Se indlæg
Dit budget i Thailand?
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/11-2013 21:56
|
Antal indlæg: 3779 |
Det lyder som en dårlig ide at være venner med folk, som arbejder på et diskotek i Pattaya, og så oven i købet lade dem komme i ens lejlighedskompleks. Find hellere nogle normale venner, hvis du vil bo i Thailand. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: Robert Kronberg skrev: Mange turister = høj husleje = urealistiske overpriser på fx mad og drikke for noget, som end ikke er så godt. Jonas22 skrev: Robert Kronberg skrev: Det lyder noget dyrt, men jo, hvis du taler om turist-restauranter eller 4-5 stjernede hoteller, så ja, men selvom jeg bevæger mig ud på "landet" på Sukhumvit, hvor mange turister bor i Bangkok, så kan man stadig få et godt måltid for 300 baht, og 400 med en øl, men det gider man næppe tre gange om dagen. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: Men andre steder kan man også spise for 500-1000 pr person, incl alt, hvis man er villig til det. Jeg erfarede at jo længere væk jeg kom fra Walking street, jo billigere blev maden. Om det så var rigtig ved jeg ikke. Men en god peberbøf med pebersovs + pomfritter til, for 120 baht. Det var nu okay. Ikke et stort måltid, og ikke et sted jeg kom særlig ofte, men bestemt et sted jeg besøger igen. Men nu lå det er pizzaria ved beachroad for enden af den vej jeg boede på (kender ikke til alle gaderne, men 1 gade ved siden af hvor copenhagen ligger på, væk fra walking street (det vil sige, hvis man står ved beach road så lå den mod højre, dog kun 1 gade) og der kostede en fin pepperoni pizza 280 baht ca, og endte ofte på 300 når man også giver drikkepenge. Så nej, jeg spiste ikke for 500-1000 på noget tidspunkt, men manglede bestemt ingenting under mit ophold. Og derfor er det rigelig med 20.000 til husleje (incl alt) og dagligt forbrug på 876. Jeg er jo ikke ude og spise hver evig eneste dag i 720 dage, og i regntiden / lavsæsonen så er jeg sikker på at 300 baht i et par dage, er rigelig. 240 dage med budget på 2000, og de andre 480 dage med 300 baht pr dag. Det vil sige 300 baht på dag 1, 300 til dag 2, og lidt over 2000 til dag 3. Hver dag skal jo ikke være en ferie, og de andre dage kan jeg så bruge ved pool'en og i fitness centeret, så jeg holder den pæne form som jeg i forvejen har Men jeg bevægede mig jo også mest de steder som var 100-200 meter fra walking street, og det må man jo påstå er hvor alle andre turister også er, og turister = højere priser. Jeg er sikker på at jeg nok skal bevæge mig andre steder end lige der, under mit 720 dages ophold. 120 baht synes jeg dog ikke er synderligt dyrt, når man fik en bøf som smagte godt, med noget pebersovs og pomfritter til. 15-20.000 er mit budget pr måned, til husleje i 24 måneder. Om jeg på et tidspunkt så ønsker og komme væk fra alt turismen, det jo så et godt spørgsmål. På mit sidste ophold (60 dage) lærte jeg nogle personer og kende dernede som arbejdede på det diskotek med bilen på væggen. Alt hvad der er af personale, som er i baren, rengøringsdamerne, dørmændene osv... er mennesker som man lidt kan savne, da det var dem man så hver dag da jeg var dernede. Ikke nok med det, men selv de personer som kom det meste af tiden, som var der for og spille billiard, drikke og have det sjovt osv.. og kigge efter fyre, var også mennesker som jeg lærte rigtig godt og kende, og som jeg hang ud med på den bar. Hvis de er der når jeg skal afsted igen, så er jeg da næsten sikker på (hvis de har lysten) at det er folk som jeg vil hænge ud med på andre tidspunkter end på diskoteket. Vi havde mere eller mindre fået skabt et venskab, uanset hvem på diskoteket af de ansatte, og af de sædvanlige personer som mødte op. Når jeg siger som jeg gør, så er det ikke fordi jeg gav dem penge, gav dem drinks eller meget andet, men bare fordi vi havde det godt sammen... Om det var en af de ansatte på 18-20 år, eller en af de gamle rengøringsdamer på 40-50 år, det var lige meget. Det var mennesker jeg havde det godt med hver eneste gang jeg var der. Fra de gæster som kom til daglig (eller flere gange om ugen) blev der da også givet en drinks til engang i mellem, men de var også selv flittige til og give, og flittige til og ''omgå loven'' og tage over til 7Eleven lige overfor, og så købe en vodka der til en langt billigere pris, som de så kunne drikke med mig. Det var personalet selvfølgelig ikke så glade for, men det må pigerne jo gerne på diskoteket. Bonussen for dem vil jo måske være at de kan benytte sig af den pool hvor jeg bor, og også benytte sig af det fitness som jeg selv kommer til og benytte. Derudover kan man måske også skære lidt ned på byturene, eller måske bare drikke lidt inden vi tager videre på diskotek. For til den tid er jeg jo så heldig og have mig en fin lejlighed hvor jeg kan bringe gæster til som jeg har lyst til. Selv hvis jeg først kommer derned om lidt over 2 år, og det stadigvæk er de samme personer som arbejder der, så er jeg ikke i tvivl om at de fra første møde kan huske mig, og ved hvilken øl jeg skal have |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/11-2013 21:59
|
Det er korrekt, at der er nogle omkostninger ved at være udlænding, og hvis man ikke vil spise hønsefødder. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: milex skrev: Hvorfor spørger du ikke dine lokale 'nære' venner på nævnte diskotek. De må da alt i alt vide bedst hvad det koster at leve i Thailand long-time. Jeg er sikker på de gerne vil hjælpe dig. Iøvrigt taler du om priser om 2 år. Dine DKK kan på de tidspkt. have en helt anden værdi end i dag. Jeg ved at mine lokale ''venner'' har en arbejdsdag på 10 timer om dagen, og en månedlig indkomst på 15.000. Når jeg så kommer derned og har 3 gange mere om måneden og leve for end de har, så kan jeg jo ikke rigtig bruge deres råd til noget. De lever af mad jeg ikke rigtig spiser, og lever i boliger som ikke ligger centralt, hvor jeg ønsker og være. Derudover skal de heller ikke lave visa-runs og have fornyet visum osv... |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 22/11-2013 22:02
|
Øvet medlem Antal indlæg: 146 |
Robert Kronberg skrev: Det er korrekt, at der er nogle omkostninger ved at være udlænding, og hvis man ikke vil spise hønsefødder. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: milex skrev: Hvorfor spørger du ikke dine lokale 'nære' venner på nævnte diskotek. De må da alt i alt vide bedst hvad det koster at leve i Thailand long-time. Jeg er sikker på de gerne vil hjælpe dig. Iøvrigt taler du om priser om 2 år. Dine DKK kan på de tidspkt. have en helt anden værdi end i dag. Jeg ved at mine lokale ''venner'' har en arbejdsdag på 10 timer om dagen, og en månedlig indkomst på 15.000. Når jeg så kommer derned og har 3 gange mere om måneden og leve for end de har, så kan jeg jo ikke rigtig bruge deres råd til noget. De lever af mad jeg ikke rigtig spiser, og lever i boliger som ikke ligger centralt, hvor jeg ønsker og være. Derudover skal de heller ikke lave visa-runs og have fornyet visum osv... Lige nøjagtig. Mht. penge. Hvordan har det så været over de sidste 5-10 år? Er thailandske penge blevet mere værd med tiden, og derfor kan være mere værd end jeg havde forventet om 2-3 år? Eller vil det ligge i nogenlunde samme leje? For 2 år siden var jeg afsted for første gang, og de har ca samme værdi idag som dengang. |
|
|
THansen |
Lagt på d. 22/11-2013 22:16
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
Jonas22 skrev: 2 dage med 300 baht og tredje dag med lidt over 2000 baht. Havde i kørt på samme måde, eller havde i bare holdt jer til 876 baht pr døgn til forbrug? Uanset hvordan jeg sætter det op så tror jeg ikke at jeg kommer til og mangle noget Jeg ville nok nedsætte budgettet til 500 THB per dag, som svarer til hvad jeg havde per dag for et helt år i Bangkok. Ikke den store luksus men jeg manglede ikke noget, og der var da råd til en enkelt eller to Singha et par gange om måneden, og ikke mindst lidt benzin til kærestens bil når vi skulle på tur. Faste udgifter såsom husleje, elektricitet, vand, internet i lejligheden, mobilabonnement (tale + data), BTS kort, rejseforsikring og udgifter ifm. borderrun kørte på særskilt budget. 876 THB ville være det rene luksus for mig, men ville ikke få mig til at ændre vaner og adfærd. Jeg ville nok fortsætte med at spise ved den lokale fremfor et mere turistpræget sted og jeg ville nok også stadig betale 8 THB for en busbillet fremfor 75 THB for en taxi, hvis det altså ikke tager alt for lang tid at komme frem og bussen ikke er propfuld. |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 22/11-2013 22:25
|
THansen skrev: Jonas22 skrev: 2 dage med 300 baht og tredje dag med lidt over 2000 baht. Havde i kørt på samme måde, eller havde i bare holdt jer til 876 baht pr døgn til forbrug? Uanset hvordan jeg sætter det op så tror jeg ikke at jeg kommer til og mangle noget Jeg ville nok nedsætte budgettet til 500 THB per dag, som svarer til hvad jeg havde per dag for et helt år i Bangkok. Ikke den store luksus men jeg manglede ikke noget, og der var da råd til en enkelt eller to Singha et par gange om måneden, og ikke mindst lidt benzin til kærestens bil når vi skulle på tur. Faste udgifter såsom husleje, elektricitet, vand, internet i lejligheden, mobilabonnement (tale + data), BTS kort, rejseforsikring og udgifter ifm. borderrun kørte på særskilt budget. 876 THB ville være det rene luksus for mig, men ville ikke få mig til at ændre vaner og adfærd. Jeg ville nok fortsætte med at spise ved den lokale fremfor et mere turistpræget sted og jeg ville nok også stadig betale 8 THB for en busbillet fremfor 75 THB for en taxi, hvis det altså ikke tager alt for lang tid at komme frem og bussen ikke er propfuld. Du siger en øl eller 2 om MÅNEDEN Jeg er ung, og det er jeg også når tiden kommer. Budgettet er sat efter at jeg veksler 200.000 danske kroner og får 1.111.111 thailandske penge. Går jeg ind på nordea.dk og tjekker hvad jeg får for 200.000 danske kroner, så får jeg 10-20.000 mere, men mit regnestykke er kun lavet ud fra at jeg får 1.111.111. Får jeg mere er det bare en bonus. Får jeg mindre så det til og leve med. Og ud fra de 1.111.111, så går 480.000 til 24 måneders husleje, og resten skal gå til forbrug, som ender ud i et dagligt forbrug over 720 dage, som er 876 baht. Det sådan jeg har fundet frem til det hele. Jeg rejser nemlig først når der står 200.000 på min konto i nordea, da det er det budget som jeg har sat mig for og bruge under mit ophold. Med tanke på at jeg ønsker leje af motorcykel (800-1000 baht + benzin) engang i mellem + byture, og ikke mene at jeg mangler noget, så det, det budget som jeg har sat mig for skulle være, når jeg nu engang tager afsted. Jeg kunne også nøjes med 100.000 og have samme budget, men så er jeg kun afsted i 1 år, og jeg er kommet frem til at jeg måske bor 6 måneder det ene sted, tager lidt syd på og finder en anden bolig og bliver der i 3-6 måneder, og så videre bagefter igen.. Måske jeg endda kun bor 3 måneder i hver bolig, og på den måde har boligudgifter på 60.000 pr kvartal, en masse forskellige steder. Hvor længe jeg bliver boende pr sted, hvor henne jeg skal hen osv... er ikke noget jeg kan sige på forhånd. Har kun været i phuket, Hua Hin, Bangkok og pattaya, INGEN andre steder. Så jeg ved ikke om der er andre steder jeg også kommer til og være, under mit ophold på 720 dage. Det derfor jeg efterspørger nogle hjemmesider med boliger til udlejning. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/11-2013 22:25
|
Kursen har altid kørt lidt op og ned. Da, jeg var her første gang, var den omkring 3 baht per krone, men i de sidste 10 års tid har den ligget mellem knap 5 og vist over 6 baht. Det gør naturligvis en vis forskel, hvis man bringer eller får penge fra Danmark. Husker en gang, hvor jeg sendte penge til mig selv fra Danmark, og så var der 10.000 baht "for meget", selvom det var et lille beløb i kroner, der blev sendt. Aktuelt er kursen også ganske fin, men jeg har desværre ingen danske penge at få. Folk med amerikansk pension er derimod noget mere hårdt ramt. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: Robert Kronberg skrev: Det er korrekt, at der er nogle omkostninger ved at være udlænding, og hvis man ikke vil spise hønsefødder. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: milex skrev: Hvorfor spørger du ikke dine lokale 'nære' venner på nævnte diskotek. De må da alt i alt vide bedst hvad det koster at leve i Thailand long-time. Jeg er sikker på de gerne vil hjælpe dig. Iøvrigt taler du om priser om 2 år. Dine DKK kan på de tidspkt. have en helt anden værdi end i dag. Jeg ved at mine lokale ''venner'' har en arbejdsdag på 10 timer om dagen, og en månedlig indkomst på 15.000. Når jeg så kommer derned og har 3 gange mere om måneden og leve for end de har, så kan jeg jo ikke rigtig bruge deres råd til noget. De lever af mad jeg ikke rigtig spiser, og lever i boliger som ikke ligger centralt, hvor jeg ønsker og være. Derudover skal de heller ikke lave visa-runs og have fornyet visum osv... Lige nøjagtig. Mht. penge. Hvordan har det så været over de sidste 5-10 år? Er thailandske penge blevet mere værd med tiden, og derfor kan være mere værd end jeg havde forventet om 2-3 år? Eller vil det ligge i nogenlunde samme leje? For 2 år siden var jeg afsted for første gang, og de har ca samme værdi idag som dengang. |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 22/11-2013 22:28
|
Robert Kronberg skrev: Kursen har altid kørt lidt op og ned. Da, jeg var her første gang, var den omkring 3 baht per krone, men i de sidste 10 års tid har den ligget mellem knap 5 og vist over 6 baht. Det gør naturligvis en vis forskel, hvis man bringer eller får penge fra Danmark. Husker en gang, hvor jeg sendte penge til mig selv fra Danmark, og så var der 10.000 baht "for meget", selvom det var et lille beløb i kroner, der blev sendt. Aktuelt er kursen også ganske fin, men jeg har desværre ingen danske penge at få. Folk med amerikansk pension er derimod noget mere hårdt ramt. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: Robert Kronberg skrev: Det er korrekt, at der er nogle omkostninger ved at være udlænding, og hvis man ikke vil spise hønsefødder. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: milex skrev: Hvorfor spørger du ikke dine lokale 'nære' venner på nævnte diskotek. De må da alt i alt vide bedst hvad det koster at leve i Thailand long-time. Jeg er sikker på de gerne vil hjælpe dig. Iøvrigt taler du om priser om 2 år. Dine DKK kan på de tidspkt. have en helt anden værdi end i dag. Jeg ved at mine lokale ''venner'' har en arbejdsdag på 10 timer om dagen, og en månedlig indkomst på 15.000. Når jeg så kommer derned og har 3 gange mere om måneden og leve for end de har, så kan jeg jo ikke rigtig bruge deres råd til noget. De lever af mad jeg ikke rigtig spiser, og lever i boliger som ikke ligger centralt, hvor jeg ønsker og være. Derudover skal de heller ikke lave visa-runs og have fornyet visum osv... Lige nøjagtig. Mht. penge. Hvordan har det så været over de sidste 5-10 år? Er thailandske penge blevet mere værd med tiden, og derfor kan være mere værd end jeg havde forventet om 2-3 år? Eller vil det ligge i nogenlunde samme leje? For 2 år siden var jeg afsted for første gang, og de har ca samme værdi idag som dengang. Super. Lad os håbe et den er nogenlunde hvor den er om 2-3 år. Kan endda være at jeg får pengene sparet op hurtigere, afhængig af min indkomst og hvor meget jeg ønsker og sætte til side hver måned. Ellers er jeg sikker på at jeg nok kan finde andre lande som jeg også vil besøge, eller ønsker et længerevarende ophold. USA siger mig også noget, og i USA behøver jeg jo ikke rigtig have så højt et budget som i Thailand (til husleje og forbrug) da jeg jo i Thailand vil tage oftere i byen end jeg vil i USA, og derfor have et mindre rådighedsbeløb til daglig i USA. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/11-2013 22:36
|
Så vidt jeg ved er visa til USA ikke sådan særligt nemme at få, hvis der er tale om længere tid end en ferie. Jonas22 skrev: Robert Kronberg skrev: Kursen har altid kørt lidt op og ned. Da, jeg var her første gang, var den omkring 3 baht per krone, men i de sidste 10 års tid har den ligget mellem knap 5 og vist over 6 baht. Det gør naturligvis en vis forskel, hvis man bringer eller får penge fra Danmark. Husker en gang, hvor jeg sendte penge til mig selv fra Danmark, og så var der 10.000 baht "for meget", selvom det var et lille beløb i kroner, der blev sendt. Aktuelt er kursen også ganske fin, men jeg har desværre ingen danske penge at få. Folk med amerikansk pension er derimod noget mere hårdt ramt. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: Robert Kronberg skrev: Det er korrekt, at der er nogle omkostninger ved at være udlænding, og hvis man ikke vil spise hønsefødder. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: milex skrev: Hvorfor spørger du ikke dine lokale 'nære' venner på nævnte diskotek. De må da alt i alt vide bedst hvad det koster at leve i Thailand long-time. Jeg er sikker på de gerne vil hjælpe dig. Iøvrigt taler du om priser om 2 år. Dine DKK kan på de tidspkt. have en helt anden værdi end i dag. Jeg ved at mine lokale ''venner'' har en arbejdsdag på 10 timer om dagen, og en månedlig indkomst på 15.000. Når jeg så kommer derned og har 3 gange mere om måneden og leve for end de har, så kan jeg jo ikke rigtig bruge deres råd til noget. De lever af mad jeg ikke rigtig spiser, og lever i boliger som ikke ligger centralt, hvor jeg ønsker og være. Derudover skal de heller ikke lave visa-runs og have fornyet visum osv... Lige nøjagtig. Mht. penge. Hvordan har det så været over de sidste 5-10 år? Er thailandske penge blevet mere værd med tiden, og derfor kan være mere værd end jeg havde forventet om 2-3 år? Eller vil det ligge i nogenlunde samme leje? For 2 år siden var jeg afsted for første gang, og de har ca samme værdi idag som dengang. Super. Lad os håbe et den er nogenlunde hvor den er om 2-3 år. Kan endda være at jeg får pengene sparet op hurtigere, afhængig af min indkomst og hvor meget jeg ønsker og sætte til side hver måned. Ellers er jeg sikker på at jeg nok kan finde andre lande som jeg også vil besøge, eller ønsker et længerevarende ophold. USA siger mig også noget, og i USA behøver jeg jo ikke rigtig have så højt et budget som i Thailand (til husleje og forbrug) da jeg jo i Thailand vil tage oftere i byen end jeg vil i USA, og derfor have et mindre rådighedsbeløb til daglig i USA. |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 22/11-2013 22:39
|
Robert Kronberg skrev: Så vidt jeg ved er visa til USA ikke sådan særligt nemme at få, hvis der er tale om længere tid end en ferie. Jonas22 skrev: Robert Kronberg skrev: Kursen har altid kørt lidt op og ned. Da, jeg var her første gang, var den omkring 3 baht per krone, men i de sidste 10 års tid har den ligget mellem knap 5 og vist over 6 baht. Det gør naturligvis en vis forskel, hvis man bringer eller får penge fra Danmark. Husker en gang, hvor jeg sendte penge til mig selv fra Danmark, og så var der 10.000 baht "for meget", selvom det var et lille beløb i kroner, der blev sendt. Aktuelt er kursen også ganske fin, men jeg har desværre ingen danske penge at få. Folk med amerikansk pension er derimod noget mere hårdt ramt. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: Robert Kronberg skrev: Det er korrekt, at der er nogle omkostninger ved at være udlænding, og hvis man ikke vil spise hønsefødder. Hilsen, Robert Jonas22 skrev: milex skrev: Hvorfor spørger du ikke dine lokale 'nære' venner på nævnte diskotek. De må da alt i alt vide bedst hvad det koster at leve i Thailand long-time. Jeg er sikker på de gerne vil hjælpe dig. Iøvrigt taler du om priser om 2 år. Dine DKK kan på de tidspkt. have en helt anden værdi end i dag. Jeg ved at mine lokale ''venner'' har en arbejdsdag på 10 timer om dagen, og en månedlig indkomst på 15.000. Når jeg så kommer derned og har 3 gange mere om måneden og leve for end de har, så kan jeg jo ikke rigtig bruge deres råd til noget. De lever af mad jeg ikke rigtig spiser, og lever i boliger som ikke ligger centralt, hvor jeg ønsker og være. Derudover skal de heller ikke lave visa-runs og have fornyet visum osv... Lige nøjagtig. Mht. penge. Hvordan har det så været over de sidste 5-10 år? Er thailandske penge blevet mere værd med tiden, og derfor kan være mere værd end jeg havde forventet om 2-3 år? Eller vil det ligge i nogenlunde samme leje? For 2 år siden var jeg afsted for første gang, og de har ca samme værdi idag som dengang. Super. Lad os håbe et den er nogenlunde hvor den er om 2-3 år. Kan endda være at jeg får pengene sparet op hurtigere, afhængig af min indkomst og hvor meget jeg ønsker og sætte til side hver måned. Ellers er jeg sikker på at jeg nok kan finde andre lande som jeg også vil besøge, eller ønsker et længerevarende ophold. USA siger mig også noget, og i USA behøver jeg jo ikke rigtig have så højt et budget som i Thailand (til husleje og forbrug) da jeg jo i Thailand vil tage oftere i byen end jeg vil i USA, og derfor have et mindre rådighedsbeløb til daglig i USA. Fair nok. Jeg må se til den tid. Så længe den ligger sig omkring 5 baht pr 1 krone, så tager jeg afsted |
|
|
milex |
Lagt på d. 22/11-2013 22:40
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 830 |
Beklager hvis ironien i mit svar hvor jeg hentyder til 'nære' diskoteks-venner ikke var tydeligere. Mht. kurser, den er faktisk gunstig lige nu. Men hvis man vekslede i maj 2013 ville man nok få et chok og vi taler ikke om 1/2/3% - nærmere 10% eller mere. Og så giver det ingen mening at tale om daglig budget på 576 baht eller hvad ved jeg. |
|
|
THansen |
Lagt på d. 22/11-2013 22:57
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
Jonas22 skrev: THansen skrev: Jonas22 skrev: 2 dage med 300 baht og tredje dag med lidt over 2000 baht. Havde i kørt på samme måde, eller havde i bare holdt jer til 876 baht pr døgn til forbrug? Uanset hvordan jeg sætter det op så tror jeg ikke at jeg kommer til og mangle noget Jeg ville nok nedsætte budgettet til 500 THB per dag, som svarer til hvad jeg havde per dag for et helt år i Bangkok. Ikke den store luksus men jeg manglede ikke noget, og der var da råd til en enkelt eller to Singha et par gange om måneden, og ikke mindst lidt benzin til kærestens bil når vi skulle på tur. Faste udgifter såsom husleje, elektricitet, vand, internet i lejligheden, mobilabonnement (tale + data), BTS kort, rejseforsikring og udgifter ifm. borderrun kørte på særskilt budget. 876 THB ville være det rene luksus for mig, men ville ikke få mig til at ændre vaner og adfærd. Jeg ville nok fortsætte med at spise ved den lokale fremfor et mere turistpræget sted og jeg ville nok også stadig betale 8 THB for en busbillet fremfor 75 THB for en taxi, hvis det altså ikke tager alt for lang tid at komme frem og bussen ikke er propfuld. Du siger en øl eller 2 om MÅNEDEN Jeg er ung, og det er jeg også når tiden kommer. Budgettet er sat efter at jeg veksler 200.000 danske kroner og får 1.111.111 thailandske penge. Går jeg ind på nordea.dk og tjekker hvad jeg får for 200.000 danske kroner, så får jeg 10-20.000 mere, men mit regnestykke er kun lavet ud fra at jeg får 1.111.111. Får jeg mere er det bare en bonus. Får jeg mindre så det til og leve med. Og ud fra de 1.111.111, så går 480.000 til 24 måneders husleje, og resten skal gå til forbrug, som ender ud i et dagligt forbrug over 720 dage, som er 876 baht. Det sådan jeg har fundet frem til det hele. Jeg rejser nemlig først når der står 200.000 på min konto i nordea, da det er det budget som jeg har sat mig for og bruge under mit ophold. Med tanke på at jeg ønsker leje af motorcykel (800-1000 baht + benzin) engang i mellem + byture, og ikke mene at jeg mangler noget, så det, det budget som jeg har sat mig for skulle være, når jeg nu engang tager afsted. Jeg kunne også nøjes med 100.000 og have samme budget, men så er jeg kun afsted i 1 år, og jeg er kommet frem til at jeg måske bor 6 måneder det ene sted, tager lidt syd på og finder en anden bolig og bliver der i 3-6 måneder, og så videre bagefter igen.. Måske jeg endda kun bor 3 måneder i hver bolig, og på den måde har boligudgifter på 60.000 pr kvartal, en masse forskellige steder. Hvor længe jeg bliver boende pr sted, hvor henne jeg skal hen osv... er ikke noget jeg kan sige på forhånd. Har kun været i phuket, Hua Hin, Bangkok og pattaya, INGEN andre steder. Så jeg ved ikke om der er andre steder jeg også kommer til og være, under mit ophold på 720 dage. Det derfor jeg efterspørger nogle hjemmesider med boliger til udlejning. Nu skrev jeg "der var da råd til en enkelt eller to Singha et par gange om måneden" og det skulle altså ikke tages 100% bogstaveligt. Du spurgte om min mening, og pointen med mit indlæg var, at man kan komme langt for 500 THB per dag og endnu længere hvis man prioriterer pengene rigtigt. Og der er altså ingen garanti for at dyrere vaner giver bedre oplevelser/kvalitet, tværtimod. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 22/11-2013 23:36
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Jonas22 skrev: Ja, i skal nok regne med at der kan komme flere forespørgsler inden jeg sidder på flyveren og er på vej til Thailand Vil det sige, at vi skal gennem det her pjat hver anden måned, indtil du har penge nok til din tur? Hvor meget har du fået sparet op i de seneste godt to måneder? Du skulle jo gerne have omkring 10.000 kroner stående nu, hvis du skal følge din tidsplan. Når jeg har læst Jonas22's lange indlæg, har der været noget underligt genkendeligt over skrivemåden, men jeg kunne ikke stedfæste den. Nu er det endeligt lykkedes mig! Det er simpelthen Elvira Mortensen, vi har besøg af. Efter hun forlod sin spalte på bagsiden af Politiken, hjemsøger hun nu Thailand Portalen. Hvis nogen ikke kender Elvira Mortensen eller har lyst til at genopfriske bekendtskabet - uden at det handler om Thailand: http://www.ponty.... |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 23/11-2013 00:05
|
Kim Ludvigsen skrev: Jonas22 skrev: Ja, i skal nok regne med at der kan komme flere forespørgsler inden jeg sidder på flyveren og er på vej til Thailand Vil det sige, at vi skal gennem det her pjat hver anden måned, indtil du har penge nok til din tur? Hvor meget har du fået sparet op i de seneste godt to måneder? Du skulle jo gerne have omkring 10.000 kroner stående nu, hvis du skal følge din tidsplan. Når jeg har læst Jonas22's lange indlæg, har der været noget underligt genkendeligt over skrivemåden, men jeg kunne ikke stedfæste den. Nu er det endeligt lykkedes mig! Det er simpelthen Elvira Mortensen, vi har besøg af. Efter hun forlod sin spalte på bagsiden af Politiken, hjemsøger hun nu Thailand Portalen. Hvis nogen ikke kender Elvira Mortensen eller har lyst til at genopfriske bekendtskabet - uden at det handler om Thailand: http://www.ponty.... Min plan er og rejse når turistsæsonen er slut (omkring April eller slutningen af April) og så tage derned, finde et hotel hor jeg kan bo i en måneds tid, og så tage rundt og kigge på lejligheder. Betaler jeg for 6 måneder af gangen kan der sikkert laves en aftale om en fast pris pr måned incl forbrug. Meningen ved denne tråd er og spørge om andres leveomkostninger, så jeg lidt kan sammenligne det med mit eget. Udover det så er der måske andre steder som jeg ønsker og bo, uden og vide det på nuværende tidspunkt. Så derfor opretter jeg denne tråd, for og høre andre om hvor der ellers er godt og bo, og hvor andre måske mener man bør prøve og bo. Jeg har ENDNU ikke fået tilsendt et link med udlejnings lejligheder, selvom vi allerede er på side 3. Det da godt nok træls at folk ikke udelukkende kan holde sig til emnet, og istedet ville lade mig høre på deres ynk. Man håber lidt på at folk kan være behjælpelige, istedet for bare og lukke lort ud. Heldigvis er jeg blevet kontaktet af en bruger privat, som selv mener at folk herinde er til og lukke op og skide i, og der er jeg tildels enig, for de færreste er kommet med noget som jeg kan bruge. Glæder mig til når der linkes til nogle hjemmesider, med lejligheder til udlejning, og som er andre steder end i Pattaya / Jomtien, som dem jeg selv har fundet frem til Men 876 til forbrug fastholder jeg, men istedet bruger jeg 300 den ene dag, og smider de 576 oveni dag 2, så jeg hver anden dag kan have 1452 baht til og komme ud og have det sjovt, i forbindelse med nogle byture. og dagen efter leve på de 300 baht, benytte tid i fitness og ved poolen, og være med de mennesker som jeg lærer og kende dernede, i den tid hvor jeg er der. |
|
|
BettinaE |
Lagt på d. 23/11-2013 00:32
|
Begynder Antal indlæg: 10 |
Hvad med denne her? http://phuketrent... eller denne her http://phuketrent... eller http://www.housei...ouses/LTR/ |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 23/11-2013 00:39
|
BettinaE skrev: Hvad med denne her? http://phuketrent... eller denne her http://phuketrent... eller http://www.housei...ouses/LTR/ Jeg siger tusind tusind tak for de 2 links. Det er nogle jeg med det samme vil begynde og kigge på. Redigeret af Jonas22 d. 23/11-2013 00:58 |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 23/11-2013 01:49
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 819 |
Hvis dit budget er stramt, ville jeg ikke tage til Phuket. Phuket er ret dyrt i forhold til mange andre steder. Pattaya f.eks. er en hel del billigere. Men der er også mange andre lækre steder. Og tja, phuket er da meget flot, men efter den første uge, så har man ligesom set det flotte. Pattaya/Jomtien, der har du alt omkring dig, og Bangkok er kun halvanden time væk. Men ellers Google house for rent Thailand, eller house for rent pattaya/phuket whatever. Der kommer massere frem Men, det er næsten altid dyrere på de hjemmesider man finder. Tag du derned som du selv skriver, bo på hotel i starten og tag rundt til ejendomsmæglere, så får du en meget bedre pris end hvis du lejer noget hjemmefra. |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 23/11-2013 01:57
|
Bjarke85 skrev: Hvis dit budget er stramt, ville jeg ikke tage til Phuket. Phuket er ret dyrt i forhold til mange andre steder. Pattaya f.eks. er en hel del billigere. Men der er også mange andre lækre steder. Og tja, phuket er da meget flot, men efter den første uge, så har man ligesom set det flotte. Pattaya/Jomtien, der har du alt omkring dig, og Bangkok er kun halvanden time væk. Men ellers Google house for rent Thailand, eller house for rent pattaya/phuket whatever. Der kommer massere frem Men, det er næsten altid dyrere på de hjemmesider man finder. Tag du derned som du selv skriver, bo på hotel i starten og tag rundt til ejendomsmæglere, så får du en meget bedre pris end hvis du lejer noget hjemmefra. Jeg synes ikke 20.000 er et stramt budget. Har også kigget på en masse hjemmesider, og bl.a fundet frem til denne i chiang mai, til 20.000 baht. Ved godt der kommer forbrug oveni, men der er alligevel mange andre fine lejligheder. Den her er blot en af mange, men hvor der i denne er en lækker indretning . http://www.bahtso...903?doqs=1 På hjemmesiden kan man søge efter lejligheder til leje over hele Thailand, så klart den side jeg vil benytte mig af når tiden kommer. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 23/11-2013 04:16
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Jonas22 skrev: Jeg har ENDNU ikke fået tilsendt et link med udlejnings lejligheder, selvom vi allerede er på side 3. Du har undervejs flere gange fortalt, at du vil tage rundt for at finde lejligheder, fordi det er billigere end udlejningssiderne. Hvad skal du så med links? Jonas22 skrev:- hvad skal Det da godt nok træls at folk ikke udelukkende kan holde sig til emnet, og istedet ville lade mig høre på deres ynk. Man håber lidt på at folk kan være behjælpelige, istedet for bare og lukke lort ud. Jeg er sikker på, at der ville være rigtig mange, der ville være behjælpelige, hvis der var noget at hjælpe med. Mig selv inklusive. Men det er omsonst. Du kan ikke bruge svar om udgifter til hverken bolig, mad eller andet til noget som helst, hvilket du har fået at vide i tidligere tråde. Du snakker om at rejse om et par år, og priserne vil være helt anderledes til den tid, og det samme gælder også udbuddet af boliger og sikkert også kursen. Hertil kommer, at vi alle lever forskelligt, hvilket du faktisk også kan se ud fra svar i denne omgang. Og det med et par år er vel også yderst tvivlsomt - har du fået sparet de første 10.000 kroner op, eller er vi stadig i drømmeland? |
|
|
natty |
Lagt på d. 23/11-2013 09:25
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Jonas22 skrev: Jeg har ENDNU ikke fået tilsendt et link med udlejnings lejligheder, selvom vi allerede er på side 3. Det da godt nok træls at folk ikke udelukkende kan holde sig til emnet, og istedet ville lade mig høre på deres ynk. Man håber lidt på at folk kan være behjælpelige, istedet for bare og lukke lort ud. Heldigvis er jeg blevet kontaktet af en bruger privat, som selv mener at folk herinde er til og lukke op og skide i, og der er jeg tildels enig, for de færreste er kommet med noget som jeg kan bruge. Glæder mig til når der linkes til nogle hjemmesider, med lejligheder til udlejning, og som er andre steder end i Pattaya / Jomtien, som dem jeg selv har fundet frem til Hvad skal du med links, når det er langt ude i fremtiden og du ganske udmærket kan finde dem selv. Jeg var faktisk selv ved at skrive et brugbart indlæg med forslag, om steder du kunne besøge, men når din holdning til medlemmerne er som det fremhævede, gider jeg ikke bruge min tid på det. Smut dog et sted hen hvor du synes græsset er grønnere. Mange er sikkert, ligesom jeg, holdt op med at læse dine indlæg, da de er ligeså spændende at læse som en afhandling om "Kvantefysikkens Oprindelse." Det var så det sidste indlæg fra mig i denne tråd- Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Conrad |
Lagt på d. 23/11-2013 09:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Jonas22 http://www.xe.com...B&view=10Y Her har du et link til udsving i kursen mellem DKK og THB over de sidste 10 aar, du elsker jo link, du ikke selv kan finde. Med dine udgydelser i #53 saa er jeg ked af at der ikke er en knap her paa siden, der bevirker at man kan blokere for dig. Du skriver saa utilstedeligt at Webmaster skulle give dig en pause. |
|
Spring til debat: |