faar en ende. Lige nu er det hoejsaeson og turist sektoren har det ad h til.

Lung Yao
Yonok skrev:
Jeg ved ikke om der pt. er alternativer til de røde og gule som ville være i stand til at danne regering men jeg ved at det aldrig vil blive anderledes hvis man ikke prøver.
...........................................................................!

Og det er nemlig sagens kerne i en nøddeskal: Det har de "Gule" forsøgt i årevis, men som befolkningen er inddelt vil det aldrig lykkes at få magten på demokratisk vis.
Hvorfor udtaler det at de "røde" skulle fratages stemmeretten ?

Skulle vi måske også i DK forlange fx. at Grønlændere (undskyld sammenligningen) skulle fratages stemmeretten, da det ofte var deres stemme(r) som var afgørende for at Socialdemokraterne fik regerings magten ? Nej, vel.

.
Redigeret af Lung Yao d. 24/01-2014 17:59
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Lung Yao
Gamba og NFP,

Disse problemer/fejltagelser som de gule fremturer imod, er jo ikke noget af nyere dato, vel ?
Deres slogan : "REFORM before Election" , lyder meget fint og fornuftigt, men desværre i mine lille horisont/logik kan jeg ikke få det til at rime med at i betragtningen at det var den påstået årsag til at Thaksin blev fjernet fra magten.

Så spørgsmålet til 1M.$ (ikke Baht) er: HVORFOR lavede de Gule ikke disse "påtrængte" reformer da de kom til magten på udemokratisk vis ?

Mit udmyg gæt er: at det vil have ramt flere af deres egne end Thaksins klan, og derfor gjorde intet ved "bylden".

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

NFP
esanboy skrev:

1. Amnesti lovgivningen som blev aendret i sidste oejeblik kl. 0400 om morgenen.
2. Forslag til aendring af senatet som blev kendt ulovligt af domstolen.

Det er mig bekendt det der har bragt den almindelige befolkning ud og demonstrere.

Laeg maerke til at punkt 1 er mange af de roede utilfredse med den aendring der blev lavet i sidste oejeblik fordi den gav fuld amnesti til alle ifm balladen i 2010. Aendringen gav ligeledes fuld amnesti til manden i Dubai saa han kunne faa sine penge tilbage igen.

Kim Ludvigsen
NFP skrev:

esanboy skrev:

1. Amnesti lovgivningen som blev aendret i sidste oejeblik kl. 0400 om morgenen.

I et almindeligt demokrati underkender domstolene den slags - det sker såmænd også i Danmark, at domstolene underkender en lov. Det betyder ikke, at regeringen skal gå af, eller at regeringen som sådan er ulovlig.

Havde Suthep stoppet sine protester, efter loven blev trukket tilbage, kunne han have brugt loven og andre uheldige tiltag fra regeringen som argument i det næste valg. Det er sådan det fungerer i et demokrati.

I stedet valgte Suthep at forsøge at indføre diktatur. Og desværre fulgte demokraterne i hælene af ham i stedet for at tage afstand fra ham og så prøve at vinde et valg.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
NFP
Kim Ludvigsen skrev:

NFP skrev:

esanboy skrev:

I et almindeligt demokrati underkender domstolene den slags - det sker såmænd også i Danmark, at domstolene underkender en lov. Det betyder ikke, at regeringen skal gå af, eller at regeringen som sådan er ulovlig.

Havde Suthep stoppet sine protester, efter loven blev trukket tilbage, kunne han have brugt loven og andre uheldige tiltag fra regeringen som argument i det næste valg. Det er sådan det fungerer i et demokrati.

I stedet valgte Suthep at forsøge at indføre diktatur. Og desværre fulgte demokraterne i hælene af ham i stedet for at tage afstand fra ham og så prøve at vinde et valg.

Det som regeringen oenskede var nemlig at indfoere en form for diktatur ifm forslag til aendring af senatet og hvis den var gaaet igennem ville det vaere slut med "checks and balances".

Amnestiloven er mig bekendt endnu ikke trukket officielt tilbage. PM skal lige en tur omkring kongehuset for at faa dokumentet retur.

OleH
Kim Ludvigsen skrev:

NFP skrev:

esanboy skrev:

Jeg er enig med dig, Kim.

Jeg kender bestemt ikke alle Thailands love, men hvis der virkelig er en lov, der siger, at parlamentsmedlemmer, der er med til at vedtage en lov, der senere bliver kendt ulovlig af forfatningsdomstolen (Constitution Court), kan blive straffet med f.eks. 5 års udelukkelse fra politik, så kan lovgivningsarbejdet jo simpelthen ikke fungere.
Og konsekvensen burde jo være, at alle lovforslag før vedtagelse i parlamentet skulle forelægges forfatningsdomstolen til godkendelse, så man er sikker på, at man ikke senere bliver "dømt ude".

Det er mit indtryk af thailandsk lovgivning og hele retssystemet, at det hele er et stort virvar.
Enten er der ikke klare regler, eller også ignorerer de forskellige instanser reglerne i et forsøg på selv at få magt.

Jeg kan ikke give et eksempel på et andet land, hvor så mange retsinstanser, udvalg og kommisioner kan kende handlinger, udført af politikere, ulovlige, og derefter dømme dem til udelukkelse fra politik i 5 år.
Som eksempel på en udelukkelse fra politik husker jeg premierministeren (jeg tror, han hedder Samak Sundaravej), der blev udelukket på grund af, at han havde modtaget et symbolsk beløb for at have medvirket i et madlavningsprogram.

I december 2013 afsagde forfatningsdomstolen en kendelse om arrestordren med mod Suthep Thaugsuban. Jeg kan ikke lige finde kendelsen på Internet, men kriminalretten (the Criminal Court) var uenig i kendelsen og ville derfor ikke trække arrestordren mod Suthep tilbage.
Læs her:

http://www.bangko...thaugsuban

Jeg synes, det er mærkeligt, at en forfatningsdomstol overhovedet kan beskæftige sig med almindelige kriminalsager, og når jeg læser forfatningsdomstolens argumenter, hvorfor man ikke behøvede at arrestere Suthep, så tager jeg mig til hovedet og undrer mig over, om dommerne overhovedet har en uddannelse !

Et andet stort lov-problem i Thailand er den strenge majestæts-fornærmelses lov (lese majeste)
Mit indtryk er, at loven er alt for streng, og grunden til det er, at de forskellige politiske partier har brugt lovgivningen mod de politiske modstandere i et forsøg på selv at fremstå som de mest kongetro politikere.
Som et resultat er loven i dag meget streng, og bare det, at et politisk parti evt. ville ændre loven, så den blev mere rimelig, kunne resultere i, at partiet blev beskyldt for at være imod kongehuset.
Derfor har det sikkert lange udsigter med at få ændret loven.

Her i den sidste tid har vi set valgkommisionen (Election Commission) udfolde sig på slap line med det ene forsøg efter det andet for at sabotere valget.
Mit indtryk af en sådan kommision er, at det består af en gruppe embedsmænd, hvis hovedopgave er at organisere valget.
Men når man læser om alle deres tiltag i forbindelse med valget, skulle man nærmest tro, at de opfatter sig selv som stående over den thailandske regering.

Find selv flere eksempler !

NFP
Som OleH rigtigt skriver saa har man et underligt retssystem her i Thailand. Lad os tage eksemplet fra Kalasin hvor et aegtepar var ude og samle svampe i junglen (skoven om man vil). De havde ingen vaaben med eller paa sig, men blev alligevel beskyldt for at gaa paa jagt. De blev idoemt 15 aars faengsel !!

Lige nu er de paa fri fod pga megen omtale omkring sagen isaer fra TV3 og sagen vil blive genoptaget.

Red Bull arvingen render stadigvaek rundt paa fri fod og den dengang 16/17 aarige pige som var skyld i 9 personers doed ved en trafikulykke er ogsaa paa fri fod. Den unge mand (soen af en tidligere Miss Thailand) som koerte sin Mercedes ind i et busstoppested og draebte nogle personer fordi han havde set sig sur paa en buschauffoer, han er paa fri fod eftersom laegerne fandt ham "aandssvag" paa det tidspunkt gerningen blev begaaet.

Retssystemet er en underlig stoerrelse her i Thailand.

Men for at komme tilbage til demonstrationerne:

Lige nu marcherer Suthep & Co fra Ratchaprasong til Rajadamri, Phaya Thai, Ratchathewi, Chidlom, Ploenchit saafremt der skulle vaere nogen der har lyst til at marchere med.

Lung Yao
NFP skrev:
esanboy skrev:

Det er mig bekendt det der har bragt den almindelige befolkning ud og demonstrere.

Laeg maerke til at punkt 1 er mange af de roede utilfredse med den aendring der blev lavet i sidste oejeblik fordi den gav fuld amnesti til alle ifm balladen i 2010. Aendringen gav ligeledes fuld amnesti til manden i Dubai saa han kunne faa sine penge tilbage igen.

Det er som Suthep brugte som undskyldning for at manipulere med befolkningen.
Hvad med hans egen bror ? Hvorfor skulle han "slip fri" for fængsling ?

.

Lung Yao
OleH skrev:
................................
Det er mit indtryk af thailandsk lovgivning og hele retssystemet, at det hele er et stort virvar.
Enten er der ikke klare regler, eller også ignorerer de forskellige instanser reglerne i et forsøg på selv at få magt.
..................................................................

Prøv lige at finde ud af HVORDAN disse Højr... ærede dommer har fået deres stillinger?

Måske også noget for Suthep og Co. : "Reform before Election" . Wink

.

NFP
Lung Yao skrev:

NFP skrev:
esanboy skrev:

Det er som Suthep brugte som undskyldning for at manipulere med befolkningen.
Hvad med hans egen bror ? Hvorfor skulle han "slip fri" for fængsling ?

.

Jeg har svaert ved at se hvordan Suthep manipulerer befolkningen ?
Suthep og Abhisit oenskede under ingen omstaendighed at komme ind under amnesti loven.
Jeg har aldrig hoert om en bror til Suthep og at han skulle vaere anklaget for noget som helst.

Spring til debat: