Se indlæg
 Udskriv debat
Hvordan rejser du/I?
rinpoche
Jeg må indrømme, at jeg ikke er særlig organiseret.
Jeg har en løselig "masterplan" omkring at besøge et eller højest 2 steder og så tager jeg den bare derfra på bedste "happy go lucky" vis.
Forbløffende nok munder det som regel ud i gode oplevelser og også altid fedt at komme lidt udenfor alfarvej.

Jeg har aldrig foretaget en booking, og de fleste af de steder vi overnatter på, får sjældent kunder på den måde alligevel. Vi finder stederne ved blot at køre rundt og se hvad der falder i vores smag.

Jeg kan lide at holde alle muligheder åbne, og tager derfor en dag ad gangen.

På vores forestående rejse lyder min "masterplan" på Similian øerne med et 3 dages liveaboard.
Der må jeg nok for en gangs skyld bide i det sure æble og booke turen. Der er formentlig rift om pladserne.
Derudover skal jeg mødes med et dtw medlem i Samut Prakarn, og det er et must. Men bortset fra det er rejseplanerne helt åbne.

Jeg er sikker på at mange medlemmer herinde er noget mere strukturerede end undertegnede. Smile

Det kunne være interessant at høre om jeres tilgang til ferierejser til Thailand, og jeg kunne i processen utvivlsomt lære noget heraf.

Hvilket bringer mig til et andet emne, som jeg også synes er interessant.
Hvilke ting opfatter i som de mest vigtige at medbringe til Thailand?

Udover, de mest åbenlyse som penge, pas, billetter og forsikring.
Vi rejser aldrig uden dykkermasker og snorkler, hængekøjer skal der også til, og så selvfølgelig laptop og foto eller videoudstyr.

mvh

Kim Ludvigsen
Jeg har også kun en overordnet plan, når jeg rejser rundt. Jeg har tjekket nogle ting, jeg vil se/steder, jeg vil hen, i forvejen på nettet, men jeg kan sagtens ændre planer undervejs.

Omvendt bestiller jeg i meget god tid til de længerevarende ophold i Patong for at få noget af en rimelig kvalitet til en fornuftig pris.

På min seneste rejse rundt på scooter i Isaan og Nordthailand bestilte jeg typisk hotel dagen i forvejen via nettet. Jeg går måske glip af nogle af de oplevelser, du får ved at lede efter steder undervejs, men til gengæld giver det mig nogle andre fordele: Prisen er typisk mindre ved netbestilling, og det kan være rart at have et mål for dagen.

Du har også den fordel frem for så mange andre, at du kan sproget, så du har tjek på, hvad skiltene med rång ræem betyder. Og er der ingen skilte, kan du spørge dig frem.

Med hensyn til, hvad der er vigtigt at medbringe, så må man jo skære kraftigt, når man rejser på to hjul. Jeg har en meget lille bærbar, et kamera, en mobil med GPS - den er MEGET rar at have - og så lidt skiftetøj. Det fylder cirka det halve af en skuldertaske, den anden halvdel går til medicin og lignende, som jeg ikke har noget valg med.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Anonym Bruger
Når man rejser med børn som vi gør så må rejserne være lidt mere planlagte. Min kone kommer fra Bangkok så det meste af tiden i Thailand er vi der. Derfor er det et ufravigeligt krav at vi bor på gode hoteller med god swimmingpool. Derudover vil min kone helst bo i Pratunam området, da det er godt i forhold til indkøb og familie besøg i området omkring Rachatrinamai Royal Club (galopbanen).

Derfor plejer vi at som minimum booke starthotel den første uges tid. I år havde vi så booket start hotel, fly til Phuket og lejlighed på Phuket. Hotellet til den sidste 1½ uges tid bookede vi ud fra at kigge lidt rundt og spørge os for i Pratunam området, det blev dog på nettet vi bestilte da hoteller i den klasse i Bangkok aldrig er billigere når man møder op.

Hvis det kun var os selv så er det da muligt vi ville tage noget mere impulsivt, men med børn på 12 og 7 så skal der også være noget for dem.

Fotofreak
Når jeg ankommer Suvarnabhumi Airport, så har jeg kun planlagt 2 ting.

1) Efter at eg har passeret toldbehandlingen, så sætter jeg kurs mod 7eleven biksen og køber mig en øl.

2) Derefter går jeg udenfor, sætter mig ned i rygerområdet, nyder min øl og ryger en smøg (eller 2)

I forbindelse med en tråd hvor en førstegangsbesøgende til Bangkok sprugte om råd vedrørende ankomst Suvarnabhumi, lavede jeg et simplificeret kort over ankomstområdet (jeg fik den dog aldrig uploaded)

Det er først i dette område (ved ryger bænken udenfor) jeg tager en beslutning om næste træk.

Klik på foto for større billede
i1175.photobucket.com/albums/r640/Fotofreakdk/airportlevel2_zps79ef37e2.png

M.v.h. Fotofreak

Fotofreak
Fotofreak skrev:

1) Efter at jeg har passeret toldbehandlingen, så sætter jeg kurs mod 7eleven biksen og køber mig en øl.

2) Derefter går jeg udenfor, sætter mig ned i rygerområdet, nyder min øl og ryger en smøg (eller 2)

I forbindelse med en tråd hvor en førstegangsbesøgende til Bangkok sprugte om råd vedrørende ankomst Suvarnabhumi, lavede jeg et simplificeret kort over ankomstområdet (jeg fik den dog aldrig uploaded)

Det er først i dette område (ved ryger bænken udenfor) jeg tager en beslutning om næste træk.

M.v.h. Fotofreak

kiss
jeg er ved at værer færdig med at planlægge vores rejse til Thailand 3 uger. vi flyver den 21-06-2014,taxi er bestiltdt afhentning i lufthavn - huset er lejet i Hua Hin - 3 dages turen i Bangkok er på plads, skal bo på sananwanna Palace - 3 dage i bang krut der er nogenlunde på plads, vil gerne ud at snorkle med hele familien, er i tvivl det skal jo også være sikkert, der er jeg en kylling , ellers bor vi i Hua hin og skal på nogle hele / halve dages ture . det er første gang vi har børn og børnebørn med derud, de har aldrig været i Thailand før , glæder mig til at vise dem dette dejlige land . det kan lyde stresset men det er det ikke, har før prøvet at planlægge en 3 ugers tur derude, og da havde vi svigermor på 80 år med og hun klarede det fint , jeg planlægger ikke mere end vi sagtens kan afvige og det gør vi også . jeg er ikke god til ikke at rejse med en plan .hvis I sidder inde med ideer til vores tur er i velkommen til at komme med dem
Redigeret af kiss d. 03/12-2013 12:37

birkedhoj
Alt på plads. Svigerfar kører os til lufthavnen. Flyveren tager os til Phuket direkte. (ikke planlagt told kontrollen men håber) Hotel driveren venter uden for. Til 7/11 efter en six pack. til hotellet for 27 nætter. Derefter til lufthavnen og med mellem landing i Bangkok til København, hvor vi må med taxi hjem, da vi ikke nænner at bede folk om kørelejlighed så tidligt.Angel
Imellem de 2 flyrejser er planlægningen : hygge og afslapning.
Flyver PE med THAI altid

bannok
Når jeg rejse I Thailand rejser jeg på to måder, med fly eller I egen bil, når vi flyver er vi nødt til at bastille fly biletter, og hvis vi overnatter I Bangkok, bestiller jeg som regel hotel, men det er som regel den dag vi flyver.
Når vi rejser I egen bil (over alt I Thailand), bestiller vi aldrig hotel I forvejen, fordi man ved aldrig hvornår man er hvor, der er jo lige det tempel som min kone eller svigermor eller en anden Thai ikke fortalte mig om, som vi lige skulle besøge, og så skulle min kone lige se en munk I et skov temple o.s.v. så man ved skam aldrig hvor man er når der er tid til at komme på hotel, og det har godt nok givet mig nogle positive overraskelser, m.h.t. hotellers kvalitet I forhold til prisen, det er isœr udenfor de udenlandse turisters områder jeg hentyder til. Når man rejser til steder hvor der kun kommer Thailandske turister, ja så får man valuta for pengene, selv om man ikke booker I forvejen.
Det eneste der irreterer mig er, når vi har vœret afsted I 3 dage, ja så vil de hjem igen, selv om der ikke sker en skid der hjemme, det er lidt irreterende, når nu har kørt 1000 til 1500 km og endelig er kommet til et sted jå så skal der vendes om fordi svigermor får hjemve, så den eneste regel jeg nu har når jeg rejsen I egen bil, det er at jeg fortœller dem der kommer med at vi ikke kommer hjem før om en uge, så hvis de skal hjem efter 3 dage, må de tage bussen hjem eller blive hjemme.

Robert Kronberg
Det er lidt forskelligt, hvordan jeg planlægger, men mine rejser i Thailand og andre steder er ofte ret kortvarige.

Nomalt finder jeg hotellet på destinationen og beder måske om nogle ekstra ting, som fx late check-out. Eller også ringer/mailer jeg blot dagen før. Har dog prøvet næsten at blive husvild, og ville aldrig blot dukke op på fx Koh Samet.

Det vigtigste at huske er opladere, forlængerledning med et stik med to flade ben og aspirin (dem fx fra 7-Eleven, hvis der er en, virker ikke for mig).

Hvis vi kører til Laos, så er passet også i fokus, da det er dumt at stå 620 km fra sit hjem og skal køre hjem og ud igen. Lidt kontanter er også praktisk, hvis ens kort ædes af en ATM, hvilket jeg har prøvet to gange i Pattaya. Det er fx ikke sjovt at stå i Pattaya med en tom tank på bilen og 100 baht i pungen.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
flyer
Fotofreak skrev:

Fotofreak skrev:

1) Efter at jeg har passeret toldbehandlingen, så sætter jeg kurs mod 7eleven biksen og køber mig en øl.

M.v.h. Fotofreak

Hmm Fotofreak

Troede ikke du levede dit liv efter en klokkestreng....

Men noget mere struktureret en jeg..... Jeg har dog det ene faste punkt: ankomst til BKK, der efter venter livet..... Grin

So dark over South IslandSunflower
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

rinpoche
Jeg siger mange tak for jeres input.

Som Kim er inde på, så er forlods booking nok noget billigere end blot at troppe op.

Men det afhænger også lidt af, hvor man checker ind henne.
Jeg ved, at ret mange af de steder vi besøger er meget lokale og de har end ikke en website.

GPS? Yes, det er sørme også et must især når man som undertegnede ikke er verdens største stifinder, for nu at sige det mildt.

Jeg bruger nu GPS i telefonen, som samtidig kan tjene som et mobilt netværk på steder hvor der ikke er umiddelbar adgang til internet.

Til Kiss:

Hils Dick og Wilaiwan fra Sananwan Palace, der skal vi også bo igen, igen inden vi tager hjem.

Baan Krut? Der har i noget at glæde jer til.
Rigtig dejlig område, i kan tage på snorkling ture til Koh Thalu.
Sananwan Palace har faktisk også et lille resort i det nære område, Bang Saphan.

Spørg trygt Wilaiwan omkring oplevelser i området, hun er en sand guldmine af informationer og ekstrem hjælpsom og effektiv Smile

Lidt kontanter er også praktisk, hvis ens kort ædes af en ATM, hvilket jeg har prøvet to gange i Pattaya. Det er fx ikke sjovt at stå i Pattaya med en tom tank på bilen og 100 baht i pungen.

Arghh, den har jeg også prøvet en gang i Trang, Robert.
Der var gode dyr godt nok rådne, heldigvis havde jeg en kammerat i Krabi, der kunne give mig en håndsrækning indtil jeg kunne få kontanter hjemmefra.

cali111
Når jeg rejser rundt på min motorcykel, er jeg på vej til et motorcykeltræf et eller andet sted.
Jeg medbringer telt og campingudstyr, som jeg overnatter i når jeg ankommer, hvis der er mulighed for det.
Nogle gange bruger jeg det også undervejs. Der er jo ingen campingpladser. Men i mange naturparker er der mulighed for at campere, og jeg har flere gange fået lov til at slå telt op ved de store servicestationer.
Der er som regel åbent hele døgnet, så man kan benytte toilet og supermarked.
Det giver en dejllig kontakt og snak med de lokale, især hvis der er en lokal motorcykelklub.
Alle bikere er en stor familie, og med den fantastiske bikerkultur der er opstået i Thailand og har bredt sig til nabolandene, er det for mig en perfekt måde rejse rundt på. Der knyttes mange nye venskaber under mottoet "Asien ride together" og "friendship without border".
Under særligt lange stræk eller dårligt vejr, har jeg ofte taget nattoget, hvor jeg kan få motorcyklen med i godsvognen.
Det koster ca 1000 baht for motorcyklen og 200 baht for mig selv for ca 1000 km.
På denne måde kommer jeg frem om natten og sparer overnatning og benzin.
Idet jeg ikke har meget tøj med, medbringer jeg en 6 ltr. dunk, som jeg bruger som vaskemaskine. Med lidt vand og sæbe og spændt på topboksen vasker det undervejs ved 40 grader. Kan også bruges som reservedunk og natpotte.
Først i det nye år er vi et par danskere, der tager på en tur fra Chiang Mai til Laos, Vietnam, Cambodia og tilbage igen. Er der nogle som vil med kan jeg kontaktes på E-mail.:

http://www.aseanmctour.dk
Spiceroads
Mine udflugter foregår som regel på cykel alene eller sammen med gode venner fra den lokale cykelklub i Roi Et.
At cykle giver frihed,oplevelser og er sundt for både krop og sjæl.
Man kommer nemt rundt i alle afkroge af landet. Mange, både lokale og udlændinger
viser som regel stor interesse, snakken går og nye bekendtskaber opstår.

Som regel booker jeg logi via Agoda og medbringende GPS er det jo en smal sag.

Mine favorit steder er national parker og smukke naturområder,og prøver såvidt
at undgå de mest trafikerede veje.

Ved godt nogle mener det alt for varmt at cykle i Thailand specielt thaierne.
Det ser jeg sådan bare som en dårlig undskyldning, mon ikke ordet dovenskab sniger sig ind her.

cali111
cali111 skrev:

Når jeg rejser rundt på min motorcykel, er jeg på vej til et motorcykeltræf et eller andet sted.
Jeg medbringer telt og campingudstyr, som jeg overnatter i når jeg ankommer, hvis der er mulighed for det.
Nogle gange bruger jeg det også undervejs. Der er jo ingen campingpladser. Men i mange naturparker er der mulighed for at campere, og jeg har flere gange fået lov til at slå telt op ved de store servicestationer.
Det giver en dejllig kontakt og snak med de lokale, især hvis der er en lokal motorcykelklub.
Alle bikere er en stor familie, og med den fantastiske bikerkultur der er opstået i Thailand og har bredt sig til nabolandene, er det for mig en perfekt måde rejse rundt på. Der knyttes mange nye venskaber under mottoet "Asien ride together" og "friendship without border".
Under særligt lange stræk eller dårligt vejr, har jeg ofte taget nattoget, hvor jeg kan få motorcyklen med i godsvognen.
Det koster ca 1000 baht for motorcyklen og 200 baht for mig selv for ca 1000 km.
Idet jeg ikke har meget tøj med, medbringer jeg en 6 ltr. dunk, som jeg bruger som vaskemaskine. Med lidt vand og sæbe og spændt på topboksen vasker det undervejs ved 40 grader. Kan også bruges som reservedunk og natpotte.
Først i det nye år er vi et par danskere, der tager på en tur fra Chiang Mai til Laos, Vietnam, Cambodia og tilbage igen. Er der nogle som vil med kan jeg kontaktes på E-mail.:
Jeg bruger ikke gps. Men et almindeligt vejkort, som jeg har i kortlommen på tanktasken. Jeg synes det giver et bedre overblik og skal jeg finde et nyt sted i en større by, får jeg tit en mctaxa eller tuk tuk til at køre forrest og vise vej.

Kim Ludvigsen
cali111 skrev:
Jeg bruger ikke gps. Men et almindeligt vejkort, som jeg har i kortlommen på tanktasken. Jeg synes det giver et bedre overblik og skal jeg finde et nyt sted i en større by, får jeg tit en mctaxa eller tuk tuk til at køre forrest og vise vej.

En GPS gør det fantastisk meget nemmere. På min første køretur brugte jeg blot kortfunktionen i Google Maps, fordi navigationen ikke virkede i Thailand. Det var fint nok, og der er småveje med, som du nok ikke finder på de trykte kort. Fx kom jeg sidste år gennem gennem en skov, hvor vejen snævrede sig ind til en skovsti, og hvor man skulle over et jernbanespor. Der var lagt et par brædder op, så man kunne komme over. Jeg var meget imponeret over Google Maps den dag - selvom det var en fejl, at vejen var medtaget. Det var en rute for biler, og i bil var den aldrig gået.

Men med kortfunktionen skete det forholdsvis ofte, at jeg ikke fik drejet ad den rigtige vej, så jeg efter et stykke tid måtte tilbage eller finde en anden vej rundt. Den slags kan selvfølgelig også have sin charme, men som regel er det bare tidsspild.

På min seneste tur havde Google åbnet for navigation med talte anvisninger, og så var det slut med at overse en vej.

Nogle vil sige, at man ikke oplever så meget på den måde, fordi man netop altid kører den rette vej, men det er jeg ikke enig i. Det afhænger af en selv. GPS'en åbner i stedet for, at man kan gå på opdagelse uden at frygte ikke at kunne finde tilbage.

Når jeg ikke bare skal frem til et sted, men kører på opdagelse, så har jeg det sådan, at en vej må føre et sted hen, så det er bare at køre ned ad den og se, hvad der sker. Og med Google Maps og i endnu højere grad navigationen ved jeg, at jeg altid kan finde tilbage.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
rinpoche
Yep, Google maps har vi også haft stor glæde af.

Nu er det så heldigt at jeg har rinpoche junior som co-driver, og han tager sig af navigationen mens jeg kører. Den omvendte situation ville ikke være særlig formålstjenstlig, jeg kan fare vild i et kosteskab.

Vi fandt et par små ydmyge men såre hyggelige overnatningssteder i hhv. Chumpon og Surat Thani som vi havde fået anbefalet, men ikke ville have haft en kinamands chanche for at finde uden Google Maps.

Jeg kan den dag i dag ikke helt forstå, hvorledes det lykkedes mig at finde frem til dette og hint sted i de tidlige 90`er med kun et primitivt kort i bøgerne fra Lonely Planet og the Rough Guide.

mvh

cali111
cali111 skrev:

[quote]cali111 skrev:

Her er et link til vores mødested i chiang mai: www.horizonsunlim...

rinpoche
cali111 skrev:

og skal jeg finde et nyt sted i en større by, får jeg tit en mctaxa eller tuk tuk til at køre forrest og vise vej.

Den udvej har jeg også måttet tage til i storbyerne mere end en gang. Crying

Og at tænke sig, indenfor militæret var jeg navigatør i et kanonbatteri. Vist godt vi ikke var i krig dengang Dead

thongsala
Fotofreak skrev:

1) Efter at eg har passeret toldbehandlingen, så sætter jeg kurs mod 7eleven biksen og køber mig en øl.

M.v.h. Fotofreak

Lung Yao
rinpoche skrev:
.........................................................
Jeg kan den dag i dag ikke helt forstå, hvorledes det lykkedes mig at finde frem til dette og hint sted i de tidlige 90`er med kun et primitivt kort i bøgerne fra Lonely Planet og the Rough Guide.mvh

Hvad skuer mine "gamle øjne" ?
Er det virkeligt ved at gå nede ad bakke for vores globetrotter som underholdt os med beretninger fra sine utalige rejser på kryds og tværs af Thailand ?

I am chocked ! Wink

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Spring til debat: