Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Thailand ramt af kuldebølge
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 24/12-2013 11:44
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Thailand er ramt af en kuldebølge, der får landbefolkningen til at hamstre alt fra uldtæpper til vinterjakker, halstørklæder og handsker - ja sågar elefanthuer kan man i disse dage møde, hvis du begiver dig uden for døren efter at solen er gået ned. Enkelte dødsfald blandt ældre og svækkede personer er rapporteret af de landsdækkende medier, som også lillejuleaften kunne melde om rimfrost i Udon Thani, hovedbyen i den nordøstlige provins Isaan. Myndighederne har uddelt tæpper til flere tusinde mennesker og flere skoler har givet lærerne besked på at holde eleverne aktive ved udendørs aktiviteter som sport. Selv i dagtimerne er det for koldt for eleverne at opholde sig indendøre. Så snart solen går ned, falder temperaturen til étcifrede grader og folk ifører sig vintertøj og søger hen til de nærmeste varmekilder, der som regel er middagsbålet i baghaven . Indendørs er der ingen varme og uldtæpper må sørge for nattevarmen. Temperaturer, der nærmer sig et dansk efterår, er ikke usædvanlige i det allernordligste Thailand, hvor rimfrost flere gange er blevet observeret i bjergene ved turistmagneten Chiang Mai, men i år har kuldebølgen bredt sig sydpå. Læs nærmere på: BT Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 24/12-2013 12:50
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
Sjovt nok kiggede Jeg på vejrkortet her på TP forleden dag. Det var ved aftenstid, dvs. om natten i Thailand. Der lagde Jeg mærke til, i det nordligste Thailand var temperaturen hent nede på 8 grader og i Bangkok bare 18 grader. Også i Laos og Cambodja er der forholdsvis koldt om natten, bla, i Nordvest Cambodja var temperaturen ned på omkring 17 grader. Så på med vanterne og huen. Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 24/12-2013 15:09
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
Thomas72 skrev: Vanter og huer? Det er da som en god dansk sommer, bare uden nedbør. og der bliver da sparet en del i strøm fra vifter og aircon. Nyder det i fulde drag.Sjovt nok kiggede Jeg på vejrkortet her på TP forleden dag. Det var ved aftenstid, dvs. om natten i Thailand. Der lagde Jeg mærke til, i det nordligste Thailand var temperaturen hent nede på 8 grader og i Bangkok bare 18 grader. Også i Laos og Cambodja er der forholdsvis koldt om natten, bla, i Nordvest Cambodja var temperaturen ned på omkring 17 grader. Så på med vanterne og huen. |
|
|
handy |
Lagt på d. 24/12-2013 15:21
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
same same år ud år ind......koldt ja efter Thai målestok god jul. |
|
|
jens |
Lagt på d. 24/12-2013 15:23
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 810 |
Vi var i Soppong Pangmapha mellem Chiang Mai og Mae Hong Son, og besøge konens veninde der har et guesthouse der sidste år i december. Der kan jeg hilse at der blev koldt om natten 5-7 grader, hun har da så heldigvis en pejs i sit hus og i receptionen/restaurenten. Også nogle tykke dyner så gik det. Men jeg forstår ikke hvorfor man ikke køber Aircons der også kan varme i de områder hvor det bliver så koldt. Og strømforbruget når de skal varme er jo kun ca 20% ifht at køle. Og ja det er lækkert når nattemperaturen ikke er højere end man kan sove uden aircon. |
|
|
handy |
Lagt på d. 24/12-2013 16:00
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
jens skrev: Vi var i Soppong Pangmapha mellem Chiang Mai og Mae Hong Son, og besøge konens veninde der har et guesthouse der sidste år i december. Der kan jeg hilse at der blev koldt om natten 5-7 grader, hun har da så heldigvis en pejs i sit hus og i receptionen/restaurenten. Også nogle tykke dyner så gik det. Men jeg forstår ikke hvorfor man ikke køber Aircons der også kan varme i de områder hvor det bliver så koldt. Og strømforbruget når de skal varme er jo kun ca 20% ifht at køle. Og ja det er lækkert når nattemperaturen ikke er højere end man kan sove uden aircon. ja selv følgelig varmepumpe det er al sår ikke så ualmindeligt med de temp i sidst Dec samt Jan |
|
|
OleH |
Lagt på d. 24/12-2013 17:19
|
Øvet medlem Antal indlæg: 458 |
cali111 skrev: Thomas72 skrev: Vanter og huer? Det er da som en god dansk sommer, bare uden nedbør. og der bliver da sparet en del i strøm fra vifter og aircon. Nyder det i fulde drag.Sjovt nok kiggede Jeg på vejrkortet her på TP forleden dag. Det var ved aftenstid, dvs. om natten i Thailand. Der lagde Jeg mærke til, i det nordligste Thailand var temperaturen hent nede på 8 grader og i Bangkok bare 18 grader. Også i Laos og Cambodja er der forholdsvis koldt om natten, bla, i Nordvest Cambodja var temperaturen ned på omkring 17 grader. Så på med vanterne og huen. Jeg vil nu ikke give dig ret i, at det er som en dansk sommer! Jeg har i hvert fald aldrig oplevet at vågne en tidlig sommermorgen i Danmark, fordi det var for koldt, så jeg måtte op og iføre mig T-shirt og sokker, men det har jeg da prøvet et par gange hernede de sidste par uger. Jeg har ikke brugt air-con. de sidste tre måneder, så jeg er blevet vænnet til varmen på en anden måde end tidligere. Jeg nyder trods alt også kulden, men hvis jeg boede i Nord-Thailand, skulle jeg måske investere i en elektrisk varmeovn. |
|
|
jh |
Lagt på d. 25/12-2013 03:31
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 700 |
Ja verden forandrer sig noget kan se på Thai tv der er meget koldt i Isan særlig Chang Mai,jeg talte med en kamerat i går fra Danmaark han sagde at dansk tv mente det blev den varmeste jul i 150 år vi fik. For lige at tage et andet sted som altid er koldt Canada de er også blevet ramt af et grimt vintervejr mere end det plejer så jeg på BBC vindchilie effekten føles som 80 minus grader.Ja her må siges at være kodt py ha da. |
|
|
maik |
Lagt på d. 25/12-2013 08:15
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 582 |
Hvis der er rimfrost, er der koldere end der er i Danmark i øjeblikket. For her er temperauren ikke i nærheden af rimfrost.
|
|
|
jh |
Lagt på d. 25/12-2013 09:04
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 700 |
maik skrev: Hvis der er rimfrost, er der koldere end der er i Danmark i øjeblikket. For her er temperauren ikke i nærheden af rimfrost. Det var Danmark jeg mente der blev den varmeste juleaften i 100 år. Se link http://vejret.tv2...3%A5r.html |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 26/12-2013 01:31
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
Jeg fandt lige denne skema over de laveste temperaturer, der er målt i vintersæsonen i de forskellige byer og steder i Thailand siden 1951. Og lig mærke til Loei den 2. januar 1974 -1,3 grader. Bund rekorden i Bangkok er 9,9 grader. http://www.tmd.go...est_en.pdf Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 26/12-2013 13:59
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 819 |
jh skrev: Ja verden forandrer sig noget kan se på Thai tv der er meget koldt i Isan særlig Chang Mai,jeg talte med en kamerat i går fra Danmaark han sagde at dansk tv mente det blev den varmeste jul i 150 år vi fik. For lige at tage et andet sted som altid er koldt Canada de er også blevet ramt af et grimt vintervejr mere end det plejer så jeg på BBC vindchilie effekten føles som 80 minus grader.Ja her må siges at være kodt py ha da. Chiang Mai er så ikke isaan Men ja, det er koldt begge steder, især for thaier. Langt de fleste huse i isaan, der er væggene ikke bygget helt op til taget og mange har ikke vinduer og døre, så det må være en lidt kold fornøjelse med 8-14 grader om natten. |
|
|
Chase |
Lagt på d. 26/12-2013 14:21
|
Øvet medlem Antal indlæg: 116 |
Jeg var i Chiang Mai i dec 99/2000 er i så færdig der var koldt, vi skulle have været på tracking, men alt blev aflyst da der var elefanter der døde pga kulden som skulle være kommet pga en orkan over Kina, vi måtte flygte til syden igen hvor der var normal varme Sidste år var jeg igen på rundtur på Mc overalt i Nord Thai , det var så heller ikke den varmeste tur oppe i bjergene ved Phu Chi Fa , dælme ikke så sjovt når vi nu var flygtet fra kulden i Dk |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 26/12-2013 17:12
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Korrekt, Chase. Der var faktisk også ældre og gamle mennesker, der ikke klarede kulden deroppe i nord. Jeg husker, at de thailandske medier præcist meddelte antallet af døde elefanter, men ingen rigtig bekymrede sig over, hvor mange mennesker, der havde mistet livet på grund af kulden. Kan så tilføje: Det er pi... koldt i Buriram! |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 27/12-2013 07:13
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Piv hoveder, det er kun et spoergsmaal om paaklaedning. Efter faerdsel i fjeldet paa Groenland ogsaa i adskillige frostgrader, saa ved jeg hvad jeg taler om. Godt nytaar Conrad |
|
|
Chase |
Lagt på d. 28/12-2013 02:47
|
Øvet medlem Antal indlæg: 116 |
Conrad, jeg går så ikke ud fra at din beklædning hovedsagelig bestod af shorts og T.shirt |
|
|
sula |
Lagt på d. 28/12-2013 03:07
|
Øvet medlem Antal indlæg: 222 |
Conrad skrev: Piv hoveder, det er kun et spoergsmaal om paaklaedning. Efter faerdsel i fjeldet paa Groenland ogsaa i adskillige frostgrader, saa ved jeg hvad jeg taler om. Godt nytaar Conrad Conrad nu bor jeg også i Grønland og har boet der i adskellige år og er i udon for tiden og jeg pissefryser sgu også så ved ikke om man kan kalde folk for pivhoveder. |
|
|
peterplyds |
Lagt på d. 28/12-2013 03:22
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 38 |
Chase skrev: Conrad, jeg går så ikke ud fra at din beklædning hovedsagelig bestod af shorts og T.shirt den er dårlig, den med at der ikke er dårligt vejr, men kun dårlig påklæning. selvfølgelig er der dårligt vejr nogle gange og godt andre gange. |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 28/12-2013 03:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
Troede lige jeg var blevet vandt til varmen, så er det bare temp. der er faldet . Der er også andre ting, der har ændret sig på det sidste, som gør, at jeg føler mig bedre tilpas som udlænding i et fremmed land. Hundene gør ikke mere efter mig, og de små børn løber ikke skrigende bort, når jeg går en tur gennem landsbyen. Konerne tilbyder ikke hele tiden ægteskab. Mændene gør plads ved deres bord og rækker automatisk whiskyglasset frem, og politiet vinker mig gennem deres kontrolposter, når jeg kommer kørende på min motorcykel. Tror jeg har fundet mit fristed? godt nytår allesammen. |
|
|
maik |
Lagt på d. 24/01-2014 07:23
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 582 |
I går blev der målt temperaturer på kun -4C i Nord- og Nordøstthailand. Foreløbigt har 'kuldebølgen' kostet 63 mennesker livet. Læs mere: http://www.bangko...-northeast |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |