Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Børneydelse fra Thailandsk fader?
|
|
Sabaiime |
Lagt på d. 08/01-2014 18:50
|
Begynder Antal indlæg: 6 |
Hej Jeg er en dansk kvinde og venter mit første barn...Faderen er Thai, men vi er ikke gift og er ikke i et forhold længere. Dog har vi kontakt som venner. Jeg er nu tilbage i Danmark og bosat her, hvorimod at faderen er fast etableret i Thailand. Mit spørgsmål omhandler nu børnebidrag og krav om samme fra faderen? Hvis faderen ikke kan betale, idet at levestandarden er væsentligt anerledes end herhjemme, går den danske stat så ind og dækker børnebidraget eller mister jeg simpelthen bare den ydelse? Jeg er ikke interesseret i, at rive ham rundt økonomisk og ved desuden, at hvis han får tilsendt statslige dokumenter med diverse krav, så bliver han død forvirret, bange og mister totalt overblikket. (Det er jo en helt anden verden og en helt anden tilgang man har til tingene i Thailand og offentlige instanser, samt myndigheder. Det er ikke noget man beskæftiger sig med på samme plan, som herhjemme). Har Danmark en aftale med den Thailandske stat om indkrævning af ydelser som børnebidrag eller hvordan gribes en sag som denne an? Jeg står og skal være enlig forsøger, men ønsker at skrive faderens navn på faderskabs erklæringen, da hans kommende søn og fader bør have kendskab og eventuelt kontakt til hinanden. Men som sagt kan faderen umuligt give økonomisk støtte... Hvad kan jeg forvente? Hvad er mine rettigheder? Hvad bør jeg gøre? Hvem skal jeg kontakte? Håber at der er nogen af jer der har indsigt i disse ting og kan hjælpe mig, så jeg ikke gør noget forkert og maler fanden på væggen uden grund. |
|
|
Girobank |
Lagt på d. 08/01-2014 19:01
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 527 |
Børnebidrag vil du få helt automatisk fra din kommune efter reglerne for enlige mødre. Om kommunen vil gøre krav gældende overfor den thailandske far ved jeg ikke. Du kan sagtens opgive navnet på faderen, så det kommer til at står på fødselsattesten. Kan ikke se noget "problem"overhovedet, bare vent så løser dine problemer helt sig selv undervejs. Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
Sabaiime |
Lagt på d. 08/01-2014 19:35
|
Tak for svar... Årsagen til at jeg tøver er, at jeg er i tvivl om hvorledes jeg kan undgå at faderen bliver revet rundt og kontaktet af diverse myndigheder? Man kan jo lige så godt undgå dette, hvis muligt, nu hvor jeg på forhånd ved at der intet er at komme efter økonomisk. Og der er jo forskel på om man er enlig forsøger, men begge forældre er danske eller er tilknyttet et land der benytter børnebidrag...i såfald vil jeg eller myndigheder 'nemt' kunne indkræve børnebidraget fra faderen. ..... og på en enlig forsøger uden støtte fra faderen, idet han simpelthen ikke er i stand til det grundet forskellen i levestandarden i Thailand..og da de simpelthen ikke bruge ligende bidrag i Thailand? Hvis det giver nogen mening, det jeg skriver? Men som jeg forstår, så kan jeg idet mindste roligt skrive ham på faderskabserklæringen uden at bekymre mig |
|
|
DeeJ |
Lagt på d. 08/01-2014 20:18
|
Øvet medlem Antal indlæg: 195 |
Hej Sabaiime, Hvorfor vil du registrere faderen, hvis du ikke vil gøre ham økonomisk forpligtet ? Han ville kunne gøre krav på ting senere, hvor du forhåbentlig lever i andet forhold. vh Dan |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 08/01-2014 20:45
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
DeeJ skrev: Hej Sabaiime, Hvorfor vil du registrere faderen, hvis du ikke vil gøre ham økonomisk forpligtet ? Han ville kunne gøre krav på ting senere, hvor du forhåbentlig lever i andet forhold. vh Dan DAN, Har du måske glemte noget der hedder "Barnet tarv og ophav" ? Barnet har krav på at vide HVEM dens far er. (uden at måske om 18-20 år være "stjerne" i programet "Sporløs" . . Redigeret af Lung Yao d. 08/01-2014 20:55 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 08/01-2014 20:54
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Sabaiime, Jeg mener ikke (uden at være 100% sikker) at Danmark en bilateral aftale med Thailand vedr. børnebidrag. Sudsakhon er nok den rette til at besvare spørgsmålet. For dit vedkommende vil du som enlig forsøger få "børne-check" og afhængig af din økonomisk situation, og at Staten ikke kan indrive penge fra faderen, vil også få "forhøjet børnebidrag". Din ven kan KUN komme i "fedtefadet" , hvis han kommer til DK, og myndighederne vil prøve at hive noget fra ham (hypotetisk mulighed). Jeg ved ikke om han kan blive idømt "samfundstjeneste" for det skyldig børnebidrag. P.S.: M.h.t. at "man kan ikke klippe hår på en skaldet", er situation som tusind fædre i dagens DK kender noget til. Derfor blev loven også lavet om således at myndighederne KAN gøre udlæg i ens løn, hvis ikke en afdrags ordning er indgået. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
Girobank |
Lagt på d. 08/01-2014 21:49
|
du har fuldstændig ret, den danske stat/kommune vil ikke gøre udlæg i hans løn. ved barnets fødsel vil der blive spurgt om faderens navn til fødselsattesten, det er frivilligt om man vil oplyse dette. dernæst kommer spørgsmålet så om faderen vil vedgå at være fader til barnet, en DNA test vil jo så kunne opklare dette. som så mange andre enlige danske mødre, der har fået børn med en dansk mand og ikke bor sammen, så skal denne danske fader betale børnepenge efter gældende sats. jeg kender da flere, der ikke vil/kan betale børnepengene, men den enlige mor får pengene alligevel fra kommunen, som så forsøger at inddrive beløbet hos barnets fader. Mae Phim, Klaeng, Rayong
|
|
DeeJ |
Lagt på d. 08/01-2014 21:59
|
Lung Yao skrev: DeeJ skrev: Hej Sabaiime, Hvorfor vil du registrere faderen, hvis du ikke vil gøre ham økonomisk forpligtet ? Han ville kunne gøre krav på ting senere, hvor du forhåbentlig lever i andet forhold. vh Dan DAN, Har du måske glemte noget der hedder "Barnet tarv og ophav" ? Barnet har krav på at vide HVEM dens far er. (uden at måske om 18-20 år være "stjerne" i programet "Sporløs" . Hej Lung, Det kan moderen jo bare fortælle barnet ... ingen grund til at give faderen et gratis juridisk kort. . |
|
|
Sabaiime |
Lagt på d. 08/01-2014 22:20
|
DeeJ skrev: Hej Sabaiime, Hvorfor vil du registrere faderen, hvis du ikke vil gøre ham økonomisk forpligtet ? Han ville kunne gøre krav på ting senere, hvor du forhåbentlig lever i andet forhold. vh Dan Hej Dan Jeg mener vel bare, at det er det rette at gøre...Netop hvis der sker mig noget, så ved barnet hvem far er og også for faderens skyld...Han er jo en ven og dette er også hans første barn, så han er jo stolt..Så det er vel for at gøre det offentligt. Vi holder jo kontakten så han kan følge sit barn. Hvilke krav kan han gøre senere? |
|
|
Sabaiime |
Lagt på d. 08/01-2014 22:25
|
Lung Yao skrev: Sabaiime, Jeg mener ikke (uden at være 100% sikker) at Danmark en bilateral aftale med Thailand vedr. børnebidrag. Sudsakhon er nok den rette til at besvare spørgsmålet. For dit vedkommende vil du som enlig forsøger få "børne-check" og afhængig af din økonomisk situation, og at Staten ikke kan indrive penge fra faderen, vil også få "forhøjet børnebidrag". Din ven kan KUN komme i "fedtefadet" , hvis han kommer til DK, og myndighederne vil prøve at hive noget fra ham (hypotetisk mulighed). Jeg ved ikke om han kan blive idømt "samfundstjeneste" for det skyldig børnebidrag. P.S.: M.h.t. at "man kan ikke klippe hår på en skaldet", er situation som tusind fædre i dagens DK kender noget til. Derfor blev loven også lavet om således at myndighederne KAN gøre udlæg i ens løn, hvis ikke en afdrags ordning er indgået. . Hej Tak for svaret. Faderen kommer ikke til Dk, da det er der ikke penge til..Jeg kunne dog godt finde på at besøge ham, så han kan hilse på sin søn. Herudover er faderen 'selvstændig' altså med egen lokal shop...Her betaler man jo kontant også går de op til kommunen 1 gang om mdr. og betaler skat...ved ikke helt hvordan det foregår præcist..Men det gør det jo lidt svært at beskatte over en lønning. Men hvis jeg forstår det korrekt, så kommer der ikke noget unødvendigt ballade ud af at skrive ham på faderskabs erklærigen også håber på at han ikke bliver revet rundt af systemet? De svare jo til en halv månedsløn i Thailand! |
|
|
Sabaiime |
Lagt på d. 08/01-2014 22:27
|
Hvad/Hvem er Sudsakhon? Ja - Jeg er ny herinde...mærkeligt nok efter at have opholdt mig i Thailand i godt 9 mdr. |
|
|
DeeJ |
Lagt på d. 08/01-2014 23:05
|
Sabaiime skrev: DeeJ skrev: Hej Sabaiime, Hvorfor vil du registrere faderen, hvis du ikke vil gøre ham økonomisk forpligtet ? Han ville kunne gøre krav på ting senere, hvor du forhåbentlig lever i andet forhold. vh Dan Hej Dan Jeg mener vel bare, at det er det rette at gøre...Netop hvis der sker mig noget, så ved barnet hvem far er og også for faderens skyld...Han er jo en ven og dette er også hans første barn, så han er jo stolt..Så det er vel for at gøre det offentligt. Vi holder jo kontakten så han kan følge sit barn. Hvilke krav kan han gøre senere? Jeg har bare både læst og selv erfaret, at thailandske fædre er gode til at lade sig blive godt betalt, hvis deres underskrift pludselig er påkrævet i den ene eller anden situation. Hvis det er en dreng med thai far, er der så et problem med thai værnepligt om 18 år ? Ting ændrer sig over år ... ingen grund til at udfordre skæbnen. Det kan gøres fint og etisk forsvarligt uden at give juridiske gaver. I Thailand er der ikke det samme følelsesmæssige behov for at få ting på papir. |
|
|
prasat |
Lagt på d. 09/01-2014 00:30
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 660 |
jeg vil give Dan ret, der er ingen grund til at opgive faderens navn, navnet kan du selv give barnet, også selv om der skulle ske dig noget, og i tilfælde at du skulle dø ville du så have dit skulle sendes til Thailand i en alder af måske 13 år uden at kende sproget fordi de Danske myndigheder ser en mulighed for at sparer nogle penge på at passe dit barn. men som Dan skriver skal du passe på med at opgive mandens navn, du kan komme ud for situationer hvor det kræver fadrens underskrift og hvis i senere ikke er så gode venner kan det koste dyrt "han er jo Thai". jeg tror heller ikke på at den Danske stat lægger ud for børnepenge for en Thai fader, jeg er ikke sikker men ved at Sverige ikke gør det og jeg kunne ikke forstille mig at Danmark er mere tolerante omkring dette end Sverige. jeg tror kun du kan få børnecheck og forhøjet bidrag. hvad er også rimeligheden i at du for børnepenge af staten når du jo også selv siger de ikke kan inddrive dem igen, hvis jeg gjorde en kvide gravid i Thailand kunne hun heller ikke få børnepenge til barnet andet end jeg selv betalte dem til hende. Dan barnet kan ikke blive indkaldt til militær tjeneste i Thailand andet end der er dobbelt statsborgerskab. Mine drenge har dobbelt statsborgerskab og skal til session i Thailand når de bliver 18 år, hvis de altså ikke fravælger statsborgerskabet, men spørgsmålet er om militæret ønsker nogle der ikke kan tale eller skrive thai. prsat |
|
|
Girobank |
Lagt på d. 09/01-2014 01:07
|
Prasat, synes du modsiger dig selv lidt, men skidt med det. Uanset hvem faderen er, så vil moderen få udbetalt nøjagtig de samme ydelser, som hvis faderen var dansk. Kommunen lægger penge ud og vil sende en regning til en dansk fader, hvis denne er kendt. Hvid den danske fader ikke betaler i første omgang, vil han bare komme til at skylde det offentlige en masse penge indtil kommenen vil forsøge at inddrive gælden ved fogedens hjælp, eller evt. løntilbageholdelse via en evt. arbejdsgiver. Det samme kan man ikke gøre mod den thailandske fader! Som jeg skrev tidligere, moderen vil ikke blive "snydt" . Det er dine og mine skattekroner, der bliver brugt for at den enlige moder kan få de yderser hun har krav på. Og det vil ske helt automatisk! Det med at oplyse faderens navn til barnets fødselsattest er jo helt op til moderen selv, men hun skal nok overveje det meget seriøst! Mae Phim, Klaeng, Rayong
|
|
sula |
Lagt på d. 09/01-2014 05:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 222 |
Lung Yao skrev: DeeJ skrev: Hej Sabaiime, Hvorfor vil du registrere faderen, hvis du ikke vil gøre ham økonomisk forpligtet ? Han ville kunne gøre krav på ting senere, hvor du forhåbentlig lever i andet forhold. vh Dan DAN, Har du måske glemte noget der hedder "Barnet tarv og ophav" ? Barnet har krav på at vide HVEM dens far er. (uden at måske om 18-20 år være "stjerne" i programet "Sporløs" . . Barnet kan jo sagtens få at vide faderen er uden det skal registreres alle steder man kunne jo evt skrive et testamente med alle oplysninger om samme og ellers fortælle barnet tingenes sammenhæng når det er stort nok til at forstå hvad der er sket. Og det kunne jo også være at de ( Moderen & Barnet ) tog på ferie i Thailand da det lader til at moderen vil bibeholde kontakten til faderen. |
|
|
PeterS |
Lagt på d. 09/01-2014 05:17
|
Øvet medlem Antal indlæg: 231 |
Det lyder næsten som om der er noget farligt ved at oplyse navnet på faderen. Er det ikke noget ganske naturligt, også selv om det er en thai, det er vel ikke mere farligt end en dansk far. |
|
|
Sabaiime |
Lagt på d. 09/01-2014 08:25
|
Hej Alle Først vil jeg lige sige tak, for bidraget til mit indlæg. Ja - Jeg kan jo godt se, at der mere at forholde sig til end jeg først troede. Jeg vil gerne gøre det rigtige og er bange for at hvis jeg tier iht. kendskab til fader, så bliver det set som bedrageri, hvis det skulle komme frem på et senere tidspunkt. Men uanset hvor meget jeg holder af Thailand og folket, så kender jeg jo også til 'Thai mentalitet', og ved at det kan gå hen og blive en pengesag at lave børn...Dog tvivler jeg da på, hvilke økonomiske krav faderen kan gøre på sigt? Idet jeg vel har fuld forældre myndighed... Jeg forsøger, at undgå heksejagt på faderen uden grund, men er da også bange for at jeg frasiger mig retten til nogle penge, som er kan være vigtige iht. at få det hele til at løbe rundt - hvis jeg opgiver faderens navn? Det er svært at finde nogle eksempler på nettet, da vist hovedsageligt er danske mænd der stifter familie (får børn) med Thailandske kvinder og ikke omvendt...Men hvem kan jeg kontakte for at få en helt konkret vejledning iht. om proceduren, når faderen er thai og krav på børnebidrag? |
|
|
BettinaE |
Lagt på d. 09/01-2014 08:58
|
Begynder Antal indlæg: 10 |
Hej Jeg ved at situationen ikke er helt den samme. Men jeg har et barn (nu 4 år) med en egyptisk far. Han bor i Egypten og vi bor her i Danmark og vi er skilt. Jeg søgte kommunen om at få udbetalt pengene på farens vegne og han opbygger nu en gæld til den danske stat. Da den danske stat ikke har mulighed for at inddrive penge i Egypten, kommer denne gæld kun til udbetaling hvis han vælger at flytte til Danmark, hvilket ikke er relevant i dette tilfælde. Vi har delt forældremyndighed idet han ønsker at være en del af vores datters liv, det vil sige at jeg skal have hans underskrift på papirer som pasansøgninger og skoleansøgninger. Barnet automatisk vil tilfalde ham hvis jeg dør (det bør du have med i dine overvejelser. Evt oprette et børnetestamente der med hans udtrykke samtykke lader barnet tilfalde en af dine nærmeste).Det vil klart være bedst for dig at have eneforældremyndighed, men det får du let hvis han underskriver de rette papirer. Han kan jo stadig være en del af barnets liv i det omfang han og i ønsker, evt med besøg til Thailand og Skype. Du bør undersøge om Danmark har en inddrivnings aftale med Thailand (hvilket jeg ikke kunne forstille mig). Det kan du gør hos statsforvaltningen der også kan svarer på andre spørgsmål Håber mit svar på trods af forskellige omstændigheder kan hjælpe dig Bettina |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 09/01-2014 09:19
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Smukt, at du kom på banen BettinaE - meget relevant indlæg! Sabaiime skrev: ... hvilke økonomiske krav faderen kan gøre på sigt? Idet jeg vel har fuld forældre myndighed... Som BettinaE skriver, det kan ændre sig, fx hvis du dør om ti år. Hvad sker der så? Vil faderen overtage forældremyndigheden med deraf følgende afpresningsmuligheder? Hvis han får forældremyndigheden vil det så betyde, at barnet skal til Thailand - med eller uden faderens vilje - pga. rigide danske regler? Han kan i hvert fald ikke komme til Danmark for at passe barnet, selvom han ville og fik lov at rejse ind, for her vil han have oparbejdet en meget stor gæld i ikke-betalte børnepenge. Jeg ved ikke, hvor meget retten lægger på et børnetestamente, men det er i hvert fald noget, du bør undersøge. Der er tidligere henvist til Sudsakhon, og der var en der spurgte hvem/hvad det er. Sudsakhon er et medlem i forummet. Han er advokat, og har godt tjek på regler omkring dansk-thailandske forhold. Så forhåbentligt falder han over tråden og kan bidrage med yderligere. |
|
|
patirak |
Lagt på d. 09/01-2014 09:27
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 739 |
Sabaiime skrev: Hej Alle Først vil jeg lige sige tak, for bidraget til mit indlæg. Ja - Jeg kan jo godt se, at der mere at forholde sig til end jeg først troede. Jeg vil gerne gøre det rigtige og er bange for at hvis jeg tier iht. kendskab til fader, så bliver det set som bedrageri, hvis det skulle komme frem på et senere tidspunkt. Men uanset hvor meget jeg holder af Thailand og folket, så kender jeg jo også til 'Thai mentalitet', og ved at det kan gå hen og blive en pengesag at lave børn...Dog tvivler jeg da på, hvilke økonomiske krav faderen kan gøre på sigt? Idet jeg vel har fuld forældre myndighed... Jeg forsøger, at undgå heksejagt på faderen uden grund, men er da også bange for at jeg frasiger mig retten til nogle penge, som er kan være vigtige iht. at få det hele til at løbe rundt - hvis jeg opgiver faderens navn? Det er svært at finde nogle eksempler på nettet, da vist hovedsageligt er danske mænd der stifter familie (får børn) med Thailandske kvinder og ikke omvendt...Men hvem kan jeg kontakte for at få en helt konkret vejledning iht. om proceduren, når faderen er thai og krav på børnebidrag? Det vigtigste efter min mening er, at du sikrer at du har fuld forældremyndighed. Det skal du f.eks. bruge når barnet skal have fornyet pas, rejse ud af landet mv. Hvis ikke du har det, så kræver det at faderen skal lave en fuldmagt til dig. Sørg derfor for at få den fulde forældremyndighed, så kan faderen hellere ikke komme på et senere tidspunkt og lave "ballade". I forhold til børnebidrag, så skal du ikke være bekymret i forhold til dig selv eller faderen. Kan han ikke betale, så er den egentlig ikke længere. Kommunen kan kontakte ham alt det de vil, men kan ikke plukke håret af en skaldet. Der er også masser af danske mænd, der ikke kan betale eller kommer i situationener hvor de i en periode ikke kan betale. Hvis de satte alle dem der skylde staten penge i fængsel, så skulle der bygges 1000 gange flere fængsler i DK. Man kommer ikke i fængsel, fordi man er fattig og skylder penge væk. Så sig blot til faderen, at han ikke skal bekymre sig og smide eventuelle rude-kuverter fra DK i bålet. Redigeret af patirak d. 09/01-2014 09:33 |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |