Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Fødevare- og hygiejnekursus
|
|
flyer |
Lagt på d. 08/11-2013 08:41
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 688 |
Hvor har jeres koner som driver fødevareforretning i Danmark taget fødevare- og hygiejnekursus? Og hvor svært var det for konen at forstå og gennemføre? Min kone vil gerne starte et mindre spisested op, vi har brug for en masse input til sådan en omgang med alt hvad I kan finde på Konceptet er som udgangspunkt ikke thairestaurant men lidt niche (kylling) Lyseblå himmel over Vestegnen Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 08/11-2013 10:40
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Hej Flyer Det er til at bestå et forløb, hvis man taler et bare nogenlunde fornuftigt dansk. Det kræver dog selvfølgelig en del arbejde Er man stadig lidt usikker findes der forskellige indvandrerforløb. (Bare Google, og det myldrer frem) Hun skal udover at have viden, der svarer til certifikatet (Almen fødevarehygiejne - obligatorisk certifikat) optages i Næringsbasen, og for at have ret til at drive fødevarevirksomhed skal hun have bestået næringsprøven. Den kan man øve sig på både på nettet og ved egentlig undervisning. Næringsprøven indeholder emner udover indholdet i certifikatuddannelsen (Almen fødevarehygiejne - obligatorisk certifikat) her er testspørgsmål: http://www.webreg...ktion.html Her er selvstudium : http://www.webreg...ie_DK.html Hvis hun kan/gider køre til Kalundborg i 3 dage fra 25. november 2013, kan jeg (efter undervisning) udstede et certifikat til hende for første del, nemlig Almen fødevarehygiejne - obligatorisk certifikat. (Jeg har mulighed for at gennemføre en prøve på thai) Det er ikke selve næringsprøven, men dækker de krav der alligevel vil stilles til forvaltning af en fødevarevirksomhed. man kan således objektivt set godt bestå næringsprøven, men stadig komme i problemer når der er inspektion, idet man ikke i Næringsprøven er trænet i papirgang og dokumentation, men udelukkende i viden om overholdelse af lovens krav. |
|
|
flyer |
Lagt på d. 08/11-2013 15:29
|
Hej Sudsakhon Puha, sikke en omgang, tror hun bliver lidt overrasket over hvad det kræver Det lyder ellers ret besnærende med de tre dage, men jeg skal lige forstå det rigtigt det du skriver... Efter udstedelse af certifikat skal hun bestå næringsprøven! Gøres det på nettet eller på et uddannelsessted med en "prøvesagkyndig"??? Er lidt eller faktisk meget bange for at hun ikke er i stand til at læse og forstå spørgsmålene i prøven, eller kan/må det ske med tolkebistand? Det er jo med hendes cvr-nr. så er det vel også hende der skal stå som næringsberettiget for ellers kunne jeg jo have hende ansat!?!? Jeg har jo masser af fritid til den slags Let skyet og klar til solnedgang over Vestegnen Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 08/11-2013 15:36
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 578 |
Ja kære Flyer i DK er det ikke nemt at få lov til at stege en kylling, men det er let at blive grillet af SKAT Held og lykke med projektet .... Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
flyer |
Lagt på d. 08/11-2013 16:08
|
555 taxidriver, tak skal du have, ja du har ret, det er ikke som i Thailand, tror fruen bliver lidt overrasket selvom jeg har fortalt lidt om det med prøver.... Længe leve bureaukratiet Og SKAT skal man ikke komme på tværs af, så siger det Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 08/11-2013 17:54
|
Hej Flyer Man kunne mistænke hele denne prøveform for at være skrankepaveri, men det er faktisk blevet mere simpelt at registrere sig. Dette skal ses i lyset at de skærpede krav, hvor man normalt skulle løbe spidsrod fra et kontor til et andet. Selve prøven foregår på prøvestedets computer, hvor man får en række spørgsmål med flere svarmuligheder. Der er ikke mulighed for tolk, udover på de andre EU sprog, (da det ellers ville være en overtrædelse af Traktaten) Men prøven kan tages på engelsk . Det juridiske: I personligt ejede virksomheder er det indehaveren af virksomheden, som skal optages i Næringsbasen og som skal bestå næringsprøven. Der ville intet være i vejen for at ansætte din kone. Eller lade hende være medhjælpende hustru (uden ejerrettigheder til virksomheden) Det eneste man skal passe på, er at virksomheden ikke vurderes at være et interessentskab (I/S), idet så alle ansvarlige deltagere skal optages i Næringsbasen Det kunne du således sagtens gøre, formodentligt uden de store problemer. Men din kone SKAL bestå Almen fødevarehygiejne - obligatorisk certifikat. Den del skal du ikke bekymre dig om. Jeg har kompetence til at undervise i og udstede dette obligatoriske certifikat. Er dansk et problem, har jeg undervisningsmateriale på thai, og efter et 3 dages kursus afholdt her: http://www.eucnvs...tetId=3709 Ville jeg kunne afholde eksamen på thai, hvis det danske stadig er en hindring. Dette gælder i øvrigt også andre interesserede. Thai som danske. I skal være velkomne til at kontakte skolen for info eller tilmelding, også til fremtidige kurser. Der er ingen "smutveje" men jeg har mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så prøven ikke bliver et problem. Dette gøres ganske simpelt ved at tage udgangspunkt i problemstillinger, der giver mening. Så er det hele ikke en raketvidenskab |
|
|
larschr5 |
Lagt på d. 08/11-2013 17:56
|
Øvet medlem Antal indlæg: 135 |
Min kone havde ca. boet i Danmark i 1 1/2 år da hun gik på hygiejnekursus og fik sit hygiejnebevis fra Vestegnens Sprogskole i Glostrup. På det tidspunkt gik hun på Dansk 3 modul 3 og hun bestod uden nævneværdige problemer. Hun gik så vidt jeg husker på kursus 1 dag om ugen i 3 uger og selvom det var udfordrende så kræver det bare at man klør lidt på. Lærerene var også meget gode til at tage hånd om min kone og hjælpe hende, så det er måske bare at kaste sig ud idet? |
|
|
fckguld |
Lagt på d. 09/11-2013 10:27
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 962 |
taxidriver990 skrev: DEN VAR RIGTIG GOD.TAK
Ja kære Flyer i DK er det ikke nemt at få lov til at stege en kylling, men det er let at blive grillet af SKAT Held og lykke med projektet .... DU FÅR HVAD DU GIVER GRIB LIVET I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI
|
|
|
Fotofreak |
Lagt på d. 09/11-2013 11:06
|
Øvet medlem Antal indlæg: 489 |
sudsakhon skrev: Hej Flyer Man kunne mistænke hele denne prøveform for at være skrankepaveri, men det er faktisk blevet mere simpelt at registrere sig. Dette skal ses i lyset at de skærpede krav, hvor man normalt skulle løbe spidsrod fra et kontor til et andet. Selve prøven foregår på prøvestedets computer, hvor man får en række spørgsmål med flere svarmuligheder. Der er ikke mulighed for tolk, udover på de andre EU sprog, (da det ellers ville være en overtrædelse af Traktaten) Men prøven kan tages på engelsk . Det juridiske: I personligt ejede virksomheder er det indehaveren af virksomheden, som skal optages i Næringsbasen og som skal bestå næringsprøven. Der ville intet være i vejen for at ansætte din kone. Eller lade hende være medhjælpende hustru (uden ejerrettigheder til virksomheden) Det eneste man skal passe på, er at virksomheden ikke vurderes at være et interessentskab (I/S), idet så alle ansvarlige deltagere skal optages i Næringsbasen Det kunne du således sagtens gøre, formodentligt uden de store problemer. Men din kone SKAL bestå Almen fødevarehygiejne - obligatorisk certifikat. Den del skal du ikke bekymre dig om. Jeg har kompetence til at undervise i og udstede dette obligatoriske certifikat. Er dansk et problem, har jeg undervisningsmateriale på thai, og efter et 3 dages kursus afholdt her: http://www.eucnvs...tetId=3709 Ville jeg kunne afholde eksamen på thai, hvis det danske stadig er en hindring. Dette gælder i øvrigt også andre interesserede. Thai som danske. I skal være velkomne til at kontakte skolen for info eller tilmelding, også til fremtidige kurser. Der er ingen "smutveje" men jeg har mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så prøven ikke bliver et problem. Dette gøres ganske simpelt ved at tage udgangspunkt i problemstillinger, der giver mening. Så er det hele ikke en raketvidenskab Rigtig fint indlæg - Godt gået |
|
|
buick |
Lagt på d. 11/11-2013 08:45
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 549 |
Min kone har drevet fødevare virksomhed i snart 10 år nu så hvis din kone vil høre lidt mere om hvor meget arbejde der kræves osv på thai så send en pb |
|
|
flyer |
Lagt på d. 15/11-2013 06:44
|
Så er vi tilmeldt Here we come... Mørkt og kold over Vestegnen Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
|
|
flyer |
Lagt på d. 15/12-2013 17:04
|
1/ Fødevarehygiejnekursusprøve, check 2/ Næringsprøve, check 3/ Lejekontrakt, check Fedt så skal vi bare igang... nogen der har 100kilo til overs??? 555 Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
|
|
kokkene |
Lagt på d. 15/12-2013 17:30
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 55 |
flyer du må sige til hvis i har brug for hjælp eller har spørgsmål vi har selv restaurations virksomhed i danmark |
|
|
buick |
Lagt på d. 16/12-2013 08:42
|
Husk nu lige inden du overhovedet må åbne skal lokalerne og din egenkontrol godkendes af fødevarestyrelsen. Der skal tegnes forsikringer. alkoholbevilling skal på plads. Et godt råd er iflg fødevaren skal der helst være en vask for hvert skridt du tager dig (ironi men alligevel ikke) så kom dem i forkøbet og lav jer en tidsplan f.eks 11-13 bruges vasken til grønt 13-14 opvask 13-16 grønt. 16-22 opvask alt afhængig af hvor mange vaske i har selvfølgelig men de ser gerne en vask i nærheden af madlavningen til at vaske hænder i, en vask til grønt, en vask til køb, og langt derfra en vask til opvask flyer skrev: 1/ Fødevarehygiejnekursusprøve, check 2/ Næringsprøve, check 3/ Lejekontrakt, check Fedt så skal vi bare igang... nogen der har 100kilo til overs??? 555 |
|
|
kokkene |
Lagt på d. 16/12-2013 08:49
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 55 |
ja for guds skyld husk egenkontrolsprogram det skal laves og indsendes til fødevarekontrollen husk samtidig hvis der skal være alkoholbevilling kan det i nogle tilfælde tage op til tre måneder at få den, taler af erfaring |
|
|
flyer |
Lagt på d. 16/12-2013 20:10
|
Ja I har ret, der er meget at tage hensyn til når man vil lave og sælge mad i DK... Det er svært at komme igang med det der egenkontrol, har kigget på branchekode men der er ikke noget som jeg umiddelbart kan bruge uden det koster penge, så jeg må bare igang fra en ende af, hvis I har noget let tilgængeligt hører jeg det gerne, da det ellers er temmelig meget op ad bakke. At hjælp fra EogS skal man bare glemme, de henviser bare til deres hjemmeside og den er jo en jungle i sig selv..... Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 16/12-2013 21:32
|
Du er flot på vej til fod på eget bord ;-) Branchekoden er ikke så dyr, men der er ikke så meget mere under solen, end du her kan få gratis: http://www.foedev...uni_09.pdf Du kan copy/paste og, bare ændre overskrifter og kontrolskemaer, så det passer med Jeres restaurant. Husk beskrivelse af procedurerne, som skemaerne refererer til. (lidt omvendt arbejdsorden, men det gør ikke nogethvis man er lidt på bar bund ) Samlet set (beskrivelse og kontrolskemaer) udgør den lovpligtige egenkontrol. |
|
|
buick |
Lagt på d. 18/12-2013 08:41
|
bare benyt den fødevaren selv har på hjemmesiden den godkender de omgående og den er rimelig nem at følge Den skal selvfølgelig lige rettes lidt til ens engen virksomhed |
|
|
flyer |
Lagt på d. 18/12-2013 11:52
|
Ja jeg tager Fødevarestyrelsens model som udgangspunkt og retter til så den kommer til at passe på vores, varmholdelse... Heldigvis kun ris, skal det ikke tjekkes hver dag? Eller bestemmer man selv det, bare man har et program for hvor ofte det skal tjekkes?? Puha der er lang vej endnu... Gråt som leverposteg over Vestegnen Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/12-2013 14:46
|
Det kommer an på hvor nemt det er at holde 65 deg. C. i riskogeren. Det skal du tage højde for i HACCP'en. Hvis temp. kan holdes, er det OK med længere interval mellem stikprøverne. Det praktisk nemmeste er, at afpasse mængden af ris, så der skal sættes over i løbet af dagen, og den sidste rest-kørsel fra dagen før køles ned og bruges til kaw Phat (stegte ris) dagen efter. Til denne ret, skal helst bruges kolde ris, ellers klistrer det sammen til en grød. Du må starte med et udgangspunkt, som du kører HACCP på, og så rette til når der viser sig et mønster i produktionen |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |