Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Naturen, dyrelivet og miljøet » Landbrug og opdræt
 Udskriv debat
Frø og planter
FCKdk
Hvad kan man med loven i ryggen importere til Thailand, til privat dyrkning af planter og frø????
Eller måske nærmere hvilke sorter må man ikke importere????
Jeg tænker på at sende disse små frøbreve som man kan købe i supermarkeder og på planteskoler med mere!!!!

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

Skeptikeren
Jeg tror godt du kan glemme det. Har prøvet 2-3 gange i begyndelsen jeg var her. Så at sige alle slagt grøntsager har jeg prøvet, intet kom op, undtagen nogle forkrøblede blade til gulerødder. Jeg forsøgte med at så på forskellige årstider, intet lykkedes. Det samme med frø købt i breve oppe i Somdet.

Der var en dansker her i omegnen der havde gang i noget, men han blev deporteret hjem, hvor langt han nåede ved jeg ikke.

DTW havde et medlem der vidste alt om dyrkning men han forsvandt fra siden. Jeg tror ikke man kan dyrke noget ret meget sydligere en Chang Mai. Det er jo også her fra alle grøntsager på markeder kommer fra.

Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
Lung Yao
Skeptikeren.
Desværre er dit udsagn m.h.t. dyrkning af grønsager delvis ukorrekt. Det er ikke KUN i Chiang Mai at det kan lykkes, men rigtigt at i Isaan er det meget vanskelig (næsten umuligt).
Men jeg har været i kontakt med en munk der driver en skole mellem Ubon Ratchathani og grænsen til Laos. Jeg har sendt ham flere poser med grønsager frø købt i ALDI, og resultatet blev forbløffende godt. Så det kan lade sig gøre, men rigtigt IKKE overalt i Thailand.

P.S. Det var ikke kun "Solsikke avler" fra Abebyen (Lop Buri) som havde ekspertise, der var andre som også forsøgte sig dog på "micro plan" = i små plantepotter på verandaen, så vidt jeg husker.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Skeptikeren
Lung, du har åbenbart misforstået mig. Jeg har kun forsøgt mig her i Pattaya, men det var oppe i Isaan jeg fandt frøene. Jeg har med held "smuglet" frø fra stokroser hertil og såede dem oppe i Nong Saeng. Og de stortrivedes indtil Mama rev dem op i den tro det var ukrudt.

Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
Lung Yao
Skeptikeren skrev:
Lung, du har åbenbart misforstået mig. Jeg har kun forsøgt mig her i Pattaya, men det var oppe i Isaan jeg fandt frøene. Jeg har med held "smuglet" frø fra stokroser hertil og såede dem oppe i Nong Saeng. Og de stortrivedes indtil Mama rev dem op i den tro det var ukrudt. Somrak

Hi,
Det har jeg nok, beklager.
En "smuglet" vindrue plante (fra gartneri i DK) vokser også i Korat, dog synes jeg at det går meget langsomt. Svigemors lillebror fik også 4 brombær planter(dem uden torne) til at plante i haven mellem Korat og Phimai. P.t. vides ikke noget om deres skæbne, da vi ikke har været i TH i 2013.

Denne der med "Mama" er typisk, og selv om de er blevet instrueret om pasning af dem. Grin Grin Grin

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Bjarne
For nogle år siden enedes jeg med en konsulent hos Hunsballe Frø i Holstebro om, at vi burde foretage et forskningsmæssigt forsøg på højt niveau: Han skulle være sponsor for nogle kilo fodergræs-frø, og jeg ville så teste dem på svigermors arealer uden for Buriram.

Tanken var, at saftigt, dansk supergræs måtte kunne gøre underværker på thailandsk kødkvæg.

4 forskellige sorter, 5 kg af hver i kufferten (vi havde sølvkort til Emirates og dermed 40 kg hver). Ud til svigermor med de danske frø af absolut topkvalitet og - så vidt, jeg husker - med konsulentens største fidus til noget med rødsvingel.

For god ordens skyld: Jeg har ikke begreb skabt hverken om kvægavl eller græsfrø. Men poserne blev afleveret til svigermor og de lokale thailandske jord-kyndige med nøje instruks om, at der nu skulle foretages forsøg på fire forskellige arealer.

Spændende, spændende, spændende.....

Jeg så aldrig skyggen af et dansk græsstrå.

Jeg véd ikke, om instrukserne blev forstået helt og fulgt. Men jeg kan have en formodning om, at de 20 kg frø måske aldrig ramte jorden, men kan være hældt direkte i kreaturerne. Jeg kan ikke dokumentere det, men jeg fornemmede, at køerne li'som havde fået en grønlig aura.

Blot et bidrag til frø-debatten - og det er ik' engang løwn'.

Gamba
Jeg har tidliger forsøgt med dansk græs på Phuket uden held. Så prøvede jeg med Thailandsk golf græs men alt for meget arbejde med at passe. Jeg endte med en anden græsligende sort og så den naturlige vildt voksende græs. Meget meget nemmere.Smile
Men det er Phuket.

http://www.welcome-inn.com
Spring til debat: