Se indlæg
 Udskriv debat
"Forsvundet" i Thailand. ( men indtil videre i god behold ) .
mangoman
Jeg har foer skrevet et par indlaeg herinde omkring min faerden her i Thailand, bla a. mit oenske om at kunne finde en mulighed for at kunne blive her, at finde et sted at vaere, og videre at kunne bosaette mig i Thailand. Jeg fik mange svar, mange muligheder og forskellige loesninger tegnede sig en del klarere, men imidlertid har den sidste udvikling vist sig at indebaere at alle mine planer og haab er i stor fare for at blive uopnaalige, og at jeg maaske maa vende tilbage til Danmark, ..... foreloebig med uforettet sag, samtidig med at mine oensker om at blive her, samt min modvilje mod at vende tilbage til DK aldrig har vaeret stoerre.

Den 16 juni forlod jeg Danmark og rejste til Thailand, efter lovlydigt at have ringet udbetaling Danmark op og gjort dem opmaerksom paa at jeg vendte hjem igen foerst i december, jeg spurgte om det var noedvendigt at maile dem en kopi af min E-ticket, som dokumentation, men fik det svar at dette ej var noedvendigt hvis jeg bare henvendte mig telefonisk, efter min hjemkomst.

Min foertidspension er herefter planmaessigt indloebet paa min konto i Nordea hver maaned, lige indtil d. 1 november.

Da jeg har net-bank, har jeg hver den foerste i maaneden, maattet gaa ind paa net-bank her, og manuelt overfoere et beloeb til en konto jeg har oprettet i en Thailandsk bank. Men, altsaa i november, ingen pension indloebet, og kontoen i overtraek paa ca. 1500 kr. idet banken tilskriver afdrag paa gaeld allerede d. 30. hver maaned.

D. 1. november var saa en fredag iaar, og da jeg mandag ringede udbetaling Danmark op, fik jeg den noget besynderlige forklaring, at grunden til den manglende overfoersel af min pension var at jeg i min hjemkommune, Norddjurs, var afmeldt fra min adresse som vaerende “forsvundet” !!! Men det blev samtidigt bekraeftet at jeg havde oplyst overfor udbetaling DK, at jeg rejste, det var registreret !

For at udrede sagens sammenhaeng maatte jeg derfor selv snarest ringe til min kommune for at oplyse dem om sagens rette sammenhaeng, var det endelige svar jeg fik, efter en laengere ventetid.
Jeg havde forinden, staerkt undrende spurgt hvorfor udbetaling Danmark, naar nu jeg havde oplyst Dem om at jeg var rejst til Thailand, ikke havde ladet denne oplysning gaa videre i systemet, men bare accepteret at de kommunale myndigheder troede mig forsvundet,... og derefter uden videre havde afbrudt min tilkendte pension ?

Jeg havde inden min afrejse laest paa “borger DK” at man, som pensionist, i fald man rejste til udlandet, blot skulle henvende sig til Udbetaling DK, og oplyse ud og hjemrejse-tidspunkt. Dette er saa muligvis udvidet, i mellemtiden, til at man ogsaa boer oplyse det samme overfor hjemkommunen, men jeg er saa godt som helt sikker paa, at denne oplysning ikke var at finde paa “Borger DK”, i begyndelsen af juni, da jeg undersoegte siden, (i det oenske ikke at komme i konflikt med nogle reglementer), men i fald jeg her tager, eller tog fejl, er det da en berettiget grund til at man afbryder udbetalingen af mine eneste midler, under en rejse i et fjernt udland ???

Efter en del opringninger, til baade min kommune, hvor man bla.a forsoeger at stille det krav at jeg finder en ny adresse, i Danmark, hvilket jo maa siges at vaere en smule problematisk naar man sidder i Thailand, og siden forklarer at grunden til at man har meldt mig savnet er, at man har faaet noget post retur, eller maaske rettere;,..... “man har faaet et brev retur, fra en adresse hvor man havde “mistanke” om at jeg ikke havde ophold,..... et brev om, at jeg havde “Pligt” til at henvende mig til kommunen.

Jeg var maalloes, den eneste post, som ubesvaret, berettiger til afbrydelse af ens pension, er det brev som en gang aarligt, udsendes til pensions-modtagere, kaldet en “leveattest”,..... hvis man, vel at maerke, har adresse uden for Danmark.

Men det lykkes dog til sidst at faa et loefte om en udbetaling fra Ubt. DK. efter at en uges tid var gaaet med telefonsamtaler,.. og kun efter at jeg har forklaret dem, at jeg snart er helt uden midler, og at min eneste mulighed meget snart vil vaere at henvende mig til det Danske Konsulat. Efter en laengere pause, hvor medarbejderen lige skal samtale med sin “coach” vender Hun tilbage med den glaedelige, og en smule tankevaekkende, nyhed at de har “fundet” en adresse til mig og at en udbetaling er paa vej snarest. Dette var i sidste uge, torsdag eller fredag.

Nu havde jeg heldigvis, ikke mindst takket vaere de forholdsvis billige leve-omkostninger, her i Thailand, vaeret saa forudseende at saette lidt til opsparing hver maaned, men efter et par uger uden forstaerkninger, var denne nu svundet ind til under 1000 bht. og nu skulle der da i den grad oekonomiseres.
Og da jeg betaler mit logi maanedsvis, forud, er jeg, selv i tilfaelde af total pengemangel, dog ikke uden tag over hovedet, jeg har returbillet hjem, fra Bangkok d. 4 december, men de sidste 4 dage er jeg hjemloes og transporten til lufthavnen vil vaere ret umulig, da jeg befinder mig Amnatcharoen, naer graensen til Laos.

Mandag matte jeg saa paa internet-cafe igen og checke min netbank, uden positivt resultat, det samme igen tirsdag i sidste uge, da der stadig ingen penge var gaaet ind kl. 16, (dansk tid) og min Skype-konto var opbrugt, var min eneste mulighed hastigt, inden min internet=tid ogsaa udloeb, at sende en mail til min bank-raadgiver og bede hende kontakte udbt. DK og forklare situationens hastigt stigende alvor. Hun var allerede til dels inde i situationen, fordi man samtidig med at man erklaeres forsvundet ikke bare mister sin adresse, men ogsaa sin nem-konto, for at faa denne genaabnet, havde jeg maattet maile kopi at mit pas, adresse paa mit opholds-sted i Thailand, sammen med en anmodning om genetablering af min nem-konto, til banken i DK.

Min meget samarbejdsvillige bank-raadgiver, ( jeg skylder Nordea en mindre formue) svarede efter faa timer med en mail om at Hun havde talt med udbt. DK allerede og at der ville gaa et par dage,..... igen, igen,....
Det var i tirsdags, i dag har jeg saa checket min netbank paany, stadig ingen penge, alt uforandret siden d 1’ste oktober !

Jeg fatter helt aerligt ikke hvad der foregaar, og jeg indsender dette indlaeg paa siden her, i et ( staerkt blandet, jeg oensker det selvfoelgelig ikke for nogen andre) haab om at der blandt medlemmerne her, findes en eller flere maaske, som tidligere har hoert om, eller kender nogen som har vaeret i samme , eller lignende situation, eller som bare har fantasi, til at kunne komme med forslag til en loesning, eller bare en ide. Hvad goer man ? Konsulatet, en god (og hurtig) sagfoerer ???

Jeg er ikke i tvivl om at mange herinde er fuldt ud istand til at leve sig ind i den situation; at staa pengeloes i Thailand og med nogle faa dejlige Thai-venner som eneste haab, der beredvillige og hjaelsomme ville give eller laane mig en maanedsloen, hvis de ikke var saa uendeligt haardt spaendt for, i forvejen.

Det er ikke penge eller hjaelp, paa den maade jeg oensker, blot e.v.t. gode raad.
Og jeg ville aldrig bede en af disse, mine eneste virkelige venner her, om laan eller penge, uden at kunne oejne en sten-sikker mulighed for at kunne godtgoere denne gaeld i en meget naer fremtid.

I forvejen er jeg nu faktisk helt afhaengig af, at De, i deres omsorg for mig, og i tillid til at jeg faktisk taler sandt om min situation, er begyndt at lade mig spise gratis, laane motorcykel og ind imellem P.C., vaskemaskine m.m. uden at kunne erlaegge endog en mindre godtgoerelse, som tak.

Og jeg tror at de allerfleste af jer herinde, vil kunne genkende de foelelser af taknemmelighed, man gennmlever, og ikke mindst den vrede og dybe skuffelse jeg foeler overfor de myndigheder, der i Danmark bliver afloennet i dyre domme, for at goere deres indsats, efter loven, og til alles bedste. Jeg har aldrig fortalt disse selvsamme myndigheder noget usandt, eller paa mindste maade forsoegt at snyde mig til noget som ikke var mig lovligt tilkendt og bevilliget.

Bedste hilsener! Man GO Man.

1viggovax
der er jo noget med 6 mdr. ude af dk. mon ikke det er problemet men de offt. er meget tunge at danse med held og lykke

bannok
Hr. Mangoman.

Er du fuldstœndig vanvittig, bare fordi der går kuk I din pension udbetaling I nogle dage, så er du du på røven I et fremmed land, var det ikke en ide at have bare lidt opsparring til uforudsete udgifter.

Der kan hurtigt ske noget slemt I Thailand, hvor du bliver nødt til at rede dig ud økonomisk, jeg håber at du har en rejseforsikring.

cali111
Sidste år stoppede ASE min efterløn, uden forudgående varsel, medens jeg var i Thailand.
Begrundelsen var at Fredericia kommune havde slettet mig fra CPR registret.
De var af den opfattelse, at jeg havde taget fast bopæl i Thailand, idet jeg ikke havde nogen adresse i Danmark.
Jeg måtte hjem og rede trådene ud. Her fik jeg medhold i, at det var ulovligt at slette mig fra CPR registret. Jeg skulle anføres i CPR registret med ukendt adresse, i den kommune hvor jeg sidst havde bopæl.
Herefter fastholdt ASE, at man ikke ville udbetale efterløn, fordi jeg ingen adresse havde, og forøvrigt ville have penge tilbage for de 6 mdr. jeg havde været uden adresse. (Reglen om ophold udenfor Europa på efterløn var overholdt 3 mdr. 2011 og 3 mdr. 2012)
Dette klagede jeg over til pensionsstyrelsen, som efter 5 mdr. behandlingstid gav mig medhold, og pålagde ASE at betale efterløn med tilbagevirkende kraft.
I den mellemliggende tid fik jeg kontanthjælp mod tilbagebetaling, og det er nu en hindring for, at jeg kan få familiesammenføring med min Thailandske hustru, selv om det var ulovligt at tilbagebeholde min efterløn (Dette forhold har jeg klaget over til udlændingeSTASI, som stadig behandler sagen)
Jeg kontaktede ambassaden for at få hjælp til hjemrejse mv. Men det kunne de ikke hjælpe med. Undersøgte ikke mulighed med rejseforsikringen. Men klarede problemet på anden vis.
Held og lykke med din sag. Er der noget jeg kan hjælpe med, er du velkommen til at kontakte mig.
Husk systemet arbejder for systemets skyld, og tager ingen menneskelige hensyn. Men de kan besejres, hvis man har energien til at slås.

http://www.aseanmctour.dk
SteenJ
cali111 skrev:

Sidste år stoppede ASE min efterløn, uden forudgående varsel, medens jeg var i Thailand.
De var af den opfattelse, at jeg havde taget fast bopæl i Thailand, idet jeg ikke havde nogen adresse i Danmark.
Jeg måtte hjem og rede trådene ud. Her fik jeg medhold i, at det var ulovligt at slette mig fra CPR registret. Jeg skulle anføres i CPR registret med ukendt adresse, i den kommune hvor jeg sidst havde bopæl.
Herefter fastholdt ASE, at man ikke ville udbetale efterløn, fordi jeg ingen adresse havde, og forøvrigt ville have penge tilbage for de 6 mdr. jeg havde været uden adresse. (Reglen om ophold udenfor Europa på efterløn var overholdt 3 mdr. 2011 og 3 mdr. 2012)
Dette klagede jeg over til pensionsstyrelsen, som efter 5 mdr. behandlingstid gav mig medhold, og pålagde ASE at betale efterløn med tilbagevirkende kraft.
I den mellemliggende tid fik jeg kontanthjælp mod tilbagebetaling, og det er nu en hindring for, at jeg kan få familiesammenføring med min Thailandske hustru, selv om det var ulovligt at tilbagebeholde min efterløn (Dette forhold har jeg klaget over til udlændingeSTASI, som stadig behandler sagen)
Jeg kontaktede ambassaden for at få hjælp til hjemrejse mv. Men det kunne de ikke hjælpe med. Undersøgte ikke mulighed med rejseforsikringen. Men klarede problemet på anden vis.
Held og lykke med din sag. Er der noget jeg kan hjælpe med, er du velkommen til at kontakte mig.
Husk systemet arbejder for systemets skyld, og tager ingen menneskelige hensyn. Men de kan besejres, hvis man har energien til at slås.

Jeg er snart efterløns modtager hvis jeg vil. Men er det ikke sådan, at hvis du er feks i TH i 90 dage skal der gå et år førend du må være ude af EU igen. Og ikke som jeg forstår dig.....eks....okt/nov/dec- 2011 og jan/feb/marts 2012. Så er du jo væksammenlagt 180 dage og det må man ikke, når det er udenfor EU.
Er jeg forker på den????++
Hilsen
SteeJ
HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.

Kim Ludvigsen
mangoman og cqli111: Det er en rigtig dum situation, I begge har været/er i. Og det hjælper jer nok ikke at fortælle, at det er jeres egen skyld, hvad I vist begge er klar over.

Men for at andre ikke skal være i tvivl: Man har pligt til at melde det til kommunen, når man flytter. Og der er tale om flytning, når man flytter fra sin hidtidige bolig. Normalt skal man melde det til tilflytterkommunen, men det er selvfølgelig ikke muligt, når man flytter til Thailand. I skulle have henvendt jer til den gamle kommune; man har vist specielle adresser, man benytter i den slags tilfælde.

Meldepligten til Udbetaling Danmark har intet med dette at gøre.

Jeg håber, I får løst problemerne, og at andre er opmærksomme på problemet, hvis de afmelder deres danske bolig, også selvom de ikke vil flytte permanent til udlandet.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
holmholm
Efter denne dom i ankestyrelsen burde man kunne opholde sig i Thailand lige i underkanten af 6 måneder om året. Sunflower

Principafgørelse om: pensionstillæg - bopælskrav - lejebolig - skat - ophold i udland - under 6 måneder

Lov:
Lov om social pension - lovbekendtgørelse nr. 484 af 29. maj 2007 - § 3

Vejledninger:
Socialministeriets vejledning nr. 53 af 31. august 2007 om folkepension efter lov om social pension

Resumé:
En folkepensionist havde bevaret sin bopæl i Danmark under gentagne ophold i Østen. Folkepensionisten havde bevaret en lejebolig i Danmark og betalte skat i Danmark. Opholdene i Østen var under 1/2 år. Der kunne derfor udbetales pensionstillæg under ophold i udlandet.

Sagsfremstilling:
En folkepensionist havde igennem mange år opholdt sig en del af året i det samme land i udlandet. Folkepensionisten lejede et hus og opmagasinerede efterfølgende sit bohave i Østen, da han rejste tilbage til Danmark. I Danmark havde han en permanent lejebolig stående klar til indflytning.

Kommunen traf afgørelse om, at folkepensionisten alene var berettiget til folkepensionens grundbeløb under opholdet i udlandet.

Det sociale nævn stadfæstede kommunens afgørelse.

Nævnet fandt, at folkepensionisten under sine årlige tilbagevendende rejser til det samme land i udlandet, ikke var berettiget til at få udbetalt pensionstillægget, men han kunne få udbetalt folkepensionens grundbeløb.

Folkepensionisten anførte i klagen, at han havde opretholdt sin hidtidige lejlighed i Danmark. Han overholdt bestemmelsen om ikke at opholde sig over 6 måneder pr. år i udlandet. Han anførte endvidere, at der ikke var pligt til at melde flytning til det danske folkeregister, da han rejste til og fra udlandet. Hans postadresse var under hans ophold i udlandet uændret. En af hans personlige venner modtog fuld pension fra en anden kommune under sit ophold i udlandet på max. 6 måneder pr. år.

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om en person, der gentagne gange midlertidigt opholdt sig i udlandet, kunne anses for at have bevaret fast bopæl i Danmark.

Afgørelse:

Folkepensionisten ansås for at have bevaret fast bopæl i Danmark under sit ophold i udlandet af mindre end 6 måneders varighed pr. år.

Det betød, at folkepensionisten kunne få udbetalt pensionstillæg under opholdet i udlandet. Han opfyldte således betingelsen om fast bopæl her i landet under sine gentagne årlige ophold i udlandet.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at folkepensionisten havde bevaret sin lejebolig i Danmark, og at han betalte skat her i landet.

Endelig opholdt han sig i udlandet under 6 måneder i løbet af et år.

Ankestyrelsen vurderede således, at han, efter en konkret vurdering ikke kunne anses for at have opgivet bopæl i Danmark under sine gentagne ophold i udlandet.

Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.
Redigeret af holmholm d. 14/11-2013 22:31

cali111
SteenJ skrev:

cali111 skrev:

Jeg er snart efterløns modtager hvis jeg vil. Men er det ikke sådan, at hvis du er feks i TH i 90 dage skal der gå et år førend du må være ude af EU igen. Og ikke som jeg forstår dig.....eks....okt/nov/dec- 2011 og jan/feb/marts 2012. Så er du jo væksammenlagt 180 dage og det må man ikke, når det er udenfor EU.
Er jeg forker på den????++
Hilsen
SteeJ
Forkert på den. Både og. Reglerne er som du skriver 90 dage pr. kalenderår. Det må gerne være i forlængelse af hinanden så første gang okt, nov, dec. et år og efterfølgende jan, feb, marts det efterfølgende år. Herefter skal der gå 18 md. inden man kan gøre det samme igen.

cali111
Kim Ludvigsen skrev:

mangoman og cqli111: Det er en rigtig dum situation, I begge har været/er i. Og det hjælper jer nok ikke at fortælle, at det er jeres egen skyld, hvad I vist begge er klar over.

Men for at andre ikke skal være i tvivl: Man har pligt til at melde det til kommunen, når man flytter. Og der er tale om flytning, når man flytter fra sin hidtidige bolig. Normalt skal man melde det til tilflytterkommunen, men det er selvfølgelig ikke muligt, når man flytter til Thailand. I skulle have henvendt jer til den gamle kommune; man har vist specielle adresser, man benytter i den slags tilfælde.

Meldepligten til Udbetaling Danmark har intet med dette at gøre.

Jeg håber, I får løst problemerne, og at andre er opmærksomme på problemet, hvis de afmelder deres danske bolig, også selvom de ikke vil flytte permanent til udlandet.

Man er jo altid selv skyld i problemet. I mit tilfælde kunne jeg jo bare lade være med at bo i en ankekommune, gå på efterløn og tage til Thailand.
Men det ændrer jo ikke ved, at kommunen og ASE nu har fået dom for, at de har handlet i strid med loven.
Jeg håber at denne dom forhindrer andre kommuner og ASE i at begå samme fejl igen, så andre efterlønsmodtagere trygt kan benytte sig af den frihed og ret til at rejse, uden at skulle stå uden penge, pga. nogle embedsmænd læser loven som en vis herre læser biblen. og hvis du ikke læser mit indlæg på samme måde, vil du erfarer at jeg har løst mit problem.
Den ejendom hvor jeg havde adresse brændte, medens jeg var i Thailand. Men det berettiger ikke kommunen til at slette mig af CPR registret og meddele til ASE at jeg skulle være flyttet permanent til Thailand. Den del var jeg uden skyld i. De kunne forøvrigt have kontaktet mig pr e-post, hvilket de undlod!!!!

Kim Ludvigsen
holmholm skrev:

Efter denne dom i ankestyrelsen burde man kunne opholde sig i Thailand lige i underkanten af 6 måneder om året. Sunflower

Bemærk, at personen i den sag havde bevaret sin bolig i Danmark. Det er den manglende bolig, der er årsagen til mangoman og cali111s problemer.

cali111: Jeg læste dit indlæg, som at du selv havde opsagt din bolig i Danmark. En nedbrændt bolig er man sjældent selv skyld i, især ikke, når man befinder sig meget langt væk fra den.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

vandango
holmholm skrev:

Principafgørelse om: pensionstillæg - bopælskrav - lejebolig - skat - ophold i udland - under 6 måneder

Lov:
Lov om social pension - lovbekendtgørelse nr. 484 af 29. maj 2007 - § 3

Vejledninger:
Socialministeriets vejledning nr. 53 af 31. august 2007 om folkepension efter lov om social pension

Det der gør mest ondt i den sag er, at enhver menigmand kan læse sig til den endelige afgørelse, i div. vejledninger på internettet m.m., dvs. de regler der gælder for dig.

Noget tyder på en skjult politisk dagsorden, eller medarbejdere der ikke er dygtige nok, til at bestride deres erhverv trods uddannelse.

Personlig hælder jeg mest til det første.

Godt at man kan henvise til afgørelser. Håber at det er mere fair i dag.

mangoman
Med stor lettelse vil jeg hermed berette at min udeblevne pension indgik i min danske bank, Nordea i gaar fredag d. 15.
Forinden havde jeg naaet at laese en del af svarene her og nogle enkelte, bragte mig da ogsaa et vist haab, og samtidig en bestyrkning i at det hele ikke var min fejl, overhovedet.

Og jeg er samtidig kommet lidt mere til klarhed over hvad der faktisk er haendt i forloebet, og det vil jeg da gerne viderebringe her, da det til dels er lidt dyrekoebt laerdom, og derfor maaske kan vaere til gavn for andre her, og spare andre for tvivl, usikkerhed med hensyn til loven, eller forholdsregler i tilfaelde af at visse af ens rettigheder groft tilsidesaettes.

Jeg takker for alle svarene her paa siden og vil kommentere de vigtigste, og mest relevante fra en ende af;

1viggovax;

Da det er pension der her er paa tale siger loven 6 maaneder pr. aar. d.v.s. halvdelen af tiden, eller rettere, lidt mindre, et par dage mindre, bare for at vaere helt sikker. Jeg har, inden jeg foerste gang rejste udenlands modtaget foelgende advarsel fra en ikke saerlig venligt stemt sagsbehandler;

” Du kan blive uden for Europa (der var dengang tale om New Zealand) i op til 6 maaneder pr. aar, det vil sige at jeg paa ethvert givent tidspunkt kan kigge dig efter i kortene, et aar tilbage, og hvis du i det aar har tilbragt mere end halvdelen af tiden ude. sender jeg oejeblikkelig din sag til Sikringsstyrelsen i Koebenhavn ”.

Denne lov gaelder stadig, jeg har anvendt den i mindst 7-8 tilfaelde, og overholdt den. det er ikke det som nogensinde har vaeret aarsag til problemer for mig, eller ihvertfald anfoert som grund.

bannok;

Nu var der altsaa tale om naermere et par uger, og vel at maerke efter at mine penge var indloebet problemfrit i de foerste 4 maaneder herude. Saa kommer det jo, ihvertfald for mig, ikke saa lidt uventet at min hjemkommune pludseligt finder paa at min folkeregister adresse ikke er gyldig, samt bare uden videre sletter den, og derudover sloejfer min nem-konto, uden andre forholdregler end at sende mig et brev paa en adresse hvor de helt sikkert maa vide at jeg ikke opholder mig for tiden.
Og at de desuden ikke bruger deres egen hjemmeside “Borger DK” hvor man kan modtage besked fra det offentlige, eller min e-mail, som begge er tilgaengelige, fra hvorsomhelst man maatte have ophold, saa jeg havde kunnet forklare mig, goer det ret aabenbart, for mig ihvertfald at der er tale om bevist chikane, stor dumhed og mangel paa fantasi, eller muligvis alle ting kombineret.

Og nej, jeg har ikke rejseforsikring, ved du hvad en rejseforsikring, der gaelder i et halvt aar koster ? Og rent statistiske overvejelser, siger mig at det er spild af penge.
For mit vedkommende ihvertfald, jeg har nu, siden 1998 vaeret rejst 8 gange til New Zealand, faktisk rejst landet tyndt, og her paa det sidste 3 gange til Thailand, sammenlagt har jeg vel snart vaeret ude i fremmede lande i en 3 - 4 aar, og aldrig haft brug for nogen forsikring. Og heller aldrig i Danmark. Om det saa skyldes at jeg er vanvittig maa du selv bedoemme. Men jeg har da sparet en del penge.

Cali111;

Uden forudgaaende varsel, ja, det er jo naesten forbryderisk og burde vaere ulovligt naar man helt lovligt er rejst til udlandet. Havde det vaeret i Europa havde man jo i det mindste som EU-borger, ret til en eller anden offentlig ydelse. Det saetter jo en i en naerved umulig situation, i nogle tilfaelde, f.eks hvis man har koebt sin fly-billet paa nettet, kan denne ikke aendres. Og i tilfaelde af at man er uden penge og flyet letter uden Een, har man jo ingen mulighed for nogensinde at koebe en ny billet. Dette var netop begyndt at tegne sig for mig som en mulighed og et livligt mareridt.

Ligeledes utroligt fraekt at smide Een ud af folkeregistret naar man er udenlands, det samme haendte jo saa nylig for mig. Og det er simpelthen, og gudskelov da ulovligt allerede, og udbt. DK var ogsaa inde paa overfor mig at kommunen havde pligt til at registrere mig som hjemloes og ikke bare slette mig.
Men inden min foelgende samtale med Dem havde de aabenbart laest loven igennem igen, og havde simpelthen tilbagefoert mig paa min tidligere adresse, eller tvunget kommunen til det. Der staar nemlig ordret, paa selve “Borger DK” foelgende :

[i]” Du skal huske, at du har pligt til at give Udbetaling Danmark besked, hvis der sker ændringer, som kan have betydning for din folke- eller førtidspension. Det gælder fx, hvis din indkomst- eller samlivsforhold ændrer sig, eller hvis du flytter til udlandet. Hvis du også modtager tillæg eller andre ydelser fra kommunen, fx personligt tillæg eller helbredstillæg, skal du også give kommunen besked.
Fra 1. marts 2013 er det Udbetaling Danmark, der udbetaler din pension og en række tillæg, fx pensionens grundbeløb, pensionstillæg, ældrecheck, varmetillæg og petroleumstillæg. Kommunen vil derimod være ansvarlig for at udbetale andre tillæg og ydelser, fx personligt tillæg og helbredstillæg, økonomisk tilskud til medicin eller uforudsete enkeltudgifter efter aktivloven.
Derfor skal du give både kommunen og Udbetaling Danmark besked, hvis du modtager ydelser fra begge myndigheder. Hvis du kun modtager pension fra Udbetaling Danmark, fx fordi du ikke er berettiget til at få tillæg eller andre ydelser fra kommunen, skal du kun give Udbetaling Danmark besked”.
[/i]
Og det var jo saa ogsaa det sidste jeg havde bemaerket mig inden jeg rejste, og som altsaa ikke var aendret, men gaelder maaske kun for de sociale pensioner og ikke efterloen ? Jeg modtog ingen yderligere tilskud fra kommunen.

Tak for din venlighed og gode oensker, som ser ud til at have virket, samtidig oensker jeg digselv alt muligt held og lykke med din egen sag.

SteenJ ;

Reglerne for det tilladte ophold udenlands har jeg beskrevet ovenfor, for folke og foertidspension, men det er taenkeligt at der gaelder andre regler for efterloen.
Det er ogsaa taenkeligt at de samme regler faktisk gaelder, sommetider virker det som om myndigheder, i visse tilfaelde, ikke foeler sig forpligtet til at fortaelle sandheden.

Kim Ludvigsen ;

Hvis du havde ulejliget dig med at laese texten, ville du vide at der netop ikke er tale om flytning, men blot om en rejse til udlandet, indenfor de 6 maaneder, som enhver dansk foertids eller folkepensionist har ret til, saa dit svar er jo ikke saerligt anvendeligt til noget videre,.... men tak for de gode oensker !

holmholm ;

Tak for et meget udfoerligt og sagligt svar, som indroemmet indgoed mig et ikke ringe haab, som nu er indfriet, Tak !

vandango ;

Jeg er helt og aldeles enig i din bedoemmelse af visse sagsbehandleres aandelige evner og faerdigheder, ihvertfald ude i kommunerne. Det er dog en vis lettelse at erfare, at efter at en del afgoerelser og serviceydelser fornylig er overgaaet til udbetaling DK, slipper man for at faa afgoerende livs-begivenheder afgjort af; hvad der ofte virker som en flok mistaenkelige, og samtidig fantasiloese amatoerer, blottet for empati og tillid, til deres, isaer, oprindelige medborgere :-)

Venlige hilsener; Man go Man.

Kim Ludvigsen
mangoman skrev:
Kim Ludvigsen ;

Hvis du havde ulejliget dig med at laese texten, ville du vide at der netop ikke er tale om flytning, men blot om en rejse til udlandet, indenfor de 6 maaneder, som enhver dansk foertids eller folkepensionist har ret til, saa dit svar er jo ikke saerligt anvendeligt til noget videre,.... men tak for de gode oensker !
.

Jeg havde skam ulejliget mig med at læse din tekst. Og jeg hæftede mig især ved dette:

Efter en del opringninger, til baade min kommune, hvor man bla.a forsoeger at stille det krav at jeg finder en ny adresse, i Danmark, hvilket jo maa siges at vaere en smule problematisk naar man sidder i Thailand

Og at kommunen har fået post retur, sendt til den gamle adresse.

Her fremgår det rent faktisk, at du er FLYTTET, for hvis du ikke var flyttet fra din danske bolig, ville det ikke være nødvendigt at finde en ny bolig, og derfor heller ikke svært, uanset om du er i Danmark eller sidder i Thailand.

Lige en ekstra oplysning til andre - du er tilsynelandende sluppet for problemer på den konto - Udbetaling Danmark fortolker reglerne, så man ikke må være væk i 6 måneder ad gangen. Man skal rejse af mindst to omgange, hvoraf den længstvarende ikke må være på mere end 4 måneder. Personligt tror jeg ikke dette krav holder i retten, men overholder man det ikke, skal man være forberedt på problemer.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

buick
Det er trist men sandt, det er lige præsist dette der gør at man ikke vil hjælpe når den næste stakkel uden forsikring er blevet syg eller kommet ud for en ulykke og ligger på fattig hospitalet med en kæmpe regning og som set før måske kunne redde en arm, et ben ja så endda livet osv hvis bare lige der var penge.

Og nej, jeg har ikke rejseforsikring, ved du hvad en rejseforsikring, der gaelder i et halvt aar koster ? Og rent statistiske overvejelser, siger mig at det er spild af penge.
For mit vedkommende ihvertfald, jeg har nu, siden 1998 vaeret rejst 8 gange til New Zealand, faktisk rejst landet tyndt, og her paa det sidste 3 gange til Thailand, sammenlagt har jeg vel snart vaeret ude i fremmede lande i en 3 - 4 aar, og aldrig haft brug for nogen forsikring. Og heller aldrig i Danmark. Om det saa skyldes at jeg er vanvittig maa du selv bedoemme. Men jeg har da sparet en del penge.

Anonym Bruger
buick skrev:

Det er trist men sandt, det er lige præsist dette der gør at man ikke vil hjælpe når den næste stakkel uden forsikring er blevet syg eller kommet ud for en ulykke og ligger på fattig hospitalet med en kæmpe regning og som set før måske kunne redde en arm, et ben ja så endda livet osv hvis bare lige der var penge.

Helt enig. Hvis man vælger at tage af sted uden forsikring er det for egen rissiko.

hugoboerge
buick skrev:

Hvad koster en halv aars rejseforsikring egentlig ? Ikke fordi jeg har brug for en eftersom jeg bor her i Thailand.

Jeg ved godt det maaske er en daarlig sammenligning men de steder jeg har boet har der aldrig vaeret ildebrand men ikke desto mindre tegner jeg en brandforsikring hvert aar. Nogle steder mener jeg det er lovpligtigt og andre steder ikke.

Ifm jeg tegnede en brandforsikring for vores hus her tegnede jeg ogsaa en forsikring for min kones raekkehus i Lumlukka. Det var godt jeg gjorde det pga oversvoemmelserne i 2011. Forsikringen daekkede ogsaa oversvoemmelser og Lumlukka havde aldrig vaeret oversvoemmet i over 90 aar.

Man ved aldrig naar uheldet er ude, saa maaske en god ide at tegne den rejseforsikring.

hugoboerge
buick skrev:

Hvad koster en halv aars rejseforsikring egentlig ? Ikke fordi jeg har brug for en eftersom jeg bor her i Thailand.

Jeg ved godt det maaske er en daarlig sammenligning men de steder jeg har boet har der aldrig vaeret ildebrand men ikke desto mindre tegner jeg en brandforsikring hvert aar. Nogle steder mener jeg det er lovpligtigt og andre steder ikke.

Ifm jeg tegnede en brandforsikring for vores hus her tegnede jeg ogsaa en forsikring for min kones raekkehus i Lumlukka. Det var godt jeg gjorde det pga oversvoemmelserne i 2011. Forsikringen daekkede ogsaa oversvoemmelser og Lumlukka havde aldrig vaeret oversvoemmet i over 90 aar.

Man ved aldrig naar uheldet er ude, saa maaske en god ide at tegne den rejseforsikring.

THansen
hugoboerge skrev:

buick skrev:

Jeg er 'næsten' lige kommet hjem efter 1 år i Thailand og betalte sammenlagt 11.687 kr for 1 års rejseforsikring ved Europæiske - heraf udgjorde plus-dækning 8.829 kr og ulykke 2858 kr.

'Statistisk set' ?? var det måske ikke nødvendigt med en rejseforsikring, men jeg havde nu aldrig overvejet at droppe den. Og heldigvis for det, da jeg allerede efter 2 uger i Bangkok blev opereret på Bumrungrad Hospitalet. Pris ca. 200.000 THB for forundersøgelse, 3,5 times operation, 2 dages indlæggelse + diverse efterkontroller.

Og det kunne være gået meget værre. Som eksempelvis et trafikuheld med langvarig indlæggelse og efterfølgende hjemtransport til Danmark.

Lung Yao
buick skrev:

Og nej, jeg har ikke rejseforsikring, ved du hvad en rejseforsikring, der gaelder i et halvt aar koster ?
Og rent statistiske overvejelser, siger mig at det er spild af penge.

Det var dog utroligt som du (ned)Vurdere dit eget liv ?
For det allerførste håber jeg at Du STADIGT aldrig vil få bruge for hjælp i udlandet.
Jo, tak, VI ved udmærket hvad sådan forsikring koster, og derfor spørger VI Dig, Ved du hvad en hospitalisation koster ?
Vi behøver ikke at bedømme vanvidet af dit valg, for både DU og mange andre der tidligere har spillet "Russisk Roulette" med deres liv i LOS bliver nok lidt klogere HVIS (Gud forbyde det) du skulle blive ramt at fx et hjertetilfælde og det er ikke noget som KUN rammer os "gamle vrag" selv en ung og "rask fyr" på 40 kan blive ramt.
At du har klaret "Fri sag" indtil nu er ingen forsikring for at dit held vil forsætte evigt, en jordskæl på New Zealand - trafik uheld i LOS (hvor du kunne være et uskyldig offer).

Så summa summarum, som de siger i Thailand : UP to You ! Wink

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Longway
Jeg vil haabe at dem som vaelger at rejse uden forsikring har en del penge i saafald uheldet skulle vaere ude.

Jeg har levet her uden forsikring, for selvfoelgelig blev jeg ikke ramt, men det gjore jeg, det kostede over 100.000 kroner.

Saa held og lykke med dit spil.

Saa om jeg mener at du er vanvittig, gaet selv !

Hammer
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
Spring til debat: